کد خبر: 645645
تاریخ انتشار :

بازار دلار بهم ریخت | قیمت دلار امروز یکشنبه 1 اسفند 1400

دلار در صرافی ملی در بازار روز قبل نسبت به ۳ روز پیش، با ۱۵۹ تومان کاهش، ۲۵,۰۷۴ تومان نرخ گذاری شد.

بازار دلار بهم ریخت | قیمت دلار امروز یکشنبه 1 اسفند 1400
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است.متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند..دلار در صرافی ملی در بازار روز قبل نسبت به ۳ روز پیش، با ۱۵۹ تومان کاهش، ۲۵,۰۷۴ تومان نرخ گذاری شد.

قیمت دلار کاهش یافت. اخبار مذاکرات قیمت دلار را ارزان کرد. علاوه بر این چند خبر دیگر در ارتباط با آزادی پول های بلوکه شده ایران بر  قیمت دلار تأثیر گذاشت.  قیمت دلار امروز 26 هزار و 100 تومان رسیده است.

قیمت دلار در صرافی ملی

روز قبل دلار در صرافی ملی مانند ۳ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در صرافی ملی که ۳ روز پیش تا ۲۵,۲۳۳ (بیست و پنج هزار و دویست و سی و سه ) تومان رسیده بود، امروز - یکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۰.۶۳ درصدی به ۲۵,۰۷۴ (بیست و پنج هزار و هفتاد و چهار ) تومان رسید.

قیمت دلار در بازار متشکل

روز قبل دلار در بازار متشکل مانند ۳ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در بازار متشکل که ۳ روز پیش تا ۲۵,۱۰۷ (بیست و پنج هزار و یکصد و هفت ) تومان رسیده بود، امروز - یکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۲.۱۱ درصدی به ۲۴,۵۸۶ (بیست و چهار هزار و پانصد و هشتاد و شش ) تومان رسید.

قیمت دلار در سامانه سنا

روز قبل دلار در سامانه سنا مانند ۳ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در سامانه سنا که ۳ روز پیش تا ۲۵,۲۳۲ (بیست و پنج هزار و دویست و سی و دو ) تومان رسیده بود، امروز - یکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۲.۰۷ درصدی به ۲۴,۷۲۰ (بیست و چهار هزار و هفتصد و بیست ) تومان رسید.

قیمت دلار کانادا

روز قبل دلار کانادا مانند ۳ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار کانادا که ۳ روز پیش تا ۲۰,۹۰۷ (بیست هزار و نهصد و هفت ) تومان رسیده بود، امروز - یکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۲.۰۷ درصدی به ۲۰,۴۸۳ (بیست هزار و چهارصد و هشتاد و سه ) تومان رسید.

قیمت دلار به 25 تومان می رسد؟

شواهد نشان می دهد که خبر رویترز مبنی بر رسیدن به یک پیش نویس برای احیای توافق هسته ای موجب شد که از غروب پنج شنبه فروش های ارزی بسیار زیاد شود و در روز جمعه در بازار پشت خطی ادامه پیدا کند. در شرایطی که بازار هیجانی شده است،‌ احتمال می رود که حداقل در ابتدای روز جاری نیز افت قیمت ادامه پیدا کند. با این حال، احتمال دارد بازار تا زمانی که از شرایط احیای برجام به طور کامل مطلع نشود،‌ تن به از دست دادن کانال ۲۵ هزار تومانی ندهد.

در شرایط فعلی به نظر می رسد که دارندگان اسکناس آمریکایی تلاش دارند که ارز خود را در بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند و آماده خرید در قیمت های پایین تر شوند. در این میان آنچه انتظارات کاهشی را بیشتر تقویت کرده است، سفر وزیر امور خارجه ایران به مونیخ آلمان است. برخی از معامله گران ارزی عنوان می کنند که ممکن است امیرعبداللهیان پس از مونیخ رهسپار وین شود و توافق جدید هسته ای را امضا کند.

اگر در روز جاری دلار بتواند خود را بالای محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان حفظ کند، احتمال نزول بیشتر این ارز محدود خواهد شد. شکست محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی،‌ فروشندگان بیشتری را وارد بازار ارز خواهد کرد.

دلار در آستانه نزول بیشتر

از صبح روز گذشته قیمت هر دلارآمریکا شروع به نزول کرد و تا ظهر با ۴۰۰تومان کاهش به ۲۶هزارو ۳۵۰تومان رسید. این روند نزولی در بعدازظهر هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده ۲۶هزارتومان عقب‌نشینی کرد. نکته مهم‌تر آنجا بود که قیمت هر دلار در مبادلات نقدی هرات که به بازار ارز در تهران جهت می‌دهد به ۲۵هزارو۷۲۰تومان رسید و درمبادلات فردایی بازار هرات، دلار با قیمت ۲۵هزارو۶۹۰تومان مبادله شد.

 

اهمیت بازار ارزی هرات از این جهت است که این بازار در زمان تحریم‌ها به محلی برای تامین نیازهای ارزی به‌ویژه اسکناس دلار تبدیل شده. ظرف روزهای گذشته نیز هر زمان نرخ ارز در بازار هرات کاهش یافته با فاصله یک یا ۲روز اثر آن در چهارراه استانبول نمایان شده است.

دیروز همچنین قیمت هر درهم امارات به ۷هزارو۱۶۰تومان و قیمت هر یورو با ۴۳۵تومان کاهش به ۳۰هزارو۱۶۰تومان رسید. بازار طلا و سکه هم به این نزول واکنش نشان دادند به‌طوری که قیمت هر سکه طرح جدید ۱۵۰هزار تومان و طرح قدیم ۲۰۰هزار تومان کاهش یافت. هر گرم طلای ۱۸عیار هم دست‌کم ۱.۶درصد افت کرد. روند قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار در آستانه بازگشت به کانال ۲۵هزار تومان است که با توجه به تحولات وین، به‌نظر می‌رسد ظرف روزهای آینده با نزول بیشتری هم مواجه شود.

آینده بازار ارز

تحلیلگران براین باورندکه با انجام توافق هسته‌ای در وین ورود ارز به کشور تسهیل و زمینه افت قیمت ارز فراهم می‌شود، به‌ویژه آنکه رفع تحریم‌ها می‌تواند توان صادراتی و فروش نفت ایران و نیز درآمدهای ارزی را افزایش دهد. مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران دیروز درهمین رابطه گفت: اگرتوافق صورت بگیرد هم فروش نفت و هم صادرات بیشتر می‌شود و هزینه‌های مبادله کاهش می‌یابد. هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی هم دراین باره گفت: متغیر اخلالگر در بازار ارز تحریم‌ها بوده و با رفع تحریم‌ها و احیای برجام، این مانع اخلال از میان برداشته شده و بازار ارز پتانسیل به ثبات رسیدن و تعادل را خواهد داشت. او اضافه کرد: باتوجه به آنکه توافق هسته‌ای اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد، درکوتاه‌مدت نه فقط رشدی برای نرخ ارز متصور نیستم بلکه معتقدم نوسانات نرخ ارز به سمت نزول خواهد بود.

با این حال برخی کارشناسان چندان با این نظرات همسو نیستند و معتقدند با توجه به تقاضاهای ارزی انباشته و ناترازی ارزی کشور احتمالا قیمت دلار فقط تا محدوده ارقام تعیین‌شده در بودجه سال۱۴۰۱ یعنی ۲۳هزار تومان نزول خواهد کرد. چنان‌که مهدی ساسانی، کارشناس بازار ‌سرمایه گفت: اگرچه رفع تحریم‌ها ورود ارز به کشور را تسهیل می‌کند اما باید توجه داشت حتی با فرض رفع تحریم‌ها با توجه به آنکه دلار در بودجه سال آینده ۲۳ هزارتومان پیش‌بینی شده، نمی‌توان تصور کرد دلار در بازار آزاد قرار است به این نرخ نزدیک شود. او اضافه کرد: با توجه به آنکه دولت از کاهش نرخ ارز، بیش از آنچه در بودجه پیش‌بینی شده متضرر خواهد شد، بنابراین اجازه افت بیش از اندازه دلار را نخواهد داد و اگر هم در مقطعی دلار افت کند، تقاضا در بازار ارز آنقدر افزایش خواهد یافت که دوباره قیمت‌ها به سطوح بالاتر بازمی‌گردد.

ساسانی با اشاره به مشکل ناترازی ارزی تأکید کرد: در چند سال گذشته به سبب تحریم‌ها، با معضلی به نام ناترازی ارزی مواجه شده‌ایم علاوه بر این در دوران تحریم، شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای ناتمام و تجهیز ماشین آلات و ورود مواداولیه و... با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند و درصورت رفع تحریم این فرصت را خواهند داشت که برای نوسازی خطوط تولید اقدام کنند. این موضوع تقاضای بازار ارز را افزایش خواهد داد. با این تفاسیر، درصورت رفع تحریم‌ها و تسهیل ورود ارز به کشور، مصارف ارزی نیز افزایش خواهد یافت.

پدیده‌ای که اولین روز هفته بازار وجود داشت، ورود دلارهای خانگی بود. معامله‌گران تصور می‌کردند عرضه ارز از کانال دلارهای دپوشده بالا رفته و به همین خاطر شیب کاهش قیمت تند شد.

معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند بازار ارز یک پولبک داشته باشد، پولبک به معنی این است که به سطح مقاومت قبلی خودش سر بزند و مجددا ریزشی شود.

بازار گرفتار هیجان و ترس شد

تحلیل‌های فنی معامله‌گران نیز نشان می‌دهد کف بعدی قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و بعد از آن نیز کف ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است که از دید بسیاری کف مقاومی است. این معامله‌گران برای این گزاره دو تا دلیل می‌آورند، اول اینکه طی ۸ ماه گذشته دلار بالای این سطح بوده و شکستن آن کار آسانی نخواهد بود. دوم اینکه دولت در بودجه سال آینده، دلار را ۲۳ هزار تومان قرار داده و کاهش قیمت دلار به زیر این سطح به منزله کسری بودجه جدید برای دولت است.

برخی از معامله‌گران معتقدند بازار گرفتار هیجان و ترس است و بخشی از این هیجان را بازارساز هدایت می‌کند. از این رو تصور می‌کنند با وجود تمام اخبار مثبتی که می‌آید سطح ۲۶ هزار تومان، محدوده ماندگاری برای دلار است.

قیمت دلار نسبت به روز گذشته

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار  ۲۵۰۱۳ تومان و فروش آن ۲۵۳۲۳ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۳۶۵ و ۲۸۷۶۰ تومان است.در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید ۲۴۹۹۹ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۲۵۰ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۳۳۹ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۶۲۴ تومان است.

با این حال در این ساعت از معاملات، کاهش قیمت دلار متوقف شده است و به نظر می‌رسد اخباری که مبنی بر توافق به گوش رسید، نتوانسته تاثیر زیادی روی دلار آزاد بگذارد و این اسکناس از افزایش قیمت بیشتر منصرف شده است. حال باید دید اخبار جدی‌تری از وین به تهران خواهد رسید تا بتواند دلار را از نیمه کانال ۲۷هزارتومان بگذراند؟

دیروز دلار با فشار فروش از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان پایین رفت. در صورتی که امروز اسکناس آمریکایی زیر محدوده یاد شده معاملات خود را آغاز کند، احتمال آزمون دوباره محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود خواهد داشت.

در ماه های اخیر، اسکناس آمریکایی نسبت به چهار محدوده قیمتی، حساسیت داشته است.

افزایشی های بازار در بیشتر مواقع در دو محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان و ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان با مقاومت بازارساز و افزایش عرضه ارز مواجه شده اند. همین عامل موجب شده است که در مجموع شکست کانال ۲۸ هزار تومانی برای بازیگران ارزی افزایشی همیت زیادی پیدا کند.

 شکست کانال ۲۸ هزار تومان می تواند موجب شود که سفته بازان به قصد فتح کانال ۳۰ هزار تومانی وارد معاملات شوند.

با وجود این در دو هفته اخیر، افزایشی ها چندان قدرت خاصی برای تاثیرگذاری در بازار نداشته اند. بازار خصوصا از ابتدای بهمن ماه بیشتر تحت تاثیر نفوذ کاهشی ها بوده است.

برای کاهشی های بازار دو نقطه ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان اهمیت دارند. در ماه های اخیر، دلار در دو محدوده یاد شده .چند بار با هجوم خریداران مواجه شده است.

دیروز دلار با فشار فروش از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان پایین رفت. در صورتی که امروز اسکناس آمریکایی زیر محدوده یاد شده معاملات خود را آغاز کند، احتمال آزمون دوباره محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود خواهد داشت.

شروع مذاکرات هسته ای در هفته جاری و آرام شدن مواضع ایران و آمریکا از جمله عواملی است که کاهشی های بازار را در موقعیت قدرت مندی قرار داده است.

 قیمت جدید دلار اعلام شد (۱۲ بهمن)

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵۲۵۶ تومان و فروش آن ۲۵۰۷۵ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۲۰۶ و ۲۸۵۸۲ تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

 قیمت دلار برای خرید ۲۴۸۸۰ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۱۳۰ تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۲۵۸ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۵۴۲ تومان است.

قیمت دلار اعلام شد (۱۱ بهمن)

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۴۸۹۰ تومان و فروش آن ۲۵۱۴۰ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۲۲۵ و ۲۸۵۷۵ تومان است.قیمت دلار برای خرید ۲۴۹۴۸ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۱۹۹ تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۲۵۱ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۵۳۵ تومان است.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۴۹۵۸ تومان و فروش آن ۲۵۲۲۷ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۱۰۷ و ۲۸۴۳۰ تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

قیمت دلار برای خرید ۲۴۸۸۲ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۱۳۲ تومان است.

همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۴۰۷ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۶۹۲ تومان است.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵۰۴۱ تومان و فروش آن ۲۵۲۶۰ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۳۰۴ و ۲۸۷۴۰ تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

قیمت دلار برای خرید ۲۴۹۰۹ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۱۵۹ تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۲۵۰ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۵۳۴ تومان است.

قیمت دلار و یورو نسبت به روز قبل

قیمت جدید دلار و یورو در صرافی ملی را در این گزارش مشاهده کنید.

قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۱۵۹ تومان و قیمت خرید ۲۴ هزار و ۹۰۹ تومان تعیین شده است.

قیمت فروش یورو ۲۸ هزار و ۵۳۴ تومان و قیمت خرید ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵۰۶۱ تومان و فروش آن ۲۵۳۲۷ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۲۸۴ و ۲۸۶۱۲ تومان است.قیمت دلار برای خرید ۲۵۱۴۸ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۴۰۱ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۵۵۹ تومان و قیمت یورو برای فروش۲۸۸۴۶ تومان است.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵۱۸۰ تومان و فروش آن ۲۵۵۲۷ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۶۵۸ و ۲۹۰۴۳ تومان است.

قیمت دلار برای خرید ۲۵۴۲۸ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۸۷۸۶ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۵۸۵۰ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۹۲۲۰ تومان است.

دلار امروز در بازار آزاد اندکی نوسان داشت و به نظر می‌رسد دلیل این موضوع، بی‌خبری معامله‌گران از اخبار وین باشد. بنظر می‌رسد طی روزهای گذشته معامله‌گران تا حدودی از رسیدن اخبار مثبت از وین ناامید شدند و قیمت دلار اندکی افزایش یافته است.

به این ترتیب دلار در بازار آزاد در این ساعت از معاملات در قیمت ۲۷هزار و ۹۵۰تومان تومان معامله می‌شود.

کانون صرافان نیز قیمت دلار را نسبت به صبح حدود ۱۰تومان افزایش یافت و به ۲۵هزار و ۴۷۰تومان برای خرید و ۲۵هزار و ۷۵۰تومان برای فروش رسید.

یورو نیز در صرافی‌ها، تقریبا ثابت ماند و در قیمت ۲۸هزار و ۷۰۰تومان برای خرید و ۲۹هزارتومان برای فروش معامله می‌شود.صرافی ملی نیز قیمت دلار را حدود ۲۵۰تومان افزایش داد و ۲۵هزار و ۷۵۵تومان برای فروش و ۲۵هزار و ۵۰۰تومان برای خرید اعلام کرد.

یورو اما در تابلوی این صرافی با اندکی کاهش قیمت نمایان شد و ۲۸هزار و ۹۸۷تومان برای فروش و ۲۸هزار و ۷۰۰تومان برای خرید قیمت خورد.

در سامانه نیما نیز دلار با ۲۴هزار و ۵۴۶تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۷۶۹تومان برای فروش معامله شد.یورو نیز در این سامانه ۲۷هزار و ۸۵۱تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۱۰۴تومان برای فروش قیمت خورد.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار  ۲۵۳۳۶تومان و فروش آن ۲۵۶۸۸ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۶۶۶ و ۲۹۱۱۲ تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

قیمت دلار برای خرید ۲۵۲۹۵ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۵۴۸ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۶۷۹ تومان و قیمت یورو برای فروش۲۸۹۶۵ تومان است.در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار  25251تومان و فروش آن 25494 تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب 28751 و 29097 تومان است. قیمت دلار برای خرید 25295 تومان و قیمت دلار برای فروش 25548 تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید 28679 تومان و قیمت یورو برای فروش28965 تومان است.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار  ۲۵۲۴۵ تومان و فروش آن ۲۵۵۲۳ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب  ۲۸۷۷۵ و ۲۹۱۲۰ تومان است.قیمت دلار برای خرید ۲۵۳۶۶ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۸۷۹ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۶۷۸ تومان و قیمت یورو برای فروش۲۹۲۵۷ تومان است.

قیمت دلار روز گذشته بر مدار کاهش قرار گرفت اما معامله گران قیمت دلار ، بازار ارز امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی کرده اند؟قیمت دلار روز گذشته بر مدار کاهش قرار گرفت. این اسکناس آمریکایی عصر روز گذشته نسبت به روز یکشنبه ۲۴۰ تومان پایین رفت و بر روی۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت.

سیگنال کاهشی در قیمت دلار

کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز با توجه به انتظارات کاهشی تورم و همچنین افزایش عرضه در بازار ارز ایران معتقدند چشم‌انداز نرخ ارز در ایران کاهشی است. این افراد با اشاره به سیگنال‌های سیاست گذار و بازار‌ساز مبنی بر افزایش قابل توجه میزان عرضه در بازار ارز و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در روند مذاکرات هسته‌ای‌ ایران با ۱+۴ بر این باور‌ند که در هفته‌های آتی بازار ارز تهران شاهد کاهش قیمت و رسیدن به سطوح پایین‌تر خواهد بود.

تحلیل گران فنی باور دارند که با از دست رفتن حمایت حساس ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، احتمال افت قیمت دلار به زیر کانال ۲۷ هزار تومانی ایجاد شده است و حتی ممکن است که اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان، کاهش نرخ را تجربه کند. در مقابل برخی معامله گران باور دارند که افت قیمت دلار در بعدازظهر روز دوشنبه هیجانی بود و با عادی تر شدن اوضاع، این ارز عقب گرد دیروز را جبران خواهد کرد.

شب گذشته خبر وال استریت ژورنال مورد توجه معامله گران قرار گرفت. این روزنامه آمریکایی مدعی شده در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت‌هایی در برخی جزئیات مهم، از جمله نحوه رفع تحریم‌ها، نحوه برگشت ایران به تعهدات هسته‌ای و نحوه اجرای توافق حاصل شده است. یکی از روزنامه های اصول گرا نیز به نقل از اروپایی ها نوشته است که احتمال توافق هسته ای وجود دارد. با وجود چنین سیگنال های مثبتی،‌برخی معامله گران اعتقاد دارند که امروز اخبار متفاوتی به بازار خواهد رسید و در این هیجانات قیمتی،‌ این بار دلار به سوی سطوح بالاتر حرکت خواهد کرد.

اما معامله گران قیمت دلار ، بازار ارز امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی کرده اند؟

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی دیشب بر روی ۷ هزار و ۴۸۵ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی روز دوشنبه ۴۵ تومان افت کرده بود. قیمت طلایی درهم نیز شب گذشته بر روی ۷هزار و ۵۴۰ تومان قرار گرفت. بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم نزولی است

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

 قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی دیشب بر روی ۲۷ هزارو ۳۰۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی یکشنبه شب ۴۲۰ تومان کاهش را نشان می دهد. در معاملات پشت خطی یکشنبه شب قیمت دلار فردایی بر روی ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان قراد داشت. بنابراین معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ را کاهشی پیش بینی کرده اند

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار کانال ۲۷ هزار تومان را از دست داد و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. قیمت این اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی شب گذشته ۲۶ هزار و ۸۳۰ تومان اعلام شد که نسبت به قیمت یکشنبه شب ۵۵۰ تومان ریزش کرده بود.

یکشنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار بر روی۲۷ هزار و ۳۹۰ تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال کاهش قیمت دلار رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ارزان می شود.

قیمت دلار در بازار آزاد احتمالا امروز دوشنبه ۲۷ دی نوسان محدودی خواهد داشت. فعلا به خاطر شروع دور جدید گفتگو‌های هتل کوبورک شاهد جو آرامی در بازار ارز هستیم. اسکناس آمریکایی از ابتدای هفته به کانال ۲۷ هزار تومان برگشته و دیروز ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان معامله شده است .قیمت دلار امروز دوشنبه ۲۷ دی به دو دلیل شانس زیادی برای گران شدن ندارد. موضوع اول به شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای بر‌می‌گردد. هتل کوبورک وین از امروز دوشنبه دوباره شاهد حضور مذاکره کنندگان ارشد ایران و ۱+۴ خواهد بود. بازار ارز معمولا نسبت به این وقایع با احتیاط برخورد می‌کند و دلار تا زمان مشخص شدن نتیجه، آرام می‌گیرد.

 دلیل دوم برای پیش‌بینی نوسان محدود دلار در جریان خرید و فروش‌های امروز به رفتار اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی روز گذشته ارتباط دارد. قیمت دلار پشت خطی شب گذشته در حالی به محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که ظهر دیروز تمایلی زیادی برای کانال شکنی و عبور از مرز ۲۸ هزار تومان داشت. به نظر می‌رسد معامله‌گران عمده بازار ارز امروز امید چندانی به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ندارند. قیمت دلار آزاد از ابتدای هفته به کانال ۲۷ هزار تومان برگشت و دیروز یکشنبه در جریان آخرین خرید و فروش‌ها به ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان رسید.

قیمت دلار در بازار آزاد یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ دو روند متفاوت را تجربه کرد. اسکناس آمریکایی در اولین خرید و فروش‌های دیروز با رقم ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان رد و بدل شد. حوالی ساعت ۱۱ قیمت دلار به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و یک ساعت بعد به ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان، اما نبود مشتری برای رقم‌های بالاتر، اسکناس آمریکایی را مجبور به عقب‌نشینی کرد. نیمه دوم روز ورق در بازار ارز برگشت و دلار تمام سنگر‌های فتح شده در نیمه اول را رها کرد. روند آرام و نزولی نرخ دلار ادامه داشت و ساعت هشت شب که معمولا آخرین معاملات بازار آزاد صورت می‌گیرد، اسکناس آمریکایی ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان به‌فروش رسید. به‌این ترتیب قیمت دلار نسبت به اولین روز ۲۰ تومان افزایش پیدا کرد و از ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان به ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان رسید.

تغییر قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت روز شنبه

قیمت روز یکشنبه

تغییر

۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان

۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان

۲۰ تومان افزایش

قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی روز یکشنبه ۲۶ دی ۱۰۰ تومان ارزان شد. اسکناس آمریکایی ساعت ۱۰ و نیم دیروز در صرافی‌های منتخب به قیمت ۲۶ هزار و ۲۶۰ تومان قیمت داشت که این عدد نسبت به اولین روز هفته افت ۱۰۰ تومانی نرخ این اسکناس را در صرافی‌های زیرنظر بانک مرکزی نشان می‌داد. رقمی که تا پایان ساعت کاری صرافی‌ها بدون تغییر باقی ماند، اما این کاهش قیمت تاثیری در روند بازار آزاد ارز نداشت. به طوری که در پایان معاملات بازار آزاد، نرخ دلار نسبت به روز شنبه ۲۰ تومان افزایش پیدا کرده بود. در حال حاضر سهمیه ارزی دولتی دو هزار و ۲۰۰ یورو –معادل دو هزار و ۴۰۰ دلار- است. به این ترتیب خرید این میزان دلار از صرافی ملی حدود ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود در حالی که خرید همین میزان دلار در بازار آزاد حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بیشتر هزینه دارد؛ یعنی تقریبا ۶۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها