کد خبر: 643983
تاریخ انتشار :

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس استخراج رمز ارز مطرح شد؛

سرنوشت ماینرهای کشف‌ شده

قریب، فعال صنعت استخراج ارز دیجیتال می‌گوید صاحبان ماینرهای کشف شده در ابتدا با سازمان تعزیرات حکومتی درگیر می‌شوند. جریمه‌هایی برای این افراد در نظر می‌گیرند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
  سرنوشت ماینرهای کشف‌ شده

 

 

فعالیت ماینرها در ماه‌های اخیر نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. ریزش شدید قیمت بیت کوین، قانون‌گذاری‌های لحظه‌ای و نگرانی‌های زیست‌محیطی شرایط کار را برای ماینرها سخت کرده است. در این بازار ماینرهای کم‌بازده از میدان رقابت حذف می‌شوند. در خردادماه چین کسب‌وکار ماینرها را بر هم زد و در ایران دولت فعالیت استخراج ارز دیجیتال را تا شهریور تعطیل کرد. در حال حاضر نیز قزاقستان برق ماینرها را قطع کرد و بانک مرکزی روسیه به دنبال ممنوعیت استخراج رمز ارز است. این بار نیز در ایران استخراج رمز ارز تا ۱۵ اسفندماه متوقف شده است. در فاصله شهریور تا روزهای پایانی آذر استخراج ارز دیجیتال مجاز شد اما سامانه بهین‌یاب برای تازه‌واردها بسته بود. برای بررسی شرایط فعلی صنعتگران استخراج رمز ارز گفتگویی با یکی از فعالان این حوزه داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

استخراج زیرزمینی رمزارز

علی قریب؛ کارشناس استخراج رمزارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: پاشنه آشیل صنعت استخراج برق است. ممنوعیت برقی برای صنعت استخراج می‌گذارند. مجوز فعالیت ارائه نمی‌دهند. با این شرایط صنعتگران استخراج ارز دیجیتال نمی‌توانند درآمد داشته باشند. در نتیجه به سمت زیرزمینی شدن حرکت می‌کنند. شاید آن‌هایی که جواز فعالیت دارند، زیرزمینی نشوند اما تازه‌کارها با مشاهده شرایط سخت زیرزمینی می‌شوند.

 

قریب

 

قریب اظهار کرد: برگشت سرمایه برای این صنعتگران بسیار طولانی شده است. فعالیت زیرزمینی ضربه‌های مشهودی به صنعت برق وارد می‌کند. صنعت برق کشور این موضوع را درک نمی‌کند. از سوت‌زنی و افشا ماینرها صحبت می‌کنند. هراندازه محدودیت‌ها افزایش یابد، مسیرهای انحرافی بیشتری باز می‌شود. هر حوزه‌ای با محدودیت رو به رو شود، این شرایط را خواهد داشت.

وی افزود: ماینرهای موجود در کشور با استاندارهای سایر کشورها فاصله دارد. به واسطه تحریم‌ها و نبود ارتباط با سایر کشورها ماینرهای استوک‌های چینی وارد بازار می‌شود. البته ماینرهای نو چینی به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند.

قیمت ماینرها در بازار

این کارشناس استخراج رمزارز پیرامون قیمت ماینرهای موجود در بازار گفت: در شرایط فعلی قیمت‌ها متفاوت است. به طور مثال ماینر پر طرفدار S۹ ۱۴Th حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان است. ماینر S۱۹ Pro هم حدود ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. اگر این ماینرها قانونی وارد شود، ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر است. در نتیجه قیمت اولیه دستگاه‌های غیرقانونی گران‌تر شده است. کسی تمایل ندارد دستگاه قانونی بخرد. زمانی که تمام روند زیرزمینی می‌شود، ماینر قانونی هم خریداری ندارد. برای مزرعه استخراج ارز دیجیتال نمی‌توانیم چندین ماینر ۳۵۰ میلیونی قانونی بخریم. در نتیجه ماینر قاچاق خریداری می‌شود.

قریب در پایان خاطرنشان کرد: صاحبان ماینرهای کشف شده در ابتدا با سازمان تعزیرات حکومتی درگیر می‌شوند. جریمه‌هایی برای این افراد در نظر می‌گیرند. هنوز مشخص نیست بعد از پرداخت جریمه سرنوشت ماینرها چه می‌شود.

پرحاشیه‌ترین ماینرهای کشف‌شده

کشف ماینر غیرقانونی خبری روزمره شده است. تنها هر روز تعداد این کشفیات فرق می‌کند. اگر چه سرنوشت این ماینرها مشخص نیست اما بعضی از دستگاه‌های کشف‌شده حاشیه‌های زیادی را داشتند.

همه ما داستان کشف ۷ هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال در غرب تهران را به یاد داریم. اکثر فعالان این بازار خبری این خبر را غیرواقعی می‌دانند. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس کشور  ادعا کرده بود، حدود ۴ درصد برق کشور برای فعالیت این ماینرها مصرف می‌شد. اگر ادعا مسئولان درست باشد، این مزرعه ۲۰ درصد ماین جهان را داشت؛ یعنی به اندازه‌ی کل استخراج امریکا، روسیه و قزاقستان بیت کوین استخراج کردیم!

این ادعاها تمام نشد و حدود ۱۰ روز بعد ماجرای ماینرهای ورامین مطرح شد. این بار بیش از ۱۱۳۴ دستگاه ماینر در ورامین کشف کردند. حاشیه‌ها تمامی نداشت و کشف ماینر در سازمان بورس فعالان بازار کریپتوکارنسی و بورس را شوکه کرد. ۸۰ ماینری که ۳ بیت کوین استخراج کرده بودند.

ماینرها در همه جای ایران کشف شدند و به تازگی صحبت از کشف ۷۶۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در کارگاه آجرپزی اصفهان شد. تمامی این کشفیات چند روزی بر سر زبان‌ها افتادند و سرنوشت حتی یک ماینر هم مشخص نشده است.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها