کد خبر: 640557
تاریخ انتشار :

پلاک خوان رسپبری پای و جتسون نانو

پلاک خوان رسپبری پای و جتسون نانو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

در عصر شکوفایی هوش مصنوعی و IOT نیاز به سیستم های تجمیع شده، کم حجم و با قدرت پردازشی بالا بیش از پیش احساس می شود. در پاسخ به این نیاز، پیاده سازی سیستم های پلاک خوان تحت برد های مینی کامپیوتر مانند رسپبری پای و جتسون نانو می تواند تحولی در حوزه کنترل تردد ایجاد کند.

رسپبری پای، آغازگر تحولات پردازنده های تک بردی

اولین کامپیوتر تک بردی دنیا در سال 2012 با هدف پیشبرد اهداف آموزشی، افزایش یادگیری و مطالعات کامپیوتری منتشر شد. این برد که با نام رسپبری پای (Raspberry Pi) عرضه شد، تاکنون بیش از 30 میلیون نسخه فروش داشته است. ویژگی کلیدی این برد، حجم پایین، هزینه مقرون به صرفه و در عین حال قدرت پردازشی بالای آن است که وجه تمایز آن با سایر سیستم های مشابه به شمار می آید.

در حال حاضر نسخه های متعددی از برد رسپبری پای عرضه گشته که کاربرد های مختلفی را پوشش می دهد. یکی از آخرین موارد عرضه شده، برد پردازنده در قالب یک کیبورد است که با وصل شدن به یک مانیتور تمام قابلیت های یک کامپیوتر کامل را در یک کیبورد ارائه می کند!

3

پس از عرضه رسپبری پای، شرکت های دیگری نیز در پی این تحول، برد های پردازشگر خود را به بازار عرضه کردند. یکی از این شرکت ها، تولید کننده بزرگ پردازشگر های گرافیکی یعنی انویدیا (Nvidia) است که برد پردازشگر خود را به نام جتسون نانو (Jetson Nano) در سال 2019 عرضه کرد که در کنار CPU قدرتمند خود، از یک پردازنده گرافیکی نیز بهره می برد. به دلیل داشتن GPU برد جتسون نانو برای استفاده در پروژه های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق بسیار مورد استقبال توسعه دهندگان قرار گرفت.

با توجه به سهولت استفاده از این برد های مینی کامپیوتر و قدرت پردازشی بالای آن ها، تقاضای بالایی برای استفاده در پروژه های پلاک خوان ایجاد شده و در حال حاضر شرکت های اندکی در ایران توانایی اجرا و پیاده سازی چنین سیستم هایی را دارند.

مزیت استفاده از برد های رسپبری پای و جتسون نانو

در پروژه های پلاک خوانی، حداقل سیستم مورد نیاز شامل یک دوربین پلاک خوان ، یک سیستم کامپیوتر پردازنده و نرم افزار پلاک خوان است که شماره پلاک خودرو های در حال تردد را تشخیص داده و ذخیره می کند. علاوه بر موارد گفته شده تجهیزات مربوط به شبکه و سیم کشی نیز مورد نیاز است.

با توجه به هزینه های مربوط به کامپیوتر و نوسانات قیمت، ممکن است چنین راهکاری برای برخی از کارفرمایان مقرون به صرفه و قابل انجام نباشد. دلیل دیگر آن نیز می تواند محل نگهداری سیستم کامپیوتر پردازنده باشد. هرچه محل نگهداری کامپوتر از محل نصب دوربین های پلاک خوان دور تر باشد، هزینه های شبکه انتقال تصویر دوربین ها افزایش می یابد.

با استفاده از سیستم های مینی کامپیوتر، هزینه ی پیاده سازی سامانه پلاک خوان به نسبت قابل توجهی کاهش می یابد. برد های رسپبری پای و جتسون نانو، اساسی ترین بخش های یک کیس کامپیوتری کامل را در خود دارند و موارد اضافه تر آن که ممکن است برای کار های پردازشی مورد نیاز نباشد را حذف کرده اند. بدین صورت شما می توانید با خرید یکی از این برد های مینی کامپیوتر لینوکسی، توانایی پردازشی مناسبی را با حداقل قیمت ممکن در اختیار داشته باشید.

از طرفی به دلیل حجم پایین این برد ها، امکان نصب و استفاده از آن ها در کنار دوربین های پلاک خوان نصب شده وجود دارد و نیازی به راه اندازی سیستم شبکه در فواصل طولانی نیست.

پس به طور کلی شما کافی است یک برد رپسبری پای یا جتسون نانو تهیه کنید، برد را به برق متصل کرده و کابل شبکه دوربین پلاک خوان خود را به برد متصل کنید. با انجام همین مراحل، شما می توانید یک سامانه پلاک خوانی کامل را راه اندازی کنید!

یک برد برای پلاک خوانی چند دوربین

همانطور که گفته شد، برد های مینی کامپیوتر لینوکسی مثل رسپبری پای و جتسون نانو، برای انجام عملیات های پردازشی بهینه شده اند. بهینه بودن این برد ها باعث می شود که دست توسعه دهندگان برای بهینه کردن بخش نرم افزاری به منظور کاهش باز پردازشی، باز تر باشد.

از این رو، نرم افزار های پلاک خوان نصب شده روی برد های مینی کامپیوتر لینوکسی، سبک تر هستند و می توانند روی یک برد، چند دوربین را همزمان پلاک خوانی کنند.

4

در تست های انجام شده توسط شرکت شهاب در شرایط واقعی مشخص شده که برد رسپبری پای 4 توانایی پلاک خوانی 2 دوربین 1 مگاپیکسلی یا 1 دوربین 2 مگاپیکسلی را دارد. یعنی شما اگر در پروژه خود از دوربین های 1 مگاپیکسلی استفاده می کنید، می توانید برای هر 2 دوربین از یک برد رسپبری پای 4 استفاده کنید که هزینه نهایی شما را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

همچنین با تست های گرفته شده روی برد جتسون نانو شرکت انویدیا، مشخص شد که این دوربین توانایی پردازش و تشخیص پلاک 2 دوربین 2 مگاپیکسل یا 3 دوربین 1 مگاپیکسل را دارا می باشد.

البته لازم به ذکر است که در صورت سبک بودن حجم تردد خودرو ها از جلو دوربین های پلاک خوان نصب شده، تعداد دوربین های گفته شده در بالا را می توان بیشتر در نظر گرفت. ولی در حالت معمول و شرایط کنترل نشده، بهتر است بر اساس تعداد گفته شده پروژه طراحی و اجرا شود.

قابلیت ها و امکانات پلاک خوانی روی برد های لینوکسی

شرکت دانش بنیان شهاب برای برد های مینی کامپیوتر لینوکسی، نسخه ای مخصوص از نرم افزار پلاک خوان آی پلاک خود را توسعه داده که آی پلاک لینوکس نام دارد. این نسخه از نرم افزار آی پلاک قابلیت های متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد که می تواند نیازمندی های عمده کارفرمایان را پاسخگو باشد.

5

نرم افزار آی پلاک لینوکس به انواع دوربین های مداربسته برند های مختلف متصل می شود (البته دوربین ها باید کیفیت مناسبی برای تشخیص پلاک ها داشته باشند.) و به طور خودکار، تمام پلاک های خودرو های در حال تردد در تصویر دوربین ها را شناسایی و در دیتابیس خود ثبت می کند. علاوه بر شماره پلاک ها، تصویر پلاک و تصویر خودرو نیز ذخیره می شود.

در بحث گزارش گیری اطلاعات ثبت شده، آی پلاک لینوکس پارامتر های مختلفی برای گزارش گیری ارائه می دهد و شما می توانید تمام پلاک های تردد کرده را بر اساس تاریخ، ساعت، نام دوربین و برخی پارامتر های دیگر گزارش گیری کنید.

به طور کلی، آی پلاک لینوکس تمام قابلیت های مورد نیاز برای نظارت بر تردد خودرو ها را ارائه می دهد.

جمع بندی

نرم افزار پلاک خوان آی پلاک لینوکس که توسط شرکت دانش بنیان شهاب توسعه یافته است، گزینه ای مناسب و مقرون به صرفه برای اجرای پروژه های پلاک خوانی است. نصب این نرم افزار روی برد های مینی کامپیوتر رسپبری پای 4 و جتسون نانو می تواند نیازمندی های اکثر کارفرمایان را برآورده کرده و اجرای پروژه ها را تسهیل کند.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت دانش بنیان شهاب تماس بگیرید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها