کد خبر: 652437
تاریخ انتشار :

توصیه پزشکی به بیماران دیابتی

توصیه پزشکی  به بیماران دیابتی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

دیابت وضعیتی است که توانایی بدن را برای پردازش گلوکز خون که به عنوان قند خون شناخته می شود، مختل می کند. انواع مختلفی از دیابت وجود دارد که درمان های مختلفی دارند. پزشکان برای کاهش این بیماری، ورزش، تغذیه مناسب و همچنین جراحی چاقی را به عنوان توصیه پزشکی به بیماران دیابتی معرفی می کند.

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 که به عنوان دیابت نوجوانان نیز شناخته می شود. در واقع زمانی رخ می دهد که بدن انسولین تولید نمی کند. انسولین هورمونی است که مسئول تجزیه قند خون برای استفاده در سراسر بدن می باشد. فردی که مبتلا به دیابت نوع 1 است ممکن است این موضوع در دوران کودکی وی تشخیص داده شود.

هیچ درمانی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد. هنگامی که فرد متوجه این بیماری شود، باید به طور منظم باید سطح قند خون خود را کنترل کند، انسولین استفاده کند و برخی تغییرات در سبک زندگی خود را برای کمک به مدیریت این بیماری ایجاد کند.

دیابت نوع 2

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور موثر انسولین تولید نمی کنند یا از آن استفاده نمی کنند. بر اساس موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، این شایع ترین نوع دیابت است و ارتباط قوی با چاقی دارد.

فردی که مبتلا به دیابت نوع 2 است ممکن است به انسولین نیاز نداشته باشد. در بسیاری از موارد، دارو همراه با تغییر در ورزش و رژیم غذایی می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. ولی اگر فرد به وسیله این روش  ها نتواند وزن کم کند، یکی از توصیه های پزشکی، جراحی چاقی می باشد.

 روش های پیشگیری از دیابت

فرد نمی تواند از دیابت نوع 1 پیشگیری کند. با این حال، افراد می توانند اقداماتی را برای کمک به پیشگیری از دیابت نوع 2 را انجام دهند. چند راه برای کمک به پیشگیری از دیابت نوع 2 عبارتند:

  • حفظ وزن متوسط
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل و کم قند، عدم استفاده از چربی های اشباع شده و غذاهای فرآوری شده
  • ورزش منظم

توصیه پزشکی به بیماران دیابتی

اگر پزشک تشخیص دهد که فردی مبتلا به دیابت است، برای حمایت از مدیریت وزن و سلامت کلی فرد، تغییراتی در سبک زندگی را به افراد دیابتی توصیه می کند.

اقداماتی که فرد می تواند برای سالم ماندن با دیابت انجام دهد عبارتند از:

خوردن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای تازه و مغذی، از جمله غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، لبنیات کم چرب و منابع چربی سالم مانند آجیل.

پرهیز از غذاهای پر قند که کالری بی فایده یا کالری‌هایی که فواید تغذیه‌ای دیگری ندارند مانند نوشابه‌های گازدار شیرین، غذاهای سرخ‌شده و دسرهای با قند بالا.

خودداری از نوشیدن مقادیر زیاد الکل

انجام حداقل 30 دقیقه ورزش در روز در حداقل 5 روز هفته، مانند پیاده روی، ایروبیک، دوچرخه سواری یا شنا.

تشخیص علائم قند خون پایین هنگام ورزش، از جمله سرگیجه، گیجی، ضعف و تعریق زیاد.

برخی از افراد همچنین می توانند در صورت نیاز اقداماتی را برای کاهش شاخص توده بدنی (BMI) خود انجام دهند ، که می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا این وضعیت را بدون دارو مدیریت کنند.

پزشک ممکن است فرد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت را به متخصص تغذیه ارجاع دهد. یک متخصص می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سبک زندگی فعال و متعادلی داشته باشند و شرایط را مدیریت کنند. همچنین کسانی که با روش هایی مثل ورزش و تغذیه نتوانند وزن خود را کاهش دهند و میزان قند خون خود را در حالت متعادل قرار دهند، پزشک معالج جراحی چاقی را به عنوان راهکاری مناسب به آن ها معرفی می کند.

8

جراحی چاقی برای بیماران دیابتی

 جراحی چاقی روشی بدون بازگشت در پیشگیری از دیابت نوع 2 در افراد چاق، به ویژه در بیماران با خطر دیابت  بسیار بالا و بدون توجه به شاخص توده بدنی هستند، می باشد.

 

جراحی چاقی، میزان قند خون و دیابت را درمان می کند. تحقیقات مشخص کرده است، که دیابت نوع 2 پس از جراحی چاقی بهبود می یابد. یک آزمایش بر روی 400 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت جراحی چاقی قرار گرفته اند را بررسی کردند. 62 در صد از آنها بعد از 6 سال هیچ علائمی از دیابت نشان نداده اند.همچنین سطخ فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید بهتری داشتند.

چاقی یکی عوامل افزایش دیابت می باشد. دیابت نوع 2 یک بیماری بسیار پیچیده ای است که با مقاومت به انسولین و نارسایی سلولهای بتای پانکراس در فرد مشخص می شود.

درمان دیابت نوع 2 با جراحی چاقی

طبق تحقیقات اخیر، جراحی کاهش وزن می تواند دیابت نوع 2 را از طریق کنترل کردن سطح قند خون درمان کند. به طور کلی دیابت زمانی اتفاق می افتدکه سطح قند خون خیلی بالا باشد.

اکثر بیماران طی دوره زمانی 18 تا 24 ماه بعد از جراحی چاقی 50 یا 80 درصد از وزن خود را از دست می دهند. آن دسته از افراد که این جراحی چاقی را انجام می دهند می توانند خوردن داروهای دیابت را کاهش دهند یا این که مصرف دارو آن ها قطع شود. در عرض 2 سال بعد از جراحی، تقریبا 85 درصد بیماران نیازی به دارو ندارند.

تاثیرات مثبت جراحی چاقی بر کاهش بیماری

  • کاهش حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی و کلیوی
  • بهبود آپنه خواب
  • بهبود کبد چرب

در ادامه پیشنهاد میشود از سایت دکتر شهاب شهابی در تهران دیدن نمایید و اطلاعات جامعی در مورد چاقی و انواع دیابت کسب نمایید.

  

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها