کد خبر: 645825
تاریخ انتشار :

تغییرات قیمت بنزین در سال جدید؟

یکشنبه یکم اسفند کمیته اطلاع رسانی «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» اعلام کرد که این طرح در جزیره کیش آغاز شد و همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، واجد دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری شدند.


تغییرات قیمت بنزین در سال جدید؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده درباره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

اجرای آزمایشی طرح اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو در کیش آغاز شد و طی دو تا سه هفته آینده نیز در قشم آغاز می‌شود.

سهمیه خودرو‌های عمومی مانند قبل به کارت سوخت آن‌ها تعلق می‌گیرد؛ شهروندان جزیره کیش می‌توانند با همان کارت‌های بانکی در پمپ بنزین‌ها سوخت گیری کرده و بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت، همچنان می‌توانند از سهمیه‌های پیشین در کارت‌های سوخت خود نیز استفاده کنند.

کارت بانکی محل ذخیر سهمیه سوخت کیشوندان بدون خودرو

حسین شمسیان راد سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در نشست خبری اعلام کرد: «برای دریافت سوخت، پس از کشیدن کارت بانکی در محل جایگاه با وارد کردن چهار رقم آخر کد ملی صاحب کارت، میزان سهمیه یارانه‌ای و آزادِ اختصاص یافته، مشخص می‌شود که پس از آن، شخص سوخت گیری می‌کند و کارت بانکی را مجدد می‌کشد؛ پس از وارد کردن رمز کارت، پرداخت انجام می‌شود. حدود ۵۴ درصد از مردم هیچ نوع کارت سوختی ندارند و عملا بخش زیادی از مردم از یارانه اختصاص یافته به بنزین بی بهره هستند؛ ولی با اجرای این طرح خانواده‌های فاقد خودرو نیز از یارانه بنزین برخوردار خواهند شد و این به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است».

این سهمیه در تمام کارت‌های بانکی سرپرست خانوار اعمال شده و کیشوندان می‌توانند با شماره گیری کد #۳۹*۴* از میزان سهمیه خانوار خود مطلع شوند و برای رفع مشکلات احتمالی با تلفن گویا با شماره ۰۷۶۴۴۱۴ تماس بگیرند. از طریق ثبت نام در سامانه www.benzineman.ir نیز، فروش سهمیه یا انتقال به یک کد ملی دیگر امکان پذیر خواهد بود.

طبق این طرح، در صورتی که سرپرست خانواده دارای خودرو باشد، سهمیه ۶۰ لیتر بنزین کشوری به آن تعلق گرفته؛ ولی از سهمیه کل خانوار کم خواهد شد؛ به عنوان مثال، یک خانواده ۵ نفره، ۶۰ لیتر سهمیه را در کارت بنزین و ۴۰ لیتر را در کارت بانکی دریافت خواهند کرد؛ خودرو‌های عمومی، تاکسی‌ها، اسنپ و خودرو‌هایی که خدمات عمومی می‌دهند و هم چنین ناوگان گازوئیل سوز از این طرح مستثنی شده اند.

روز سی ام آذر امسال، نامه محرمانه معاون اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر اجرای آزمایشی طرح «بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها» در دو جزیره کیش و قشم، در فضای مجازی منتشر شد که یک هفته بعد، جواد اوجی وزیر نفت، اعلام کرد این طرح آزمایشی با هدف توزیع عادلانه یارانه بنزین است و پس از کارشناسی شدن و رفع ابهامات، بر حسب صلاحدید تیم اقتصادی دولت و دستور رئیس جمهور، در کل کشور قابل اجرا خواهد بود.

علاوه بر تفاوت در میزان سهمیه تخصیص داده شده به افراد در کیش با سخنان وزیر نفت، زمان اجرای آزمایشی این طرح نیز از سی آذر؛ یعنی زمان انتشار نامه خیلی محرمانه محسن رضایی تا روز گذشته، نامشخص باقی مانده بود.

روز دوازدهم دی، افشار فتح الهی سرپرست منطقه آزاد قشم گفت: «اختصاص یارانه بنزین به افراد به جای خودروها، ابتدا در کیش آغاز می‌شود و با یک فاصله ۲تا ۳ هفته‌ای، این روند در قشم نیز صورت می‌گیرد که دولت نتایج آن را بعد از یک ماه بررسی خواهد کرد»؛ فتح الهی نیز زمانی برای آغاز این طرح اعلام نکرد.

روز بیستم دی، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت گفت: این که آغاز اجرای طرح آزمایشی بنزینی دولت، اوایل بهمن باشد یا چند روز دیگر، در حال بررسی است؛ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در حال تهیه زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری است و هر زمان که این زیرساخت‌ها آماده شود، اجرای طرح «بنزین برای همه» را انجام خواهند داد.

سی ام دی یعنی پنج روز پس از این سخنان معاون وزیر نفت، اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم در حال بررسی، کارشناسی و انجام کار‌های آزمایشی است. هر زمان ابهامات آن برطرف شود، از سمت دولت برای اجرا تصمیم‌گیری می‌شود و هنوز زمان اجرای آزمایشی مشخص نشده است.

حسین شمسیان راد سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش که مجری طرح «بنزین برای همه» در این جزیره است، روز سیزدهم بهمن در برنامه تلویزیونی صداوسیمای مرکز کیش اعلام کرد، این طرح در ده روز آینده اجرایی خواهد شد و تمام جوانب طرح بررسی شده است.

طبق این سخنان مجری طرح باز توزیع عادلانه بنزین در کیش، باید از شنبه بیست و سوم بهمن، آغاز می‌شد که دقیقا در همین روز، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جمع خبرنگاران گفت: فعلا «طرح بنزین برای همه» در حال بررسی در بخش نرم افزاری است و بعد از نهایی شدن، مردم در جریان اجرای آن قرار خواهند گرفت. این طرح فعلا در مرحله پیشنهاد است و دوستان ما از جنبه ایجاد زیرساخت در حال بررسی هستند.

روز سه شنبه ۱۹ بهمن علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون این طرح، اعلام کرده بود که پیش از اجرای آزمایشی این طرح در دو جزیره کیش و قشم، اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

برای اجرای طرح آزمایشی باز توزیع یارانه بنزین در کیش به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سه جایگاه سوخت در نظر گرفته شده و نتیجه آن تا پایان اسفند مشخص می‌شود. با توجه به فاصله زمانی دو تا سه هفته اجرای آزمایشی این طرح در قشم، احتمالا نتیجه اجرای آن در این جزیره نیز، تا پایان فروردین سال آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها