کد خبر: 639947
تاریخ انتشار :

نمای آجری، نمای همیشه مدرن!

نمای آجری، نمای همیشه مدرن!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

نماهای آجری از دیرباز در اکثر ساختمان‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و بخش مهمی از تاریخ معماری کشور ایران را نمایش می‌دهد. و امروزه نیز بخش زیادی از معماری‌های ساختمان‌ها را آجرنماها تشکیل می‌دهند.

 آجر نما مصالحی هستند که در ساخت نماها، یعنی نمای اصلی ساختمان‌ها به کار می‌روند. آجرها مورد استفاده در نماها با هدف زیباسازی ساختمان‌ها تولید می‌شوند و در نتیجه در طرح‌هایی زیبا و دلپذیر در بازار عرضه می شوند. جدا از طرح های زیبایی شناختی و ظاهری جذاب، آجر نماها دارای ویژگی های عالی دیگری نیز هستند که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

نمای آجری

نمای آجری، یکی از انواع نماهای ساختمان است که از دیرباز برای زیباسازی ساختمان‌ها و خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و امروزه نیز مورد علاقه بسیاری از طراحان و معماران ساختمانی هستند.

برای نماهای آجری مورد استفاده در ساختمان‌ها از انواع آجرهای مختلف استفاده می‌شود. یکی از این نوع آجرها که به عنوان نما نیز کاربرد دارد، آجر لفتون است که علاوه بر استحکام آن، ظاهر زیبایی نیز دارد و در نماهای ساختمانی از آن استفاده می‌شود.

نماهای آجری زیبایی خاصی را به خانه‌ها و ساختمان‌ها ارائه می دهند و علاوه بر آن ساختمان را نیز عایق می کنند.

آجر نما یا همان آجرهای روکشی همانطور که از نامشان پیداست‌، به عنوان روکش یعنی به عنوان نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آجر نماها با سایر آجرهای سازه‌ای متفاوت بوده و ظاهری بسیار تمیز و یکدست دارند. از آنجایی که کاربرد اصلی آنها زیبایی و دلپذیر ساختن نمای ساختمان است، آجر نما ها از مواد مختلفی ساخته

 می‌شوند.

در تاریخ شیوه‌های حرفه‌ای ساخت و ساز، آجر یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی و احتمالاً بادوام‌‌ترین آنها است، زیرا دیوارهای آجری، پایه‌‌ها، ستون‌‌ها و سطوح جاده‌‌ای و نماهای ساختمانی که اکنون وجود دارد، هزاران سال پیش ساخته شده‌‌اند و هنوز دست نخورده هستند.

انواع نمای ساختمان

2

نماهای ساختمانی بر خلاف هر سیستم ساختمانی دیگری، ویژگی‌های ظاهری را به شیوه ای ترکیب می‌کنند و ظاهری  زیبا به ساختمان‌ها می‌دهند.

اصطلاح «نما» می‌‌تواند به پوشش ساختمان، اشاره کند. امروزه در ساختمان‌ها از انواع مختلف نماها استفاده می‌شود که در ادامه به چند نوع آن اشاره کرده‌ایم؛

نمای فولادی

انواع اجزای فولادی ممکن است در سیستم‌‌های نمای مدرن مورد استفاده قرار گیرد، مانند ورق‌های فولادی پروفیل و پانل‌‌های کامپوزیت، دیوارهای پرکننده فولادی سبک، قطعه‌های فولادی توخالی و ... را نام برد.

نمای استیل

نماهای استیل انواع رنگ‌ها و بافت سطحی در نماهای ساختمان را امکان پذیر می‌‌سازد و همچنین بارهای وارده بر سازه نگهدارنده را به حداقل می رساند. همچنین نصب این نوع نماها در زمان‌های کمتری امکان پذیر است.

نمای فولادی و شیشه ای

فولاد و شیشه مواد هم افزایی هستند و اغلب در نما و سقف ساختمان‌های چند طبقه استفاده می شوند.

پانل‌های شیشه ای عموماً توسط عناصر فولادی عمودی جداگانه به قاب ساختاری اصلی ساختمان که ممکن است در داخل یا خارج ساختمان باشند، نصب

 می‌شوند. فولاد ضد زنگ و مقاطع فولادی توخالی اغلب در ترکیب با شیشه در نمای ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود.

نماهای آجری

نماهای آجری یا آجر نماها یکی از رایج‌ترین نوع نماهای مورد استفاده در ساختمان‌ها هستند که با انواع آجرها و با طرح‌های مختلفی اجرا می‌شوند.

انواع آجرهای روکشی  در طرح‌‌های مختلف موجود هستند، گزینه‌‌هایی از سبک سنتی تا مدرن و رنگ‌‌ و بافت‌‌های متفاوت وجود دارد که بر اساس علایق کاربران قابل اجرا هستند. قیمت آجر مورد استفاده در نماهای ساختمان نیز بسته به نوع کیفیت، ساخت و‌ مصالح مورد استفاده در آن و نیز کاربرد آن در ساختمان سازی، متفاوت است.

آیا نمای ساختمان بر استحکام آن تاثیر دارد؟

3

استفاده از نماها در ساخت و ساز مزایای زیادی دارد از جمله؛

 زیبایی شناسی: نماها رنگ ها و بافت‌های طبیعی متنوعی را به ساختمان‌ها ارائه می دهند.

استحکام: نماها استحکام فشاری بالایی دارند و با جذب رطوبت به تنظیم دما و رطوبت در داخل سازه‌ها کمک می کند.

حفاظت در برابر آتش: نماها می توانند تا چندین ساعت  در برابر آتش مقاومت کنند . و ورود آتش به فضای داخلی ساختمان را تا حدودی با تاخیر بیاندازند.

عایق: نماها و به خصوص آجرنما ها گرما را به آرامی جذب و آزاد می کنند تا به عنوان عایق حرارتی عالی در ساختمان عمل کنند.

نماهای آجری با کمک به تنظیم و حفظ دمای ثابت داخلی یک سازه، می توانند 50% انرژی بیشتری نسبت به چوب ذخیره کنند و ترکیب قوی آجر‌نماها و به خصوص آجر لفتون در برابر سایش که در نماهای دیگر رایج است،  مقاومت کنند.

تاثیر نمای ساختمان بر قیمت سازه

انتخاب و اجرای نمای معماری در هنگام طراحی یک ساختمان به طور قابل توجهی بر هزینه های ساخت آن ساختمان تأثیر می گذارد. هزینه های یک ساختمان در هر مرحله از فرآیند سرمایه گذاری برآورد می شود. تخمین اولیه قبل از نقشه های ساخت و ساز و زمانی که همه مشخصات در دسترس هستند انجام می شود. پس از آن هزینه های مشخص شده، امکان تعیین بودجه اولیه سرمایه گذاری را فراهم می کند. از متداول ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت ساختمان عبارتند از: مکان، نوع ساختمان، کیفیت مواد به کار برده شده، تعداد طبقات و نمای ساختمان.

از عناصر مهم و اساسی که هنگام تخمین هزینه های سرمایه گذاری و قیمت یک ساختمان  باید در نظر گرفته شود، نمای ساختمان است. طبیعی است که هر چه شکل ساختمان ساده‌تر باشد، قیمت آن کمتر است.

نمای یک ساختمان را می توان از مهم ترین موارد در ساختمان و معماری به حساب آورد. چرا که نمای کار شده در ساختمان اولین چیزی است که در یک ساختمان به چشم می‌آید و زیبایی آن می‌تواند بیننده را مجذوب آن ساختمان کند. علاوه بر این ها جذابیت بصری ساختمان، تاثیر بسزایی بر قیمت ساختمان نیز دارد. همان طور که در طول مقاله به آن اشاره کردیم، تنوع بسیار زیادی در نما‌های ساختمانی وجود دارد که هر کدام بسته به نوع و کیفیت، قیمت‌های متفاوتی نیز دارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها