کد خبر: 640081
تاریخ انتشار :

مهم‌ترین نکاتی که قبل از کوهنوردی برای صعود حرفه‌ای باید بدانید

مهم‌ترین نکاتی که قبل از کوهنوردی برای صعود حرفه‌ای باید بدانید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

آموزش کوهنوردی

کوهنوردی، یکی از هیجان‌انگیزترین ورزش‌هایی است که می‌تواند یک تفریح و ماجراجویی جانانه هم برای ورزشکاران این حوزه باشد. اما لذت کوهنوردی زمانی می‌تواند برقرار باشد که کوهنوردان تحت آموزش کوهنوردی اصولی قرار گرفته باشند. آموزش کوهنوردی شامل یک سری نکات کلی است که باید حتماً حین کوهنوردی رعایت شوند. بنابراین در ادامه قصد داریم تا مهم‌ترین نکات کوهنوردی را بیان کرده و سپس به معرفی سامانه کوهنوردی بریم کوه بپردازیم. اگر شما نیز یکی از علاقه‌مندان این ورزش هیجانی هستید و حالا آموزش کوهنوردی و استفاده از یک سامانه کوهنوردی جامع برای شما دغدغه ایجاد کرده، حتماً با ما همراه باشید.

مهم‌ترین نکاتی که قبل ازتنظیم برنامه کوهنوردی باید بدانید، کدامند؟

آموزش کوهنوردی، دارای اصول و قواعد بسیاری است. اما اگر بخواهیم در اینجا صرفاً نکات کلیدی قبل از آموزش حرفه کوهنوردی را بیان کنیم، نکات زیر در اولویت قرار دارند:

  1. برنامه ریزی برای کوهنوردی

اولین مرحله برای آغاز کوهنوردی، آمادگی برای آن است. آمادگی با برنامه‌ریزی انجام می‌شود. در مرحله برنامه‌‌‌ریزی، سعی کنید به نقشه مسیر خود نگاه کنید. همچنین با افرادی که قبلاً این مسیر را طی کرده‌اند، گفتگو کرده و از آن‌ها مشورت بگیرید. آن‌گاه براساس یافته‌های خود، زمان متناسب برای صعود و بازگشت را ارزیابی نمایید. اگر همراه با یک گروه به کوهنوردی می‌روید، از تجربیات افراد باتجربه‌تر گروه استفاده کرده و خود را کاملاً آماده کنید. در ادامه به نکات دیگری از آموزش کوهنوردی اشاره می‌کنیم که در برنامه‌ریزی اولین صعود خود می‌توانید آن‌ها را در نظر بگیرید.

  1. پیش‌بینی هوا

یکی از مهم‌ترین نکات در آموزش کوهنوردی، پیش‌بینی وضعیت هوا قبل از آغاز کوهنوردی است. پیش‌بینی هوا در اولویت برنامه کوهنوردی خود قرار دهید. اگرچه بارش برف در کوهستان یک امر کاملاً عادی است؛ اما روزهایی که بارش اتفاق می‌اُفتد برای کوهنوردی مناسب نیست. پس باید در چنین روزهایی، صعود خود را جابه‌جا کرده و به یک روز دیگر موکول کنید. یادتان باشد که تنظیم برنامه کوهنوردی در روزهایی که شرایط آب‌وهوایی مساعد نیست، می‌تواند بازگشت را برای شما تبدیل به یک مرحله بسیار دشوار کند. پس در این باره ریسک نکنید و حتماً برنامه کوهنوردی خود را به یک روز متعادل‌تر در آموزش کوهنوردی موکول نمایید.

  1. استفاده از وسایل مخصوص کوهنوردی

از جمله وسایل مناسب کوهنوردی می‌توان به «کفش کوهنوردی»، «کوله‌پشتی کوهنوردی»، «کاپشن کوهنوردی»، «عصای کوهنوردی» و ..... اشاره کرد. برخی از وسایل کوهنوردی را باید متناسب با فصل انتخاب کرد. برای مثال، استفاده از کفش‌های کوه‌پیمایی پنجه‌باز در فصل تابستان بسیار مناسب است. اما در فصل‌های سرد، حتماً باید از پوتین یا چکمه کوهنوردی استفاده کرد که امکان نصب کرامپون یا یخ‌شکن هم روی آن‌ها وجود داشته باشد. در مورد دیگر لوازم کوهنوردی نیز، باید طبق آموزش کوهنوردی اصولی، از وسایل اختصاصی این رشته استفاده شود.

2

سامانه کوهنوردی بریم کوه

  1. تغذیه و خوراک مناسب کوهنوردی

اگرچه در حالت عادی به دنبال خوراک‌هایی با کمترین مقدار کالری هستیم، اما این شرایط در آموزش کوهنوردی تغییر می‌کند. چراکه در برنامه کوهنوردی خود، باید پرکالری‌ترین خوراکی‌ها را قرار دهیم. خوراک‌هایی که هم خوشمزه باشند و هم انرژی کافی برای ادامه کوهنوردی را به شما ببخشند. بیسکوییت‌های کرم‌دار، کشمش، میوه‌های خشک و غذاهای خشک و انجمادی برای این امر بسیار مناسب هستند. به‌خصوص غذاهای انجمادی که مخصوص برنامه کوهنوردی تولید می‌شوند، می‌توانند برای مسیرهای طولانی بسیار کاربردی باشند. بهرحال باید همیشه احتمالات را در نظر بگیرید و مقدار بیشتری خوراکی برای مسیر خود بردارید. خوشبختانه در سامانه کوهنوردی بریم کوه، انواع غذاهای خشک و انجمادی مخصوص کوهنوردی ارائه شده است و همین حالا می‌توانید آن‌ها را سفارش دهید.

  1. پناهگاه اضطراری کوهنوردی

معمولاً انواع برنامه کوهنوردی، بیشتر از یک روز در نظر گرفته می‌شوند. البته گاهی شرایط اضطراری ایجاب می‌کند که کوهنوردان به فکر پناهگاه‌ها برای گذران شب یا گذر از طوفان باشند. برای این منظور باید در برنامه کوهنوردی خود، لوازمی چون «پتوی کوهنوردی»، «کیسه بیواک»، «چادر کوهنوردی» و .... را به همراه داشته باشید. خوشبختانه تمام این لوازم نیز در بستر سامانه کوهنوردی بریم کوه برای کوهنوردان کشورمان عرضه شده‌اند.

موارد فوق، جزو ضروریات قبل از آغاز کوهنوردی برای علاقه‌مندان به این حوزه هستند. اما یک سری نکات بحرانی هم وجود دارد که گاهاً به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود، اما حقیقتاً می‌تواند جزء ضروریات برنامه کوهنوردی باشد. در ادامه به بررسی این موارد نیز خواهیم پرداخت.

مدیریت بحران در کوهنوردی

اگر علاوه بر نکات آموزش کوهنوردی، نکات مربوط به مدیریت بحران آن را نیز یاد بگیرید، شما یک کوهنورد توانا خواهید بود که در هر شرایطی می‌تواند از خود محافظت کند. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  1. جهت‌یابی

جهت‌یابی در کوهنوردی از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار را می‌توان به کمک قطب‌نماهای نصب شده روی تلفن همراه هم انجام داد. اما اگر گوشی تلفن همراه یا قطب‌نما به هر دلیلی در دسترس نباشند، باید کوهنورد بتواند از روی ابرها، ستارگان یا دیگر صورت‌های طبیعی به مسیریابی و جهت‌یابی خود بپردازد.

  1. شناسایی گیاهان سمی

گیاهان بسیاری در مسیر کوهستان وجود دارند که برخی از آن‌ها خوراکی و دارویی و برخی دیگر سمی هستند. یک کوهنورد حرفه‌ای باید گیاهان خوارکی، دارویی و سمی را از هم تشخیص دهد تا بتواند در شرایط بحرانی از آن‌ها برای تغذیه یا درمان زخم‌های خود استفاده کند.

  1. نحوه مقابله با حیوانات وحشی

کوهستان‌ها مکان اصلی زندگی برخی از حیوانات وحشی هستند. کوهنوردان در صعود به چنین کوهستان‌هایی باید جوانب احتیاط در روبه‌رویی با حیوانات وحشی را رعایت کنند. این امر نیز نیاز به آموزش دارد.

آموزش اصول کوهنوردی در سامانه کوهنوردی «بریم کوه»

سامانه کوهنوردی بریم کوه، یک سامانه جامع برای آموزش کوهنوردی است که می‌توان انواع برنامه کوهنوردی را نیز به کمک آن تنظیم کرد. همچنین می‌توان با گروه‌های صعود بریم کوه همراه شد و به برترین قله‌های داخل کشور و همچنین قله‌ کشورهای همسایه صعود کرد. سامانه کوهنوردی بریم کوه، دارای یک آنلاین‌شاپ هم هست که در آن کلیه لوازم باکیفیت کوهنوردی عرضه شده است. کوهنوردان می‌توانند کلیه لوازم موردنیاز برای برنامه کوهنوردی خود را از آنلاین‌شاپ «بریم کوه» سفارش دهند. در بخش بلاگ سامانه کوهنوردی بریم کوه نیز می‌توانید مقالات تکمیلی آموزش کوهنوردی را مطالعه نمایید.  

3

برنامه کوهنوردی

دوره‌ها و وبینارهای آموزش کوهنوردی «بریم کوه»

دوره‌های آموزشی کوهنوردی بریم کوه در قالب وبینار برگزار می‌شوند. افراد می‌توانند از این دوره‌ها برای تکمیل آموزش‌های خود بهره بگیرند. از جمله دوره‌های آموزشی ارائه شده در سامانه کوهنوردی بریم کوه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. دوره آنلاین جهت یابی بدون ابزار
  2. دوره آنلاین بقا در زمستان
  3. دوره آنلاین شناخت ابرهای زمستانه
  4. دوره آنلاین آشنایی با گیاهان سمی
  5. دوره آنلاین پیشگیری و مقابله با حمله جانوران وحشی
  6. دوره آنلاین آذرخش در فصل بهار

هریک از دوره‌های آموزش کوهنوردی بریم کوه توسط یکی از اساتید و سرپرستان کوهنوردی بریم کوه ارائه می‌شود. شما می‌توانید از دانش این اساتید استفاده کرده و به یک کوهنورد حرفه‌ای تبدیل شوید.

آموزش گام به گام و اصولی کوهنوردی بهترین روش برای صعود حرفه‌ای

کوهنوردی یک ورزش هیجان‌انگیز و در عین حال دشوار است. اما می‌تواند تجربیات بسیار زیادی را در پی داشته باشد. بنابراین سعی کنید در ابتدا با گروه‌های کوهنوردی «بریم کوه» همراه شوید و مطالب کافی را از آن‌ها بیاموزید. آن‌گاه می‌توانید خود به تنهایی برای کوهنوردی خود برنامه‌ریزی کنید. در هر صورت دوره‌های آموزشی سامانه کوهنوردی بریم کوه می‌تواند بهترین راهنما برای این امر باشد. هرآنچه که در دنیای کوهنوردی به آن نیاز دارید، در«بریم کوه» وجود دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها