کد خبر: 652584
تاریخ انتشار :

خانه هوشمند ریل اسمارت ارائه دهنده محصولات برپایه KNX کی ان ایکس

خانه هوشمند ریل اسمارت ارائه دهنده محصولات برپایه KNX کی ان ایکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

خانه هوشمند ریل اسمارت باگسترش سبد محصولات هوشمند سازی ساختمان هم اکنون تجهیزات هوشمند سازی برپایه پروتکل KNX را دراختیار شما قرار داده است. این پروتکل که مخفف (Konnex) می‌باشد، تنها استاندارد بین المللی متن باز درجهان است که به‌صورت گسترده درمحصولات هوشمند سازی خانه ومحل کار مورد استفاده قرار گرفته است.

ازعمده مسائلی که برای هوشمند سازی خانه بسیار مورد توجه بوده، به‎کار گیری سیستمی است که با آن بتوان برای انتقال داده ها به تمام تجهیزات هوشمند استفاده بهره برد. همچنین این دستگاه باید قابلیت سازگاری با چندین زبان مختلف را دارا باشد.

پروتکل کی ان ایکس KNX دقیقا مطابق چنین نیازی بوده و می توان گفت این پروتکل زبان مشترک بین تمام دستگاه ها است. به بیان دیگر این سیستم نیاز به دستگاه‌های مختلف برای تبادل اطلاعات بین بخش‌های مختلف را رفع می‌کند.

پروتکل کی ان ایکس KNX می تواند به راحتی و البته به تنهایی باز و بسته شدن پرده ها، امنیت، مصرف انرژی، کنترل نمایشگرها، تهویه، سیستم سرمایشی، گرمایشی خانه ی شما را کنترل و مدیریت کند.

کاربرد پروتکل کی ان ایکس KNX در خانه هوشمند

سیستم کی ان ایکس کاربردهای مختلفی در خانه هوشمند دارد.  یکی از این کاربردها روشنایی‌ست. با نصب سنسور شما می‌توانید روشنایی محل زندگی خود را کنترل کنید.

مثلا؛  زمانی که کسی در اتاق خواب نیست نور به صورت خودکار کاهش می یابد و یا از راه دور می توانید میزان نور ورودی از پنجره ها را کنترل کنید.

همچنین با استفاده از این پروتکل به راحتی می توانید امنیت را در بخش های مختلف خانه و یا محل کار خود ایجاد کنید. یکی از بزرگ ترین مزیت های پروتکل KNX تشخیص زمان اوج مصرف و کاهش مصرف انرژی در این بازه است بدین طریق که در زمان اوج مصرف این پروتکل با نظارت بر شبکه، حسگرهای هوشمند، شمارش پالس انرژی و ثبت اطلاعات تا حد ممکن مصرف انرژی را کاهش خواهد داد.

راه اندازی تجهیزات خانه هوشمند بربستر KNX

قبل از شروع پروژه و نصب، راه اندازی  محصولات هوشمند دربستر این پروتکل نیاز است تاچندین مورد در خانه هوشمند یا اداره مورد بررسی قرار گیرد که اهم آن به شرح زیر می‌باشد:

  • انتخاب گذرگاه مناسب ارتباطی و منطبق با نیازهای پروژه
  • بررسی تجهیزات هوشمند از نظر مطابقت با استانداردهای موجود
  • تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برای راه اندازی
  • نحوه دریافت گواهی نامه های مربوطه
  • انتخاب فرمت داده ها و نحوه برنامه نویسی

ساختار پیاده سازی این سیستم بدین شکل است که از یک تابلو مرکزی استفاده می‌گردد، این تابلو شامل: سی پی یو مرکزی و تعدادی رله می‌باشد که تمام مصرف کننده ها اعم از سیستم سرمایش، گرمایش، روشنایی، پرده و… به این رله‌ها متصل می شود.

یعنی از تمام چراغ های موجود در اتاق سالن و… سیم کشی شده، سپس سر هر یک از این سیم‌ها در تابلو به رله متصل می‌گردد.

هرجایی قصد کنترل تجهیزات وجود داشته باشد یک کابل knx تا تابلو کشیده شده و به پنل های لمسی و یا کلید های لمسی یا مکانیکی knx متصل می‌شود. وقتی دستور روشن شدن چراغی را در یک پنل اعمال می‌کنید، این دستور به پردازنده مرکزی در تابلو رسیده سپس رله مورد نظر را فعال می  کند تا دستور ایجاد شده انجام شود.

خانه هوشمند با پروتکل KNX چه مزایایی دارد

این پروتکل از چندین رسانه ارتباطی پشتیبانی می‌کند. شبکه کابل کشی بسیار ساده‌ای داراست. در اصل این پروتکل بر پایه ارتباط ساده عملی و اصولی بین وسایل الکتریکی ساخته شده است.

سرعت بسیار بالا در انتقال و دریافت اطلاعات از دیگر مزایا این پروتکل محسوب می شود. پروتکل KNX این ویژگی را دارد که در تمام ساختمان های کوچک، بزرگ تجاری، مسکونی و… اجرا شود.

قادر است تا همزمان بخش‌های مختلف یک ساختمان اعم از گرمایش، نور، تهویه و… را کنترل کند. علاوه بر امکان استفاده در تجهیزات، تاسیسات برای مدیریت لوازم خانگی هم قابل استفاده است.

13

کیفیت این محصولات بسیار بالاست زیرا برنامه ریزی شده‌اند تا این پروتکل را مطابق با استاندارد های جهانی اجرا نمایند. این پروتکل  مستقل از هر فناوری سخت افزاری یا نرم افزاری بوده که به راحتی قابلیت اتصال به گوشی هوشمند را داراست.

برخی از اجزای مورد استفاده در سیستم KNX

به صورت کلی می‌توان اجزای اصلی سیستم را سه بخش معرفی کرد؛ سنسورها، کنترلرها و نرم افزار ETS که اجرای پایه‌ای سیستم کی ان ایکس را برعهده خواهد داشت. برای اطلاع از اجزای زیرمجموعه‌ای که در بخش سنسورها و کنترلرها می‌توانید استفاده کنید، این موارد را شامل خواهند شد.

سنسورها به صورت کلی و نمونه‌ای شامل:

  • تایمر یا زمان سنج
  • روشنایی
  • ترموستات
  • سنسور باد - باران
  • پوش باتن (کلیدهای فشاری)
  • ورودی دیجیتال – آنالوگ

همچنین، کنترلرها یا Actuator به شرح زیر هستند:

  • روشنایی
  • پرده برقی 
  • تهویه (سرمایش، گرمایش)
  • پردازشگر اطلاعات
  • کنترلر دیجیتال
  • اجرا کننده دستورات

هوشمند سازی ساختمان امروزه یک ضرورت جدی‌ست

معمولا افرادی که پیش از این به هوشمند سازی خانه و یا محل کار خود فکر کرده‌اند قطعا سری به محصولات یا فروشگاه خانه هوشمند زده‌اند. باکسب اطلاعات این حوزه خواهید فهمید که سناریوهای مختلفی مانند؛ مهمانی، استراحت، امنیتی و... درمسیر هوشمند سازی متصور است.

با اشاره به بزرگترین مزایای سیستم هوشمند سازی ساختمان مانند: صرفه جویی در مصرف انرژی، امنیت، سهولت در استفاده ومدیریت محیطی شما هم علاقه مند به انجام این کار خواهید شد.

14

بنابراین فراموش نکنید؛ برای تصمیم گیری صحیح باید اطلاعات جامع وکافی در این زمینه کسب نمایید. برای کسب اطلاعات تکمیلی پیشنهاد می‌شود بلاگ خانه هوشمند ریل اسمارت را مطالعه ودنبال کنید.

سیستم‌های  خانه هوشمند عمدتا به دو روش اجرا می‌شوند: سیستم های هوشمند سازی بر پایه پروتکل knx و سیستم‌های هوشمند سازی بر پایه پروتکل bus در این سیستم تمامی سرخط های فاز روشنایی، پرده برقی، سرمایشی، گرمایشی به داخل تابلو برق مرکزی واحد کشیده شده، سپس از تابلو به کلید ها، کابل شبکه یا کابل KNX ادامه مسیر خواهد داد.

دراین سیستم، معمولا تعداد کلیدها کمتر از حالت سنتی و داخل قوطی کلید، سیم شبکه یا کابل KNX است. قالبا به دلیل داشتن صفحه نمایش، ارتفاع نصب کلید در حدود 140 سانتی متر از کف می‌باشد که در مقایسه با ارتفاع نصب کلیدهای سنتی حدود 30سانتی متر تفاوت دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها