کد خبر: 632565
تاریخ انتشار :

مقایسه پی سی، مینی کیس، لپ تاپ و مینی کامپیوتر

مقایسه پی سی، مینی کیس، لپ تاپ و مینی کامپیوتر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

در این مقاله به بررسی انواع کامپیوترها و مزایا و معایب آن ها می پردازیم. لذا خواندن این مقاله به شما کمک می کند برای کاربری خودتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

به دلیل وجود تنوع بسیار در کامپیوترهای اداری از جمله پی سی‌‌، مینی کیس، لپ تاپ و مینی کامپیوتر انتخاب دشوار است. راهنمایی ما در خرید یک سیستم مناسب، توجه به نیاز و کاربری شما است. کوچک شدن محیط‌های اداری و مسکونی سبب شده است که بسیاری از افراد به جای خرید یک کامپیوتر شخصی رومیزی به فکر استفاده از انواع سیستم‌های کامپیوتری کوچک و قابل حمل بیفتند. پی سی ها دارای ویژگی‌هایی چون قدرت پردازشی بالا، عدم نیاز به شارژ باتری، امکان اتصال انواع وسایل جانبی و… هستند. در مقابل این کامپیوترها به دلیل بزرگ و جاگیر بودن، نیاز به اتصال همیشگی به برق و قیمت بالایی که دارند به مرور جای خود را به مینی کیس ها، لپ تاپ و مینی کامپیوتر داده‌اند. در این مقاله به مقایسه پی سی، مینی کیس، لپ تاپ و مینی کامپیوتر پرداخته‌ایم تا ببینیم کدام‌یک گزینه ی بهتری می باشد.

 

پی سی ها

کامپیوتر شخصی یا PC برگرفته از دو کلمه انگلیسی Personal Computer است. پی سی کامپیوتری همه کاره است با قابلیت ها و اندازه و ابعادی که مناسب استفاده شخصی می باشد.

کامپیوترهای شخصی قدیمی و بزرگ که سال‌هاست در بازار عرضه می‌شوند، مورد استفاده در محل کار، منزل و … هستند. این دسته از کامپیوترها دارای مزایا و معایبی هستند که قبل از خرید باید درنظر داشت.

مزایای پی سی:

- داشتن  فضای کافی

- امکان افزودن و ارتقاء رم، هارد،CPU   و همچنین DVD Writer

- آزادی در انتخاب قطعات متناسب با هدف کاربری

- توان پردازشی بالا

- مناسب برای مصارف گرافیکی 

معایب پی سی:

- عدم قابلیت جا به جایی به دلیل بزرگ بودن کیس

- فضای اشغالی بیشتر

- امکان عدم هماهنگی قطعات سخت افزاری در صورت اسمبل کردن نا آگاهانه

- به دلیل استفاده از برندهای مختلف برای قطعات در صورت خرابی هر کدام باید از کمپانی های متفاوتی پیگیری پشتیبانی و گارانتی صورت پذیرد.

مینی کیس ها

مینی کیس یکی از انواع کیس ها در ابعاد کوچک و حجم کمتر می باشد. مینی کیس ها مانند کیس های معمولی دارای قطعات مادربرد، رم، هارد و …می باشد و قابلیت ارتقاء قطعات را نیز دارا می باشند. تمامی قطعات مینی کیس قابل ارتقا می باشند اما به دلیل حجم کمی که دارند نمی توان از هر قطعه ای استفاده کرد.

کاربرد مینی کیس

مینی کیس ها به دلیل کارایی های متنوع قابلیت استفاده در امور مختلف را دارند. از جمله کارایی های مینی کیس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب برای امور اداری

  • مناسب کارهای خانگی
  • مناسب برای گیمرها
  • مناسب برای طراحان
  • مناسب برای برنامه نویسان

مزایای مینی کیس ها

  • فضای اشغالی: در مقایسه با انواع کیس های قدیمی، به دلیل حجم کمتر و ابعاد کوچکتری که دارند فضای فیزیکی کمتری را اشغال می کنند.

  • مصرف انرژی: مصرف برق بسیار کمتری دارند به همین دلیل باعث کاهش هزینه های انرژی می شوند. همچنین به دلیل فن های کوچک تر و سخت افزار ضعیف تر، کم مصرف تر هستند.

  • وزن: مینی کیس ها دارای وزن کمی هستند و قابلیت حمل آسانتری دارند.  
  • نصب: اندازه و طراحی کوچک آن ها به گونه ای است که به آسانی قابل نصب بر روی میز است. همچنین می توان مینی کیس را زیر میز یا پشت مانیتور قرار داد تا از امنیت بیشتری برخوردار باشد.
  • مناسب برای کار های شخصی: برای کاربرانی که از سیستم با هدف سرگرمی استفاده می کنند شارژ و توان مصرفی سیستم بسیار مهم است. مینی کیس مناسب برای استفاده ی این کاربران در حالی است که روی کاناپه نشسته اند و به راحتی با سیستم خود کار می کنند.

معایب مینی کیس ها

  • گران بودن: به کاربرانی که بودجه کمی دارند توصیه می شود از خرید مینی کیس ها خودداری کنند. مینی کیس ها هرچه کوچک تر باشند، قیمت بالاتری دارند.

  • محدودیت انتخاب قطعات: تمامی قطعات در مینی کیس ها جای نمی گیرند. شما باید خنک کننده پردازنده، RAM، GPU و سایر اجزای خود را با دقت انتخاب کنید تا تمامی قطعات بتوانند در فضای کم به طرز مناسبی قرار بگیرند.

  • محدودیت در تغییرات: وقتی تمام قطعات در جای خودشان قرار گرفته باشند، ایجاد تغییرات در آن ها به سختی امکان پذیر است. در صورت ارتقا یا تغییر قطعات مجبور به حذف اجزای دیگر هستید.
  • گرما: گرما دشمن اصلی هر قطعه کامپیوتری است، اما در مینی کیس ها، گرما می تواند به سایر قطعات نیز برسد و باعث گرم شدن اجزای اصلی شود.
  • کاربرد: مینی کیس ها قابلیت های استفاده محدودی دارند و نمی توانند برای سرور های قدرتمند و رایانه های پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد.
  • نگهداری: به دلیل تجمع سریع گرما در فضای کوچک اجازه گردش آزادانه هوا وجود ندارد، به همین دلیل به تعمیر و نگهداری مکرر نیاز دارد. این امر باعث افزایش هزینه ها می شود.

لپتاپ ها

کلمه لپ‌ تاپ یا  Laptop برگرفته از دو کلمه Lap به معنی ناحیه شکم و ران پا و Top هم به معنی بالا می باشد. در نتیجه لپ تاپ به دستگاهی اطلاق می شود که هنگام استفاده روی ران پای شخص قرار می گیرد.

مزایای لپ تاپ ها

- اصلى ترین ویژگى لپ تاپ قابلیت حمل آسان آن می باشد شما مى توانید همه جا لپتاپ را به همراه خود ببرید و از آن استفاده کنید.

- ویژگى دیگر خاصیت کارکرد بدون نیاز به برق مستقیم مى باشد، لپ تاپ مى تواند بین یک ساعت و نیم تا ۳ ساعت با باطرى کار کند، لذا مى توانید در مکانهایى مانند اتوبوس، اتومبیل یا در قطار و اماکنى که محدودیت دسترسى به برق شهرى دارید استفاده کنید.

- شکیل و زیبا بودن لپ تاپ ها نیز یکى از دلایلى است کاربران بسیار به آن توجه مى کنند .

- یکى دیگر از مزایاى لپ تاپ یکپارچگى امکانات مى باشد. ویژگیهایى مانند بلوتوث، وب کم، مودم اینترنت، کارت شبکه، دى وى دى رایتر، بلندگو و حتى کارت تى وى. قابلیت اتصال وسایل جانبى مانند ماوس و کیبورد خارجى و همچنین دستگاههاى سازگار با USB نیز از دیگر ویژگیهاى اغلب لپ تاپ هاى موجود است.

در لپتاپ ها ارتقاى پردازشگر و کارت گرافیکى به سادگى امکانپذیر نیست و در حد بسیار محدودى وجود دارد.

معایب لپ تاپ ها

- قیمت بالا اصلى ترین ویژگى اى است که موجب پشیمان شدن کاربران از خرید لپ تاپ مى شود. به دلیل اینکه یک پی سی با قیمت پایین تر می تواند کارایی مورد نظر را داشته باشد.

- یکى از محدودیت هاى لپ تاپ وجود یک درایو سى دى یا دى وى دى مى باشد که در مواردى مانند کپى سى دى شما را با مشکل مواجه مى کند (البته مى توان سى دى را وارد هارد کامپیوتر کرد و دوباره رایت کرد اما این روش به زمانى تقریبا دو برابر بیشتر نسبت به حالت عادى نیازمند است).

- استفاده از تاچ پد یا همان صفحه لمسى لپ تاپ به راحتى استفاده از ماوس نیست نیاز به تمرین دارد و در برخی از موارد مجبورید از ماوس استفاده کنید.

- کیبورد اغلب لپ تاپ ها بسیار کوچک است و کار کردن براى بسیارى از افراد تا حدى مشکل است. 

- لپ تاپ ها  به دلیل ظرافتی که دارند نسبت به ضربه شدید و یا گرد و غبار و رطوبت بسیار حساسند. خرابى بخشی از لپ تاپ، شما را مجبور مى کند لپ تاپ خود را به تعمیرگاه تحویل دهید. پس در واقع با خرابى بخش کوچکی از لپ تاپ، تا مدتى از کار با کامپیوتر خود محروم خواهید شد.

 - یکى دیگر از معایب لپ تاپ ها عمر کم باطرى آنها است. باطرى لپ تاپ ها از بخشهایى است که مدتی به درستى کار مى کند و ممکن است پس از ۲ سال مجبور به تعویض آن شوید.

مینی کامپیوترها

مینی کامپیوترها نسل جدید‌ی از کامپیوترها هستند که در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته اند. مینی کامپیوترها جایگزینی پرسرعت، مطمئن و ارزان نسبت به کامپیوترهای قدیمی به شمار می روند. این تکنولوژی به دو گروه مینی کامپیوترهای ویندوز دار و مستقل (تین کلاینت) و مینی کامپیوترهای وابسته به سرور (زیرو کلاینت) تقسیم بندی می شوند.

این تکنولوژی دارای مزایای فراوانی هستند که در 5 گروه مزیت های پشتیبانی، مزیت های امنیتی، مزیت های سرعتی، مزیت های هزینه ای و مزیت های زیبایی طبقه بندی می شوند که در ذیل توضیح داده شده اند.

گروه مزیت های پشتیبانی:

1. کاهش بار پرسنل پشتیبانی کننده

وجود قطعات متحرک مانند فن احتمال خاک گرفتگی، از کار افتادن و سوختن قطعات را به دنبال دارد.

 همچنین حساسیت هارد دیسک ها به ضربه و  عمر مفید مادربورد که به طور متوسط معادل 5 سال می باشد، باعث افزایش هزینه های نگهداری کامپیوترهای سنتی و کاهش مدت کارکرد بدون عیب آنها شده است.

2. اطمینان از کارکرد بدون عیب MTBF دستگاه

زیروکلاینت ها به دلیل عدم وجود هاردهای بدسکتور و ضربه پذیر و تین کلاینت ها به دلیل عدم وجود قطعات متحرک مانند فن، عمر مفیدMTBF  ای بیش از 10 سال را دارا می باشند!

3. پشتیبانی راحت تر نرم افزاری با نصب کم تر برنامه ها

در شبکه ها راه اندازی تعداد زیادی سیستم و نصب ویندوز و نرم افزارها همیشه بسیار زمان بر بوده و مشکلات زیادی را به وجود می آورد در حالی که زیروکلاینت ها فقط یک بار  نیاز به نصب و تنظیم نرم افزارها روی سیستم مرکزی دارند.

گروه مزیت های سرعت:

1. بوت سریع تر ویندوز در هفت ثانیه

مینی کامپیوتر 7 ثانیه زمان نیاز دارد تا بوت شده و وارد دسکتاپ شود ولی در کامپیوتر سنتی با احتساب لود سیستم عامل و زمان انتظار جهت لود درایورها ممکن است بیش از 50 ثانیه طول بکشد.

2. سرعت اجرای بالاتر برنامه ها

در سیستم های کامپیوتری سنتی اگر یک کامپیوتر با حداکثر بار در نظر گرفته شود، و کامپیوتر کناری آن بدون فعالیت باشد، کامپیوتر دوم هیچ کمکی در سرعت اجرایی کامپیوتر اولی ندارد!

در حالی که در زیروکلاینت ها، سرور به صورت اشتراکی در اختیار کلیه کاربران بوده، به هنگام اجرای برنامه یک سرور قدرتمند اقدام به اجرای برنامه مربوطه در کسری از ثانیه نموده، بلافاصله منابع خود را جهت استفاده سایر کاربران و برنامه ها آزاد می نماید.

3. هماهنگی بیشتر سخت افزار و نرم افزار از طریق ویندوز اورجینال نصب شده

راه اندازی یک کامپیوتر سنتی نیاز به صرف زمان بسیار بالایی حدود دو ساعت دارد. اما در زیرو کلاینت ها کافی است سرور مشخص شود و با نام کاربری و رمز عبور تعریف شده به سرور متصل گردید.

گروه مزیت های هزینه ای:

1. هزینه خرید کم تر

به طور متوسط هزینه خرید یک سیستم کامپیوتری معادل دو تا سه برابر زیروکلاینت ها می باشد .

 اما تیراژ بالای خرید شرکت های توانمندی مانند پیمان نیک کاران، منجر به ارائه تخفیف بیشتر و قیمت کمتر خواهد شد.

2. کاهش هزینه برق مصرفی و بار UPS

با توجه به مصرف برق متوسط 400 وات هر کیس کامپیوتر و تعداد زیاد کامپیوترها این میزان مصرف بالا را می توان با جایگزینی مینی کامپیوتر که مصرف آن 10 تا 65 وات می باشد به 5 تا 30 برابر کاهش داد.

3. هزینه پایین تر ارتقاء

در شبکه های مدرن با توجه به عدم نیاز زیروکلاینت ها به ارتقاء و تعویض، کافی است تنها سیستم مرکزی را با صرف یک بار هزینه ارتقاء داد تا همیشه شبکه به روزی داشته باشیم.

4. عدم نیاز به خرید آنتی ویروس از طریق قفل سخت افزاری

شبکه های مبتنی بر کامپیوترهای سنتی و ویروس پذیری و خرابی های آن، به طور واضح بر کسی پوشیده نیست. هزینه خرید آنتی ویروس های اورجینال و عدم بروزرسانی کامل سایر آنتی ویروسهای کرکی از سوی دیگر، تمام از نشانه هایی از خرابی های پی در پی در شبکه های سنتی است. زیروکلاینت ها در مقابل کامپیوترهای سنتی فاقد هر گونه سیستم عاملی بوده که آن را از هر گونه خرابی نرم افزاری حفاظت می نماید و تنها سیستم عامل کیس مرکزی باقی می ماند که آن را نیز میتوان با استفاده از با کیفیت ترین و بروز ترین آنتی ویروس های اوریجینال موجود، در برابر هر گونه ویروس محافظت کامل نمود.

گروه مزیت های امنیتی:

1. انسداد فیزیکی پورت ها

در مینی کامپیوترها تمامی پورت ها همیشه بسته هستند و فقط زمان عبور اطلاعات باز می شوند. چون از طریق پورت های باز هکرها به راحتی می توانند به کامپیوتر شما دسترسی پیدا می کنند. پورت های فعال، هرکدام توسط یک نرم افزار خاص مدیریت می شوند.

2. رمزنگاری پیشرفته روی پروتکل ارتباطی

در زیرو کلاینت ها کلیه داده ها روی سرور ذخیره می شوند، به همین دلیل هیچ داده ای در شبکه سرگردان نیست.

3. پورت USB مخفی برای ماژول های امنیتی

در بسیاری از مدل های مینی کامپیوترها پورت های USB داخلی تعبیه شده است و کاربران می توانند ماژول های امنیتی خود را در داخل بدنه قرار دهند.

4. عدم ویروس پذیری از طریق قفل هارد

زیروکلاینت ها به دلیل عدم وجود سیستم عامل ویروس پذیر نمی باشند. در تین کلاینت ها نیز با فعال سازی قفل هارد از ورود هرگونه ویروس ممانعت به عمل آید و نیازی به آنتی ویروس ندارید.

5. حفاظت بیشتر با قراردادن در محفظه مقاوم

مینی کامپیوترها دارای بدنه ای محکم و مقاوم هستند و با قرارگیری آنها داخل جعبه های محافظ خصوصا در کلاسهای درسی، می توان باعث افزایش حفاظت و جلوگیری از سرقت آنها شد.

گروه مزیت های زیبایی:

1. کوچک و قابل استقرار بر، رو یا زیر میز

کامپیوترهای بزرگ دست و پا گیر هستند و منظره زشتی در برابر دیدگان مراجعین قرار می دهند.

در صورتی که مینی کامپیوترها بسیار کوچک هستند و قابلیت استقرار روی میز یا زیر میز را دارند و فضای کمی را اشغال می کنند.

2. عدم ایجاد صدا و پخش آلودگی ویروسی به کمک سیستم بدون فن

کامپیوترهای سنتی به دلیل وجود قطعات متحرک مانند هارد و فن، سروصدا و گرما بسیاری در محیط کاری ایجاد می کنند. همچنین این قطعات متحرک آلودگی محیطی و ویروسی را در فضای کاری انتشار داده و برای کارمندان و مراجعین آزاردهنده می باشند.

اما مینی کامپیوترها فاقد قطعات متحرک هستند، بدون ایجاد حرارت و صدا فضای آرامی را برای کاربران فراهم می کنند.

3. قابلیت اتصال به پشت یک مانیتور و ساخت یک آل این وان

مینی کامپیوترها به دلیل داشتن ابعاد بسیار کوچک، قابلیت اتصال به پشت مانیتور را دارند. مانند آل این وان همراه با امنیت بیشتر. آل این وان ها دارای بورد مرکزی هستند که در صورت سوختن این بورد کلیه اجزا از کار می افتند. ولی در این آل این وان سفارشی بورد مانیتور از بورد مینی کامپیوتر جداست و در صورتی خراب به راحتی قابل تعویض می باشد.

معایب مینی کامپیوترها

به طورکلی مینی کامپیوترها دارای معایب کمی می باشند ولی در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

  • قابل ارتقا نبودن پردازنده
  • عدم اجرای کارهای گرافیکی سنگین به دلیل وجود گرافیک آنبرد
  • عدم پردازش فوق سنگین

معرفی برخی از مینی کامپیوترها

معرفی اجمالی تین کلاینت Dell Wyse 5060
45

 

کمپانی Dell برای حفظ سهم خود در بازار مینی کامپیوترهای اداری، چندین مدل به بازار معرفی نموده است، تین کلاینت Dell Wyse 5060 یکی از محصولات ویژه ای این کمپانی مطرح آمریکایی در بازار IT و سخت‌افزار می‌باشد.

کمپانی Dell این تین کلاینت را با توجه به نیاز بازار به‌ صورت منعطف در تغییر حالت زیرو‌کلاینت و تین کلاینت معرفی کرده است. درصورت استفاده از این مینی کامپیوتر در حالت زیرو‌کلاینت یک فریمور بر پایه لینوکس مخصـوص شرکت Dell با نام Thin OS روی آن نصب می‌شود که با انواع پروتکل‌های مجـازی‌سازی دسک‌تاپ و اپلیکیشن (RFX/RDP/RDS, PCOIP, HDX/ICA) کار می‌کند.

تین کلاینت Dell Wyse 5060 در حالت تین کلاینت به پردازنده 4 هسته‌ای AMD با فرکانس 2.4 گیگا هرتز و 2 اسلات رم DDR3L و گرافیک Onboard مدل R5E مجهز شده است و کیفیت تصویر خارق العاده Ultra HD را روی دو مانیتور به صورت همزمان ارائه می‌دهد و  یک پکیج اداری رویایی را با کارکردی آسان و روان برای مشتریان به ارمغان می‌آورد که پاسخگوی نیاز کاربران برای چندین سال خواهد بود، چرا که پردازنده به ‌کارگرفته شده در تین کلاینت Dell Wyse 5060  پرچم ‌دار پردازنده‌ها در این سطح بوده و فوق العاده قدرتمند می‌باشد.

همچنین مصرف خیلی کم برق این تین کلاینت (حدود 25وات) همراه با این مشخصات سخت‌افزاری نشانگر عملکرد دقیق و حرفه ای کمپانی Dell است و نشأت گرفته از دغدغه‌های زیست محیطی این کمپانی می باشد.

مشخصات فنی تین کلاینت Dell Wyse 5060
46

تین کلاینت Dell Wyse 5060 لقب شگفت انگیز کوچک را به خود گرفته است و به همراه آفر ویژه کیبورد و ماوس اورجینال رایگان می باشد. پردازنده مرکزی این دستگاه AMD چهار هسته ای و با فرکانس 2.4 گیگاهرتز می باشد. دارای دو اسلات حافظه رم DDR3L است و تا 16 گیگابایت قابل پشتیبانی است. حافظه داخلی از نوع SATA SSD و SATA HDD می باشد. به دلیل فن لس بودن مقاوم و بی سر و صدا می باشد و کارکرد  24 ساعته 7 روز هفته دارد. بسیار کم حجم و کوچک دارای ابعاد 4*17*18.5  سانتی متر و وزن 930 گرم می باشد به همین دلیل قابلیت استقرار روی میز دارد. دارای بدنه فلزی مستحکم با روکش پلاستیکی جهت زیبایی بیشتر می باشد. به دلیل وجود شبکه سیمی1000 (گیگ) و 2 پورت USB 3.0 سرعت ارتباطی بالایی دارد. در تغییر کاربری از تین کلاینت به زیرو کلاینت انعطاف پذیر است. قابلیت پشتیبانی از 2 مانیتور به صورت همزمان را دارا می باشد. دارای وضوح تصویر فوق العاده با پشتیبانی از کیفیت Ultra HD می باشد. از قابلیت های ویژه ی این تین کلاینت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مجهز به تکنولوژی مدیریت حرارتی جهت کنترل دمای سیستم

- سازگار با محیط زیست به کمک تاییدیه کیفیت و مصرف بهینه

- دسترس پذیری بالا با پشتیبانی کامل از پرینترها و اسکنرها

تین کلاینت Dell Wyse 5060 مناسب انواع کاربری های صنعتی, اداری و شرکتی, دانشگاه و آموزشگاه, بیمارستان, فروشگاه, بانک, آژانس هواپیمایی, هتل, کاربر خانگی, کافی نت-مشاورین املاک-دفاتر پیشخوان دولت-کتابخانه, دوربین مداربسته, سازمان های دولتی, پتروشیمی و جایگاه سوخت می باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها