کد خبر: 643057
تاریخ انتشار :

کیست مویی چیست؟چرا کیست باید با لیزر درمان شود؟

کیست مویی چیست؟چرا کیست باید با لیزر درمان شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

بیماری کیست مویی یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی است که درد شدیدی را ایجاد می کند. این بیماری به بیماری رانندگان معروف است، چرا که یکی از مهم ترین علل آن نشستن طولانی مدت و بی تحرکی است. در ادامه این بحث به بررسی کیست مویی چیست، علت‌ها، علائم، عوارض و مهمترین روش درمان این بیماری یعنی لیزر درمانی می پردازیم.

کیست مویی چیست؟

5

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، نوعی بیماری نشیمنگاهی محسوب می شود. زیرا رایج ترین نوع این بیماری همان نوع مقعدی است که پایین تر از کمر و معمولاً مابین دو کفل ایجاد می شود.

کیست مویی برجستگی و یا فرورفتگی شبیه به سوراخ است که روی پوست بدن و مابین دو باسن ایجاد می شود. این بیماری به این جهت کیست مویی نام گرفته که در اثر برگشت مو به داخل پوست و ایجاد کیست و تجمع عفونت ایجاد می شود.

برای درمان باید کیست مویی با راهکارهای جراحی تخلیه شود. تنها یک روش برای درمان کیست مویی بدون جراحی وجود دارد، و آن استفاده از لیزر درمانی است. که در ادامه این بحث مفصلا به آن می پردازیم:

علائم و نشانه ها

علائم این بیماری معمولاً در افراد مختلف متفاوت است، زیرا میزان عفونت و پیشرفت بیماری در این علائم اثر گذار هستند. هر چه قدر بیمار دیرتر برای درمان مراجعه کند،ابعاد کیسه مویی افزایش یافته و عفونت شدت می یابد، به این ترتیب درمان پیچیده‌ تر خواهد شد.

 در ادامه به معرفی مهم ترین روش های درمان این بیماری که ممکن است با شدت‌های مختلف ظاهر شود. می پردازیم :

  • درد
  • عفونت
  • آبسه
  • خارش و سوزش
  • قرمزی و التهاب
  • مشاهده برجستگی یا فرورفتگی روی پوست باسن

علت

دلیل مشخصی برای ایجاد کیست مویی وجود ندارد. برخی از پزشکان بر این عقیده هستند که کیست مویی میتواند با ژنتیک افراد در ارتباط باشد. زیرا اغلب در بین اعضای یک خانواده مشاهده میشود. همچنین این بیماری با کم تحرکی و پرمویی در ارتباط است. از مهمترین علل ایجاد کننده این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • داشتن موهای ضخیم و پرپشت
  • عدم اصلاح موهای زائد
  • سابقه خانوادگی ابتلا به کیست مویی
  • عدم رعایت بهداشت
  • بی تحرکی یا رانندگی طولانی مدت
  • استفاده از لباسهای تنگ با الیاف مصنوعی

عوارض

اینکه کیست مویی می‌تواند چه عوارض و مشکلات دیگر را در پی داشته باشد، بستگی به خود بیمار دارد. یعنی اگر بیمار به موقع برای درمان بیماری مراجعه کند، می تواند آن را برای همیشه از بین ببرد. اما اگر بیمار رفع این عارضه تعلل کند ممکن است عوارض خطرناک دیگری از جمله سرطان وی را تهدید کنند. مهمترین عوارضی که ممکن است در پی درمان نکردن کیست مویی ایجاد شوند، عبارتند از:

  • سرطان؛ وقتی برای مدت زمان طولانی نسبت به درمان بیماری تعلل شود و عفونت و التهاب می تواند ساختار سلول های پوست را تغییر داده و باعث ایجاد سرطان شود.
  • عفونت شدید: یکی از عواملی که در پی درمان نکردن کیست ایجاد می‌شود، عفونت شدید است این عفونت می‌تواند به سایر اعضای بدن منتقل و یا وارد خون شود و مشکلات دیگر را در پی داشته باشد.
  • افزایش ابعاد کیست مویی؛ وقتی که کیست درمان نشود، به تدریج  عمق آن گسترش یافته و ابعاد بیشتری خواهد داشت. به این ترتیب زمانی که عمل جراحی انجام شود، مقدار بیشتری از بافت های بدن نیاز به تخلیه داشته و طول درمان نیز تا چند برابر افزایش می یابد.

درمان کیست مویی

درمان کیست مویی فقط و فقط با انجام جراحی امکان پذیر است. یعنی هیچ دارویی و هیچ روش خانگی برای از بین بردن کیست مویی وجود ندارد.

خوشبختانه امروزه روش های نوینی برای درمان کیست مویی اختراع شده که نیاز به نگرانی و یا ترس بابت جراحی نیست جراحی با لیزر جایگزین بسیار مناسبی برای جراحی سنتی است، چرا که هیچ یک از عوارض جراحی سنتی را ندارد.

لیزر کیست مویی

همانطور که اشاره شد، لیزر روش نوین درمان کیست مویی است که می‌تواند آن را سرپایی بدون نیاز به بیهوشی و یا درد و خونریزی رفع نماید.

همچنین این تکنولوژی به علت دقت بالا به طور کامل کیست را تخلیه می کند. بنابراین احتمال عود مجدد بیماری وجود ندارد.

از طرفی لیزر آسیب کمتری به جای می گذارد. و چون بعد از انجام آن جای زخم ها روی پوست نمی ماند، در میان خانم ها از محبوب بیشتری برخوردار است.

برای درمان سرپایی کیست مویی با لیزر به چند ساعت زمان نیاز دارید. زیرا این درمان در کمتر از یک ساعت انجام شده و پس از آن می توانید به منزل و یا حتی محیط کار خود باز گردید. از آنجایی که لیزر بدون نیاز به بیهوشی انجام میشود، وجود همراه نیز برای شما الزامی نیست.

در این روش با استفاده از نور و قدرت لیزر بافت کیست مویی برش داده شده و به طور کامل تخلیه می شود. لیزر حین برش خروجی اعصاب و عروق آسیب دیده را ترمیم می کند و به این ترتیب از درد و خونریزی جلوگیری می‌کند.

جراحی سنتی کیست مویی

در روش سنتی بیمار باید به بیمارستان مراجعه کند و تحت بیهوشی کامل ناحیه کیست به طور کامل تخلیه شود. در این روش بسته به اندازه کیست و میزان پیشرفت آن از اندازه یک گردو تا اندازه یک پرتقال از بافت‌های بدن تخلیه می شود.

این جراحی به دو روش باز و بسته انجام میشود در روش باز بعد از تخلیه موضع جراحی بخیه زده نمی شود و با پانسمان پوشانده می شود تا از داخل به صرف خارج ترمیم شود در روش دوم که با نام بسته شناخته می‌شود، موضع جراحی شده را بخیه می زنند تا زخم ترمیم شود. این کار احتمال عود مجدد بیماری را افزایش میدهد.

داروها

همانطور که اشاره شد، داروها روش مناسب برای از بین بردن کیست مویی نیستند. اما به منظور کاهش عفونت قبل از جراحی توصیه می شود. مصرف داروهای آنتی بیوتیک می توانند به کاهش عفونت قبل از جراحی کمک کند.

نتایج تحقیقات نشان داده بیمارانی که قبل از انجام جراحی از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند، سریعتر به نتیجه مثبت از جراحی رسیدند‌.

پیشگیری

امکان پیشگیری قطعی و صددرصدی از این بیماری نیست، اما می توان با انجام یکسری راهکارها خطر ایجاد این بیماری را به حداقل کاهش داد.

  • رعایت بهداشت مقعد و زدودن موهای زائد
  • استفاده از لیزر موهای زائد برای رفع دائمی موها
  • استفاده از لباسهای نخی و گشادتر
  • تحرک و ورزش کافی

منابع :

https://fa.wikipedia.org/wiki/کیست پیلونیدال

https://www.nhs.uk/

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها