کد خبر: 652681
تاریخ انتشار :

رابطه گردو و کبد چرب؛ مفید یا مضر؟

رابطه گردو و کبد چرب؛ مفید یا مضر؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

گردو و کبد چرب

پیش از پرداختن به تاثیرات گردو بر کبد چرب، ابتدا این بیماری را بررسی می‌کنیم.  همه‌ی ما نام این بیماری به گوشمان خورده اما شاید بیشترمان ندانیم کبد چرب چیست؟

کبد، عضو بسیار مهمی در بدن است. مسئولیت اصلی تصفیه خون و متابولیسم دارو‌ها بر عهده کبد است و هرگونه اختلال در عملکرد آن، صدمات جبران ناپذیری به بدن وارد می‌کند.

بخشی از کبد از چربی تشکیل شده؛ اما اگر میزان چربی کبد بالارود و به بیش از ۵ الی ۱۰ درصد از وزن خود کبد برسد،  بیماری کبد چرب به وجود می‌آید. این بیماری از شایع‌ترین اختلالات کبد است و اگر به موقع شناسایی و درمان نشود، می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.

درمان کبد چرب

یکی از اولیه‌ترین مراحل درمان این بیماری، تغییر رژیم غذایی است. در ادامه با مواد مغذی‌ای که به پیشگیری و بهبود کبد چرب کمک می‌کنند، آشنا می‌شویم.

رژیم غذایی مناسب برای بهبود و درمان بیماری کبد چرب، شامل تنوع گسترده‌ای از مواد خوراکی است. اگر شما یا نزدیکانتان به این بیماری مبتلا هستید، نگران محدود شدن خوردوخوراک خود نباشید. مواد خوراکی مجاز در این رژیم غذایی بسیار متنوع هستند و تمام نیازهای تغذیه‌ای شما را پوشش می‌دهند. رژیم غذایی، به معنی گشنگی و کم غذا خوردن نیست بلکه به معنی تغذیه صحیح ، حساب شده و به‌اندازه است.

مرحله‌ی اول در رژیم غذایی کبد چرب، کاهش میزان کالری دریافتی و بالا بردن میزان مصرف فیبر، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیشرفته است. مصرف این مواد در کنار خواصی که برای سلامت بدن دارند، به سیر نگه داشتنتان کمک می‌کنند. در نتیجه تمایلتان برای مصرف غذای بیشتر و در نتیجه جذب کالری بالاتر، کاهش پیدا می‌کند.

2

غذاهای مفید برای کبد چرب 

افراد دارای کبد چرب باید مراقب رژیم غذایی‌شان باشند و برخی از غذاها را از برنامه روزانه‌شان حذف کنند. با این حال همچنان گزینه‌های بسیاری پیش روی خود دارند از جمله غذاهایی که برای کبد چرب مفید است می‌توان به قهوه، بروکلی، چای، گردو، آووکادو و سویا اشاره کرد.

خواص گردو برای کبد چرب

اول از همه بگوییم گردو برای کبد چرب مفید است ! البته مانند بسیاری از مواد غذایی، زیاد خوردن گردو ممکن است برای بدن مضر باشد اما گردو به تنهایی برای کبد چرب ضرر ندارد، از جمله دلایل مفید بودن گردو برای کبد چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسیدهای چرب امگا۳

تحقیقات نشان داده، مصرف اسیدهای چرب امگا۳ در کاهش چربی کبد نقش به‌سزایی دارد. از جمله منابع غذایی غنی از امگا۳، می‌توان به مغز گردو اشاره کرد.

آنتی اکسیدان‌ها

دانشمندان و متخصصین علوم تغذیه، مطالعات گسترده‌ای در رابطه با عوامل مقابله با اثرات مخرب کبد چرب انجام داده‌اند.

بسیاری از این مطالعات نشان دادند، آنتی اکسیدان‌ها در کاهش چربی کبد نقش به‌سزایی دارند.

گردوها به نسبت هر نوع مغز آجیل دیگری، آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌تری هستند. بیشترین میزان این آنتی‌اکسیدان‌ها بر پوست کاغذی و بسیار نازک روی مغز گردو است. مطالعه‌ای بر روی بزرگسالانی که در سلامت بدنی بودند قرار گرفت؛ نشان داد که آن‌ها وعده‌های غذایی سرشار از مغز گردو استفاده می‌کنند. زیرا گردو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، مانع از اکسید شدن LDL یا همان چربی مضر، در بدن می‌شود. اکسید شدن LDL، عامل انسداد عروق خونی است.

 

3

برای کبد چرب چی نخوریم؟

 

التهاب می‎تواند عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب باشد. پلی‌فنول‌های موجود در مغز گردو، به کاهش التهابات کمک بسیاری می‌کند و می‌تواند از بروز کبد چرب و بیماری‌های ناشی از التهاب، پیشگیری کند. علاوه بر ترکیبات پلی‌فنولی، وجود مقادیری منیزیم، آمینواسید آرژنین و امگا۳ در گردو به خاصیت ضد التهابی آن کمک می‌کنند.

همان‌طور که تحقیقات نشان داده‌اند، استفاده از گردو برای درمان و پیشگیری از کبد چرب بسیار مفید است. در کنار مصرف این مواد غذایی، اجتناب از برخی مواد ضروری است. مواد مضر برای کبد چرب شامل :

شکر، الکل، دانه‌های فرآوری شده، غذاهای شور، سرخ شده و گوشت قرمز

سبک زندگیتان را تغییر دهید

در کنار رژیم‌های غذایی، انجام تمرین‌های بدنی منظم و کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است.

اضافه وزن، یکی از دلایل ابتلا به کبد چرب است. با ورزش، هرچند کوتاه ولی منظم می‌توان از چاقی و ابتلا به انواع بیماری‌ها که بسیارشان ریشه در اضافه وزن دارند، جلوگیری کرد.

یک صبحانه مناسب برای کبد چرب

مغز گردو را می‌توانید صبح‌ها با نان و پنیر میل کنید. همچنین، گردو به همراه جو پخته و شیر، یک صبحانه‌ی کامل و مقوی است.

استفاده از گردوی خورد شده بر روی انواع سالادها، هم طعم خوبی به سبزیجات می‌بخشد و هم اگر پیش از غذا میل شود، اشتهایتان برای غذای بیشتر را کاهش داده و به کاهش وزنتان کمک می‌کند.

گردو میان‌وعده غنی‌ای نیز هست. مغز گردو در میانه‌ی روز با تامین انرژی مورد نیاز بدن، تمایلتان به استفاده از تنقلات ناسالم را کاهش می‌دهد و تا وعده‌ی بعدی سطح انرژی بدن را بالا نگه می‌دارد.

خوب است پیش از ابتلا به بیماری‌های گوناگون، با انتخاب مواد غذایی مناسب و سبک زندگی صحیح، خودتان را در برابر بیماری‌ها محافظت کنید.

منبع: پوست کاغذی

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها