کد خبر: 639507
تاریخ انتشار :

چطور بهترین شرکت سبدگردانی را انتخاب کنیم؟

چطور بهترین شرکت سبدگردانی را انتخاب کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

سبدگردانی یک روش سرمایه‌گذاری اختصاصی در بازار سرمایه ایران است. در این روش، مدیریت دارایی شما به صورت اختصاصی، توسط شرکت‌هایی که مجوزهای لازم برای این‌کار را از سازمان بورس اخذ کرده‌اند، انجام می‌شود. این شرکت‌ها برای هر سرمایه‌گذار متناسب با درجه ریسک‌پذیری آن، سبد متنوعی از اوراق بهادار خریداری می‌کنند. با وجود جذابیت‌هایی که سبدگردانی برای افراد سرمایه‌گذار دارد؛ دغدغه اصلی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری از طریق سبدگردانی را دارند، وجود تعداد زیاد شرکت‌های سبدگردان و انتخاب بهترین شرکت سبدگردانی از بین آن‌هاست. معیارهای مختلفی برای انتخاب بهترین سبدگردان وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

سبدگردان رسمی و دارای مجوز را انتخاب کنید

تمامی شرکت‌های سبدگردانی که در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند، باید مجوزهای لازم برای فعالیت خود را از سازمان بورس اخذ کنند. بنابراین در انتخاب شرکت سبدگردان به این نکته توجه داشته باشید که باید از شرکت‌های سبدگردان رسمی و مجاز استفاده کنید. سبدگردان‌های غیررسمی و شخصی که تحت نظارت سازمان بورس نیستند، غیرقانونی بوده و ریسک سرمایه‌گذاری شما را نیز به شدت افزایش می‌دهند.

شرکت سبدگردانی باید مدیریت حرفه‌ای داشته باشد

معیار بعدی که برای انتخاب یک شرکت سبدگردان مناسب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، توانایی آن در مدیریت درست منابع مالی است. هدف اصلی شرکت‌های سبدگردان را می‌توان کسب بازدهی بیشتر نسبت به شاخص کل بورس دانست. سبدگردان‌ها برای مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران از افراد متخصص و تحلیلگران حرفه‌ای بازار بهره می‌گیرند تا بتوانند بازدهی مطلوب و بالاتر از شاخص کل برای سرمایه‌گذاران خود بدست آوردند.

یکی از معیارهای مناسب برای ارزیابی توانایی شرکت‌های سبدگردان در بحث مدیریت دارایی، بررسی وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ارزیابی عملکرد آن‌هاست. با بررسی میزان بازدهی صندوق‌ها در دوران رشد و افت بازار می‌توان دید مناسبی از عملکرد شرکت سبدگردان در مدیریت دارایی‌ها بدست آورد.

سبدگردانی انتخاب کنید که طرح‌های متنوع داشته باشد

یکی از موضوعات مهم در بحث سبدگردانی، وجود طرح‌های مختلف و متنوع سرمایه‌گذاری است. سبدگردان‌ها عموما با توجه به درجه ریسک‌پذیری افراد و میزان سرمایه آن‌ها، طرح‌های متفاوتی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهند. درصد مشارکت در سود حاصل از سرمایه‌گذاری، ارتباط مستقیمی به درجه ریسک‌پذیری افراد دارد.

در همین ارتباط شرکت سبدگردان فارابی به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های این حوزه، طرح‌های متنوع سبدگردانی اختصاصی با امکان تعیین محدوده بازدهی و سود توسط مشتری را ارائه می‌دهد. بنابراین سرمایه‌گذار می‌تواند متناسب با درجه ریسک‌پذیری و میزان سرمایه اولیه خود، طرح مناسب برای سبدگردانی را انتخاب کند.

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در سبدگردانی چقدر است؟

همان‌طور که می‌دانید، سبدگردانی به صورت کاملا اختصاصی برای سرمایه‌گذار انجام می‌شود. شرکت سبدگردان برای اینکه بتواند بازدهی مطلوب برای سرمایه‌گذار بدست آورد، از تحلیلگران خبره بازار بهره می‌گیرد؛ بنابراین این شرکت‌ها معمولا حداقل سرمایه‌ای را برای شروع سبدگردانی اعلام می‌کنند. حداقل مبلغ سبدگردانی در شرکت‌های مختلف متفاوت است. حداقل سرمایه در برخی از شرکت‌ها 500 میلیون تومان در نظر گرفته شده و برخی دیگر نیز حداقل سرمایه را پنج میلیارد تومان و بیشتر هم در نظر می‌گیرند.

بنابراین حداقل مبلغ برای سبدگردانی نیز یکی از معیارهای مهم برای انتخاب سبدگردان مناسب محسوب می‌شود. بعضی از شرکت‌های سبدگردان مانند سبدگردان فارابی، از طرح‌های متنوعی برای حداقل سرمایه نیز بهره می‌گیرند. 

بهترین شرکت سبدگردانی کدام است؟

همان‌طور که ذکر شد، شرکت‌های مختلفی در زمینه سبدگردانی فعالیت می‌کنند و بر‌اساس معیارهای گفته شده می‌توان شرکت سبدگردان مناسب را ارزیابی کرد. برخی از این شرکت‌ها مانند شرکت سبدگردان فارابی، برای کسب رضایت بیشتر مشتریان، خدمات متنوع‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال در سبدگردانی فارابی امکان سرمایه‌گذاری حتی از 500 میلیون تومان نیز وجود دارد. انتخاب طرح و تعیین محدوده بازدهی نیز به سرمایه‌گذار واگذار شده است. به عبارتی در این شرکت می‌توانید با توجه به درجه ریسک‌پذیری خود طرح مناسب انتخاب کنید.

تفاوت طرح‌های سبدگردانی فارابی چیست؟

به صورت کلی می‌توان طرح‌های سبدگردانی فارابی را به دو نوع تقسیم کرد. در نوع اول کارمزد سبدگردانی تنها در صورتی از شما اخذ می‌شود که بازدهی سبد شما در طول سال حداقل بالاتر از 25 درصد باشد. به عبارتی اگر بازدهی کمتر از 25 درصد باشد، هیچ کارمزدی از شما اخذ نمی‌شود. در روش دوم که اصطلاحا مبتنی بر عملکرد شاخص کل بورس است، کارمزد سبدگردانی در صورتی اخذ می‌شود که بازدهی سبد در طول دوره سبدگردانی بالاتر از بازدهی شاخص کل باشد. به عنوان مثال اگر بازدهی سبد شما در طول سال 100 درصد شود و بازدهی شاخص کل در همان زمان 70 درصد باشد، در این صورت کارمزد سبدگردانی بر‌اساس 30 درصد باقیمانده تعیین می‌شود.

جهت مشاهده و سرمایه‌گذاری در یکی از طرح‌های سبدگردانی فارابی، می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید. پیشنهاد می‌شود قبل از شروع سبدگردانی، جهت انتخاب بهترین روش سبدگردانی در بورس متناسب با درجه ریسک‌پذیری و میزان سرمایه‌تان، از کارشناسان سرمایه‌ گذاری این شرکت، مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها