کد خبر: 648332
تاریخ انتشار :

آخرین خبر از طرح مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که سال آینده بانک ها باید ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن ملی وام بدهند.

آخرین خبر از طرح مسکن ملی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

هزینه ساخت مسکن حمایتی از جیب عموم مردم پرداخت می شود. این نکته ای است که کارشناسان اقتصادی به آن اشاره می کنند و معتقدند که دولت سیزدهم در شرایطی که تورم در سطوح بالایی قرار دارد با ساخت مسکن حمایتی ریسک سنگینی به جیب عموم مردم تحمیل می کند.

اخیرا پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی گزارش داد که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: سال آینده برای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی مصوبه مجلس داریم. او با اشاره به اینکه طبق تازه‌ترین آمار بیش از ۵ میلیون نفر در سامانه ثمن (سامانه نهضت ملی مسکن) ثبت‌نام کردند، طرح نهضت ملی مسکن را فرصتی مناسب برای خانوارهای فاقد مسکن برای خانه‌دار شدن عنوان کرد و گفت که ثبت‌ نام برای مسکن حمایتی تا ۲۹ اسفند ادامه دارد.

حالا تکلیف بانک ها به پرداخت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در شرایطی اتفاق می افتد که بانک های ایران روزگار بحرانی را پشت سر می گذارند و مشکلات شبکه بانکی به عنوان یکی از ابرچالش های اقتصاد ایران عنوان شده است.

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر اقتصادمسکن می گوید که بدون شک تکلیف کردن بانک ها به پرداخت این حجم قابل توجه تسهیلات اثرات تورمی دارد. چنانکه این اتفاق برای مسکن مهر رخ داد و هزینه آن را عموم مردم با تورم پرداختند.

او تاکید می کند که دولت به جای ورود به ساخت و ساز و دخالت در بخش خصوصی مسکن بهتر است که سیاست گذاری ها را به سمتی ببرد که تورم کاهش داشته باشد و در این شرایط بخش خصوصی و مردم خودشان مصلحت خود را بهتر تشخیص می دهند و قادر به تنظیم بازار مسکن هستند.

این در حالی است که افشین پروین پور، کارشناس مسکن به اقتصاد آنلاین می گوید که بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای ساخت مسکن حمایتی نباید منابع جدیدی خلق شود و ۲۰ درصد از منابع بانکی موجود به ساخت مسکن اختصاص داده می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها