کد خبر: 659472
تاریخ انتشار :

کاربرد انواع پالت های پلاستیکی در صنایع غذایی

کاربرد انواع پالت های پلاستیکی در صنایع غذایی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

یکی از لوازمی که در صنعت از آن استفاده های بسیار زیادی می شود، انواع پالت‌های پلاستیکی هستند. کاربرد پالت پلاستیکی باعث می شود تا مواد غذایی دارای چینش منظم‌تری باشند و با سطح زمین و سطوح مختلف تماس نداشته باشند. در این مقاله می خواهیم به معرفی پالت، کاربرد و فواید آن در صنایع غذایی بپردازیم.

پالت پلاستیکی

پالت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

در صنعت برای اینکه مواد مختلف را با نظم و چینش مرتب در قفسه ها قرار دهند، از وسیله ای به نام پالت استفاده می‌کنند. کاربرد پالت در صنایع مختلف باعث شده است تا مدل های مختلف آن در اندازه و ارتفاع های گوناگون ساخته شوند. یکی از حوزه های مهمی که استفاده بسیار بالایی از انواع پالت های پلاستیکی می کند، صنایع غذایی است.

کاربرد پالت پلاستیکی به زمان های بسیار دور برمی گردد و زمان دقیق پیدایش آن به جنگ جهانی دوم مربوط است. در آن زمان ارتش آمریکا برای جا به جایی مهمات خود و سرعت بخشیدن به کارها از این پالت ها استفاده می کردند. این پالت ها به دلیل تنوع بالایی که در کاربرد دارند، در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شوند. دوام و قدرت تحمل این پالت ها متناسب با کاربردی که در صنایع مختلف دارند، متفاوت می باشند. در ادامه به انواع پالت های پلاستیکی و مزایای استفاده از آنها در صنایع غذایی می پردازیم.

 

انواع پالت های پلاستیکی در صنایع غذایی

 

8

 

با توجه به کاربرد پالت پلاستیکی در شرایط و مکان های مختلف، از طراحی های گوناگونی در ساخت این محصولات استفاده شده است. به صورت کلی پالت های پلاستیکی در نمونه های زیر ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند.

پالت های پلاستیکی پشت دار

 کاربرد پالت پلاستیکی پشت دار بیشتر در محیط هایی مثل کارخانه ها است چون می توانند تا چندین ردیف روی یکدیگر بچینند. این پالت ها برای کارخانه داران صرفه اقتصادی داشته و شباهت زیادی نیز به پالت های چوبی دارند. این پالت ها با توجه به ویژگی های ظاهری و ابعادی که دارند با قیمت های مختلف عرضه می شوند.

پالت های توهم خور

 با توجه به نام پالت های توهم خور، این پالت ها داخل یکدیگر قرار می گیرند و فضای کمی را اشغال می کنند. اصلی ترین کاربرد پالت پلاستیکی توهم خور، در فروشگاه های مواد غذایی است چون باعث اشغال کردن فضای کمی از مغازه ها می شوند. به این نوع از پالت ها، پالت های شانه ای نیز گفته می شود که در ابعاد مختلف ساخته می شوند.

پالت های دندانه دار

 این نوع از پالت ها به دلیل استقبال کمی که از آنها شد، امروزه کاربردی در صنایع ندارد و در واقع یک طرح شکست خورده در ساخت پالت به شمار می آید.

9

 

مزایای کاربرد پالت پلاستیکی در صنایع غذایی

 

از هر کدام از مدل های پالت پلاستیکی با توجه به نیاز و شرایط نگهداری مواد غذایی و صنعتی مختلف، استفاده می شود. با توجه به ارتباط بین پالت پلاستیکی و صنایع غذایی، از مدل های مختلف آن در مکان هایی مثل انبارها، سردخانه ها، فروشگاه ها و کارخانه های تولید مواد غذایی استفاده می شود. پالت های پلاستیکی دارای مزایای بسیار زیادی برای نگهداری منظم انواع مواد غذایی می باشند که از مهمترین این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارای قیمت عرضه مناسب
  • عدم نفوذ و تمرکز حشرات و جوندگان روی پالت های پلاستیکی
  • امکان شستشو این پالت ها با انواع مواد شوینده مختلف
  • دارای ظاهری زیبا و منظم
  • دارای رنگ بندی های متنوع برای تفکیک مواد غذایی که داخل آنها قرار گرفته می شود.
  • دارای مقاومت بالا و قابلیت ضربه گیری
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی

با توجه به مزایای که گفته شد، کاربرد پالت پلاستیکی در بسیاری از مواقع برای صاحبان مشاغل باعث کاهش هزینه ها و جلوگیری از ضررهای احتمالی می شود. هزینه کم در خرید این پالت ها یکی از موارد مهمی است که برای بسیاری از افراد اهمیت بالایی دارد. آنها می توانند پالت هایی با قیمت مناسب و البته مقاومت بالا را برای نگهداری و جا به جایی مواد غذایی خود خریداری کنند.

با توجه به کاربرد پالت در صنایع غذایی مختلف، از این ابزارها در مکان هایی مثل انبار و سیلوها نیز استفاده می شود. در چنین محیط هایی امکان وجود حشرات و جوندگان نیز وجود دارد. پالت های پلاستیکی به صورت مقاوم و استریل شده ساخته می شوند تا در چنین شرایطی امکان نگهداری مواد داخل آنها به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

کاربرد پالت پلاستیکی در نگهداری از مواد غذایی مختلف باعث می شود تا این مواد از سطح زمین فاصله بگیرند. یکی از مشکلاتی که موقع قرار دادن مواد غذایی روی سطح زمین وجود دارد، انتقال رطوبت و آلودگی است که حتی در مواد غذایی بسته بندی شده نیز این احتمال وجود دارد. با قرار دادن مواد غذایی داخل پالت ها از نفوذ آلودگی، رطوبت و بسیاری از مشکلات مشابه دیگر جلوگیری می شود. این پالت ها با توجه به ابعادی که دارند و همچنین میزان مواد غذایی که داخل آنها قرار می گیرد به وسیله نیروی انسانی و ماشین های مخصوص، جا به جا می شوند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها