کد خبر: 647907
تاریخ انتشار :

۵ نشانه از آینده قیمت دلار

با وجود اینکه فضای انتظاری در بازار ارز تعدیل شده اما برخی معامله‌گران در روز یکشنبه اعتقاد داشتند چشم‌انداز کماکان صعودی نیست، چون معامله‌گران نشانه‌های کاهشی در بازار را برجسته‌تر می‌دانند.


۵ نشانه از آینده قیمت دلار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت دلار گران شد.قیمت دلار بعد از توافق ایران و آمریکا ارزان شد.قیمت دلار همه را شوکه کرد.قیمت دلار یعنی دوباره گران تر می شود؟

شلیک موشک قیمت دلار را به مرز حساس رساند. در روزهای کم‌هیجان و کم رمق بازار خبر شلیک موشک به کنسولگری آمریکا، بازار ارز را هیجانی کرد . قیمت دلار در ساعات آغازین در مقایسه با شنبه افزایشی باز شد. دلار هرات ۵۵۰ تومان افزایش یافت و در بازار تهران هم ۵۰۰ تومان نرخ بالا رفت و به مرز حساس 26 هزار و 500 تومان رسید. معامله‌گران اعتقاد دارند تثبیت دلار بالای 26 هزار 500 تومان به معنای تغییر فاز بازار است.

با وجود اینکه فضای انتظاری در بازار ارز تعدیل شده اما برخی معامله‌گران در روز یکشنبه اعتقاد داشتند چشم‌انداز کماکان صعودی نیست چون معامله‌گران نشانه‌های کاهشی در بازار را برجسته‌تر می‌دانند.

نشانه اول: امروز در بازار خبری آمد که امریکا قراره پلن بی را درمورد برجام به اجرا بگذارد. پلن بی یعنی توافق هسته‌ای با ایران منهای روسیه. بر اساس این خبر امریکا یک هفته به روسیه فرصت داده تا از خواسته‌هایش عقب‌نشینی کند وگرنه از توافق برجام کنار گذاشته می‌شود. این اظهارات را خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر کرده بود و معاله‌گران نیز دست به دست می‌کردند. البته کنار گذاشتن روسیه یا توافق ایران بدون روسیه، گزینه سختی است چون روسیه بخشی از ترتیبات اجرایی برجام است و مشخص نیست بدون روسیه ایران به کدام کشور برای مشارکت در ترتیبات اجرایی اعتماد می‌کند.

در نشانه دوم، معامله‌گران ارزی می‌گفتند ضرب‌الاجل امریکا به مسکو با واکنش منفی چین روبرو نشده، بنابراین احتمال دارد چین در مسیر جایگزین با امریکا همکاری کند.

سومین نشانه، خبر آزادسازی واردات خودرو بود. معامله‌گران معتقدند وقتی دولت بدون توافق قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند، یعنی توان ارزی بانک مرکزی بالاست. به همین خاطر این تصمیم را  به عنوان شاهد محتمل نبودن صعود در بازار تلقی می‌کردند.

نشانه چهارم ریسک بالای نوسانگیری در سطوح بالاتر در وضعیت فعلی بود. معامله‌گران به شدت نگران برخوردهای انتظامی در صورت حرکت دلار به سطوح بالاتر هستند، بنابراین با احتیاط قدم برمیدارند.

نشانه پنجم تنفس تقاضای تجاری ارز تا میانه بهار بود. باتوجه به پایان سال‌ کسب و کارهای تجاری تا پایان فروردین به استراحت می‌روند. بنابراین از این کانال تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد. یکی از دلایل نیزبالاتر بود قیمت دلار نقدی تهران  از نرخ تبدیل حواله‌ای درهم امارات بود و این نشان می‌دهد تقاضا برای درهم کم است. البته در این سناریو برخی‌ها می‌گویند درهم با تزریق پایین بوده و این گزاره را تایید نمی‌کند، ولی برخی معامله‌گرها به عنوان یک نشانه می‌دانند.

در مجموع با وجود این نشانه ها فضای بازار ارز این روزها بسیار انعطاف‌پذیر است بطوریکه با یکسری خبرهای مثبت کاهشی و با یکسری اخبار منفی دیگر، افزایشی می‌شود. به همین دلیل معامله‌گران می‌گویند نشانه‌های امروز می‌تواند فردا کارکرد نداشته باشد.

نکته بازار یکشنبه این بود که حباب ربع سکه به یک میلیون تومان رسید درحالیکه حباب سکه تمام 100 هزار تومان بود. قیمت ربع سکه برای اولین بار در زمستان، وارد کانال ۴ میلیون تومان شد که نشانه‌ای از تقاضای ریالی برای سکه‌های با قطع کوچک است.

قیمت حقیقی دلار

در نرخ حقیقی دلار ما می توانیم کالا ها و یا خدمات یک کشور را با خدمات و کالاهای یک کشور دیگر تبادل کنیم. نرخ حقیقی دلار را می توانیم از راه فرمولی ساده بدست بیاوریم؛ نرخ اسمی دلار را در قیمت داخلی محصول ضرب و جواب را تقسیم بر قیمت خارجی آن محصول می کنیم و نرخ حقیقی دلار برای یک محصول مورد نظر را در می یابیم . از آنجاییکه نرخ حقیقی دلار در ترسیم الگوی تجارت و میزان واردات و صادرات هر کشوری موثر است از اهمیتی ویژه ای برخوردار است.در نتیجه نرخ واقعی دلار از شاخص برابری قدرت خرید دلار امریکا به ریال ایران به دست می آید.

قیمت دلار نیمایی

در تاریخ اردیبهشت ماه سال 1397 بانک مرکزی با ارئه طرحی به نام سامانه نیمایی در راستای بهبود بازار ارز و واردات کالا را رونمایی کرد. سامانه نیمایی شامل یک نظام یکپارچه در معاملات ارزی است. این سامانه در راستای فراهم کردن ارز و آسان نمودن تامین ارز برای واردات کالا و ساخن یک فضای مطمئن معاملات برای خریداران و فروشندگان کالا و ارز به وجود امده است.

ساز و کار سامانه نیمایی به این صورت است که خریدار می‌تواند در یک محیط متحد درخواست خرید ارز خود را به فروشندگان بدهد و همچنین فروشندگان به تقاضای افراد و خریداران دسترسی دارد و فروشنده‌ای که بخواهد خدمات ارائه دهد می‌تواند در یک محیط سالم رقابتی خدمات خود را در دسترس خریداران قرار دهد و پیشنهاد خرید ارز خریداران را پاسخگو باشد. به عبارت ساده تر، سامانه ارز نیمایی فضای آنلاین برای تبادل ارز است که در اختیار خریداران و فروشندگان قرار می گیرد.

قیمت دلار فردایی

در این جا منظور دلاری است که شما امروز در بازار خرید و فروش می کنید اما فردای روز خرید خود آن را دریافت می نمایید. در این قیمت گذاری که بر اساس پیش بینی های فعالان اقتصادی در بازار غیر رسمی انجام می شود ممکن است بالا رود یا پایین بیاید و همچنین تابع تمام اتفاقات و نوسانات مختلف است. پس به طور دقیق نمی توان از گران بودن یا ارزن تر بودن دلار فردایی صحبت کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها