کد خبر: 646848
تاریخ انتشار :

ریزش سنگین قیمت دلار در بازار | پیش بینی قیمت دلار؛ امروز 14 اسفند 1400

طی یک هفته گذشته بازار ارز عملاً تغییر چندانی نداشت و محدود به نوسان های اندک بود. در آخرین روز معاملات این هفته نیز دلار تنها کاهش ۵۰ تومانی رو تجربه کرد و تا لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۶هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.


ریزش سنگین قیمت دلار در بازار | پیش بینی قیمت دلار؛ امروز 14 اسفند 1400
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بعد از مدت ها بالاخره قیمت دلار به ثبات رسیده است. آیا این روند قیمت دلار ادامه دارد؟ با وجود حمله روسیه به اوکراین همچنان قیمت دلار در کانال 26 هزار تومان آرام گرفته است. قیمت دلار به بالا ترین قیمت خود در دو هفته اخیر رسید.افت قیمت دلار تا کجا ادامه خواهد داشت؟

 بازار ارز در معاملات امروز در حالی آغاز به کار کرده بود که قیمت دلار نسبت به روز گذشته کاهش اندکی را تجربه کرده بود؛ نرخ دلار آزاد در آخرین معاملات روز گذشته ۲۶هزار و ۲۵۰ تومان بود و امروز با کاهشی ۱۵۰تومانی با قیمت ۲۶هزار و ۱۰۰تومان معاملات ابتدایی خود را آغاز کرد. اما در ادامه معاملات نوسان دلار بیش تر افزایشی بود و تا لحظه نگارش این گزارش، قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۶هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

دلار هرات نیز امروز نوسان بالایی را تجربه نکرد هرچند که نوسان کاهشی داشت. دلار هرات در معاملات صبح با قیمت ۲۵هزار و ۲۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در ادامه به قیمت ۲۵هزار و ۱۸۰تومان رسیده است.

کانون صرافان نیز قیمت دلار را ۲۴هزار و ۳۸۴تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۶۷۲تومان برای فروش اعلام کرد؛ این در حالی است که روز گذشته، دلار از سوی کانون صرافان، ۲۴هزار و ۴۴۷تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۷۱۸تومان برای فروش قیمت خورده بود که عملاً تغییری نداشته است.

یورو نیز امروز یورو نیز در صرافی‌های رسمی با اندکی افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۷هزار و ۴۴۵تومان‌ برای خرید و ۲۷هزار و ۷۸۹تومان‌ برای فروش خرید و فروش شد؛ در حالیکه دیروز در صرافی‌های رسمی با  قیمت ۲۷هزار و ۴۳۹تومان برای خرید و ۲۷هزار و ۷۹۲تومان برای فروش معامله شد.

نرخ دلار و یورو در صرافی ملی

صرافی ملی نیز قیمت دلار را نسبت به روز گذشته حدود ۱۰۰تومان کاهش داده است. به این ترتیب دلار در صرافی ملی با قیمت ۲۴هزار و ۵۶۱تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۳۱۶تومان برای خرید معامله می‌شود. در معاملات چهارشنبه، صرافی ملی قیمت دلار را ۲۴هزار و ۶۷۵تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۴۲۹تومان برای خرید اعلام کرده بود. 

یورو نیز در صرافی ملی ۲۷هزار و ۷۰۴تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۴۲۹تومان برای خرید قیمت خورده است. یورو روز گذشته در صرافی ملی ۲۷هزار و ۷۲۸تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۴۵۲تومان‌برای خرید اعلام کرده بود.

دلار ۱۴ اسفند به کجا می ‎رود؟

با توجه به اخبار منتشر شده، به نظر می رسد که پایان مذاکرات نزدیک است اما در این میان آنچه بسیار مشهود است، اخبار ضد ونقیضی است که منتشر می شود؛ اخباری که بعضاً کاملا در تضاد با هم هستند و همین موضوع منجر شده که عملاً نوسان دلار طی یک هفته گذشته بسیار اندک باشد و معامله گران ریسک خرید و فروش را قبول نکنند و معاملات خود را بر اساس اخباری که ممکن است در فاصله چند دقیقه تغییر کند انجام ندهند. بنابراین تا اعلام مواضع رسمی مذاکره کنندگان نباید انتظار تغییر چندانی در شرایط بازار ارز داشت و آنچه که مشخص است، اخبارهای منتشر شده و اظهارنظرهای افراد دیگر بر بازار ارز موثر نخواهد بود.

سلطه دلار بر جهان پایان می یابد؟

 تحلیلگر بانک «کِردیت ایشو» گفت: قطع دسترسی روسیه به ذخایر ارز خارجی‌اش احتمالا به سلطه دلار آمریکا (در جهان) پایان می‌دهد.

زولتان پوزسر، تحلیلگر این بانک سوئیسی به بلومبرگ،گفت: «پاسخی را تصور کنید که در آن بسیاری از صادرکنندگان کالاها و ابزارها تصمیم بگیرند، کالاها را با ارز دیگری ثبت و فاکتور کنند.»

این کارشناس گفت: «به همین دلیل، تمام دلارهایی که به دست می آورید و تمام پولی که در غرب نگه می‌دارید، در معرض خطر قرار دارد.»

وی افزود کشورهایی که به طرح «کمربند و جاده» چین (BRI) پیوسته اند، ممکن است کالاها را به یوآن فاکتور کنند.

پوزسر توضیح داد: «شما می توانید با مراکز مالی جدید که یک سری مبادلات تجاری را با یک ارز غالب متفاوت ثبت می‌کنند، مواجه شوید و اکنون دلایل متعددی برای این امر وجود دارد.»

به گفته این تحلیلگر، بازارهایی که در حال حاضر تحت سلطه یورو و دلار هستند، به وضوح تاثیر این حرکت را در طول زمان احساس خواهند کرد.

آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا، دسترسی بانک مرکزی روسیه به بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی خود در خارج از کشور نگهداری می‌شوند، در پاسخ به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مسدود کردند.

این اقدام بی‌سابقه، دسترسی روسیه به منابع ارز خارجی‌اش را به طور کامل قطع نمی‌‌کند.این تحریم‌ها هنوز به روسیه اجازه می‌دهد، از پرداخت های صادرات انرژی خود استفاده کند و مسکو هنوز به ذخایر ارزیش در داخل و در چین دسترسی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها