کد خبر: 654227
تاریخ انتشار :

چند کلمه برای دل گفته مان .

چند کلمه برای دل گفته مان .
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

گزارشی از اندیشه مهندس محمد زائری و اهداف گروه بازرگانی فرش زائری

محمد زائری که از سال 1348 در امر تولید و عرضه فرش فعال بوده ، این روزها درگیر یک پرسش از خود میباشد : چرا حال فرش دستبافت ایرانی خوب نیست ؟ چرا هیچ مسئولی حال این طناز هنر سه هزار ساله ایرانی را نمی پرسد ؟

محمد زائری همیشه سعی کرده در طول این نیم قرن تولید ، بهترین ها را داشته باشد . بهترین تولید ، بهترین فرش ، بهترین مواد اولیه ، بهترین مشتری مداری ، بهترین کارشناسی ، بهترین تجارت و همچنان در پی بهترین های دیگر !

مهندس محمد زائری در طی پنجاه سال حضور با موفقیت توانسته با ارائه بهترین ها اعتماد بازار فرش را به دست آورده و اعتباری برای خود کسب کند  و امروزه این دو شاخصه تبدیل به شعارش شده است ( فرش زائری با بیش از نیم قرن سابقه نماد اعتبار و اعتماد )

و اما امروز مهندس محمد زائری با خود خلوت کرده و درخلوت خود پرسشگر شده است که:

برای عظمت فرش دستبافت ایرانی چه کرده ایم ؟

چرا باید این گنجینه ملی در کوران بی توجهی چنین گرد و خاک نیستی رویش بنشیند ؟ چرا تار و پود هنر ارزنده ایرانی این چنین در حال تلاشی میباشد ؟ چرا زیر پای طراحان شگفتی ساز ایرانی خالیست از این هنر در حالی که همیشه در طول تاریخ فرشهای دستبافت ایرانی با بهترین طرح و نقش و بافت زیر پای هنر دوستان و چهره های بین المللی گسترده شده بود ؟  چرا درهای ورود که نه ، درهای تهاجم رقبا به راحتی به روی فیک بافان چند کشور مدعی باز شده و هنرمندان چیره دست ایرانی نظاره گر دیوارهای فرسوده کارگاه های قالی بافی شده اند ؟ و امروزه این کالای ارزشمند که به وسعت بیست و پنج قرن طنازی ، چون تندیس افتخار ایران زمین باید در کنارمان فریاد بزند که چرا گوش شنوا پیدا نمیشود .

فریادی از ناگفته ها ، نا گفته ها را بشنویم ، بشنویم از همزاد کوروش و داریوش . در دل فرش دستبافت ایرانی ، ببینیم شکوه دوران هخامنشی را ؟ و کدام کشور فرش پازیریک سه هزار ساله را دارد ؟ فقط ایران زمین . فقط یک غرور ملی است . کیست حفظش کند ؟

 چرا بینایی خود را روی اصالت فرش ایرانی بسته ایم و دریغ از این غفلت ، غفلتی که سبب ساز شده تا چشمهای یغما گران برای به یغما بردنش دست به تاراج قرنها هویت و افتخار، بزنند .  تاراج گرانی که در شکل و قالب رقیب تولیداتی دروغین از فرش کرده اند . رقبایی دروغین ، رقبایی  غیر اصیل بافت و تخریب گر در مقابل شناسنامه ماندگارایران زمین .

در هر صورت این صنعت پویا و پر از پتانسیل که میتوانست و میتواند جایگزین صنعت نفت شود ، یا حداقل کنار نفت به ذخائر ارزی کمک کند ، این روزها اصلا حالش خوب نیست . ما میخواهیم از نبض در حال اضمحلال فرش ایرانی بگوییم . میخواهیم از تمام محققان ، پژوهشگران اساتید دلسوخته ، طراحان ، تولیدگران و عرضه کنندگان راستین به حق فرش بگوییم و از آنها یاری بستانیم .

کیست که به یاری ما بیاید ؟ این یک فراخوان کاملا ایرانیست . برای هویت بخشی مجدد به فرش دستبافت ایرانی. میدانیم هستند دلسوزانی که واقعیتهای فرش را برای تجدید حیاتش باز به تار و پود فرش پر افتخارایرانی رج بزنند و ببافند.

5

این مجموعه با مساعدت و حمایت مالی گروه فرش زائری قصد دارد به تار و پود دوهزار و پانصد ساله فرش دستبافت ایرانی رسوخ کند . تا قصه کهنه اما نه نخ نما شده فرش پرهیبت ایرانی را ، باز از سر سطر در قالب سلسله مقالات ، گفتگوها ، پادکستها و با بهره گیری از آثار محققان و پژوهشگران فرش در مجموعه ( حقانیت فرش دستبافت ایرانی ) را بنویسد و بگوید و هر آنچه که راست گوییست را در این سایت بگنجاند .که گفتنی بسیار است و باید بسیار گفت تا حلزونی گوشهای بسته باز شود !

 قصد بر این است از فراز و فرودهای این رگ و ریشه هنرایرانی گفته شود . بگوید چه به سر فرش ایرانی در طی تاریخی که بر سر دار بود آمد ولی به دار کشیده نشد ! از این گفته شود که چگونه اولین فرش دستبافت به دست چیره پنجه ها و هنرمندان ایرانی بافته شد و عجبا که اگر هر جای دنیا ، این دستاورد را اینگونه که ما داشتیم داشت ، چنین و چنان میکرند که ما تا امروز چنین و چنان را بلد نبوده ایم . عجبا که فلان جا با تکه ای گوشت چرخ کرده برند جهانی ساخته که بانکهای جهانی حسرت پولش را میکشند ولی فرش دستبافت ایرانی ، هیهات ! به هر حال حمایت کاملاً ملی و ایرانی دوستداران فرش را خواهانیم ، بخصوص دانشجویان هنر با گرایش فرش و طراحی ...

گروه بازرگانی فرش دستباف ایرانی زائری دست جهت یاری دراز میکند تا دلسوزان ، محققان ، تولیدکنندگان ، تجار و صادر کنندگان در کنار هم بنشینند و بگویند و بشنوند تا نجات دهند این خوش نقش تاریخ نشان را ...

ما را در zaericarpet.com  همراهی بفرمایید .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها