کد خبر: 653771
تاریخ انتشار :

12 نکته حیاتی در مصاحبه دکتری

12 نکته حیاتی در مصاحبه دکتری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و همچنین دانشگاه های سراسری به اندازه آزمون کتبی تاثیر مستقیمی روی نتیجه نهایی دارد زیرا کسب نمره قبولی در این آزمون به منزله پذیرش نهایی داوطلبان نیست و کسب نتیجه مطلوب در هر یک از این مراحل است که نشان می دهد آیا متقاضی امکان ورود به این مقطع از تحصیلات تکمیلی را دارد یا خیر.

 پس در نتیجه، داوطلبان می بایست در مورد مصاحبه حضوری نیز اطلاعات لازم را کسب کرده و خود را برای آن مهیا نمایند. موفقیت در این مرحله و کسب رضایت تیم مصاحبه کننده مستلزم رعایت برخی موارد می باید که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

یکی از نکات مهم برای موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری تسلط بر پایان نامه کارشناسی ارشد به زبان فارسی و انگلیسی است.

با این 12 نکته در مصاحبه دکتری موفق شوید.

بنا بر آنچه در سایت ایران مشاوره  درباره اهمیت  مصاحبه دکتری بیان شده است، می توان دریافت که شما می بایست پیش از آغاز این فرآیند خود را برای رقابت با دیگر شرکت کنندگان آماده نمایید. رعایت 12 نکته ای که در ادامه به آن می پردازیم، می تواند شما را در این مسیر یاری نماید.

شماره یک: آماده نمودن تمامی مدارک مورد نیاز پیش از حضور در جلسه

تمامی مدارک پژوهشی و آموزشی که توسط سازمان سنجش اعلام شده و برای مصاحبه مورد نیاز است را شب قبل از مصاحبه آماده نموده و از آن ها کپی بگیرید و در یک پوشه قرار دهید. این مدارک می تواند شامل مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی و موارد پژوهشی شما مانند مقالات یا پایان نامه، مدرک معتبر زبان و یا توصیه نامه های اساتید باشد. آماده نمودن مدارک باعث فروکش کردن استرس شما قبل از ورود به جلسه می شود.

14

شماره دو: حضور به موقع

  در روز مصاحبه حتما قبل از زمان مقرر، در محل مصاحبه حضور داشته باشید. این کار باعث می شود که استرس شما کاهش پیدا کرده و آرامش بیشتری در جلسه مصاحبه داشته باشید. به علاوه این که اگر در در جلسه مصاحبه حاضر شوید، این امر تاثیر منفی بر نظر اعضای تیم مصاحبه کننده خواهد گذاشت.

شماره سه: : داشتن ظاهر مناسب

داشتن ظاهر و لباسی مناسب موجب می شود که نه تنها خودتان احساس خوبی داشته باشید بلکه می تواند تاثیر بسیار مثبتی نیز بر نظر اساتید بگذارد. سعی کنید لباس رسمی پوشیده و حواستان به آنچه ظاهر شما را شکل می دهد باشد، مانند رنگ لباس انتخابی، آراستگی مو و صورت، کفش و ...

شماره چهار: داشتن اعتماد به نفس و انگیزه در هنگام معرفی:

 در زمان معارفه ابتدا خود را به طور کامل معرفی کرده و به صورت مختصر درباره نام دانشگاه محل تحصیل، مدارک تحصیلی و نمرات خود پاسخ صادقانه بدهید. از قبل خود را آماده نمایید که در هنگام معرفی چه چیزی باید بگویید. با صدای رسا صحبت نموده و از زبان بدن به اندازه کافی ( نه زیاد و نه کم) استفاده کنید.

 فراموش نکنید که ارتباط چشمی با مصاحبه کنندگان تاثیر بسزایی در مکالمه شما خواهد داشت. از مهارت های خود بدون اغراق صحبت کرده و داوران را متوجه این مهارت ها کنید. در تمامی صحبت هایتان به این نکته توجه نمایید که به افراد مصاحبه کننده میزان انگیزه و شوق خود را برای وارد شدن به مقطع دکتری نشان دهید.

شماره پنج: عجله نکنید:

 به سوالاتی که از شما پرسیده می شود به خوبی گوش فرا داده و در پاسخ دادن به سوالات به هیچ وجه عجله نکنید. ابتدا به جواب انها فکر کرده و صورت مختصر هر آنچه که لازم است را بگویید و از توضیح بیش از حد پرهیز کنید، زیرا ممکن است دچار فراموشی اصل سوال و سرگردانی شوید. اگر برای پاسخ به سوالی اطلاعات کافی ندارید صادقانه بگویید که حضور ذهن نداشته و جواب پرسش را نمی دانید.

15

مررو دروس و مطالب کلیدی که از آن، سوالات علمی و تخصصی در زمان مصاحبه مطرح می شود کمک شایانی به موفقیت شما در این مرحله می نماید.

شماره شش: مرور دورس و مطالب کلیدی:

در مصاحبه سوالات علمی و تخصصی مربط به دروس اصلی رشته و گرایش انتخابی شما پرسیده می شود به این منظور منابع درسی خود را مرور کنید. عدم پاسخگویی شما به این سوالات، می تواند نتیجه جلسه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

شماره هفت: تقویت زبان انگلیسی:

 ممکن است درباره مشخصات خود و یا موضوع پایان نامه و حوزه کاریتان از شما بخواهند که به زبان انگلیسی صحبت کنید. پس به این منظور در هریک از زمینه ها متنی آماده کنید و از قبل روی مکالمه انگلیسی خود کار کرده تا در صورت پرسش بتوانید به راحتی از پس آن برایید. همچنین ممکن است که از شما بخواهند که یک متن انگلیسی را خوانده و آن را ترجمه نمایید.

 

شماره هشت: تسلط بر پایان نامه:

یکی از نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه، داشتن تسلط کافی بر روی مطالب پایان نامه و موضوعات متشابه به آن است. از این رو پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود را مرور کرده تا به آن کاملا تسلط یابید. زیرا ممکن است در جلسه از پایان نامه شما پرسش هایی انجام شده تا شما را به چالش بکشند. همچنین امکان دارد شما با این سوال مواجه شوید که علت انتخاب موضوع پایان نامه شما چه چیزی بوده و یا از چه منابعی برای گردآوری آن استفاده کرده اید.

16

شماره نه: مهیا نمودن هزینه های تحصیل:

نکته قابل توجه دیگر آن است که دانشجوی تمام وقت باشید. به این منظور که شخص شاغل نبوده و تمامی وقت خود را صرف پایان نامه کند. از این رو از شما سوال پرسیده خواهد شد که تامین هزینه های تحصیلی شما از چه طریقی می باشد.

شماره ده: آشنایی با اساتید:

 برای آن که نسبت به مصاحبه کنندگان کمی آشنایی پیدا کنید می توانید به سایت دانشکده ای که از سوی آن برای مصاحبه حضوری دعوت شده اید مراجعه نموده و نسبت به اساتید آن دانشگاه، موضواعات پژوهشی و کتاب هایی که منتشر کرده اند، اطلاعات را به دست آورید.

شماره یازده: توصیه نامه:

 جمع آوری توصیه نامه از اساتید برجسته در حوزه تخصصی خود و ارائه آن در زمان مصاحبه بسیار کاربردی است.

شماره دوازده: اهمیت فعالیت های پژوهشی و آموزشی دکتری:

فعالیت های دانشجویان در حوزه تحقیقات و دست آوردهایی شامل مقالات علمی چاپ شده مرتبط با رشته تحصیلی، گواهی ثبت اختراع، تالیف، ترجمه و چاپ کتاب، کیفیت پایان نامه و موارد از این دست برای هر یک از متقاضیان امتیاز محسوب می شود. همچنین یکی از نکات قابل توجه و امتیاز آور در مصاحبه دکتری مربوط به فعالیت های آموزشی دوران تحصیل  مانند معدل و کیفیت دانشگاه  محل تحصیل دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد، داشتن مدرک زبان معتبر و همچنین کسب رتبه در المپیادهای علمی دانشجویی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها