کد خبر: 648222
تاریخ انتشار :

خطر اخراج نیروی کار با افزایش حقوق ؟

دوگانه کلی که در کشور وجود دارد موجب شده تا حقوق کارمندان 10 درصد افزایش پیدا کند در حالی که حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش خواهد داشت که با این شرایط می توان گفت موضوع معیشت معیار کلی برای افزایش حقوق نبوده است.

خطر اخراج نیروی کار با افزایش حقوق ؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حقوق کارگران در روز‌های زمستانی هر سال تعیین می شود و برای افزایش مقدار حقوق همیشه بحث هایی به راه می افتد. یکی از فاکتورهایی تعیین میزان افزایش حقوق کارگران نرخ تورم است که دولت برخلاف میزان نرخ تورم ، حقوق کارگران را زیاد می کند.حقوق کارگران در ماه های اخیر تنها 33 درصد از هزینه های زندگی را پوشش می دهد.در ادامه به بررسی افزایش حقوق کارگران در سال آینده می پردازیم.

پایان نشست سه جانبه بین دیوان محاسبات، سازمان امور استخدامی و نمایندگان با افزایش بیش از 50 درصدی دستمزد کارگران همراه بود. بر این اساس حداقل حقوق کارگران درسال ۱۴۰۱‌ با ۵۷ درصد افزایش به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید. افزایش پیش بینی شده با محاسبه حق خواروبار و حق مسکن مجموع دریافتی کارگران در سال آینده را به 6 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می رساند.

اخراج نیروی کار نزدیک است

کارگران به واسطه فشارهای تورمی روزهای سختی را می گذرانند و آمارها نشان می دهد قدرت خرید در میان کارگران به شدت کاهش یافته است،‌ به همین دلیل نمایندگان کارگری اصرار بر افزایش حداقل دستمزد به منظور جبران افت قدرت خرید دارند.

بنا به گزارش اکوایرن، در مقابل کارفرمایان هم اعتقاد دارند که هزینه های وارد شده به کارفرمایان بر دوش بنگاهها سنگینی می کند. به گفته برخی فعالان تولیدی این فشار بیش از همه بر صنایع کوچک و متوسط خواهد بود و صنایع بزرگ دیرتر از صنایع کوچک این فشار را احساس خواهند کرد.

به گفته کارفرمایان این افزایش بدون توجه به فضای کسب و کار اخراج نیروی در حال کار و افزایش قیمت کالاها را به همراه خواهد داشت.

حقوق کارگران را افزایش دهید، مالیات را کاهش

علاوه بر کارفرمایانی که با این افزایش قیمت مخالفت می کنند در مقابل هستند، کارفرمایانی که معتقدند افزایش قیمت حقوق کارگران ایرادی ندارد، مشروط به اینکه دولت در کوتاه مدت مالیات ها را کاهش دهد و در میان مدت نیز نرخ تورم کاهش پیدا کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها