کد خبر: 633742
تاریخ انتشار :

تاثیر شگفت انگیز بازی ها در رشد کودک

تاثیر شگفت انگیز بازی ها در رشد کودک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بازی با اسباب بازی ها یکی از فعالیت های اصلی کودکان است، کودکان از طریق بازی دنیای اطرافشان را می شناسند و آن را تجربه می کنند. کودکان در حین بازی می توانند به نتیجه رفتار خود پی ببرند و افکار و احساسات خود را بیان می کنند.

کودکان در بازی فرصت پیدا می کنند از طریق تخیل یا خیال پردازی آرزوهایشان را به واقعیت نزدیک کنند و در عین حال بر نگرانی ها و اضطراب خود غلبه کنند.

کودکان در حین بازی می توانند به توانایی های جسمانی خود پی ببرند و در تقویت مهارت های خود تلاش کنند، از این رو ارزش بازی و تاثیر آن بر تمامی جنبه های رشد جسمانی، اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و شناختی کودکان قابل توجه است.

تاثیر بازی در رشد جسمانی کودک:

فعالیت های جسمانی کودک از همان بدو تولد یعنی دست و پا زدن، چنگ زدن و گرفتن هر چند با اهداف مختلفی صورت می گیرد ولی لذت بخش بودن این فعالیت های بازی گونه هدف برتر آن هاست این لذت در کودک رضایتی ایجاد می کند که انگیزه حرکت و یا فعالیت بعدی او می شود.

بازی های دوره کودکی مانند دویدن، سر خوردن، پریدن، بالا رفتن و نظیر آن ها هماهنگی حرکات بدن کودک را بیشتر می کند و موجب می شوند بافت ها و دستگاه های مختلف بدن بهتر فعالیت کنند.

علاقه و میزان توجه والدین و مربی های کودک نسبت به بازی های حرکتی و جسمانی می تواند در علاقه مندی کودک به ورزش و پیگیری آن ها در سنین بالاتر بسیار موثر باشد.

ودک

تاثیر بازی در رشد اجتماعی کودک:

کودکان از همان بدو تولد نسبت به محیط اطرافشان حساسیت نشان می دهند، بازی کردن برای کودک بیش از هر چیز یک تمرین اشتراکی است یعنی با فرد دیگری به صورت مشترک انجام می شود و کودک در طی این تمرین ها فرصت پیدا می کند احساسات اجتماعی خود را ارضا کند.

بازی به کودک فرصت می دهد که تنها به خودش فکر نکند و به اطرافیان نیز توجه کند و از حالت خود محوری خارج شود.

کودک در بازی کردن یاد می گیرد که چگونه برای رسیدن به هدف فکر کند و چگونه با موانع و مشکلات روبرو شود.

قوانین بازی های کودکان خردسال بسیار ساده است و به تدریج و با افزایش سن آن ها این قوانین بیشتر می شود و کودک می آموزد که از نظر تکنیکی چگونه بازی کند و از نظر اخلاقی چگونه قوانین را رعایت کند و به آن ها احترام بگذارد.

قوانین بازی مانند دیگر مهارت های که کودک باید در اجتماع بیاموزد واقعی است و عدم رعایت آن جریمه دارد.

بنابراین کودکان در بازی به خصوص بازی های گروهی با مفاهیمی مانند رعایت مقررات، رعایت حقوق دیگران، تمرکز و همدلی آشنا می شوند. علاوه بر این کودکان با همانند سازی با سایر کودکان و با ارتباط برقرار کردن با آن ها موثرترین گام را برای اجتماعی شدن بر می دارند.

کودک

تاثیر بازی در رشد اخلاقی کودک:

بازی یکی از مهمترین عوامل در رشد اخلاقی کودک محسوب می شود. کودک در خانه و مدرسه یاد می گیرد که چه چیز خوب و چه چیز بد است ولی تثبیت معیارهای اخلاقی این دو محل یعنی در خانه و مدرسه هرگز به مانند زمان بازی نیست.

در کلیه بازی های کودکان می توان ردپای اخلاق و ارزش های اخلاقی را مشاهده کرد کودک در طی بازی با با بسیاری از مفاهیم از جمله خوب و بد، حق و ناحق و راست و دروغ آشنا می شود، این مفاهیم در زندگی واقعی معنای عمیق تری دارند اما در بازی ها در محدوده کوچک تر و ساده تر بارها و بارها می توانند حضور داشته باشند و در رفتار کودک تاثیر بگذارند.

تاثیر بازی در رشد عاطفی کودک:

حتما بارها و بارها دیده اید که کودکی ضمن بازی با عروسک خود آن را نوازش می کند و یا برعکس آن را می زند و به گوشه ای پرتاب می کند، کودکان در بیان احساسات خود بسیار صادق و صریح هستند.

کودک در بازی به راحتی احساسات و عواطف خود را بیان می کنند، در واقع بازی به کودک فرصت می دهد تا امیال و گرایش های خود را مطرح کند و احساسات خود را کنترل کند.

کودک

نقش بازی ها در رشد هوش و خلاقیت کودک:

بازی ها در واقع نوعی کلاس های آموزشی هستند که کودک را برای ورود به جامعه ی انسانی بزرگ تری تمرین می دهند و به او می آموزند که شرط بازی با دیگران رعایت مقرراتی است که برای بهتر بازی کردن تنظیم می شود.

بازی غریزه ای برای رشد و آماده شدن برای بزرگسالی است فعالیتی طبیعی و عامل مناسب آموزشی و اجتماعی شدن کودک است و او را برای فعالیت های نو آماده کرده و سبب می شود تا از حواس مختلف خود به درستی استفاده کند.

کودکان در بسیاری از بازی ها برای این که به بازی خود معنا و لذت بیشتری ببخشند و موضوع بازی خود را باور پذیرتر جلوه دهند، ذهن و نیروی تجسم و تخیل خود را در آن دخالت می دهند. در چنین مواقعی است که ما می توانیم آشکارا شاهد چگونگی رشد ذهن آنان باشیم و لذت ببریم.

بازی علاوه بر کمک به رشد ذهن کودکان، آمادگی جسمی و روانی آنان را برای زندگی واقعی فراهم می کند و باعث افزایش تجربه، رشد فکری و افزایش توان آفرینش گری آن ها می شود. به آنان چگونگی ارتباط با دیگران و همزیستی را تمرین می دهد.

به هیچ عنوان بازی اتلاف وقت نیست بلکه عاملی برای سلامت و رشد جسمی و عاطفی کودک و وسیله ای برای یادگیری اصول و قواعد زندگی است. در میان انواع بازی ها، بازی های ابتکاری که آفریده خود کودکان هستند اهمیت ویژه ای دارند زیرا به شخصیت کودک شکل می دهند و وسیله خوبی برای تربیت او محسوب می شوند در بازی هست که کودک یاد می گیرد قانون را رعایت کند به اطرافیان خود احترام بگذارد و حس خلاقیت و نوآوری و همکاری با گروه در او پرورش می یابد.

یکی از راه هایی که می توان یادگیری کودک را تسریع کرد، تشویق کودک به انجام بازی های ابتکاری با استفاده از یک محیط جذاب است. می توانیم در منزل فضاهایی برای بازی های ابتکاری کودکانمان فراهم کنیم. مثلاً یک سینی پر از شن، یک میز رنگ آمیزی، یا جایی که کودک بتواند در آب دست و پا بزند.

بازی تجربه آفرین و خلاقیت آور است و تجربه های حاصل از آن پایدارترین نوع آموزش کودک هستند. بازی همه حواس کودک را به خود مشغول می کند و باعث پرورش او می شود. برخی از بازی ها حس عاطفی کودک را ارضا می کند و برخی از آن ها برای کودکان نقش درمانگر را دارند. کودکان براساس موقعیت یا تعدادشان در هر وضعیت سنی، فکری و جسمی به بازی های خاص گرایش پیدا می کنند.

 

فروشگاه اسباب بازی "بازی موز" ارائه دهنده انواع اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه به سراسر کشور می باشد. برای خرید انواع اسباب بازی می توانید به  فروشگاه "بازی موز"  به آدرس www.bazimoz.com  مراجعه کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها