کد خبر: 647927
تاریخ انتشار :

چرا سود سهام عدالت برای همه یکسان نیست؟ | سهام عدالتی ها بخوانند

برخی از مخاطبان از رقم متفاوت سود سهام عدالت که در روزهای اخیر به حساب آن ها واریز شده است، نسبت به برخی دیگر خبر داده اند.

چرا سود سهام عدالت برای همه یکسان نیست؟ | سهام عدالتی ها بخوانند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سود سهام عدالت مشخص شد. حالا مبنای دریافت کارت اعتباری است. سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد . سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران . سود جذاب سهام عدالت به حساب مردم واریز می شود.خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید

در اطلاع رسانی های اخیر سازمان بورس نیز این موضوع به چشم می‌خورد که به عنوان مثال، سود 575 هزار تومانی سهام عدالت برای سهامدارانی که از سهام عدالت 532 هزار تومانی برخوردارند مطرح شده است. دلیل این تفاوت سود واریزی به متفاوت بودن ارزش پرتفوی اولیه این سهام برای سهامداران بر می گردد.

بر همین اساس گزارش اقتصاد آنلاین حاکی از آن است که سود سهام عدالت هم اینک برای پرتفوی ۴۹۲هزار تومانی، ۵،۳۲۰،۳۹۹ ریال، برای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی، ۵،۷۵۲،۹۴۴ ریال و برای پرتفوی یک میلیون تومانی به میزان، ۱۰،۸۱۳،۸۷۱ ریال واریز شده است.

با این حال، این سوال پیش می آید که چرا میزان سهام عدالت مشمولان با هم متفاوت است؟ پاسخ به سوال فوق، ناظر به تاریخچه گذشته سهام عدالت است. در ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر شده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار پنج نفره یا بیشتر تا سقف پنج میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود و بهای آن از سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت در طول 10 سال مستهلک شود.

با این حال میزان سود عایدی در طول 10 سال جواب گوی میزان بدهی مشمولین نشد. به این ترتیب ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از سهامداران عمدتاً متناسب با همان میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سود10سال شرکت‌های سرمایه پذیر در مقاطع گذشته و نه یک میلیون تومان تعیین شد.

به عبارت دیگر ارزش پرتفوی عمده سهامداران به جای یک میلیون تومان، به حدود نصف آن تقلیل یافت. البته در برهه ای دولت فراخوان تکمیل ارزش سهام به متقاضیان را داد و تعداد کمی از افراد، سهم خود را تا یک میلیون تومان تکمیل کردند اما از سوی دیگر هم اینک برای بیشتر مشمولان عادی، در مقدار سهام عدالت، رقم 532 یا 492 هزار تومان نقش بسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علت این اختلاف ۴۰ هزار تومانی نیز به این بر می‌گردد که سود شرکت‌های سهام عدالت در یکی از مقاطع برای برخی به صورت نقدی واریز شد، اما برای برخی خوش شانس‌تر به جای واریز به حساب، به مقدار سهام عدالت آن ها افزوده شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها