کد خبر: 631001
تاریخ انتشار :

حمل و نقل شهرستان را چقدر می‌شناسیم

حمل و نقل شهرستان را چقدر می‌شناسیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

همان‌طور که می‌دانید وسائل حمل ‌و نقل، ابزاری برای جابجایی کالا، اجناس و انسان‌ها هستند. حمل ‌و نقل به صورت‌های مختلف جاده‌ای یا زمینی، هوایی، ریلی، دریایی و… صورت می‌گیرد و انواع مختلفی دارد. از جمله انواع روش‌های حمل‌ و نقل می‌توان حمل ‌و نقل بیرون شهری و یا بین شهری را نام برد.

لازم به ذکر است که حمل ‌و نقل زمینی بین شهری و یا بیرون شهر خود، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود. یکی، حمل ‌و نقل بار و دیگری حمل‌ و نقل مسافر. برای حمل ‌و نقل بیرون شهری برای مسافر، از وسائلی مانند ماشین‌های سواری، اتوبوس، قطار، هواپیما، کشتی و… استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که برای حمل‌ و نقل مسافرانی که بین شهرهای یک کشور، مسافرت می‌کنند، نیازی به دریافت مجوز عبور و مرور نخواهد بود.

از دیگر انواع حمل و نقل بیرون شهر می‌توان حمل و نقل بار را نام برد. از جمله لوازم و ماشین‌آلاتی که در حمل ‌و نقل بار بیرون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به نیسان، کامیونت، خاورهای رو باز، خاورهای رو بسته و… اشاره کرد.

وسائل حمل و نقل بیرون شهر برای مسافر

برای حمل و نقل بین شهری مسافر، به طور معمول، از وسائل نقلیه‌ای از قبیل اتوبوس، تاکسی و آژانس، قطار، هواپیما و... استفاده می‌شود.

اتوبوس

از جمله متداول‌ترین وسائل نقلیه‌ی امروزی که برای حمل ‌و نقل بین شهری مسافران، مورد استفاده قرار می‌گیرد اتوبوس است. این وسیله، در حقیقت از قدیمی‌ترین انواع وسائل نقلیه به شمار می‌رود و در مدل‌ها و اشکال مختلفی ساخته می‌شود. این وسیله در جابه‌جایی مسافر در درون شهر نیز دارای کاربرد است.

تاکسی و یا آژانس

تاکسی‌ها نیز از دیگر وسایل نقلیه‌ای هستند که می‌توانید از آن‌ها برای حمل‌ و نقل درون شهر و بیرون شهر استفاده کنید. لازم به ذکر است که هزینه هر یک از وسائل حمل ‌و نقل، با توجه به نوع آن ابزارها تغییر و تحولاتی دارد. اما به‌ طور کلی می‌توان گفت تاکسی و آژانس، قیمت بالاتری نسبت ‌به اتوبوس دارند. بنابراین در صورتی‌ که برای مسافرت به شهرستان و یا حمل‌ و نقل بین ‌شهری از این وسایل، استفاده کنید باید هزینه بالاتری را نیز پرداخت نمایید.

قطار

یکی دیگر از وسایل حمل ‌و نقل عمومی و بین ‌شهری برای جابجایی مسافران و یا حمل بار، قطار است. لازم است بدانید که قطارها از نظر نوع طراحی و ساخت، به متروها شباهت دارند. اما تفاوت این دو وسیله نقلیه، در این است که از قطار می‌توانید برای مسافرت به شهرستان و حمل ‌و نقل بین ‌شهری استفاده کنید در حالی ‌که از مترو برای مسافرت در درون یک شهر استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که سیستم ریلی در کشور، خدمات و کیفیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. بنابراین میزان قیمت و هزینه حمل ‌و نقل بین شهری با توجه به کیفیت خدمات ارائه ‌شده متفاوت است.

وسائل حمل و نقل بیرون شهر برای حمل بار

همان‌طور که گفته شد حمل ‌و نقل بین ‌شهری، به دو دسته اصلی حمل ‌و نقل بار و مسافر تقسیم می‌شود.  بنابراین در صورتی ‌که قصد حمل ‌و نقل بار به شهرستان را داشته باشید، لازم است از وسائل نقلیه دیگری استفاده کنید. از جمله این وسائل نقلیه می‌توان ماشین‌های باربری کوچک و سبک را نام برد. از قبیل وانت، وانت پراید، وانت پیکان و وانت نیسان  و…

از طرف دیگر برای این منظور می‌توانید از ماشین‌های باربری نیمه ‌سنگین نیز استفاده کنید. از جمله این وسائل نقلیه و حمل بار می‌توان به انواع کامیون، خاور، هیوندا، ماشین باربری ایسوزو، کامیونت و… اشاره کرد. هم‌چنین می‌توانید برای حمل ‌و نقل بار و محموله خود به شهرستان‌های مختلف کشور، از ماشین‌های حمل بار سنگین استفاده کنید. از جمله ماشین‌های سنگین که برای حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان تریلی، ترانزیت، ده تن، کفی، ترانزیت‌های یخچالی، بیست تن، چادری سه محور، کمپرسی، تریلی تانکر فاو و… را نام برد.

عوامل مؤثر بر قیمت حمل ‌و نقل بیرون شهر (شهرستان)

قیمت حمل و نقل بیرون شهر با توجه به چند عامل، تغییر و تحولاتی را تجربه می‌کند. از جمله عوامل مؤثر بر قیمت حمل ‌و نقل شهرستان می‌توان به وزن و یا حجم بار مورد نظر اشاره کرد. از طرف دیگر، ماهیت بار و محموله مورد نظر نیز، قیمت حمل ‌و نقل را تغییر می‌دهد و در انتخاب نوع وسیله نیز، اثرگذار است. برای نمونه، در صورتی ‌که قصد داشته باشید مایعات خاصی را از شهری به شهر دیگر انتقال دهید، لازم است ماشین مخصوص حمل مایعات را انتخاب کنید. از طرف دیگر لازم است برای بارهایی که نیاز به پوشش و حفاظت بیشتر دارند وسیله نقلیه متناسب را انتخاب کنید و یا در صورتی ‌که می‌خواهید مواد و بار و کالاهایی را جابه‌جا کنید که احتمال خراب شدن و یا فاسد شدن آن‌ها وجود دارد، باید ماشین‌های یخچال‌دار را برای این کار در نظر بگیرید. هر یک از این وسائل نقلیه نیز، قیمت مخصوص به خود را دارند. و دو طرفه بودن حمل بار یعنی هم مسیر رفت و هم مسیر برگشت مانند حمل بار به شهر اصفهان 

که به جهت صنعتی بودن چه از تهران و چه از اصفهان هرگز ماشین بدون بار نیست.

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها