کد خبر: 630860
تاریخ انتشار :

خواص ژل رویال اصل که نمیدانید! نحوه تولید ژل رویال

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ژل رویال یک ترشح شیری است که توسط زنبورهای عسل کارگر تولید می شود. خواص ژل رویال و فواید مصرف آن را در این مقاله بررسی میکنیم. به طور معمول حدود 60 تا 70 درصد آب، 12 تا 15 درصد پروتئین، 10 تا 16 درصد قند، 3 تا 6 درصد چربی و 2 تا 3 درصد ویتامین، نمک و آمینو اسیدها دارد. اکثرا ترکیبات ژل رویال بسته به موقعیت جغرافیایی و آب و هوا متفاوت است.

نام این محصول از آن جا گرفته شده است که زنبورها از آن برای تغذیه و پرورش ملکه زنبورها استفاده می کنند. نام های دیگری نیز برای این محصول شگفت انگیز کاربرد دارد مانند شاه انگبین، غذای ملکه، شیر زنبور یا ژل سلطنتی. ژل رویال را با گرده زنبور عسل، موم زنبور عسل، زهر زنبور عسل یا بره موم اشتباه نگیرید.

ژل رویال یک محصول غنی از پروتئین است که از غدد زنبورهای کارگر است و آن را می توان مانند شیر مادر برای زنبور عسل فرض کرد، به این خاطر که تمام لاروها در سه روز اول از زندگی خود با ژل رویال تغذیه می شوند. لاروهایی که زنبورهای کارگر برای تبدیل شدن به ملکه انتخاب کرده اند در طول رشد خود در ژل رویال در سلول های ملکه مخصوص نگهداری ​می شوند. پس از اتمام مرحله لارو و ظهور ملکه زنبور عسل، در طول زندگی خود از ژل رویال تغذیه می کند.

ژل رویال ماده ای بسیار مغذی است که دارای خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. این خواص ژل رویال ممکن است مسئول بسیاری از ادعاهای بهداشتی درباره آن باشد. معمولاً به صورت خوراکی مصرف می شود یا مستقیماً روی پوست استفاده می شود.

کاربردهای ژل رویال در طول تاریخ

در فرهنگ های سراسر جهان از ژل رویال برای ترویج یک زندگی سالم و طولانی استفاده شده است. از آن جایی این ماده بسیار گران بها است که تولید آن خیلی محدود است و برداشت آن راحت نیست.

از جمله موارد گران قیمتی بود که هر کسی توانایی خریداری آن را نداشت. در طب سنتی چینی ژل رویال "غذای امپراطورها" نامیده می شود و مدت هاست که برای افزایش طول عمر، افزایش انرژی و نشاط و نیز پیشگیری انواعی از بیماری ها تجویز می شود. همچنین ماهاراجاهای هند نیز از ژل رویال استفاده می کنند، که مدت هاست این ماده را به عنوان کلیدی برای حفظ انرژی جوانی ارزش گذاری می کنند.

در مصر باستان، فرعون ها نیز از ژل رویال استفاده می کردند که باعث افزایش طول عمر آن ها می شد. اخیراً، پاپ پیوس دوازدهم به تجویز پزشک خود ژل رویال مصرف کرد تا به او در بهبودی از بیماری شدید کمک کند.

41

ژل رویال چگونه برداشت می شود؟

جای تعجب نیست که ژل رویال یک محصول گران قیمت است، زیرا تولید آن یک فرآیند دشوار است که نیاز به توجه دقیق و زمان بندی مناسب دارد و همان طور که گفته شد بسیار غنی و پرخاصیت است.

زنبوردار ابتدا کندوی کوچکی از زنبورها، بدون وجود ملکه را آماده می کند که دارای زنبورهای جوان زیادی است که به عنوان زنبور های پرستار و کارگر در کندو کار می کنند. در مرحله بعد زنبوردار ظرف هایی به عنوان سلول های مصنوعی ملکه در کندو قرار می دهد. زنبورهای کارگر و پرستار به طور غریزی شروع به پرورش و تغذیه ملکه می کنند.

زنبورهای پرستار ظرف های ملکه را با ژل رویال پر می کنند. در زمان و موقعیت مناسب (معمولا بین روز دوم و چهارم رشد لاروها) زنبوردار با استفاده از یک دستگاه مکش کوچک، ژل رویال را از سلول های ملکه برداشت می کند.

برخی خواص ژل رویال

مراقبت از پوست

ژل رویال به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی کلاژن در تهیه محصولات آرایشی و مراقبت از پوست کاربرد دارد. هنگامی که پوست کلاژن از دست می دهد، چین و چروک هایی بر روی پوست ایجاد می شود. در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست از ژل رویال برای ارتجاع و بازسازی مجدد و جوان سازی پوست استفاده می شود.

افزایش انرژی و استقامت

گفته می شود که امروزه ژل رویال بیشتر به منظور افزایش استقامت و مبارزه با خستگی و استرس به فروش می رسد. دانشمندان ژاپنی در سال 2001 با انجام آزمایشات و مطالعاتی بر روی استقامت موش ها بعد از این که با ژل رویال تغذیه می شدند، این ادعا را پذیرفتند.

سلامت قلب و کاهش فشار خون

مطالعاتی نشان دهنده این بود که پروتئین های خاص موجود در ژل رویال، سلول های ماهیچه ای صاف در رگ ها وشریان ها را سست می کند که در نتیجه فشار خون کاهش پیدا می کند. ژل رویال می تواند با کاهش فشار خون از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

ژل رویال قادر است واکنش ایمنی طبیعی بدن شما را در برابر باکتری ها و ویروس های خارجی افزایش دهد. MRJP ها (پروتئین اصلی موجود در ژل رویال) و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال باعث تقویت فعالیت های ضدباکتریایی می شوند که می تواند میزان عفونت را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

کاهش و درمان علائم پساقاعدگی

مصرف ژل رویال سبب کاهش و درمان علائم آزار دهنده مرتبط با دوره پساقاعدگی در بانوان می شود. یائسگی در بانوان موجب کاهش هورمون های گردش خون می شود که با عوارض جسمی و روحی مانند درد و ناراحتی، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب همراه است.

42

دیگر خواص ژل رویال

  • به لطف ترکیبات فعال موجود در ژل رویال، این ماده دارای اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

  • دارای تاثیرات کاهنده قند خون است.

  • به دلیل اثر تنظیم کننده بر اشتها، می توان از آن به عنوان پیش غذا استفاده کرد.
  • محافظ بسیار خوبی در برابر آنفولانزا، به ویژه هنگامی که با بره موم استفاده می شود، می تواند برای بدن باشد.
  • در حالی که به افزایش عملکردهای یادگیری و درک کودکان کمک می کند، با ایفای نقش در تقویت سیستم ایمنی با گاما گلوبولین، رشد آن ها را تقویت می کند.
  • منبع انرژی بخشی در برابر خستگی جسمی و روحی است که به بدن شادابی و نشاط می بخشد. دارای تاثیر کاهش دهنده کلسترول مضر در بدن است.
  • دارای اثرات ضدگرفتگی عروق و کاهش فشار خون است.
  • بیان شده است که این دارو در درمان و پیشگیری از بیماری های عصبی اثرات مثبتی دارد.
  • به دلیل خاصیت بازسازی کننده سلول ها و بافت های پوستی و خاصیت مرطوب کنندگی قوی، در مراقبت از پوست و مو استفاده می شود و همچنین در مقابله با ریزش مو موثر است.
  • آخرین مطالعات نشان می دهد که ژل رویال در مبارزه با سرطان نیز بسیار امیدوار کننده بوده است

نکات مهم قبل از مصرف ژل رویال

اگر به محصولات زنبورعسل حساسیت دارید یا مشکلاتی مانند آسم یا آلرژی را دارید، نباید از این محصول استفاده کنید. حتما در هنگام خرید ژل رویال اصل به تازگی آن دقت کنید.

در صورت داشتن موارد و مشکلاتی از قبیل فشار خون پایین یا سوزش و تورم پوست، قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

به اثبات علمی نرسیده که آیا ژل رویال برای جنین مضر است یا خیر، با این حال بهتر است در صورت بارداری از این محصول بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها