کد خبر: 651497
تاریخ انتشار :

انواع تبخیر کننده + مزایا و معایب آن‌ها

انواع تبخیر کننده + مزایا و معایب آن‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به وسیله تبخیر کننده ها قادر خواهیم بود سیالات آلوده را تصفیه و مجدد به چرخه مصرف برگردانیم. سیالاتی که بر اثر استفاده مداوم، اکسید شده اند و یا طی حرارت دهی تجزیه می شوند را می توان در دستگاه تبخیر کننده به آسانی تصفیه کرد. ساختار تبخیرکننده همچون مبدل حرارتی است که می­تواند با تبخیر نمودن ترکیبات اضافه به بازیابی آن­ها کمک کند. این عمل با رساندن مایع به دمای جوش انجام می­شود. البته انواع تبخیر کننده­ ها وجود دارند که هر یک از آن ها با توجه به عملکردی که دارند برای سیالات مختلفی از جمله: آب، روغن و... قابل استفاده می باشند. در ادامه با انواع تبخیر کننده و مزایا و معایب آنها آشنا خواهیم شد.

مهم­ترین کاربرد دستگاه تبخیر کننده

این دستگاه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال در صنایع پتروشیمی، نفت و ... به کمک تبخیرکننده­ ها می­توان آب بی کیفیت را بازیافت کرده و به یک آب مقطر که استاندارد های لازم را برای استفاده دارد، تبدیل نمود. البته در صنایع دیگری نیز با توجه به نوع مایع مد نظر کاربرد دارد. برای تهیه آب شیرین از دریاها و... نیز از این دستگاه ها استفاده می­ شود.

انواع تبخیر کننده ­ها کدامند؟

تبخیرکننده ها یا همان تغلیظ کننده بر اساس طراحی و نحوه عملکردی که دارند دارای انواع گوناگونی هستند. اما اگر بخواهیم با برخی از پر فروش­ترین آنها آشنا شویم که کاربرد زیادی هم در صنعت دارند، می­توان به موارد زیر اشاره داشت.

تبخیر کننده همزن دار: اگر جریان مایع ورودی به دستگاه تغلیظ کننده آرام نباشد و همچنین انتقال با حرارت بالا انجام شود، در این صورت از دستگاه تبخیر کننده همزن ‌دار استفاده می ­شود. در این دستگاه ضریب کلی انتقال دما به نسبت با سایر مدل ­ها بسیار کم است و به عبارتی افت نمی کند. اغلب برای سیالات لزج استفاده می شود. از مزیت­های این محصول می توان موارد زیر را نام برد:

  1. افت فشار پایینی دارد.
  2. رسوب گیری کمی دارد.
  3. زمان ماند کمی دارد و برای مواد حساس به دما ایده­آل است.
  4. ضریب انتقال حرارتی بالایی در تفاوت دماهای کم دارد.

اما در کنار مزیت­های نام برده باید به معایب آن نیز توجه داشت که عبارتند از: بلند بودن ارتفاع دستگاه و مناسب نبودن برای موادی که رسوب زا هستند. در نتیجه اگر فضای کافی در اختیار ندارید و یا ماده مد نظر شما رسوب زا می باشد این نوع از تبخیرکننده برایتان مناسب نخواهد بود.

تبخیر کننده لایه نازک

دستگاه تبخیر کننده لایه نازک یا تبخیر کننده فیلم نازک برای متریال هایی مناسبتر است که حساسیت بسیار بالایی به افزایش دما و گرما دارند. تبخیر کننده لایه نازک از سه بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. پیش گرم کننده
  2. جداکننده بخار مایع
  3. جداکننده

2

تبخیر کننده فیلم ریزان برای مصارف با حجم بالا کارایی داشته و زمان گرمایش آن به نسبت کم است و جز ویژگیهای مثبت آن محسوب می شود. از دیگر مزیت های دستگاه تبخیر لایه نازک می توان به انتقال بالای حرارت، زمان کم و بهره­ وری بالا اشاره داشت.

تبخیرکننده با گردش طبیعی و لوله افقی

برعکس مدل همزن دار این نوع از انواع تبخیر کننده، برای مواد رسوب زا مناسب است. چرا که درون لوله های آن به صورت دائمی بخار وجود دارد و جوشش در قسمتی خارج از لوله ها انجام می­شود. اما عمل تبخیر درون لوله صورت می گیرد. نام دیگر این محصول تبخیرکننده لوله کوتاه می ­باشد که از جنس استیل ساخته شده است. از مزیت های این دستگاه عبارتند از:

  1. برای مایعات رسوب زا مناسب است.
  2. برای مایعات ویسکوز قابل استفاده نیست
  3. در صنایع کاغذسازی، قند و... کارایی دارد.
  4. به نسبت دیگر نمونه ها قیمت کمتری دارد.

سایر انواع تبخیر کننده­ ها: از تبخیرکننده ها می­توان به تبخیر کننده لوله افقی، لوله بلند، لوله عمودی، تبخیرکننده با گردش اجباری و... اشاره داشت.

تفاوت خشک کن با تبخیر کننده در چیست؟

تبخیر کننده، وسیله ای برای از بین بردن میزان رطوبت سیالات می­باشد که این کار را به کمک معیان در کم ترین زمان انجام می­دهد. اما در کنار آن دستگاه های خشک کن وجود دارد که با عمل خشک کردن باعث از بین رفتن آب اضافی محلول می­شود. البته تفاوت اساسی که بین این دو وجود دارد این است که خشک کن برخلاف تبخیرکننده، بیشتر برای حذف رطوبت مواد جامد استفاده می شود. این عمل را با دمیدن هوای گرم به سطح آن انجام می­دهد.

3

نکات مهم در انتخاب تبخیرکننده

تبخیر کننده ها انواع مختلفی دارد بنابراین باید هنگام خرید به کاربرد هریک از آنها دقت داشته باشید. بنابراین باید به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • شناسایی دقیق دستگاه و کاربرد آن

شما باید با انواع مدلهای این محصول و ویژگیهای هریک از آنها آشنا شوید تا بتوانید با توجه به نیاز و فعالیت خود انتخاب کنید.

  • ویژگی­های محلول

این که قصد تبخیر چه نوع سیالی را داریم، بسیار اهمیت دارد. باید بتوانید دستگاهی متناسب با محلول خود انتخاب کنید. برخی برای مواد با غلظت بالا مناسب است و برخی دیگر برای سالاتی که رسوب‌زا نیستند و... در هر صورت باید دستگاهی را خریداری نمایید که قادر به تبخیر و بازیابی مایع شما شود.

  • زمان اقامت

اینکه شما تا چه مدتی نیاز به استفاده از این وسیله دارید نیز در انتخاب مدل مناسب و خرید آن موثر است.

  • جنس

تنوع این تغلیض‌کننده، باعث شده است از جنس­های مختلف استیل، فولاد و... ساخته شود. در انتخاب و خرید این محصول نباید از جنس آن غافل شوید.

  • هزینه

از سری پارامترهای مهم در زمان خرید هر دستگاهی است. چرا که دستگاه­ها صنعتی با توجه به کارایی آن­ها از ارزش بالایی برخوردار بوده و عملا قیمت بالایی دارند. شما باید بتوانید نمونه­ای از آن را انتخاب کنید که با بودجه و سرمایه شما تناسب داشته باشد.

4

جمع بندی

امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی درباره انواع دستگاه تبخیرکننده و کاربرد آنها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر قصد خرید دستگاه تبخیر کننده را دارید سعی کنید این محصول را از تولیدکننده واقعی خریداری کنید تا گرفتار دلالان و واسطه گران در بازار نشوید. خرید مستقیم از تولید کنندهای برتر دستگاه های تصفیه و بازیافت همچون نیرونماد niroonamad.com می تواند هزینه های شما را به طرز چشمگیری کاهش دهد و خیالتان را از نظر کیفیت و کارکرد دستگاه راحت کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها