کد خبر: 638604
تاریخ انتشار :

وضعیت بورس با مذاکرات امروز به کدام سمت می رود؟ | قیمت دلار چه تاثیری بر وضعیت بورس دارد؟

زمان زیادی است که بازار سرمایه، با رکود همراه شده و این در حالی است که سرمایه‌گذاران، به مذاکرات امروز امیدوارند و منتظر بهبود وضعیت بورس هستند.

وضعیت بورس با مذاکرات امروز به کدام سمت می رود؟ | قیمت دلار چه تاثیری بر وضعیت بورس دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش پایگاه خبری رصد اقتصادی: وضعیت بورس این روزها در بحرانی ترین شرایط به سر می برد و خلاص از این بحران به مذاکرات امروز در وین گره خوردده است.در چند ماه اخیر وضعیت بورس در 90 دصد روزها نزولی بوده است به طوریکه شاخص تا کانال یک میلیون سیصدهزار نیز پایین آمد. کارشناسان و تحلیلگران بورسی وضعیت بورس را تعمدی دانسته و به شرایط اقتصادی گره نزده اند. در این حین برخی کارشناسان نیز قیمت دلار را عامل وضعیت بورس در این روزها میدانند. در ادامه به بررسی وضعیت بورس در این روزها می پردازیم.

وضعیت بورس

روند نوسانی معاملات، مجددا ادامه یافت و به دنبال آن، شاهد رشد شکننده شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در معاملات امروز بودیم. شاخص کل، همچنان در آینده‌ای نامشخص و تحت تاثیر مشکلات فراوان قرار دارد و سردرگم است. افزایش بهره بانکی، نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که بازار، این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
 

مهدی سماواتی، کارشناس و فعال بازار سرمایه با تاکید بر تعمدی بودن وضعیت کنونی بازار، گفت: به نظر می‌رسد، در رشد نکردن بازار، تعمدی وجود دارد؛ زمانی که تورم در کشوری، طی یک سال به طور متوسط ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و همزمان با آن، شاخص‌کل حدود ۴۰درصد کاهش می‌یابد، نمی‌توان تحلیلی برای چنین وضعیتی داشت.

این کارشناس مهمترین مسئله بازار را نبود اعتماد و امنیت دانست و ادعا کرد سرمایه‌گذاران معمولا به سمت بازاری می‌روند که پیش‌بینی‌پذیر باشد اما این روزها ما شاهد بازاری هستیم که معاملات روز جاری آن هم، پیش‌بینی پذیر نیست. چنین تصیمات خلق‌الساعه‌ای، یا عمدا برای درگیر کردن بازار در نوسان و هیجانات گرفته شده و یا از روی بی‌تدبیری و غیرمتخصص بودن مسئولان است.

وی در ادامه تشریح کرد: با ادامه یافتن چنین روندی، اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بیش از پیش کاهش یافته و حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم انگیزه‌ای برای سرمایهگذاری ندارند. مهم‌تر از همه این موارد، بعد از گذشت چهار ماه از روی کار آمدن هیئت دولت جدید این است که، به تمامی افراد ثابت شد، نباید امید واهی داشت.

این فعال بازار سرمایه نتیجه مذاکرات را برای بازار بی‌تاثیر دانست و گفت: در چنین شرایطی که بازار به آرامش نیاز داشته و اقتصاد ایران درگیر مشکلات بنیادی است حتی تا پنج الی ۶سال آینده هیچ چشم‌انداز مثبتی از بهترین توافق هم جود ندارد.

وضعیت کنونی به خوبی نشان می‌دهد مشکلات بازار فارغ از مذاکرات است و بازار به‌خاطر مذاکرات، گارد دفاعی نگرفته و عدم فروش‌ها هیچ ارتباطی به مذاکرات ندارد. حتی اگر مذاکرات هم با توافق همراه شود، تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه نداشته و از طرفی دغدغه بازار کنونی قیمت دلار نیست. بلکه ما درگیر تصمیمات دولت و سیاست اقتصادی هستیم که عرضه نقدینگی بازار سرمایه را به سمت خرید اوراق دولتی هدایت کرده و از طرفی با افزایش پایدار نرخ‌ بهره دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وضعیت بورس و افزایش قیمت دلار

یک روز کم‌ رمق دیگر در تالار شیشه‌ ای سپری شد و با وجود رشد ۱/ ۰ درصدی شاخص کل بورس تهران، ارزش معاملات به مرز ۲ هزار میلیارد تومان نزول کرد و خروج سرمایه‌های حقیقی نیز ادامه یافت.

آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهد سرگیجه دلاری و نامشخص بودن چشم‌انداز آن مهم‌ترین عامل حاکمیت فضای انتظاری بر معاملات سهام بورسی است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند حتی در صورت کاهش انتظارات تورمی و عقب‌نشینی دلار، رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی اثر مثبتی بر عملکرد بنگاه‌های بورسی به جا می‌گذارد.

بازار سهام معاملات روز گذشته را به‌رغم رشد ناچیز 1/ 0‌درصدی شاخص کل در عمل با رکود گذراند. در این روز پول حقیقی همچنان از بازار خارج شد و ارزش معاملات پایین هم در معاملات کل و هم در معاملات خرد به وضوح خودنمایی کرد. به نظر می‌رسد با توجه چشم‌‌‌انداز مبهم دلاری تنها یک روز مانده به شروع دوره جدید مذاکرات احیای برجام، فعالان بازار سهام نیز احتیاط پیشه کرده‌‌‌اند و در نظر دارند با پیگیری دقیق گفت‌وگوهای مذکور تا دستیابی به یک نتیجه ملموس صبر کنند.

در این میان هرچند برخی با برجسته کردن احتمال افت دلار در صورت احیای برجام و کاهش انتظارات تورمی ازکاهش سود شرکت‌های کامودیتی‌‌‌محور سخن می‌‌‌گویند اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد با باز شدن حلقه تحریم‌ها شاهد تسهیل واردات و صادرات، کاهش هزینه شرکت‌ها برای مراودات اقتصادی و گسترده شدن بازارهای هدف شرکت‌های صادرات‌‌‌محور خواهیم بود. ضمن آنکه کاهش انتظارات تورمی می‌تواند تصمیمات اقتصادی دولت را نیز متاثر کرده تا شاید بورس‌‌‌بازان شاهد برداشته‌شدن سایه اقتصاد دستوری و حتی دلار 4200 باشند که طبیعتا سودی دوچندان برای ناشران بورسی و در نتیجه معامله‌‌‌گران این بازار خواهد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها