کد خبر: 620719
تاریخ انتشار :

اصلاح‌طلبان رو در روی همتی و مهرعلیزاده!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب از تلاش دو نامزد این جریان برای جلب حمایت خاتمی و جبهه اصلاحات و دست رد به سینه آنان می‌نویسند.

اصلاح‌طلبان رو در روی همتی و مهرعلیزاده!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حدود دو هفته تا انتخابات باقی است و دو نامزد اصلا‌ح‌طلب در این رقابت‌ها روزهای سختی را می‌گذرانند. از یک سو پنج نامزد قدر را مقابل خود دیده و از سوی دیگر با بی‌مهری برخی اصلاح‌طلبان مواجه‌ هستند. وضعیت ناصر همتی البته قدری بهتر است و امیدی به کارگزاران و اعتدال و توسعه دارد ما مهرعلیزاده تنها‌تر است.

احتمالا برای همین هم دست به قلم شده و با نامه به بهزاد نبوی سعی در جلی حمایت جبهه اصلاح‌طلبان کرده و یا پیگیر است که مستقیما با خاتمی گفت‌وگو کند. این طور که به نظر می‌رسد اما پاسخ اصلاح‌طلبان به او منفی است و مثبت هم نخواهد شد. شاهد نیز رویکرد روزنامه‌های «شرق» و «اعتماد».

روزنامه شرق امروز در گزارش دیگری با تیتر «از مهرعلیزاده اصرار از اصلاح‌طلبان انکار» به نامه‌نگاری اخیر مهرعلیزاده با جبهه اصلاحات و پاسخ کلاپ هاوسی آذرمنصوری در این باره اشاره کرده و نوشته است: «اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را روشن کنند؛ به نحوی که در انتخابات میان مهرعلیزاده یا همتی و از آن سو مشارکت غیرفعال باید یک مسیر را انتخاب کنند؛ هرچند ممکن است در این مسیر بخشی از احزاب اصلاح‌طلب مسیر مستقل خود را طی کنند و در صورتی که جبهه اصلاحات بر موضع عدم ارائه نامزد بایستد، تعدادی از احزاب نامزد خود را معرفی کنند؛ چنانچه اخیرا یکی از اعضای کارگزاران این موضوع را تأیید کرد و گفت در صورتی که جبهه اصلاحات فعالیتی نداشته باشد، کارگزاران مستقلا در انتخابات نقش‌آفرینی می‌کند. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید جبهه اصلاحات کدام مسیر را در پیش می‌گیرد. تا این لحظه می‌توان گفت هنوز هیچ چیز قطعی نیست و ممکن است در فرایند انتخابات اتفاقاتی رخ دهد که تمام پیش‌بینی‌ها را طور دیگری کند.»

روزنامه اعتماد نیز گزارشی دارد با عنوان «حرکت به سوی افق اصلاحات؟» و به تلاش‌های همتی و مهرعلیزاده برای جلب نظر جبهه اصلاحات و سید محمد خاتمی می‌پردازد. در این گزارش آمده است: «در حال حاضر اغلب احزاب اصلاح‌طلب هم در چارچوب جبهه اصلاحات ایران و هم به ‌طور مجزا اعلام کرده‌اند که در این انتخابات کاندیدایی ندارند؛ چرا که همه 9 کاندیدای موردنظرشان ردصلاحیت شده‌اند. ولی با این حال مهرعلیزاده امید خود را از دست نداده و دست به کار شده تا بتواند بلکه پیوندی با اصلاح‌طلبان برقرار کند. اما به نظر می‌رسد که اعضای جبهه اصلاحات هیچ قصد جدی برای ارتباط گرفتن با مهرعلیزاده ندارند. ...او دیروز دست به قلم شد و نامه‌ای خطاب به بهزاد نبوی، رییس جبهه اصلاحات ایران نوشت. ... پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» نشان می‌دهد که تلاش مهرعلیزاده تنها به نامه‌نگاری با جبهه اصلاحات محدود نبوده، بلکه او با مراجعه به دفتر سیدمحمد خاتمی تلاش کرده که حمایت او را جلب کند. ... همزمان زمزمه‌هایی درباره درخواست مشابه مهرعلیزاده از ستاد همتی نیز به گوش می‌رسد؛ آن‌هم در حالی که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی و برخی از دیگر اعضای شاخص این تشکل سیاسی طی روزهای گذشته از توانایی‌های همتی گفته و تلویحا از او حمایت کرده‌اند.»

مشاهده نشدن هیچ نشانه مثبتی از حمایت سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان از این دو گزینه و پافشاری احزابی مثل اتحاد ملت و اعتماد ملی به عدم معرفی نامزد ، در حالی است که برخی دیگر از روزنامه‌های اصلاح‌طلب به نحوه دیگری به این دو نامزد می‌تازند.

مثلا منصور مظفری، مدیرمسئول «آفتاب یزد» در سرمقاله امروز این روزنامه تاکید می‌کند که «جنگ زرگری برای همتی رای نمی‌آورد» و می‌نویسد: « به نظر می‌رسد حال در یک جنگ زرگری دولت برای محبوب نمودن عبدالناصر همتی او را از رئیس کل بانک مرکزی برکنار می‌کند. اما پرسش اینجاست مگر همتی نبود که با اجرای سیاست‌های دولت دلار را نزدیک به 30 هزار تومان رسانید، فاصله‌گیری علی لاریجانی از دولت که همسوترین رئیس مجلس با دولت بود غیر از این است که می‌خواست ناکارآمدی دولت به پای او نوشته نشود و محبوبیت کسب کند. حال که در آستانه برگزاری انتخابات هستیم همتی نیز نمی‌تواند به سهم خود و ناکارآمدی دولت و دودکردن سرمایه‌های مردم در بورس، بانک و بازار شریک نباشد. این جنگ زرگری دولتی‌ها برای محبوب کردن همتی کارآیی ندارد. پس بهتر است همتی نیز پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشد.»

روزنامه «جهان صنعت» نیز دیروز ماجرای پیش آمده بین دولت و همتی را به نحوی بازی سیاسی خوانده و با تیتر «حذف همتی؛ انتقام یا تطهیر» نوشته بود: «آقای رییس کل احتمالا تصور می‌کند که این مساله به خصوص با توجه به شایعاتی که درباره مقاومت او در زمینه ارزپاشی به گوش می‌رسد، در انتخابات پیش رو به نفع وی تمام شود. او در ماه‌های گذشته به صورت گاه و بی‌گاه در مقام منتقد دولت قرار گرفته و صراحتا یا تلویحا انتقاداتی را مطرح کرده بود اما حالا و در آستانه انتخابات، نیاز بیشتری به خودنمایی در این زمینه دارد. او می‌داند که عملکرد هشت ساله دولت قابل دفاع نبوده و نارضایتی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. همچنین می‌داند که در قامت یک نامزد ریاست‌جمهوری باید منتقد باشد لذا عدم حضور در جلسات دولت و حتی عزل وی با این همه سر و صدا نه تنها ناراحتش نمی‌کند، بلکه دستمایه‌ای می‌شود برای آنکه وقتی پایش به کلاب‌هاوس می‌رسد، بر دولت بتازد و ریشه همه مشکلات و ناهماهنگی‌های اقتصادی را اقتصاددان نبودن رییس‌جمهور بداند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها