کد خبر: 641734
تاریخ انتشار :

بررسی دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار در بازار

بررسی دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار در بازار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

با یک بررسی اجمالی در بازار آجیل و خشکبار میتوان دریافت که نوسان قیمت این محصولات چند دلیل عمده دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

یکی از عامل های افزایش قیمت آجیل و خشکبار در بازار مقدار عرضه و تقاضا می باشد.

طبیعتا زمانی که میزان تقاضا بیش از مقدار کالای عرضه شده باشد با افزایش قیمت رو به رو خواهیم بود.

یکی از دلایل مهم افزایش تقاضا در بازار آجیل و خشکبار مناسبت هایی همچون شب یلدا، عید نوروز و... می باشد که هر ساله در این بازه زمانی شاهد افزایش قیمت آجیل و خشکبار هستیم.

اما با بررسی دقیق تر در میبابیم که تنها تقاضای زیاد دلیل افزایش قیمت آجیل و خشکبار نیست و گاها شاهد هستیم که در زمان تناسب عرضه و تقاضا قیمت محصولات دارای افزایش محسوسی بوده است که یکی از دلایل این امر نوسانات نرخ ارز می باشد زیرا در بسیاری از مواقع محصولاتی همچون آجیل و خشکبار از خارج از کشور تامین می شود که در این صورت بدون توجه به میزان تقاضای مشتریان نرخ آجیل و خشکبار بر اساس قیمت ارز محاسبه خواهد شد.

باید توجه داشت که در مواردی که آجیل و خشکبار از خارج تامین می شود علاوه بر قیمت ارز اگر همزمان میزان تقاضا نیز افزایش یابد شاهد افزایش چند برابری قیمت ها خواهیم بود.

از دیگر عوامل افزایش قیمت آجیل و خشکبار که شاید بتوان از آن به عنوان یکی از عوامل ریشه ای افزایش قیمت آجیل و خشکبار نام برد، عدم تولید به اندازه و فراهم نبودن زیر ساخت های مناسب برای تولید کافی آجیل و خشکبار می باشد.

از دلایل عدم تولید کافی آجیل و خشکبار میتوان به فراهم نبودن زیر ساخت های مناسب و همچنین سیاست مبارزه با کم آبی اشاره کرد.

بیان این نکته ضروریست که گاها دولت ها برای مبارزه با مشکل کمبود آب، کشت و تولید برخی محصولات را متوقف کرده و نیاز بازار را از طریق واردات تامین می کنند که در این روش علاوه بر افزایش قیمت و ایجاد بحران اقتصادی برای مردم فقط عده خاصی که گاها از رانت های ویژه ای برخوردارند سودهای کلانی خواهند داشت.

از دیگر مواردی که چه در زمینه بازار آجیل و خشکبار و چه در سایر بازارها باعث افزایش بی رویه و بی پایه و اساس قیمت ها می شود وجود دلال هاست.

متاسفانه مسئله دلالی مشکلی ریشه دار و قدیمیست که هیچ گاه راهکار مناسبی برای مبارزه و یا قانون مند کردن آن ارائه نشده و یا اگر طرح و برنامه ای در این زمینه وجود داشته متاسفانه هرگز به مرحله اجرا نرسیده و در حد طرح و ایده باقی مانده است.

موضوع دیگری که شاید از اهیت کمتری در زمینه قیمت آجیل و خشکبار برخوردار باشد مسئله تفاوت قیمت در فروشگاه های مختلف است.

متاسفانه در این زمینه هم قانون و یا فرآیند خاصی برای قیمت گذاری وجود ندارد به همین دلیل فروشندگان بر اساس اجماع نظرات خود در صنف مورد نظر قیمت هایی را برای محصولات خود در نظر می گیرند که در برخی موارد شاهد تخلفاتی در این زمینه نیز هستیم.

اما در برخی موارد هم تفاوت قیمت آجیل و خشکبار در فروشگاه های مختلف دلایل معقول و مورد قبولی دارد که از آن جمله میتوان به کیفیت آجیل و خشکبار اشاره کرد.

بدیهیست که قیمت محصولات درجه یک آجیل و خشکبار با قیمت آجیل ها و خشکبارهای داره درجه کیفی پایین تر متفاوت باشد.(جهت خرید آنلاین خشکبار کلیک کنید)

کلام آخر:

در این مطلب قصد داشتیم تا شما خوانندگان عزیز را با دلایل عمده افزایش قیمت و نوسانات بازار آجیل و خشکبار بیشتر آشنا کنیم و کوشیدیم تا نتایج بررسی ها و مطالعات انجام شده را به زبانی ساده برای شما خوانندگان گرامی شرح دهیم.

امیدواریم که مطالعه این مطلب موجب افزایش اطلاعات شما در این زمینه شده باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها