کد خبر: 650416
تاریخ انتشار :

چرا شروع سرمایه‌گذاری برای بیشتر افراد راحت نیست؟

چرا شروع سرمایه‌گذاری برای بیشتر افراد راحت نیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

افرادی که در در کشورهایی با اقتصاد تورمی زندگی می‌کنند، به خوبی به اهمیت سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش سرمایه خود آگاه هستند. تجربه زندگی در شرایطی که قیمت تمام کالاها و خدمات با فواصل زمانی کوتاه افزایش می‌یابد موجب شده بسیاری از ما احساس کنیم روز به روز از اهداف بلندمدت مالی که در نظر داشته‌ایم، دور می‌شویم. در چنین شرایطی تعریف یک درآمد جانبی از محل سرمایه‌گذاری راهکاری است که بسیاری از افراد برای خود در نظر می‌گیرند؛ اما خیلی‌ها علی‌رغم علم به ضرورت سرمایه‌گذاری، از این کار دوری می‌کنند. در این مقاله با بررسی این موضوع، سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت را به‌عنوان راهکاری ساده برای شروع سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌ایم.

مشکلات سرمایه‌گذاری در دنیای مدرن

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، بسیاری از افراد علی‌رغم این‌که می‌دانند سرمایه‌گذاری مزایای بسیاری دارد و البته در اقتصادهای تورمی امری ضروری است، اقدامی در این جهت انجام نمی‌دهند. در ادامه برخی از رایج‌ترین دلایل این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

افزایش دسترسی به اطلاعات 

گسترش دسترسی به اینترنت و افزایش حجم و سرعت انتقال اطلاعات به خودی خود می‌تواند به عنوان عاملی در جهت افزایش سودآوری سرمایه‌گذاران عمل کند؛ اما این مسئله تا زمانی صادق است که سرمایه‌گذاران بتوانند به خوبی تفاوت اطلاعات مفید و معتبر را از اطلاعات زائد تشخیص دهند. در غیر این صورت، این حجم از اطلاعات می‌تواند برای افراد گیج‌کننده بوده و نهایتا باعث تصمیم‌گیری‌های اشتباه شود. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از مواقع افزایش میزان داده‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری که در دسترس افراد قرار دارد، با پیچیده‌تر کردن فرایند پردازش اطلاعات، روند تصمیم‌گیری را کند می‌کند. علاوه بر این، انتخاب یک منبع معتبر برای دریافت اخبار و اطلاعات و نقش تبلیغات در جهت‌دهی به افکار سرمایه‌گذاران نیز از دیگر مواردی است که باعث شده سرمایه‌گذاری در دنیای مدرن امروز به امری پیچیده تبدیل شود. 

درست است که دسترسی کافی به اطلاعات همواره نقش مهمی در اتخاذ بهترین تصمیم ممکن دارد؛ اما بسیار مهم است که سرمایه‌گذاران بتوانند به شکلی متعادل اطلاعات دریافتی را پردازش کرده و بخش‌های مرتبط را در تصمیمات خود دخالت دهند.

برای آموزش و کسب مهارت به زمان زیادی نیاز دارید

از دیگر موانع آغاز سرمایه‌گذاری به شیوه مستقیم پس از دریافت کد بورسی،‌ لزوم دریافت آموزش‌های مرتبط با دانش مالی است. در واقع زمانی که فردی تصمیم به شروع سرمایه‌ گذاری در بورس می‌گیرد، نمی‌تواند به محض تصمیم‌گیری وارد این حوزه شده و انتظار کسب سودهای بالا را داشته باشد. سرمایه گذاری در بورس نیز مانند هر فعالیت دیگری، نیازمند کسب دانش و تجربه در این حوزه است. اگر قصد داشته باشید به صورت مستقیم مدیریت پرتفوی خود را به عهده بگیرید، لازم است پس از گذراندن دوره‌های مرتبط در مراکز آموزشی معتبر مانند «آموزین» مرکز آموزش کارگزاری فارابی، با بکارگیری مهارت‌هایی که آموخته‌اید، تجربه خود را در معاملات سهام افزایش دهید. 

همان‌طور که در بخش قبلی مقاله نیز اشاره شد، پیچیدگی امر پردازش اطلاعات و البته لزوم گذراندن دوره‌های آموزشی و افزایش تجربه و مهارت در بازار سرمایه، سبب شده، بسیاری از افراد پس از دریافت کد بورسی و بعضا پس از تجربه اولین زیان‌ها در سرمایه‌گذاری خود، از ادامه این مسیر منصرف شوند. اما چه روشی برای حل این مشکل وجود دارد و آیا تنها کسانی که از دانش مالی برخوردار هستند، می‌توانند از مزایای سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند؟

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم؛ راهکار سرمایه‌گذاری بدون برخورداری از دانش مالی

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی دو مورد از رایج‌ترین شیوه‌های سرمایه گذاری در بورس به روش غیرمستقیم است. در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، افراد پس از دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام می‌توانند نسبت به انتخاب یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و آغاز سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنند. 

مهم‌ترین مزیت سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نسبت به دریافت کد بورسی و سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق خرید سهام این است که در این روش از سرمایه‌گذاری نیازی به برخورداری از دانش مالی نیست. در واقع این روش بزرگترین چالش سرمایه‌گذاری به شیوه مستقیم، یعنی آموزش بورس و آشنایی با انواع مختلف تحلیل‌ها را برطرف کرده و به افراد این امکان را می‌دهد تا با حداقل سرمایه، فرایند سرمایه‌گذاری را آغاز کنند. 

جمع‌بندی

با توجه به مواردی که ذکر شد، می‌توان چنین نتیجه گرفت که یکی از مهم‌ترین دلایل خودداری افراد از سرمایه‌گذاری، لزوم دریافت آموزش و پیچیدگی‌های سرمایه‌گذاری در دنیای مدرن است. اگرچه همواره می‌توان با شرکت در دوره‌های آموزشی که توسط موسسات معتبر از جمله مرکز آموزش کارگزاری فارابی، «آموزین»، برگزار می‌شود دانش مالی خود را افزایش دهید؛ اما بهره‌گیری از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مانند سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت از جمله صندوق دوم اکسیر فارابی و صندوق سهامی مانند صندوق اول اکسیر فارابی بدون داشتن دانش بورسی یا صرف زمان، از بازدهی بازار سرمایه برخوردار شده، سرمایه خود را از آسیب تورم در امان نگاه دارید. 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها