کد خبر: 646648
تاریخ انتشار :

علت یکسره کار کردن یخچال چیست؟

علت یکسره کار کردن یخچال چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

یخچال در هر آشپزخانه‌ای یکی از ستون‌های اصلی به شمار می‌رود که بروز هرگونه نقص فنی در آن، مقدمه‌ای برای به وجود آمدن زنجیره‌ای از مشکلات ریز و درشت است. بسیاری از مصرف کنندگان به محض مشاهده مشکلات فنی که از جمله آن‌ها می‌توان به باز ماندن درب یخچال یا یکسره کار نکردن یخچال فریزر اشاره کرد، اقدام به تماس با نمایندگی یا مرکز خدمات تعمیر یخچال فریزر می‌کنند.

از جمله این نواقص فنی باید به کار کردن دائم یخچال اشاره کرد که با حضور یک کارشناس زبده و باتجربه در محل برای بررسی و ارزیابی نقص فنی، علت یکسره کار کردن یخچال با سرعت و دقت بیشتری برطرف می‌شود. همچنین در صورت لزوم انتخاب قطعه جدید برای تعمیر یخچال فریزر، کارشناس مورد نظر اقدامات لازم را برای تهیه و تعویض قطعه مورد نظر انجام خواهد داد.

دلایل یکسره کار کردن یخچال کدام اند؟

از نظر فنی هفت دلیل وجود دارد که باعث می‌شود یخچال بی وقفه و خودکار روشن باشد و کار کند. با مشاهده هریک از این علائم لازم است اقدامات لازم برای رفع نقص فنی انجام شود.

یخچال شرایط محیطی مناسبی ندارد

همواره توصیه می‌شود که پیش از راه اندازی یخچال، مکان مناسبی برای آن انتخاب شود که این مکان حتماً باید دور از نور مستقیم خورشید باشد و درواقع منطقه امنی در آشپزخانه به شمار رود. درصورتیکه یخچال در معرض حرارت بالا قرار بگیرد یا پرتوهای خورشید مستقیم به آن بتابد، آسیب‌های جدی به موتور و بدنه آن وارد می‌شود که یکی از علل یکسره کار کردن یخچال هم، این موضوع است.

ناگفته نماند که باز و بسته کردن مداوم یخچال یا جادادن غذای گرم در آن، می تواند به موتور بیشتر فشار آورد و سبب یکسره کار کردن آن گردد؛ زیرا پس از انتخاب دمای مناسب یخچال توسط شما و فراهم آمدن این دما به وسیله موتور، اقداماتی نظیر باز و بسته کردن متوالی درب یخچال باعث تغییر دمای یخچال شده و موتور برای برگرداندن دما به شرایط ایده آل، مجبور است به صورت مداوم کار کند.

7

نقص فنی کمپرسور

وظیفه اصلی کمپرسور تبدیل گاز یخچال به سرما است و درصورت خرابی، درواقع قطعه اصلی و بسیار مهم یخچال دچار مشکل شده و لازم است تا اقدام به تعمیر یخچال فریزر شود.

نقص فنی کمپرسور و عدم تولید سرمای مورد نیاز یخچال، باعث می‌شود تا قطعه خودکار دریافت جریان برق، دمای مورد نظر را دریافت نکند. با بروز چنین مشکلی، برق کمپرسور قطع نمی‌شود و در نتیجه یخچال یک سره کار می‌کند.

کار نکردن دیفراست

دیفراست آن قطعه از یخچال است که وظیفه یخ زدایی را دارد. تایمر دیفراست هر هشت ساعت، کار یخ زدایی را انجام می‌دهد و یک بازه زمانی 20-30 دقیقه را شامل می‌شود. با پایان این مدت زمان، کمپرسور دوباره کار خود را شروع می‌کند.

ایراد در سنسورها

اگر علت یکسره کار کردن یخچال مربوط به سنسورها باشد یعنی سنسور، دستور خاموشی کمپرسور را از برد الکتریکی صادر نمی‌کند. با شناسایی این مشکل، کارشناس اقدام به تعمیر یخچال فریزر خواهد کرد.

نقص فنی کندانسور

رادیاتور خنک کننده (کندانسور) و لوله‌های تبرید در قسمت پشتی یخچال تعبیه شده است. درصورت خرابی این قطعه یا کثیف بودن لوله های سردکننده، احتمال کاهش تبادل دما یا توقف این تبادل دمایی وجود دارد و در نتیجه موتور یخچال مدت زمان بیشتری برای خنک کردن صرف می‌کند. طولانی شدن این مدت زمان یعنی یکسره کار کردن یخچال.

نشتی گاز یخچال

نشتی گاز سردکننده یخچال از دیگر انواع علت یکسره کار کردن یخچال است که معمولاً به دلیل نقص فنی کمپرسور، سوراخ بودن لوله‌ها یا دلایل دیگر اتفاق می افتد. این نشتی باعث می‌شود تا سرمای مورد نیاز یخچال تأمین نشود و این عملکرد ضعیف، کاری می‌کند تا کمپرسور فعالیت بیشتری برای خنک کردن انجام دهد. نتیجه این مداومت، یکسره کار کردن یخچال است.

شایان ذکر است این مشکل به دلیل اینکه به سادگی قابل تشخیص نیست، به حضور یک کارشناس باتجربه برای تعمیر یخچال فریزر نیاز دارد و توصیه می‌شود شخصاً برای تعمیر آن اقدام نکنید.

8

خراب شدن واشر و لاستیک درب یخچال

باز ماندن درب یخچال و همچنین باز و بسته کردن مداوم آن تأثیر منفی بر کارکرد موتور می‌گذارد و با افزایش خروج هوای خنک از یخچال و ورود هوای گرم، کاری می‌کند تا موتور به مراتب بیشتر کار کند.

ناگفته نماند از جمله دلایل عمده باز ماندن درب یخچال، از رده خارج شدن واشر و لاستیک دور درب یخچال فریزر است. بنابراین اولین قدم پس از بررسی علت یکسره کار کردن یخچال این است که واشر کهنه یا پاره، از دور درب یخچال جدا شود. این قطعه خراب، دلیل اصلی باز ماندن درب یخچال و ورود جریان هوای گرم به فضای داخلی آن می‌شود. در نتیجه موتور را وادار می‌کند فعالیت بیشتری برای خنک کردن داخل دستگاه انجام دهد.

با شناسایی نقص فنی، کارشناس تعمیر یخچال فریزر لاستیک مناسب مدل یخچال را انتخاب و مشکل یکسره کار کردن آن را برطرف می‌کند.

کلام پایانی

یخچال فریزر از جمله لوازم خانگی پرمصرف است که بسیاری از مصرف کنندگان با مشاهده نقص فنی در آن، اقدام به تعمیر وسیله می‌کنند. اما هفت مورد از شایع‌ترین نقایص فنی که باعث می‌شود این وسیله پرکار به صورت مداوم کار کند و خاموش نشود، موارد زیر است که منجر به تعمیر یخچال فریزر خواهد شد:

  • مناسب نبودن شرایط محیطی یخچال
  • نقص فنی کمپرسور
  • کار نکردن دیفراست
  • ایراد در سنسورها
  • نقص فنی کندانسور (رادیاتور خنک کننده)
  • نشتی گاز سردکننده یخچال
  • خراب شدن واشر و لاستیک درب یخچال

با مشاهده هریک از نواقص زیر توصیه می‌شود شخصاً برای برطرف کردن ایراد اقدام نکنید و از یک تعمیرکار باتجربه و حرفه‌ای برای تعمیر یخچال فریزر کمک بگیرید. لازم به ذکر است در صورت نیاز به تعویض و انتخاب قطعه مناسب، کارشناس با توجه به مدل یخچال، اقدامات لازم را برای انتخاب قطعه مناسب انجام خواهد داد. از این رو توصیه می‌شود برای اطمینان از فرایند تعمیر و تعویض قطعه/ قطعات مورد نیاز، از نمایندگی‌های اصلی یا معتبر برای تعمیر وسیله خانگی خود اقدام کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها