کد خبر: 631811
تاریخ انتشار :

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازارهای مالی مطرح شد:

روی دلار سرمایه‌ گذاری کنیم یا ارزهای دیجیتال؟

با توجه به نوظهور بودن رمز ارزها و عدم مقبولیت مبادلات در بسیاری از کشورها ریسک سرمایه‌گذاری در دلار کمتر از رمز ارزها است و نوسان رمز ارزها بسیار زیاد است.

روی دلار سرمایه‌ گذاری کنیم یا ارزهای دیجیتال؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بازار ارزهای دیجیتال چند سالی هست که با رونق همراه است و سرمایه‌گذاران زیادی وارد این بازار شده‌اند. از سویی در ایران به واسطه نوسانات و رشد قیمت دلار شاهد سرمایه‌گذاری افراد زیادی در بازار دلار بودیم. شاید خیلی‌ها بازار دلار را با ارزهای دیجیتال مقایسه کنند و سؤال اصلی این باشد که کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بهتر است. در ادامه همراه ما باشید تا مقایسه‌ای از این دو بازار داشته باشیم.

ریسک‌های بازار دلار در ایران

مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: سرمایه‌گذاری در بازاری مولد معنا دارد، حال آنکه بازار خریدوفروش پول‌های بدون پشتوانه بازاری مولد نیستند، افراد گاهی برای کسب سود و گاهی هم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و طبق بررسی‌های گذشته سایر پول‌های فیات نظیر دلار و یورو در مقابل ریال گران شده‌اند. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدتی دارند، احتمالاً دلار را به عنوان سرمایه‌گذاری انتخاب کنند اما می‌بایست ریسک‌های آن را از جمله اثرپذیری از روابط سیاسی ایران با سایر کشورها، میزان فروش نفت، کسری بودجه و از همه مهم‌تر، وجود سوداگران این بازار را بپذیرند و در عین حال نگهداری فیزیکی دلار نیز ریسک‌هایی به همراه دارد.

داداش-زاده

 

بازدهی بازار ارزهای دیجیتال

داداش زاده اظهار کرد: اگر بازدهی دلار را از سال ۹۶ تا آخر سال ۹۹ حساب کنیم تا امروز حدود ۶۵۰ درصد بازدهی داشته است. در مقایسه با شاخص کل بورس می‌بینیم که بازدهی به‌مراتب کمتری داشته است. شاخص کل از سال ۹۶ تاکنون با احتساب اصلاح حدود ۱۸۶۰ درصد بازدهی داشته است. اگر دقت خوبی در انتخاب سهام بنیادی داشتیم، می‌توانستیم از سال ۹۶ تاکنون که حتی با فرازها و نشیب‌های همراه بود، در سرمایه‌گذاری سهام سود بیشتری کسب کنیم. اگر بیت کوین را به عنوان ارز محبوب سرمایه‌گذاران حوزه کریپتوکارنسی‌ها در نظر بگیریم، بازدهی بیت کوین از سال ۱۳۹۶ تاکنون۱۴۳۲ درصد بوده است.

چالش‌های مهم فعالان بازار ارزهای دیجیتال

وی افزود: در بازار رمز ارزها انتخاب کیف پول سخت‌افزاری یا صرافی مطمئن برای خریدوفروش و حتی نوسان گیری از چالش‌های مهم فعالان این بازار است. البته اکنون رمز ارزها به عنوان یک دارایی شناخته می‌شوند و در تقابل با پول‌های بدون پشتوانه هستند.

ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

این کارشناس بازارهای مالی تأکید کرد: با توجه به نوظهور بودن رمز ارزها و عدم مقبولیت مبادلات در بسیاری از کشورها ریسک سرمایه‌گذاری در دلار کمتر از رمز ارزها است و نوسان رمز ارزها بسیار زیاد است. رمز ارزها، پول‌هایی هستند، به‌صورت دیجیتالی و در مقابل پول‌های کاغذی فقط در شبکه مجازی در دسترس هستند. ارزش‌گذاری که با توجه به فاکتورهای مؤثر برای سایر دارایی‌ها از جمله دلار طلا و سهام داریم، برای رمز ارزها ارزش‌گذاری کار بسیار دشواری است و فعالان این عرصه گاها ارقام نجومی متفاوتی برای ارزش رمز ارزها در نظر می‌گیرند.

تفاوت کسب سود در بازار دلار و بازار رمزارزها

داداش زاده خاطرنشان کرد: بازار رمز ارزها دستخوش تغییرات متفاوتی هست. گاهی یک توئیت از یک سلبریتی جهانی تأثیر می‌گذارد و گاهی روندهای پذیرش یا عدم پذیرش توسط کشورها بر قیمت رمز ارزها اثر می‌گذارند. به عنوان مثال رئیس مرکز نوآوری بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی می‌گوید، استیبل کوین‌ها و حوزه دیفای تهدیدی برای بانک‌های مرکزی جهان هستند و بانک‌های مرکزی وظیفه ثبات قیمت و ثبات مالی را بر عهده دارند. خبرهایی از این دست تردیدهای زیادی به همراه دارد و از طرفی در کشور ما نیز در حال حاضر قوانینی برای معاملات رمزارزها تدوین نشده است. این موضوع ریسک‌هایی را به ریسک‌های قبلی اضافه می‌کند. مثلاً در کشوری مثل ترکیه معاملات رمز ارزها آزاد است و فقط به عنوان پرداخت برای خرید کالاها مورد قبول نیست. بهتر است با در نظر گرفتن قوانین کشور درصد بسیار کمی از دارایی خود را به این بازار اختصاص دهیم.

تفاوت نقد شوندگی بازار دلار و بازار ارزهای دیجیتال

وی افزود: در مورد رمز ارزها ریسک نقد شوندگی توسط صرافی‌ها نیز وجود دارد و هر صرافی طبق سقف خاص نقد می‌کند. به طور مثال عدم احراز هویت در یک صرافی بسیار معتبری مثل بایننس مشکلات زیادی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشت. لذا توصیه می‌شود، حتی الامکان از کیف پول‌های سخت‌افزاری با حفظ پسوردها به جای ترید در صرافی‌ها استفاده شود. در حالی که دلار پول نقد محسوب می‌شود. مگر اینکه نیاز به ریال داشته باشیم و مجبور باشیم، به قیمت روز به ریال تبدیل کنیم. این موضوع وقتی حساس می‌شود که تب خرید دلار فروکش کند و ریزش شدید در قیمت داشته باشیم.

مقایسه بازدهی قیمت در بازار دلار و بازار رمزارزها

این کارشناس بازارهای مالی در پایان گفت: بازدهی قیمت در بازار دلار بستگی به روند مذاکرات دارد که در ابتدا به عنوان ریسک‌های سیاسی ذکر شد. همچنین شاهد چالش‌هایی مثل چاپ و عرضه پول، چند نرخی بودن ارز در اقتصاد ایران که خود چالش‌های بی‌شماری از قبیل توزیع رانت به وجود آورده است و وجود سفته‌بازان هستیم. در رمز ارزها اغلب تریدرها با استفاده از ابزارهای تحلیل‌های تکنیکی می‌توانند بازدهی‌ طبق عرضه و تقاضا کسب کنند. در کل صرفاً طبق بررسی گذشته نمودارها در مورد رمز ارزها نیز نگهداری بلندمدت نتیجه بهتری دارد. البته توصیه می‌شود، در رمزارزهایی که شت کوین نامیده می‌شوند، سرمایه‌گذاری نکنند. حداقل ریسک سرمایه‌گذاری در رمز ارزهای معروفی از قبیل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و کاردانو نسبت به بقیه کمتر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها