کد خبر: 644662
تاریخ انتشار :

خبر خوش؛ حقوق بازنشستگان صعودی بالا رفت | بازنشستگان پولدار شدند

رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران با اشاره به اعلام خبر ارسال لایحه جدیدی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: بر اساس اعلام رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بودجه مورد نیاز برای تکمیل متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

خبر خوش؛ حقوق بازنشستگان صعودی بالا رفت | بازنشستگان پولدار شدند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد.حقوق بازنشستگان در شان ایشان نیست.متاسفانه حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی زیادی ندارد. محمد باقر نوبخت درباره حقوق بازنشستگان صحبت های جدیدی را مطرح کرد. در متن زیر آخرین اخبار درباره حقوق بازنشستگان را می خوانید.

حقوق بازنشستگان

واکنش بازنشستگان به افزایش حقوق

رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران با اشاره به اعلام خبر ارسال لایحه جدیدی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: «بر اساس اعلام رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بودجه مورد نیاز برای تکمیل متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تنها ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت مطالبات سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت اجرای قوانین مرتبط با بیمه ایثارگران اختصاص داده است. با این حساب دولت باید متوجه باشد که لایحه همسان‌سازی باید با محوریت مطالبات سازمان تامین اجتماعی و در نظر گرفتن سهم متناسب‌سازی ۱۴۰۱ در آن تنظیم شود.»

علی دهقان‌کیا بابیان اینکه هر تغییر در لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید با علم به مطالبات سازمان تامین اجتماعی تنظیم شود، گفت: «با توجه به اعلام خبر ارسال لایحه جدید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به مجلس، از مجلس و دولت می‌خواهیم که همسان‌سازی را بدون توجه به مطالبات سازمان تامین اجتماعی و سهم منابع متناسب‌سازی در آن تصویب نکند. در لایحه دائمی شدن همسان‌سازی دولت گذشته، پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته بود اما به دلیل مخالفت گروهی از نمایندگان با تصویب آن و تمایل رئیس جمهور برای تنظیم لایحه جدید، تصویب نشد. در لایحه جدید باید پرداخت مطالبات با نگاه به متناسب‌سازی و استمرار اجرای آن قرار گیرد تا سازمان تامین اجتماعی بتواند متناسب‌سازی را برای سال‌های آینده استمرار دهد؛ البته باید شرکت‌های سودده و موثر دولت به سازمان واگذار شوند تا سازمان از محل جمع آوری سود آنها، متناسب‌سازی را اجرا کند؛ در واقع نباید شرکت‌هایی واگذار شوند که سازمان را مجبور به فروش آنها کند.»

رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران با بیان اینکه بر اساس اعلام آقای ولی اسماعیلی (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی)، بودجه مورد نیاز برای تکمیل متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: «این در حالی است که کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تنها ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت مطالبات سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت اجرای قوانین مرتبط با بیمه ایثارگران اختصاص داده است. با این وصف نمی‌توان لایحه دائمی شدن همسان‌سازی را بدون تکمیل رقم، متناسب‌سازی واقعی دانست و باید به این موضوع توجه شود. در نتیجه سازمان جدا از ۴۰ هزار میلیارد تومان مربوط به ایثارگران برای اجرای متناسب‌سازی با بودجه بیشتری نیاز دارد.» 

وی افزود: «در نتیجه اگر سال ۱۴۰۱ اولین سال اجرای قانون دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باشد، باید در این سال ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گیرند تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آن به مصرف متناسب‌سازی برسد؛ البته باید توجه داشت که سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، ۱۴۹ هزار میلیارد تومان کسری منابع دارد که به سه محل منابع متناسب‌سازی، ۳ درصد سهم دولت از حق بیمه‌های کارگران و ۲۶ قانون بیمه‌ای جاری کشور برمی‌گردد که تعهدات آن باید توسط سازمان تامین اجتماعی اجرا شود. در نتیجه کسری منابع سازمان موضوع جدی و هزینه‌زاست که اگر در لایحه همسان‌سازی مورد توجه قرار نگیرد، چارچوب آن را برهم می‌ریزد.» 

دهقان‌کیا با بیان اینکه از دولت اننتظار داریم که در لایحه همسان‌سازی به واقعیت‌های معیشتی توجه کند و مانند لایحه دولت گذشته به ترمیم حقوق و مستمری بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی یکسان نگاه کند و میان صندوق‌ها تبعیض قائل نشود، گفت: «در لایحه قبلی این پیش‌بینی وجود داشت که هرگاه مستمری بازنشستگان از حداقل حقوق بازنشستگان کشوری عقب افتاد، ترمیم صورت گیرد تا حداقل‌بگیران کشوری و تامین اجتماعی در یک سطح قرار گیرند اما با توجه به عقب‌ماندگی‌های معیشتی و بی‌توجهی دولت گذشته به ترمیم مستمری‌ها متناسب با هزینه‌های سبد معیشت (موضوع بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی) از دولت آقای رئیسی انتظار داریم که حقوق ناخالص بازنشستگان را متناسب با نرخ سبد معیشت بروزرسانی کند. در حال حاضر نرخ سبد معیشت به حدود ۹ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ البته نرخ غیررسمی آن در حدود ۱۲ میلیون تومان است اما کف ۹ میلیون تومان باید مبنای پرداخت مستمری و حقوق به بازنشسشتگان باشد. در این زمینه منتظر عدد نهایی تعیین دستمزد در شورای عالی کار می‌مانیم اما همسان‌سازی و افزایش مستمری سالیانه باید به گونه‌ای برهم قرار گیرند که این حداقل ۹ میلیون تومانی را پوشش دهند.» 

رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهرستان تهران، افزود: «بودجه داخلی سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱، ۴۵۰ تا ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است. با توجه به اینکه حدود یک چهارم آن در کسری قرار می‌گیرد، دولت مکلف است که از محل بدهی خود عمده آن را جبران کند و گرنه تفاوتی میان این دولت و دولت گذشته وجود نخواهد داشت. به هر صورت بودجه متناسب‌سازی باید درست دیده شود؛ البته حتی اگر این اتفاق نیفتد در نهایت دولت باید بابت آن پاسخگو باشد، چراکه بازنشستگان تامین اجتماعی وضعیت اقتصادی کشور را متوجه دولت می‌دانند؛ البته دولت چند نوبت اعلام کرده که شاخص‌های اقتصادی در حال بهبود است. از آنجا که قیمت نفت هم بالا رفته و ابرهای تیره اقتصاد در حال کنار رفتن هستند و شرایط بین‌المللی ایران در حال بهبود است، انتظار داریم که لایحه همسان‌سازی هم متناسب با این شرایط، تنظیم و به قانون تبدیل شود.»

دولت قرار است با فرمولی جدید و به صورت غیرنقدی، حقوق بازنشستگان را با تعریف محصولات بیمه‌ای بالا برد. سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرح این وزارتخانه برای افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه‌ای جدید خبر داد. بنا به گفته او، مقرر شده رییس کل بیمه مرکزی در این زمینه پیشنهادی را به سرعت آماده و ارائه کند.

با توجه به این اظهارات، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا افزایش غیرنقدی حقوق بازنشستگان میتواند بار مشکلات معیشتی بازنشستگان را کم کند؟

کاربران خبرآنلاین در این خصوص دیدگاه خود را مطرح کردند. یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: «این چه فرمول سمی هست باز. یعنی کسی قسط داره یا اجاره داره، چه‌کار باید بکنه.»

کاربر دیگری تصریح کرد: «راستش خیلی از زوج‌های جوان همین الان به‌دلیل سختی شرایط به نوعی از طرف پدر و مادر تامین می‌شن و بعضی‌ها حتی ناهار و شام منزل پدراشون هستن تا هزینه‌هاشون رو جبران کنند.»

همشهری، کاربر خبرآنلاین نوشت: «این چه طرحی است؛ پول نقد به عنوان حق بیمه از ما گرفتید، حالا میخواهید غیرنقد عمل کنید. این عین غش در قرارداد است.»

کاربری متذکر شد: «بعد از مدتی هم اون امکانات غیرنقدی که می‌دهند را هم به بهانه‌های مختلف قطع می‌کنند.»

یکی از کاربران یادآور شد: «مشکل زندگی فقط خوراک نیست؛ هزینه های دیگری در زندگی است که باید با پول پوشش داد.»

کاربری عنوان کرد: «هیچ راه‌حلی برای مردم جواب نخواهد داد.»

کاربری تاکید کرد: «در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، بنابراین کارمند و بازنشسته هم باید مثل بقیه مردم توقع خودشون رو کم کنند و ریاضت اقتصادی رو پیشه کنند؛ بسیاری از مردم بیکارن و درآمد ندارن.»

زمان واریز حقوق بازنشستگان

واریز مستمری دی ماه  بازنشستگان تامین اجتماعی از روز دوشنبه بیستم دی آغاز می شود.

پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در این ماه از ۲۰ دی آغاز و تا ۳۰ دی و بر اساس حروف الفبا واریز می‌شود.

آیا امکان کاهش دریافتی بازنشستگان وجود دارد؟

حقوق بازنشستگان

احسان خاندوزی در حاشیه جلسه با رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران شرکت‌های بیمه‌ای گفت در این جلسه محورهای تحول صنعت بیمه در هفت بخش مطرح و درباره اجرایی شدن آنها تاکید و تبادل نظر شد.

وی افزود: مسئله اول حرکت به سمت نظارت بر خط بیمه مرکزی بر بیمه هاست که متاسفانه در این زمینه با نقطه مطلوب فاصله داریم و گزارش‌های نظارتی با فاصله زمانی و دقت کم تهیه می شود و مقرر شد رئیس کل بیمه مرکزی به سرعت برای بر خط شدن نظارت‌ها اقدام کند.

خاندوزی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور نیاز به محصولات بیمه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان داریم تا بتوانند ریسک های خود را از طریق بیمه تا حد زیادی پوشش دهند که مقرر شد در این زمینه نیز تدابیر فوری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه های بیمه ای به سامانه نیروی انتظامی متصل نیست گفت این موضوع یکی از زمینه های بروز فساد است و مقرر شد با مذاکراتی که با فرمانده نیروی انتظامی انجام می شود این کار به سرعت اجرایی شود.

وزیر اقتصاد گفت استفاده از ابزارهای دیجیتال در صنعت بیمه یکی دیگر از محورهای تحول در این صنعت است.

وی افزود: موضوع فراگیری مالی نیز باید در صنعت بیمه جدی گرفته شود و برای اقشار کم درآمدی که نیازبه پوششهای بیمه ای دارند از طرف بیمه های دولتی محصولات بیمه ای ارائه شود.

او گفت یکی از این موارد افزایش حقوق بازنشستگان از طریق محصولات جدید بیمه ای است که مقرر شد رئیس کل بیمه مرکزی به سرعت در این زمینه پیشنهادی را آماده کند.

خاندوزی افزود همچنین پرتفوی شرکت های بیمه ای باید در خدمت تولید باشد.

وی گفت با تعامل بین دستگاهی به زودی خبر اتصال سامانه های بیمه و نیروی انتظامی و الکترونیکی شدن کروکی ها برای پرداخت خسارت اعلام خواهد شد. این موضوع ضمن تسریع در امور مردم و کاهش مراجعات از فساد جلوگیری می‌کند.

افزایش صد و شصت هزار تومان برای فرد با 16 سال سابقه کار

دهقان کیا خاطرنشان کرد: بر این مبنا برای آن کسی که سابقه شانزده ساله دارد این افزایش صد و شصت هزار تومان و برای فرد دارای سابقه هفده ساله این مبلغ صد و هفتاد هزار تومان خواهد بود. یعنی این مبلغ برای هر سال سابقه ده هزار تومان افزایش پیدا می‌کند تا بیست و پنج سال. از بیست و پنج تا سی و پنج سال این افزایش سالانه بیست هزار تومان خواهد بود. علتش هم این است که تعداد بازنشسته‌هایی که ما الان داریم تقریبا به طور متوسط بیست و یک سال بیمه پردازی دارند. ما به این نظر رسیدیم که امتیاز این افراد را بیشتر کنیم که تشویقی صورت بگیرد و بعد از این افراد با سابقه کمتر از بیست و پنج سال برای بازنشستگی اقدام نکنند بلکه با سابقه بالای بیست و پنج سال برای بازنشسته شدن وارد عمل بشوند.

مورد دیگر هم به میزان آورده این بازنشستگان مربوط می‌شود. یک بازنشسته‌ای در زمان اشتغالش یک میلیون و دویست هزار تومان برای حق بیمه پرداخت کرده و فرد دیگری هم پنج میلیون تومان پرداخت کرده است. این افراد به نسبت آن مبلغی که برای بیمه پرداخت کرده اند مشمول متناسب سازی حقوق‌ها شده اند. این شرایط به مرحله اول اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان مربوط می‌شود.

چهار میلیون و دویست هزار تومان برای سابقه سی ساله

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران افزود: برای اجرای مرحله دوم این طرح هم قرار بود حداقل بگیران ما که حدود شصت درصد را تشکیل می‌دهند شامل افزایش حقوق بشوند. پیشنهاد ما این بود که از دو میلیونه میلیون و هفتصد هزار تومان بود. اما در نهایت به چهار میلیون و دویست هزار تومان برای حداقل بگیر و هشتصد هزار تومان به چهار میلیون و پانصد هزار تومان برسد. پیشنهاد خود سازمان تامین اجتماعی سان دارای سابقه سی ساله و برای افراد با سی و پنج سال سابقه چهار میلیون و پانصد هزار تومان در نظر گرفته شد. این ارقام مربوط به حداقل بگیران ما در سال هزار و چهارصد است. برای سایر سطوح هم افرادی را داشتیم که در زمان بازنشستگی سقف حقوق را دریافت می‌کردند. در حال حاضر این سقف حقوق به چیزی در حدود دوبرابر حداقل دستمزد رسیده است. یعنی پنج برابر حداقل دستمزد عقب افتاده است.

خبر مهم درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه  و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: این نشست با حضور حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونان و مسئولان سازمان تامین اجتماعی و معاونت های گوناگون با هدف بررسی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تعاونی‌ها، شستا، مطالبات سازمان تامین اجتماعی و نحوه تامین آنها و ... برگزار شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: یکی از اظهارات نمایندگان این بود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزو ثروتمندترین وزارتخانه‌های کشور است و با وجود درآمدهای بسیار باید یکی از وزارتخانه‌های کلیدی در دولت باشد. بنابراین از این وزارتخانه توقع می‌رود، بتواند به قول‌ها و وعده‌های خود برای پرداخت تمام بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری اقدامات لازم را انجام دهد.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستند تا قبل از پایان سال با فروش اموال گوناگونِ در اختیار و پتروشیمی ها  کمک کار دولت باشد و در خصوص پرداخت حقوق کارگران و افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی عدالت را رعایت کند

میزان افزایش حقوق ۱۴۰۱ بازنشستگان

رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین تهران در خصوص میزان افزایش حقوق سال آینده بازنشستگان نیز گفت: افزایش حقوق مربوط به شورای عالی کار است. طبق ماده ۱۱۱ قانون کار که حداقل‌بگیران هستند، ارتباط پیدا می‌کند به تصمیمی که در شورای عالی کار گرفته می‌شود.

دهقان‌کیا افزود: شورای عالی کار تاکنون هیچ تصمیمی در رابطه با حداقل دستمزد نگرفته است و هر تصمیمی که شورا بگیرد و در نهایت سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت به توافق برسند، آن را مبنای حداقل دستمزد بازنشستگان قرار می‌دهند و در رابطه با سایر سطوح نیز بعدا سازمان تامین باید از طریق دولت پیگیری کنند که به یک توافقی برسند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها