کد خبر: 652369
تاریخ انتشار :

تحلیل کارآمد و اساسی بازار بورس به کمک تحلیل بنیادی!

تحلیل کارآمد و اساسی بازار بورس به کمک تحلیل بنیادی!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به‌طورکلی بیشتر افراد سرمایه‌گذاری که قصد دارند به شکل مستقیم اقدام به خریدوفروش سهم شرکت‌ها کنند، باید از پیش به‌صورت جامع و دقیق سهم شرکت‌های موردنظر خود را تعیین و تحلیل کنند. یک فرد سرمایه‌گذار پیروز و موفق اساساً بایستی از قدرت تحلیل بنیادی( فاندامنتال) بالایی برخوردار باشد.  فردی که بدون این نوع از تحلیل وارد بخش خریدوفروش سهام شود مانند فردی است که در یک مکان تاریک، به‌سوی اهداف بی‌جهت و نامعلوم پیش می‌رود. در این مقاله قصد داریم به مبحث تحلیل بنیادی بپردازیم.

تحلیل بنیادی چیست؟

در روش تحلیل فاندامنتال، سرمایه‌گذار عموماً عوامل و معیارهای مهم و کلی تأثیرگذار بر روی قیمت سهم شرکت را بررسی و ارزیابی می‌کند و با توجه به این معیارها، تصمیم می‌گیرد که آیا سهم شرکت مدنظر برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یا بلندمدت مناسب است یا خیر.

تحلیل‌ فاندامنتال به‌صورت کلی اطلاعات بسیار مناسبی را در زمینه‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در اختیار سرمایه‌گذاران خواهد گذاشت. در این تحلیل عموماً به بررسی ارزش کلی هر سهم از یک دارایی و موارد اثرگذار جزئی یا کلی بر تجارت اصلی آن کسب‌وکار، پیش‌بینی وضعیت آن شرکت در آینده و ... پرداخته می‌شود.

تحلیل بنیادی شامل بررسی‌های کمی (بررسی و کنترل صورت‌های مالی) و بررسی‌های کیفی (توانایی‌های مدیریت شرکت‌ها) بوده و به‌طور عمده ارزش واقعی اوراق بهادار یا سهام صادر شده را مشخص می‌کند.

اساس کلی این تحلیل، تعیین کردن میزان سودآوری انواع شرکت‌ها و همچنین ثبات مالی و ارزش آتی شرکت‌ها است. به بیان ساده‌تر، شرکتی که دارای سود روبه‌رشد و درآمد حاصل از فروش بهتری باشد، از شرکتی که سود منفی و درآمد فروش ناچیزی دارد، ارزش بیشتری خواهد داشت.

به‌طورکلی افراد می‌توانند با استفاده از اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری‌شده از این تحلیل اقدام به خریدوفروش جزئی یا کلی سهام شرکت‌ها کنند.

تحلیل بنیادی چه اطلاعاتی ارائه می‌دهد؟ 

از اطلاعات مناسب و جامع این نوع تحلیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل فاندامنتال در اصل میزان ارزش واقعی و ذاتی هر سهم از شرکت‌های مختلف را تعیین می‌کند.
  • در مشخص کردن قیمت نهایی هر سهم در بازار تأثیرگذار است. از تحلیل فاندامنتال افزون بر بازارهای خریدوفروش سهم یا سرمایه، برای انواع دارایی‌ها و دیگر اوراق بهادار  نیز استفاده خواهد شد.
  • تحلیل بنیادی همچنین یک‌سری از موارد از جمله: درآمد و سود فروش شرکت‌های مختلف، نسبت فروش شرکت به‌ کل فروش صنعت، کیفیت مدیریت آن شرکت را به افراد ارائه می‌کند.

عوامل مؤثر بر تحلیل بنیادی چیست؟

عوامل تأثیرگذار بر این تحلیل به‌طور معمول بیشتر بر اساس معیارهای کیفی و کمی طبقه‌بندی خواهند شد. عوامل کمی اساساً با توجه به اعداد بیان می‌شوند، ولی عوامل کیفی برخلاف عوامل کمی به ویژ‌گی‌ها و کیفیت هر سهم اشاره می‌کنند. به‌طور نمونه گزارش مالی شرکت از انبوه اطلاعات و داده‌های کمی تهیه می‌شود.

عوامل کیفی غالباً به‌صورت نامحسوس‌ بوده و مواردی ازجمله میزان کیفیت اعضای کادر اجرایی و هیئت‌مدیره، میزان محبوبیت شرکت به‌عنوان یک برند معتبر و جامع، حق اختراع‌ و ... را بررسی خواهند کرد. تحلیل‌های کیفی یا کمی مؤثر بر تحلیل‌های بنیادی اساساً در هیچ موردی به‌صورت ذاتی برتری نسبی به یکدیگر ندارند.

یکی دیگر از مسائل پراهمیت و بسیار مهم در تحلیل بنیادی، ارزش ذاتی هر سهم است، ارزشی که قیمت هر سهم را بر اساس ارزش حقیقی آن مشخص می‌کند. ارزش ذاتی در این تحلیل در کل به عنوانی سنجشی برای ارزش حقیقی یک دارایی است.

ابعاد کلی تحلیل بنیادی 

تحلیل‌های بنیادی عموماً از ابعاد تحلیلی صنعت، اقتصاد، چشم‌انداز آتی سود و همین‌طور شرکت تشکیل خواهند شد.

1-تحلیل صنعت:

در این نوع تحلیل افراد سرمایه‌گذاران برای انجام دادن انواع تحلیل‌های بنیادی در صنعت، باید میزان جذابیت کل صنعت و امکان رشد آن را در سال‌های بعد بررسی کنند.

2-تحلیل اقتصاد:

در این نوع تحلیل به‌طورکلی عوامل مؤثر بر وضعیت کلی اقتصاد در جهان و کشور بررسی خواهد شد. صادرات، رقابت‌های قیمتی میان صنایع مختلف و در آخر میزان سود به‌دست‌آمده از طریق تحلیل اقتصادی تعیین می‌شود. از عوامل مؤثر بر روی وضعیت اقتصاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرخ تبدیل ارز
  • GDP (تولید ناخالص داخلی)
  • میزان نرخ اشتغال و میزان سطح تورم

3-تحلیل شرکت:

یکی از کلی‌ترین و مهم‌ترین موارد در تحلیل فاندمنتال شرکت، بررسی نسبت‌های مالی شرکت است. نسبت‌ مالی شرکت به‌طور عمده بیانگر ویژگی‌های اولیه شرکت به شکل خلاصه‌ شده است.

مزایا و معایب کلی تحلیل بنیادی:

مطمئنا هر اتفاقی مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه بخشی از این مزایا و معایب بررسی می‌شود.

مزایا

  1. تحلیل فاندامتال به‌عنوان یک تحلیل اصولی و جامع برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در نظر گرفته می‌شود. در این نوع تحلیل میزان پیش‌بینی و تعیین روند‌های آماری، اقتصادی، فناوری و مصرفی ممکن است برای بیشتر سرمایه‌گذاران مفید باشد.
  2. در اصل به‌عنوان یک راهنمای جامع برای معرفی و شناسایی شرکت‌های سودمند و ارزشمند معرفی خواهد شد. بسیاری از افراد معامله‌گر مطرح دنیا مثل وارن بافت و جان نف در تحلیل‌های اولیه خود از سهم موردنظر، در ابتدا ارزش بلند‌مدت آن سهم را به‌عنوان موردی بسیار مهم در نظر گرفتند. با این تحلیل می‌توان به شناسایی شرکت‌های دارای سود زیاد یا دارایی‌های ارزشمند، دارای صورت مالی قوی و ... پرداخت.
  3. یکی از ویژگی‌های مهم و آشکار تحلیل بنیادی، رسیدن به درکی عمیق از میزان کسب‌وکار است.

معایب

  1. بسیاری از معامله‌گران بر این باورند که یکی از مهم‌ترین عیب‌های تحلیل تکنیکال این است که (رفتار گله‌ای) در نظر گرفته نمی‌شود.

در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت قیمت هر سهم شرکت اساساً تحت تأثیر سود به‌دست‌آمده شرکت قرار می‌گیرد، ولی در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت شتاب روند نیز بر سوددهی تأثیرگذار است.

  1. روش‌های ارزیابی و تخمین ارزش ذاتی یا حقیقی هر سهم، بسته به نوع شرکت یا صنعت و خصوصیات هر شرکت متفاوت است. به همین علت مدل‌های گوناگونی نیاز خواهد بود و به‌شدت زمان را هدر داده و در آخر سبب کاهش بازدهی تحقیقات انجام‌شده می‌شود.
  • منابع اصلی و عمده اطلاعات که از آن‌ها برای تحلیل بنیادی استفاده می‌شود، مربوط به خود شرکت است. بعضی از شرکت‌ها ممکن است اخبار را به طریقی نشر دهند که همیشه احساس کنند آن‌ها در وضعیت مالی و سودآوری بسیار خوبی قرار دارند.

سخن آخر

برای خریدوفروش یا سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی کشور از قبیل بورس و فرابورس در گام اول افراد باید به تحلیل دقیق هر سهم بپردازند. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، یک روش کارآمد برای تعیین ارزش ذاتی و واقعی سهام است. تحلیل بنیادی با بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها و با در نظر گرفتن متغیرهای کلان اقتصاد، صنعت و سیاست عمل می‌کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها