کد خبر: 620591
تاریخ انتشار :

حامیان دیروز احمدی‌نژاد امروز پشت کدام کاندیدا ایستاده‌اند؟

احزاب و تشکل‌های مهم اصولگرای حامی احمدی‌نژاد این روز‌ها در بیانیه‌هایی جداگانه ابراهیم رئیسی را بعنوان کاندیدای ۱۴۰۰ معرفی کردند.

حامیان دیروز احمدی‌نژاد امروز پشت کدام کاندیدا ایستاده‌اند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بعد از معرفی کاندیدا‌های دور سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، چهره‌های مهمی، چون محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان و … نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.

در این میان احمدی‌نژاد که دو دوره رئیس جمهور بود برای دومین بار متوالی نتوانست مجوز حضور در انتخابات را از شورای نگهبان بگیرد. احمدی‌نژاد در سال‌های ۸۴ به عنوان یک چهره کمتر شناخته شده وارد گود انتخابات شد و به شکلی عجیب به کرسی پاستور رسید و در دور دوم هم با انتخابات پرحاشیه ۸۸ حضورش را در صندلی پاستور برای ۴ سال دیگر بیمه کرد، حامیانی داشت که بخشی از آنها امروز دیگر حاضر به حمایت از او نیستند. انصاف نیوز به سراغ این موضوع رفته‌ است که چهره‌ها، احزاب و جریانات سیاسی که در سال ۸۴ و ۸۸  از احمدی‌نژاد حمایت کردند، امروز در انتخابات ۱۴۰۰ از چه کسی حمایت می‌کنند.

در انتخابات سال ۱۳۸۴ شورای نگهبان مثل انتخابات امروز ۱۴۰۰، ۷ نامزد را برای کرسی انتخابات معرفی کرد. محمود احمدی‌نژاد، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، محمد باقر قالیباف، مصطفی معین، مهدی کروبی و محسن مهرعلیزاده نامزد‌های نهایی انتخابات بودند. رای گیری به دور دوم رفت و محمود احمدی‌نژاد در نهایت با ۱۷ میلیون رای برابر ۱۰ میلیون رای آیت الله هاشمی پیروز انتخابات شد.

حامیان احمدی‌نژاد در سال ۸۴ چه کسانی بود؟

در انتخابات ۸۴ چهره‌ها و احزاب سیاسی اصولگرا به حمایت از احمدی‌نژاد پرداختند. مرحوم آیت‌الله مصباح و شاگردانش طی بیانیه‌ای که به علما مصباحی معروف شد در دوگانه احمدی‌نژاد و هاشمی سمت اولی را گرفتند. حتی آیت‌الله مصباح گفت: «امام زمان برای پیروزی احمدی‌نژاد دعا می‌کند»

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز بار‌ها از احمدی‌نژاد حمایت کرده و در یکی از مهم‌ترین صحبت‌های حمایت خود گفت: «مادرم به خوابم آمد و گفت به احمدی نژاد رای بده»

احزاب آبادگران و جمعیت ایثارگران نیز دو حزب دیگری بودند که از احمدی‌نژاد حمایت کردند.

حمیدرضا ترقی از اعضای حزب موتلفه در مصاحبه‌ای گفت کل نیرو‌ها و جریانات سیاسی اصولگرا در دور دوم از احمدی‌نژاد حمایت خواهند کرد.

علیرضا زاکانی که امروز از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است، آن زمان در انتخابات سال ۸۴ که مسئول ستاد جبهه تحول‌خواهان که احزاب نزدیک به قالیباف بود گفت این جبهه در دور دوم از احمدی‌نژاد حمایت خواهد کرد.

اما نکته مهم حمایت جامعه روحانیت بود. آن‌ها که در دور اول انتخابات ۸۴ از هاشمی حمایت کرده بودند در دور دوم حمایت از هاشمی را رد کرده و سرسختانه حامی رقیب پیروز شدند.

درانتخابات سال ۱۳۸۸، اما ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم خورد. با وجود آنکه شورای نگهبان چهار نامزد را معرفی کرد، اما فضای سیاسی کشور کاملا دو قطبی شد. شورای نگهبان در سال ۸۸ محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی را به عنوان کاندیدای نهایی انتخابات معرفی کرد. احمدی‌نژاد که دیگر آن گمنامی سال ۸۴ را نداشت توانست حامیان سرسختی را دور خود جمع کند.

حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۸

احزاب موتلفه، انصار حزب‌الله، جمعیت ایثارگران، جامعه اسلامی دانشجویان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فراکسیون اصولگرایان مجلس، جنبش عدالتخواه دانشجویی و جبهه متحد اصولگرایی جریانات سیاسی سرشناسی بودند که از احمدی‌نژاد حمایت کردند.

چهره‌های سیاسی و فرهنگی ورزشی مثل ثمره هاشمی، مصباح یزدی، آقاتهرانی، زاکانی، حسین فدایی، مهدوی کنی، حداد عادل، ابوالقاسم خزعلی، روح‌الله حسینیان، حبیب الله عسگراولادی، مهدی چمران، فرج الله سلحشور، جواد شمقدری، جهانبخش سلطانی، نادر طالب زاده، اکبر عبدی، ابوالفضل پورعرب، حسین رضا زاده و علی پروین از جمله افرادی بودند که از احمدی نژاد در انتخابات ۸۸ حمایت کردند.

روزنامه‌های وطن امروز، جوان و ایران نیز رسانه‌های حامی جدی پیروز جنجالی انتخابات سال ۸۸ بودند.

در این میان ۶ عضو شورای نگهبان نیز به طور تلویحی حامی جدی محمود احمدی‌نژاد بودند: افرادی، چون آیت الله احمد جنتی، آیت‌الله محمد مومن، آیت‌الله محمد یزدی، غلامحسین الهام، ابراهیم عزیزی و آیت‌الله کعبی افرادی بودند که از رئیس جمهور سال ۸۴ در انتخابات سال ۸۸ حمایت ویژه کردند.

اما با گذشت ۱۶ سال از شروع و ۸ سال از پایان دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با وجود آنکه او در انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ ثبت نام کرد و هر دو بار توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، حامیان دیروز احمدی‌نژاد امروز از چه کسی در انتخابات حمایت می‌کنند.

جبهه پایداری احتمالا از سعید جلیلی حمایت خواهد کرد، اما با توجه به رد صلاحیت علی لاریجانی که معادلات در جناح اصولگرایان را به هم ریخت و با توجه به اینکه جلیلی می‌آمد تا فضای سیاست خارجی رئیسی را پوشش دهد، اما بدشان نمی‌آید که خود را برای پیروزی در انتخابات آماده کنند

حامیان احمدی‌نژاد در صف حامیان رئیسی در انتخابات ۹۶

احمدی‌نژاد که روزی حمایت تمام اصولگرایان را درجیب خود داشت پا به میدان انتخابات سال ۹۶ گذاشت، اما نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. او که با مواضع تند خود باعث شده بود حمایت اصولگرایان را رفته رفته از دست بدهد، در سال ۹۶ افرادی که روزی از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند به سراغ چهره نو ظهور انتخابات یعنی ابراهیم رئیسی که آن زمان مدیریت آستان قدس رضوی را داشت رفتند.

چهره‌های شاخصی که حامیان احمدی‌نژاد بودند و از ابراهیم رئیسی حمایت کردند: مهدی چمران، محمدرضا باهنر، احمد توکلی، علیرضا زاکانی، حمید رسایی، الیاس نادران، مهرداد بذرپاش، مسعود زریبافان، سعید جلیلی، سیدمحمد حسینی، علی نیکزاد، شمس الدین حسینی، مسعود میرکاظمی، محمد عباسی، حمیدرضا حاجی بابایی، منوچهر متکی، فرهاد رهبر، حسن عباسی، مصطفی پورمحمدی، مرضیه وحید دستجردی، عبدالرضا مصری، سعید مرتضوی، عزت‌الله ضرغامی، چهره‌های فرهنگی مثل نادر طالب زاده، جمال شورجه، حبیب‌الله کاسه‌ساز؛ مداحانی چون محمود کریمی، سعید حدادیان، منصور ارضی و … افرادی بودند که در زمان احمدی‌نژاد از او حمایت کرده و در انتخابات سال ۹۶ حامی جدی ابراهیم رئیسی بودند.

حالا با گذشت ۴ سال از انتخابات سال ۹۶، ابراهیم رئیسی به مسند ریاست قوه قضاییه رسیده و  یک بار دیگر برای رسیدن به صندلی پاستور تلاش می‌کند. او که در روز آخر ثبت نام بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار بالاخره در رقابت‌های سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری حاضر شد، در نطق انتخاباتی خود صراحتا اعلام کرد وابسته به هیچ گروه و جریان سیاسی نیست و به صورت مستقل وارد میدان شده است.

با این حال بعد از ثبت نام او در انتخابات، شورای نگهبان اسامی ۷  کاندید نهایی انتخابات را معرفی کرد که در میان آن‌ها افرادی که روزی حامی او و احمدی‌نژاد بودند به نوعی رقیب او هستند. علیرضا زاکانی، محسن رضایی و سعید جلیلی  از جمله این افراد هستند.

حامیان دیروز پشت سر چه کسی هستند؟

چهره‌های اصولگرایی مثل رستم قاسمی، حسین دهقان، شمس الدین حسینی، محمد عباسی، فریدون عباسی در این انتخابات ثبت نام کردند که در دوران احمدی‌نژاد وزیر او بودند، اما بعد از ثبت نام و اعلام تایید صلاحیت‌ها یک به یک با صدور بیانیه‌هایی به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفتند.

در مجلس شورای اسلامی نیز، دو بار نمایندگان مجلس که اسم ۵۲ نفر از مدیران دولتی دوران احمدی‌نژاد به چشم می‌خورد از ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کردند.

احزاب و تشکل‌های مهم اصولگرا حامی احمدی‌نژاد نیز این روز‌ها در بیانیه‌هایی جداگانه ابراهیم رئیسی را بعنوان کاندیدای ۱۴۰۰ معرفی کردند. تشکل‌هایی مثل جمنا، جامعتین، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه اسلامی دانشجویان، حزب اسلامی رفاه کارگران، حزب موتلفه اسلامی، جامعه روحانیت مبارز، انصار حزب الله، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه ایستادگی، کانون دانشگاهیان از جمله این احزاب هستند.

رسانه‌های مهمی که در دوران احمدی‌نژاد از او حمایت می‌کنند این روز‌ها به شکلی جدی حامی ابراهیم رئیسی هستند. رسانه‌هایی مثل خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان، روزنامه رسالت، خبرگزاری تسنیم، الف، صراط نیوز، روزنامه جام جم، وطن امروز، از جمله این رسانه‌ها هستند.

با این گزارش به سراغ چند فعال سیاسی رفتیم تا بدانیم حامیان احمدی‌نژاد در سال ۸۴ و ۸۸ این روز‌ها ازچه کسانی حمایت می‌کنند؟ فواد صادقی، مازیار بالایی، محمدصالح مفتاح و عبدالرضا داوری تحلیلگرانی بودند که به سوالات ما پاسخ دادند.

فواد صادقی: همه پشت رئیسی هستند

فواد صادقی فعال سیاسی نزدیک به خانواده‌ی هاشمی در گفت‌وگو با انصاف نیوز می‌گوید: عمده‌ی حامیان آن زمان احمدی‌نژاد از رئیسی حمایت می‌کنند و حتی نامزد‌هایی که امروز در صف اصولگرایان حضور دارند به جای ایفای نقش کاندیدای اصلی نقش کاندیدای پوششی را خواهند داشت. محسن رضایی به رای اقلیت‌های قومی و مناطق غربی کشور اتکا خواهد داشت. سایر کاندیدا‌ها مثل آقایان زاکانی، قاضی‌زاده هاشمی و جلیلی قطعا پوششی خواهند بود و طیف اصولگرا از آنان کمتر حمایت خواهند کرد.

مازیار بالایی: حامیان احمدی‌نژاد به دنبال کاندیدای پیروز یعنی رئیسی هستند

مازیار بالایی رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی نیز می‌گوید در این سوال یک روایتی وجود دارد که دبیر جامعه اسلامی مهندسین که دبیرکل آن باهنر بود روزی به نزد موسوی لاری برای تایید حکم احمدی‌نژاد برای شهرداری تهران می‌رود و می‌گوید او را تایید کنید که می‌خواهیم او را رئیس جمهور کنیم و بعد موسوی لاری هم تاییدیه را می‌دهد. جبهه پیروان خط امام و رهبری و حزب جامعه مهندسین که آن زمان از احمدی‌نژاد حمایت کردند به دلیل اینکه شانس پیروزی ابراهیم رئیسی را بیشتر می‌دانند تخم مرغ‌های‌شان را در سبد برنده می‌گذارند. اما شخصیت‌هایی مثل داوود دانش جعفری که زمانی وزیر احمدی‌نژاد بود در کنار محسن رضایی خواهد ایستاد و همچنین که علی نیکزاد هم با ریاست ستاد ابراهیم رئیسی از رئیسی حمایت خواهد کرد.

وی همچین ادامه داد: جبهه پایداری احتمالا از سعید جلیلی حمایت خواهد کرد، اما با توجه به رد صلاحیت علی لاریجانی که معادلات در جناح اصولگرایان را به هم ریخت و با توجه به اینکه جلیلی می‌آمد تا فضای سیاست خارجی رئیسی را پوشش دهد، اما بدشان نمی‌آید که خود را برای پیروزی در انتخابات آماده کنند. در عین حال ابراهیم رئیسی، که احتمال انصرافش خیلی کم است، اما اگر هم کنار رود به نفع قاضی‌زاده هاشمی کنار خواهد رفت و با توجه به جوان بودن او می‌توانند سرمایه گذاری کنند، ولی به هیچ وجه از محسن رضایی حمایت نخواهند کرد.

رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی در ادامه نیز گفت: وزاری اخراجی احمدی‌نژاد هم که از او جداشدند با توجه به اینکه به دنبال مناصب هستند بیشتر به سمت کسی خواهند رفت که برنده خواهد بود که آن هم تا اینجای کار رئیسی است.

عبدالرضا داوری: حامیان احمدی‌نژاد به سمت رئیسی و محسن رضایی می‌روند

عبدالرضا داوری حامی دیروز احمدی‌نژاد که این روز‌ها به صف منتقدین و جداشدگان از او پیوسته است می‌گوید حامیان احمدی‌نژاد امروز پخش شدند که تعدادی به سمت رئیسی خواهند رفت و تعدادی دیگر سمت محسن رضایی خواهند ایستاد؛ به دلیل اینکه انتخابات ۱۴۰۰ به دو قطبی محسن رضایی و ابراهیم رئیسی تبدیل خواهد شد و چهره‌های دیگری مثل قاضی‌زاده، جلیلی و زاکانی در حاشیه هستند.

مفتاح: حمایت اکثریت از رئیسی در حالی که نیم نگاهی به رضایی و زاکانی دارند

محمدصالح مفتاح فعال رسانه‌ای اصولگرا نزدیک به یاران محمدباقر قالیباف می‌گوید با توجه اینکه آقای احمدی‌نژاد در آن دوران در عضویت احزاب جمعیت ایثارگران و شورای مرکزی اصولگرایان بود، عمده این احزاب حامی ابراهیم رئیسی خواهند بود، اما احتمال دارد بخشی از اصولگرایان از زاکانی و محسن رضایی نیز حمایت کنند، اما آن طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد و شانس ابراهیم رئیسی بالاست از وی حمایت خواهند کرد.

منبع: انصاف نیوز

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها