کد خبر: 639943
تاریخ انتشار :

گلدان گیاهان آپارتمانی خود را چه زمانی و چطور عوض کنیم؟

گلدان گیاهان آپارتمانی خود را چه زمانی و چطور عوض کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

عوض کردن گلدان یکی از کارهایی است که گیاهان آپارتمانی برای رشد و شادابی خود به آن نیاز دارند. اگر نگاهی به فهرست گیاهان آپارتمانی و روش نگهداری آن‌ها بیاندازید متوجه خواهید شد که برخی از آن‌ها هرسال نیاز به‌عوض کردن گلدان دارند و برخی دیگر نیز هرچند سال یکبار؛ چراکه گیاهان آپارتمانی ازنظر رشد متفاوت هستند.

تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی

گیاهان در طول دوره رشد خود برای جذب آب، اکسیژن و مواد مغذی خاک نیاز به فضایی بزرگ‌تر دارند، ازاین‌رو اگر گلدان آن‌ها کوچک باشد نمی‌توانند رشد کنند و حتی ممکن است پژمرده شده و ریشه‌های آن‌ها نیز‌ پوسیده شود.

تشخیص این‌که چه زمانی و چگونه گلدان‌ها را عوض کنید بسیار مهم است چون عدم تشخیص آن و تعویض گلدان در زمان نامناسب می‌تواند گیاهان شما را به‌کلی از بین ببرد. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم در این مطلب در مورد نکات تعویض گلدان و مراحل آن برایتان بگوییم، اگر قصد تعویض گلدان گیاه یا گیاهان خود را دارید، اما نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

قبل از شروع گفتنی است که برای عوض کردن گلدان قطعا نیاز به خرید گلدان جدید دارید؛ به‌این‌منظور می‌توانید به مراکز فروش انواع گلدان که اغلب در بازارهای گل و گیاه می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید مراجعه کرده یا اگر فرصت کافی برای خرید حضوری ندارید، سراغ یک گل فروشی اینترنتی نظیر گُل‌سِتان بروید.

2

زمان تعویض گلدان

خوشبختانه تشخیص زمان تعویض گلدان اصلا سخت نیست و گیاه با بروز نشانه‌هایی از خود زمان عوض کردن گلدان خود را مشخص می‌کند. این نشانه‌ها به شرح زیر است:

  • زمانی که ریشه‌های گیاه از سطح خاک قابل مشاهده باشند یا از سوراخ ته گلدان تجمع ریشه‌ها دیده شود؛ حتی ممکن است ریشه‌ها از سوراخ گلدان به بیرون نیز نفوذ کرده باشند.
  • برگ‌های گیاه خیلی زود زرد، پژمرده وپلاسیده می‌شوند.
  • زمانی که ارتفاع و اندازه گیاه بزرگ‌تر از گلدان به نظر بیاید.
  • بعد از آبیاری آب در سطح گلدان و روی خاک باقی بماند.
  • خاک گلدان خیلی خشک به نظر بیاید.

هر کدام از این موارد خود دلیلی بر فرارسیدن زمان تعویض گلدان گیاه شما هستند؛ بنابراین اگر چنین وضعیتی را در گیاه خود مشاهده کردید، وقت تعویض گلدان آن است.

نکات مهم تعویض گلدان

عوض کردن گلدان گیاه کار سختی نیست، اما اگر به برخی موارد و نکات کلیدی که در این باره وجود دارد توجه نکنید، همین کار ساده می‌تواند از بین رفتن گیاه شما و حتی مرگ آن را رقم بزند. ازاین‌رو برای تعویض گلدان گیاه خود حتما موارد زیر را درنظر داشته باشید تا سلامت گیاه یا گیاهان‌تان به‌خطر نیفتد.

1. انتخاب گلدان مناسب

یکی از موارد مهم که می‌تواند در سلامت گیاه اثر مستقیم داشته باشد، گلدان مناسب است. مناسب بودن گلدان بیشتر به سایز آن برگشته و در برخی موارد جنس آن نیز مهم است، به‌طوری‌که اگر گلدان متناسب با اندازه گیاه شما نباشد حتما گیاه را دچار آسیب‌های جدی می‌کند.

برای این‌که گلدان سایز مناسب گیاه خود را انتخاب کنید، به روند رشد گیاه خود توجه داشته باشید و با توجه به آن گلدان مناسب را انتخاب کنید، به‌این‌شکل که برای گیاهان با رشد کم، گلدان‌هایی با قطر 3 الی 5 سانتی‌متر و برای گیاهانی که رشد خیلی سریعی دارند گلدان‌هایی با قطر حدود 20 سانتی‌متر بزرگ‌تر از خود گیاه انتخاب کنید.

2. خرید خاک مناسب

طبیعی است که بعد از رشد و بزرگ شدن گیاه، خاک قبلی نیز انرژی و مواد مغذی خود را از دست داده و به‌کارتان نیاید. ازاین‌رو بعد از انتخاب گلدان مناسب، سراغ خرید خاک متناسب با نیازهای گیاه خود بروید.

3. فصل مناسب برای تعویض گلدان

فصل مناسب تعویض گلدان هر گیاه متفاوت است، مثلا برخی گیاهان در بهار، برخی تابستان و حتی برخی پاییز و زمستان فصل تعویض گلدان‌شان است، بااین‌حال معمولا برای بیشتر گیاهان فصل بهار بهترین موقع برای تعویض گلدان است. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع دقیق از فصل مناسب تعویض گلدان گیاه خود، حتما در مورد زمان مناسب تعویض گلدان آن تحقیق کنید.

3

مراحل تعویض گلدان

برای تعویض گلدان بعد از این‌که گلدان مناسب و خاک مرغوب تهیه و زمان مناسب را نیز پیدا کردید، گام‌های زیر را با دقت و مرحله‌به‌مرحله طی کنید:

  1. ابتدا برای جلوگیری از خارج شدن خاک بعد از هر بار آبیاری از زهکش گلدان، یک توری مناسب یا تعداد سنگ‌ریزه کف گلدان قرار دهید.
  2. کمی خاک تازه به کف گلدان اضافه کنید، این کار مانع از برخورد ریشه با کف گلدان می‌شود.
  3.  حال نوبت جدا کردن گیاه از گلدان قبلی است. برای این کار با یک دست گلدان را نگه داشته و با دست دیگر خود گیاه آن را نگه دارید. سپس گلدان را سروته کنید و کمی به دیواره‌های گلدان ضربه بزنید تا خاک اطراف گیاه آزاد شده و گیاه از گلدان خارج شود. در این مرحله مراقب باشید، ریشه‌های گیاه دچار آسیب نشوند.
  4. خاک اطراف ریشه‌ها را به‌آرامی و بدون آسیب رساندن به ریشه‌ها جدا کرده و با ملاحظه تمام گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید، اگر بعد از انتقال گیاه متوجه شدید، عمق گلدان زیاد و مقدار خاک اولیه داخل آن کم است، کمی خاک به گلدان گیاه اضافه کنید، خاک کف گلدان باید به اندازه‌ای باشد که ساقه گیاه نه خیلی بیرون و نه خیلی در عمق خاک قرار بگیرد.
  5. تقریبا کار شما تمام شده و حال باید گیاه را آبیاری کنید.

به‌عنوان نکته پایانی نیز گفتنی است که برای رشد بهتر گیاه نیز می‌توانید کمی کود نیز به خاک اضافه کنید. البته در این کار به‌هیچ‌وجه افراط نکنید و کود را به مقدار مناسب و همراه آب به گیاه بدهید، چراکه در غیراین‌صورت باعث سوختن ریشه‌های گیاه و از بین رفتن آن خواهید شد.

در این مطلب سعی کردیم کوتاه و جامع همه آنچه برای تعویض گلدان گیاه خود به آن‌ها نیاز دارید را به شما بگوییم. اگر شما هم در این باره نکته یا ترفند خاصی درنظر دارید یا فکر می‌کنید نکته‌ای جا مانده است، آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران نیز به اشتراک بگذارید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها