کد خبر: 647349
تاریخ انتشار :

دیسک کمر چیست و بهترین روش درمان آن چیست؟

دیسک کمر چیست و بهترین روش درمان آن چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

دیسک کمر یکی از شایع ترین مشکلات جوامع امروزی است. عدم تحرک و ورزش نکردن یکی از شایع ترین عواملی است که منجر به این بیماری می شود. با ماشینی شدن زندگی ها، شغل های کارمندی و پشت میز نشینی عدم فعالیت و تحرک مناسب همه ما کم و بیش دچار کمر درد هستیم. این عارضه در بین بزرگسالان معمولا رایج تر است.

برای اینکه بهتر بدانیم که اصلا دیسک کمر چیست به این مثال کوچک توجه کنید. برای اینکه ما بتوانیم حرکات مختلف را انجام بدهیم و جابه جا شویم بدن ما به گونه ای طراحی شده است که این امکان به راحتی برای انسان ها فراهم باشد. به همین دلیل ستون مهره های ما به قطعات مختلفی تقسیم شده است که به همدیگر متصل اند. آنچه که این استخوان ها را به هم وصل می کند ساختمان غضروفی مانند است که دیسک نام دارد. دیسک کمر نیز برای آنکه محکم تر باشد و بتواند از بدن ما محافظت بیشتری کند از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت خارجی دیسک که از 32 لایه مختلف تشکیل شده است و در قسمت داخلی ساختمان ژلاتین مانندی وجود دارد که هسته دیسک یا نوکلئوس پولپوزوس نامیده می شود.

این بیماری معمولا در بین اشخاصی که در محدوده سنی 30 تا 40 سال هستند بسیار شایع تر است.دیسک کمر معمولا با درد در نواحی مختلف کمر و همینطور اندام تحتانی همراه است. در اوایل این بیماری با داروهای مسکن و سایر داروهایی که توسط متخصصین درد یا متخصص ستون فقرات تجویز می شود درد این بیماری کاهش می یابد اما رفته رفته با گسترش این مشکل درد بسیار پیشرفت می کند و درمان این درد نیازمند جراحی و یا استفاده از روش های پیشرفته درمانی است.

تشخیص دیسک کمرچگونه است؟

همه ما انسان ها دارای دیسک کمر هستیم اما زمانی که مردم می گویند که دیسک کمر دارند منظورشان این است که دیسک کمرشان آسیب دیده است یا بیرون زده است. تشخیص این بیماری به روش های مختلفی صورت می گیرد. مهمترین راه شناخت این بیماری شنیدن شرح حالی از خود فرد است. آنچه که خود بیمار از شرایط خودش بیان می کند بیشترین کمک به تشخیص بیماری است. درد دیسک کمر معمولا ناگهانی و به یکباره در ناحیه کمر یا پا بروز می کند. داشتن سابقه کمردردهای متوالی در سالهای گذشته نیز بسیار شایع است که به یکباره و ناگهانی این درد زیاد شده و غیر قابل تحمل است.

درد دیسک کمر از ناحیه عصب سیاتیک است. از کمر شروع شده و به سایر قسمت های بدن مثل داخل لگن، پشت ران و همینطور پشت ساق پا ادامه پیدا می کند.

علادم شایع دیسک کمر

از مهمترین علائم دیسک کمر بعد از درد ناحیه کمر می توان به درد اندام تحتانی که اصطلاحا دردهای سیاتیکی نامیده می شود اشاره کرد. علادم دیگر مثل گزگز، سوزش و خواب رفتن و بی حسی در اندام تحتانی از دیگر علائم شایع دیسک کمر است. اختلالات دیگر مثل ضعیف شدن عضله های اندام تحتانی و سندرمی که با نام سندرم دم اسب شایع است در این مشکل تمام اندام های تحتانی از کار افتاده و پدیده بی اختیاری ادرار رخ می دهد.

حال آنچه که ما نام بیماری دیسک کمر می شناسیم شامل طیفی از بیماری ها است. انواع بیماری دیسک شامل ساییدگی دژنراسیون دیسک، برجستگی فتق یا پارگی دیسک کمری (Herniated disc ) کاهش ارتفاع دیسکی و پیدایش زواید استخوانی است.

درمان دیسک کمر چیست؟

تمام این ها را گفتیم که اولا با این بیماری و علائم آن آشنایی  بیشتری پیدا کنید. یک کلینیک درد خوب میتواند بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد. حالا درباره درمان قطعی دیسک کمر صحبت می کنیم. قطعا اولین راه درمانی دیسک کمر استفاده از روش های غیر جراحی است. داروهایی که در این مرحله برای بیمار تجویز میشود شامل یکسری از مسکن ها و داروهای ضد التهاب است که درد بیمار را کمتر کند باعث کاهش ورم اطراف ریشه عصبی شوند و در نهاییت منجرر به بهبود وضعیت بیمار گردند.

13

فیزیوتراپی نیز یکی از روش هایی است که برای بهبود و کاهش التهاب و دردهای بیمار تجویز می گردد. پس از انجام این درمان ها اگر بیمار به این درمان ها پاسخ ندهد سراغ فاز جدیدی از درمان دیسک کمر می شویم.

تزریق های عضلانی که از جمله روش های غیر جراحی دیسک کمر هستند بسیار محبوب بوده و کارایی بسیار بالایی دارد. در کلینیک درد دکتر آریانی از این تزریق های کارآمد استفاده های بسیاری میشود که پاسخ مثبتی می دهند. از جمله تزریق دیسکوژل تزریق استروئید اپیدورال قرار دادن کورتیزون، یک ماده ضد التهابی قدرتمند در فضای اپیدورال است که به دیسک و ستون فقرات کمک می کند.

دیسکوژل ماده ای ژله مانند است که از ترکیب الکل_سلولز و تنگستن ساخته می شود. این ماده ژله ای داخل دیسک تزریق می شود و زمینه ساز بروز تغییراتی در این ناحیه می شود.

در این روش مواد تزریق شده بر ساختار مولکولی آب درون سیاتیک اثر می گذارد و موجب کاهش درد می شود.

روش دیسکوژل در اتاق عمل انجام می شود ولی نیازی به بیهوشی ندارد. در این روش در ابتدا با داروهای بی حس کننده محل مورد نظر را بی حس می کنند.

سپس با بکار گیری ابزار آلات خاصی می توانند ماده دیسکوژل را در نواحی خاصی تزریق کنند. تزریق با کمک یک سوزن کوچک انجام می شود.

زمانی که دیسکوژل به درون دیسک کمر تزریق می شود در اثر تماس با آب دیسک به حالت ژله ای در می آید. این حالت این امکان را فراهم می کند که ماده از داخل دیسک خارج نشود و در همان محل باقی بماند.

14

سخن پایانی

زود اقدام کردن برای درمان دیسک کمر یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. هرچه زودتر برای درمان اقدام کنید از درمان های غیرجراحی که بسیار راحتتر است می توانید استفاده کنید. این که پزشک از چه روشی برای درمان شما استفاده کند بستگی زیادی به تجربه و تبحر پزشک دارد. در کلینیک درد دکتر محمدرضا آریانی فوق تخصص درمان و کنترل درد از انواع تکنیک های درمان دیسک گردن و کمر استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر به سایت ایشان به آدرس  www.draryaniclinic.com  مراجعه کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها