کد خبر: 632824
تاریخ انتشار :

عنوان: طول عمر بلبرینگ و 7 راهکار افزایش عمر آن!

عنوان: طول عمر بلبرینگ و 7 راهکار افزایش عمر آن!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سه دلیل عمده برای خرابی بلبرینگ وجود دارد: کار کردن بیش از حد بلبرینگ، روغن کاری نادرست و انتخاب اشتباه نوع و مواد بلبرینگ. پرداختن به این سه نکته هنگام انتخاب نوع یاتاقان در هر برنامه بسیار مهم است و می­تواند به طراحان در تصمیم گیری درست کمک کند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره راه های افزایش عمر مفید بلبرینگ صحبت کنیم.

  1. نوع بلبرینگ

مهمترین نکته نوع بلبرینگ متناسب با برنامه مورد استفاده است. انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد، از جمله یاتاقان ساده، بلبرینگ، رولبرینگ و بلبرینگ سوزنی که به چند مورد از آن ها اشاره می­کنیم. هر یک از این انواع دارای تنوع زیادی هستند. به عنوان مثال، یاتاقان های ساده را می­توان از مواد جامد مختلف متخلخل، پیچیده، پلاستیکی، کامپوزیتی یا ماشین کاری تهیه کرد. یاتاقان های توپی، غلتکی و سوزنی را می­توان در پیکربندی های متعدد ارائه کرد.

این امر نه تنها بر هزینه خرید اولیه تأثیر می­گذارد، بلکه عوامل بالقوه دیگری از جمله هزینه نگهداری مداوم، طول عمر بلبرینگ و حتی کارایی تجهیزات را تحت تأثیر قرار می­دهد.

  1. انتخاب مواد

انتخاب مواد تصمیم مهم دیگری است که باید گرفته شود.

یاطاقان های ساده در برنز، آهن، مس، برنز نورد، برنز ریخته گری پلاستیک های مختلف، کائوچو و مواد مرکب های مختلف، فولاد ضد زنگ و آلیاژهای دیگر تولید می­شود.

یاتاقان های توپی ، غلتکی و سوزنی را می­توان در فولاد کروم کربن بالا، فولاد ضد زنگ، پلاستیک و سایر مواد تولید کرد.

مواد جدیدی در حال توسعه است که می تواند عمر، بار و مقاومت خوردگی یاتاقان ها را بهبود بخشد.

  1. روغن کاری

این امر نیازمند توجه جدی است زیرا عمر بلبرینگ باید تا حد ممکن و بدون - یا حداقل - نگهداری انجام شود.

در این قطعات تعمیر و نگهداری اهمیت بیشتری پیدا می کند و ترجیحاً یاتاقان ها باید بدون تعمیر و نگهداری باشند.  باید به سرعت، بارها، خوردگی و البته تعمیر و نگهداری توجه زیادی شود.

هنگام بررسی عواملی که می­توانند بر عمر مفید بلبرینگ ها تأثیر بگذارند، مهم است که ملاحظات زیست محیطی را به خاطر بسپاریم. خرابی یاتاقان به ندرت در اثر مواد یاتاقان یا مشکلات تولید ایجاد می­شود. در عوض، اغلب به دلیل تأثیر مواد خارجی بر عملکرد بلبرینگ است. میزان تمیزی یا سایر آلاینده هایی که بلبرینگ ها با آن روبرو می­شوند نقش مستقیمی در مدت زمان عملکرد و موثر بودن آن ها دارد. در صورت عدم توجه به آلودگی های محیطی، نادیده گرفتن آن ها می­تواند منجر به شکستگی یا حتی خرابی سیستم شود.

  1. محیط

سیستمی که در دمای بالا کار می­کند، می­تواند باعث خستگی باربر و آسیب ناشی از داغ شدن بیش از حد آن شود. هنگام انتخاب یاتاقان و روغن کاری مناسب برای برنامه خود، مهم است که درجه حرارت مورد نیاز و برنامه عملکرد متناوب در مقابل پیوسته را در نظر بگیرید که بلبرینگ باید از آن پشتیبانی کند.

  1. خاک و گرد و غبار

ذرات خارجی مانند خاک و گرد و غبار می­توانند از مهمترین منابع سایش بلبرینگ ها باشند. آلاینده ها می­توانند صدمات قابل توجهی ایجاد کرده و به طور بالقوه منجر به خرابی سیستم شوند.

این ذرات خارجی همچنین می­توانند روان کننده مورد استفاده در بلبرینگ را آلوده کرده و باعث سایش سریع و آسیب قابل توجهی شوند. شدت آسیب بلبرینگ و تاثیر بعدی آن بر عمر مفید یاتاقان به اندازه، سختی و غلظت آلاینده ها، علاوه بر مقدار روان کننده استفاده شده بر روی بلبرینگ بستگی دارد. روانکاری چسبناک تر، میزان سایش یاتاقان آلوده را کاهش می­دهد.

  1. آب

همان آسیب ناشی از خاک و گرد و غبار، همچنین می­تواند در آب یا سایر محیط های تهاجمی، از جمله زباله های فلزی ایجاد شود. هنگامی که آب معلق یا محلول در روان کننده با یاتاقان تعامل داشته باشد، می­تواند باعث ایجاد ترک های ریز شود که باعث کاهش یکپارچگی بلبرینگ می­شود.

  1. گرما

سیستمی که در دمای بالا کار می­کند، می­تواند باعث خستگی باربر و آسیب ناشی از داغ شدن بیش از حد آن شود. هنگام انتخاب یاتاقان و روغن کاری مناسب برای برنامه خود، مهم است که درجه حرارت مورد نیاز و برنامه عملکرد متناوب در مقابل پیوسته را در نظر بگیرید که یاتاقان باید از آن پشتیبانی کند.

راهکارهای مقابله با آلودگی محیط زیست

مانند بسیاری دیگر از مشکلات احتمالی، بهترین دفاع در برابر سایش و خرابی محیط زیست استفاده از محصولات با کیفیت بالا است که برای کاربردهای خاص آنها موئثر است. این شامل:

•  آب بندی: آب بندی مناسب برای از بین بردن گرد و غبار، خاک و آب در بلبرینگ ها یاball bearings ضروری است. تعدادی مهر و موم تخصصی مختلف موجود است تا آب، زباله های فلزی و سایر آلاینده ها را بدون تأثیر بر عملکرد یاتاقان های شما از خود دور نگه دارد.

•  روغن کاری: بسیار مهم است که روغن کاری آلوده نشود، زیرا این امر باعث شتاب سایش می­شود. حفظ مقدار مناسب و نوع روان کننده، طول عمر تحمل قابل اطمینان را تضمین می­کند.

•  عایق کاری: در مواردی که یاتاقان با جرقه های فعلی در تماس است، استفاده از مواد عایق برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ بسیار مهم است. چنین عایق هایی که مستقیما بر روی یاتاقان یا داخل آن اعمال می­شوند، باید در طراحی مورد نیاز برای کاربردهای یاتاقان مانند تجهیزات تولید برق مورد توجه قرار گیرند.

خرید بهترین بلبرینگ

در بیرینگ مارت، ما صنعت را در ارائه بهترین بلبرینگ حتی برای طاقت فرساترین برنامه ها رهبری می­کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع محصولات یا درخواست قیمت، به بیرینگ مارت مراجه نمایید. 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها