کد خبر: 620741
تاریخ انتشار :

تشخیص مکمل پروتئین وی اصل از تقلبی

از آنجایی که جعلی بودن در این مکمل زیاد دیده می‌شود، در این مطلب به نحوه تشخیص مکمل پروتئین وی اصل از تقلبی می‌پردازیم.

تشخیص مکمل پروتئین وی اصل از تقلبی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مقداری پودر نشاسته، آرد و افزودنی‌های مجاز دیگر را با هم ترکیب کرده و برای افزایش طعم، مقداری شیرین کننده نیز می‌افزایند و با یک بسته‌بندی نچندان حرفه‌ای آن را با عنوان مکمل پروتئین وی به مردم قالب می‌کنند. این است داستان تولید مکمل‌های بدنسازی تقلبی که یا از خارج از کشور توسط قاچاقچیان وارد می‌شوند و یا در همین مناطق حاشیه‌ای شهرهای خودمان توسط افراد بی‌وجدان و ناکارآمد به تولید می‌رسند. پروتئین وی یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشی است که بسیاری از بدنسازان به منظور عضله سازی از آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که جعلی بودن در این مکمل زیاد دیده می‌شود، در این مطلب به نحوه تشخیص مکمل پروتئین وی اصل از تقلبی می‌پردازیم.

داروخانه: بهترین مرجع برای تهیه انواع مکمل بدنسازی

در یک کلام باید گفت که اگر قصد خرید مکمل بدنسازی یا مکمل غذایی را دارید، تنها مرکزی که می‌توانید به آن اعتماد کنید، داروخانه است. به طور کلی تقلب و جعلی بودن در مکمل‌های بدنسازی بیشتر از مکمل‌های غذایی دیده می‌شود. مکمل‌های بدنسازی از جمله پروتئین وی معمولا ارزان قیمت نیستند و از آنجایی که برخی از افراد ممکن است به سهولت قادر به تهیه آنها نباشند، در این میان سودجویان از فرصت استفاده کرده و با مواد اولیه درجه پایین اقدام به تولید این نوع محصولات می‌کنند.

داروخانه‌ها زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی به فعالیت می‌پردازند و نظارتی مستقیم بر عملکرد و فروش آنها وجود دارد اما حتی در باشگاه‌های ورزشی نمی‌توانید با خیال آسوده خرید کنید زیرا کنترل دقیقی روی محصولات مورد فروش آنها نیست.

2

عوارض مصرف پروتئین وی تقلبی

با توجه به آنچه تا به اینجای این مطلب گفتیم، با هدف پرورش اندام چنانچه قصد خرید پروتئین وی یا هر نوع مکمل بدنسازی دیگری را دارید، تنها باید به داروخانه مراجعه نمایید. مصرف پروتئین وی موجب افزایش کارایی و حجم عضلات شده و در کاهش وزن نیز می‌تواند موثر واقع شود اما اگر ناآگاهانه نوع تقلبی آن را مورد مصرف قرار دهید، ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

  • عوارض گوارشی مثل حالت تهوع، معده درد و استفراغ
  • آسیب جدی به کلیه
  • ایجاد اختلالات کبدی
  • سردرد و سرگیجه
  • نارسایی و حملات قلبی
  • آسم و آلرژی
  • مسمومیت

تولیدکنندگان مکمل‌های تقلبی به منظور ارزان تمام شدن محصولات خود در بسیاری از موارد از رنگ‌های شیمیایی، آرد، نشاسته، اسانس‌ها و دیگر ترکیباتی استفاده می‌کنند که علاوه بر آنکه مزیتی برای مصرف ندارند، گاه می‌توانند عوارض بسیار نامطلوبی را ایجاد نمایند. از آنجایی که مکمل‌های بدنسازی جعلی اغلب در مکان‌های غیر بهداشتی ساخته می‌شوند، به دلیل افزایش بار میکروبی، احتمال بیماری‌زا بودن در آنها بسیار بوده و ممکن است خطراتی جبران ناپذیر برای مصرف‌کنندگان داشته باشند.

البته گاهی نیز عوارض مکمل پروتئین وی به استفاده نادرست از آن مربوط می‌شود. دقت کنید که میزان دقیق مصرف حتما توسط پزشک، مشاور تغذیه یا مربی ورزشی باید تعیین شود. برای خرید اینترنتی پروتئین وی داروخانه آنلاین مثبت سبز به مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین گزینه‌هاست.

نحوه تشخیص پروتئین وی اصل از تقلبی

پروتئین وی را به 3 صورت ایزوله، کنسانتره و هیدرولیز شده می‌توان در داروخانه‌ها یافت. این مکمل همراه با کاهش چربی‌های بدن موجب عضله‌سازی می‌شود. به منظور تشخیص پروتئین وی اصل از تقلبی طبق مراحل زیر پیش بروید:

بررسی شناسه اصالت

روی تمام مکمل‌های بدنسازی از جمله پروتئین وی برچسبی زرد رنگ دیده می‌شود که لیبلی مشکی رنگ روی آن وجود دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص اصل بودن پروتئین وی خریداری شده این است که روی لیبل را خراش داده و کد 16 رقمی را که زیر آن پنهان است، به شماره 2008822 پیامک کنید تا از این طریق اصالت کالا برای شما تائید شود. همچنین می‌توانید به این منظور با شماره تلفن 6185-021 تماس بگیرید. 

3

روی برچسب اصالت همچنین می‌توانید کد GTIN، کد Lot، کد UID و همچنین تاریخ انقضا را نیز مشاهده نمایید. GTIN شناسه بین المللی محصول، کد lot شماره سری ساخت و کد UID کد رهگیری محصول است. کد UID روی مکمل را می‌توان در سایت TTAC به آدرس www.ttac.ir  ثبت کرده تا اطلاعات مکمل به خوبی برای شما نمایش داده شود.

کنترل برچسب شبنم

کلیه مکمل‌های پروتئین وی اعم از وارداتی یا ساخته شده در داخل کشور باید دارای برچسب شبنم باشند یعنی بارکدی روی آنها وجود داشته باشد. این بارکد دو بعدی بوده و اصل بودن کالا را از طریق بررسی این کد نیز می‌توان بررسی کرد. به این منظور بهتر است، اپلیکیشن بارکد خوان راهبر را روی گوشی تلفن همراه نصب کرده و سپس از طریق آن بارکد را اسکن نمود. همچنین می‌توانید با تلفن گویای ۸۸۹۶۹۲۹۶ تماس گرفته، به شماره ۳۰۰۰۳۹۲ پیامک بدهید یا  با مراجعه به سامانه شبنم به آدرس shabnam.ir از اصل بودن کالای خود اطمینان حاصل کنید.

4

بررسی درپوش مکمل پروتئین وی

به درب محصول دقت کنید تا حتما پلمپ بوده و منفذی به داخل نداشته باشد. پس از باز کردن درپوش محصول هنگامی که به درون درب آن نگاه می‌کنید، معمولا یک پد وجود دارد. در مکمل‌های پروتئین وی اصل این پد دارای ساختار شبکه‌ای یا پنبه‌ای مانند است در حالی‌که در پروتئین وی جعلی این پد عموما از جنس مقوا درست می‌شود. همچنین هنگامی که درب محصول را بر می‌دارید، اغلب یک پوشش آلومینیومی روی قوطی مکمل وجود دارد. در مکمل‌های اصل این پوشش آلومینیومی بسیار شکیل طراحی شده و قرار گرفته است در حالی‌که در پروتئین وی تقلبی این پوشش آلومینیومی بی‌کیفیت بوده و تمیز و شیک نیست. روی این پوشش آلومینیومی در مکمل‌های اصل معمولا نام شرکت سازنده و برند مکمل به چشم می‌خورد در حالی‌که در پروتئین وی تقلبی چنین نیست.

5

بررسی قیمت پروتئین وی

اگر قصد خرید پروتئین وی را دارید، قیمت آن را از چند داروخانه جویا شوید تا به طور دقیق مطمئن شوید که محدوده قیمت آن در چه حدودی است. اگر با نوعی از پروتئین وی مواجه شدید که قیمتی پایین‌تر از قیمت معمول در بازار داشت، حتما در مورد اصل و اورجینال بودن آن شک کرده و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

طعم، رنگ و بوی مکمل پروتئین وی

چنانچه قبلا مکمل پروتئین وی را از برند خاصی خریداری کرده باشید، قطعا با طعم، رنگ و بوی آن آشنایی دارید بنابراین اگر متوجه شدید که پروتئین وی شما از این جهات با همیشه متفاوت است، از مصرف آن خودداری کرده و اصل بودن آن را مورد بررسی قرار دهید. پروتئین وی اصل همچنین معمولا به راحتی در آب یا شیر حل می‌شود در حالی‌که پروتئین وی تقلبی به شکلی است که انگار ناخالصی داشته و حل شدن آن به سهولت صورت نمی‌گیرد.

بررسی هلوگرام و لوگوی شرکت سازنده

برندهای معتبر و معروف سازنده مکمل‌های بدنسازی در دنیا اغلب آرم تجاری یا هولوگرام خود را طوری طراحی می‌کنند که به راحتی قابل کپی‌برداری نباشد. هنگام خرید پروتئین وی به لوگوی محصول دقت کنید که کاملا شبیه نمونه اصلی به نظر برسد.

مراجعه به وبسایت اصلی محصول

یک روش مطمئن دیگر جهت تشخیص پروتئین وی اصل از قلابی این است که به وبسایت شرکت سازنده محصول مراجعه کنید. در آنجا می‌توانید عکس و کلیه مشخصات مکمل را دیده و با آنچه خریداری‌ کرده‌اید، مقایسه کنید.

تاریخ انقضا و غلط املایی

روی برچسب اصالت معمولا تاریخ انقضای مکمل پروتئین وی وجود دارد. حتما به تاریخ مندرج دقت کنید زیرا در بسیاری موارد عوارض پروتئین وی در نتیجه تاریخ گذشته بودن آن است که رخ می‌دهد. همچنین دقت کنید که فونت نوشته شده روی مکمل مانند همیشه بوده و هیچ نوع غلط املایی در نگارش مشخصات مکمل به چشم نخورد زیرا این موارد نیز می‌تواند از نشانه‌های تقلبی بودن مکمل باشد.

سخن پایانی

ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص پروتئین وی اصل از تقلبی این است که محصول مورد نظر خود را فقط از داروخانه‌ها بخرید. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مکمل‌های بدنسازی برای اینکه ارزان‌تر عرضه شوند، توسط افراد ناکارآمد در کشورهای حاشیه‌ای و حتی در برخی نقاط داخل کشور تولید شده و توسط قاچاقچیان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. با توجه به عوارض بسیار ناخوشایندی که این‌گونه فرآورده‌ها می‌توانند داشته باشند، هرگز نباید با خرید از فروشگاه‌های نامعتبر و افراد غیر متخصص به سمت مصرف آنها بروید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها