کد خبر: 661706
تاریخ انتشار :

مراسم بزرگداشت مولانا

مراسم بزرگداشت مولانا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جلال‌الدین محمد بلخی، معروف به مولانا، مولوی و رومی از مشهورترین شاعران ایرانی پارسی‌گوی است. پدر او از اکابر صوفیه و عرفا بود و خرقۀ او به احمد غزالی می پیوست. آرامگاه مولانا و پدر او بر روی تپه‌ای باستانی به ارتفاع 1016 تقریبا به بلندای برجی 180 طبقه در قونیه قرار دارد .این آرامگاه به سبک معماری اسلامی زمان سلجوقیان و به دستور همسر یکی از شاهان آن دوره ساخته شده است.  در گذر از میان باغ گل مزار مولانا که با مرمر سنگ فرش شده به حوضچه‌هایی می‌رسید که «چشمه‌ی تزکیه» نام دارند. گنبد سفالین فیروزه‌ای، نشانه‌ای است که از دور‌دست‌ها شما را به آرامگاه مولانا جذب می‌کند. جالب است بدانید آرامگاه مولانا در محل همان باغ گلی است که از دربار سلجوقی هدیه گرفته بودند. هر سال در سالگرد فوت مولانا مراسمی خاص و زیبا در مزار مولانا انجام می‌شود. دوست دارید در این مراسم شرکت کنید؟ ما به شما آژانس گردشگری دالاهو را پیشنهاد می‌کنیم. آژانسی پرآوازه و شناخته شده که به صورت حرفه‌ای در زمینه برگزاری تور، فعالیت دارد. در اینجا بیشتر درباره تور قونیه دالاهو برایتان گفته‌ایم.

 

قونیه کجاست؟

قونیه به سرزمین شعر و عرفان شهرت دارد، نام قونیه تداعی کننده نام مولانا در ذهن هر ایرانی است.

قونیه، یک شهر بزرگ در حاشیه جنوب غربی فلات مرکزی آناتولی و هفتمین شهر پرجمعیت در ترکیه است. شهری که در منابع کهن از آن به عنوان ایکونیون به معنای شمایل یاد می‌شود. دلیل انتخاب این نام، به افسانه ای در اساطیر یونانی بازمی‌گردد. در این افسانه آمده است که بر این شهر اژدهایی چیره شده بود که گه گاهی به آن حمله می‌کرد پسر ژوپیتر این اژدها را کشت و مردم شهر را از بلای او رها کرد. مردم شهر نیز به پاس رشادت این قهرمان اساطیری تصویری از وی را به یکی از دروازه‌های شهر می‌آویزند و به همین مناسبت نام یونانی ایکونیون به معنای شمایل را برای آن برمی‌گزینند. وقتی با تور قونیه دالاهو به این شهر سفر کنید، بی‌شک از دیدن نشانه‌های تاریخی آن شگفت زده خواهید شد.

5

جاذبه‌های دیدنی شهر قونیه

در تور قونیه به مناسبت جشن بزرگداشت مولانا، آژانس مسافرتی دالاهو قصد دارد تا به عنوان اولین جاذبه دیدنی از این شهر از مقبره مولانا و موزه‌های آن دیدن کند. سپس به بازدید از رقص درویش‌های چرخان قونیه بپردازد، به تماشای تپه علاءالدین و موزه‌های قونیه بنشیند از شهر زیرزمینی مخفی قونیه و چند جاذبه گردشگری جذاب دیگر در این شهر دیدن کند. حالا به نقل از آژانس دالاهو، بیشتر درباره هر کدام از جاذبه‌های قونیه بخوانید.

درویش‌های چرخان قونیه

رقص سماع در تور قونیه کاپادوکیا دالاهو در هر خیابان و کوچه‌ای دیده می‌شود. رقص سماع را  مولانا در آئین‌های صوفیان و دراویش جای داده است و انگیزه اصلی رقص سماع را شمس تبریزی در مولانا ایجاد کرده بود. این مراسم وقتی به رویداد شب اُروس یا عروس (مراسم بزرگداشت مولانا و تاریخ درگذشت او) در قونیه نزدیک می‌شود، به اوج خود می‌رسد.

6

تپه علاءالدین

این تپه را در مرکز شهر قونیه قرار دارد و به صورت مصنوعی ایجاد شده است. سابقه تاریخی آن به دوره سلجوقی بر می‌گردد. مناظر زیبای سرسبز و پر گل و همچنین بازدید از کاخ و مسجد تاریخی علاالدین موجب شده تپه علاالدین مقصد مهمی برای گردشگران در تور قونیه پاییز 1401 و تور کاپادوکیا دالاهو باشد. همچنین در بازدید از این تپه می‌توانید در چایخانه‌های آن کمی استراحت کنید و از قهوه ترک یا چای محلی لذت ببرید.

شهرهای زیرزمینی مخفی

شهرهای زیرزمینی بناهای دست‌کندی به دست مسیحیان شهر کاراپینار هستند که از مهمترین جاذبه‌های گردشگری قونیه محسوب می‌شوند. معمولا بیشتر شهرهای زیرزمینی بر اثر ناامنی بوجود آمده‌اند و از بخش‌های مختلفی مثل محل عبادت، انبار، آسیاب، قبرستان و... تشکیل شده. شما می‌توانید در تور قونیه و تور کاپادوکیا دالاهو به دیدار این شهر جذاب هم بروید.

کاپادوکیا

کاپادوکیا در گذشته منطقه‌ای آتشفشانی بوده است، پس از فوران این کوه آتشفشان لایه‌های رسوبی ضخیمی ستون‌های بلند مخروطی، نوک‌تیز و کلاهک ‌دار را تشکیل دادند به مرور زمان و فرسایش‌های طبیعی به شکل امروزی خود درآمدند در نهایت انسان‌ها، خانه‌ها و کلیساهایی را در این سازه‌های طبیعی بنا کردند. این سازه‌های دست کند امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا محسوب می‌شوند.

کاپادوکیا شهری باستانی در منطقه نیمه خشک مرکز آناتولی در کشور ترکیه است. کاپادوکیای ترکیه منطقه ای متنوع از جاذبه های زمین شناسی، تپه ها و خانه های لانه لانه زنبوری و همچنین تخته سنگ های بلند و دارای یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری یعنی بالن سواری می‌باشد. از آنجایی که کاپادوکیا در صخره‌ها ساخته شده، عنوان یکی از سه شهر صخره‌ای دنیا را به آن داده‌اند. اگر دوست دارید این شهر افسانه‌ای را ببینید، در تور کاپاددوکیا دالاهو همراه شوید.

شهر زیرزمینی درینکویو 

شهر زیرزمینی درینکویو به معنای چاه عمیق است. این شهر هشت طبقه دارد و از دوران امپراطوری مادها در منطقه درینکویو باقی‌ مانده است، این شهر اعجاب انگیز قابلیت اسکان 2 هزار نفر و امکاناتی نظیر اصطبل، انباری، مدرسه، سالن‌های غذاخوری و معبد را داشته است. در درینکویو آثار زیادی از ایرانیان باستان به‌ چشم می‌خورد.

دودکش جن

دودکش جن یا دودکش پری در شهر گورمه قرار دارد، در گورمه تعداد زیادی مخروط از جنس خاکستر آتشفشانی وجود دارد که دودکش‌های پری یا دودکش جن  نامیده می‌شوند. نظیر این بنا در پارک ملی برایس کنیون آمریکا و قلعه بهستان در ایران می‌باشد. قدمت دودکش جن در کاپادوکیه به فوران آتشفشانی در 60 میلیون سال قبل می‌رسد.

بالن سواری

بالن‌سواری در تور کاپادوکیا و تور قونیه دالاهو از لذت بخش‌ترین و جذاب‌ترین تفریحات در این شهر و کشور ترکیه می‌باشد، البته لازم به ذکر اسک که بگوییم این تفریح جذاب با تجربه‌ای گران قیمت همراه است  قیمت بلیط‌های بالن سواری عبارتند از: نفری 120 یورو در فصول خلوت و 300 یورو در فصول شلوغ سال که قیمت این بلیط‌ها در ماه‌های مختلف سال  متغیر است.  البته اگر نمی‌خواهید سوار بالن‌ها شوید می‌توانید از نزدیک با این بالن‌ها عکس بگیرید، درباره آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید و حتی از منظره زیبا پرواز آن‌ها در آسمان لذت ببرید.

غارها کاپادوکیا و آثار باستانی آن

با شرکت در تور قونیه کاپادوکیا دالاهو یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی از انسان‌های قدیم را خواهید دید، کاپادوکیا از دوره مادها به بعد بخشی از پادشاهی ایران بوده است در این غارها سنگ‌نوشته‌ها و لوح‌های سفالی و نوشته‌هایی به خط میخی یافت شده است که از مقررات مالی، قراردادهای ازدواج، اختلافات تجاری و... در آنها است.

 

چرا باید در تور قونیه کاپادوکیا دالاهو شرکت کنیم؟

با دالاهو در سفرهای بسیاری مانند تور کوبا می‌توانید همراه شوید.

تور قونیه کاپادوکیا دالاهو در آذر ماه به خاطر برگزاری رویداد‌هایی مانند بزرگداشت مولانا و رقص سماع برگزار می‌شود علاوه بر آن قونیه به داشتن رویداد‌های بسیاری نیز معروف است، جشن سیای آرس جشنواره‌ای است که در ماه  آذر مصادف با درگذشت مولانا در قونیه برگزار می‌شود. در این رویداد فرهنگی نمایش‌هایی با موضوع مولانا اجرا می‌شود که مورد استقبال گردشگران و مسافران دالاهو در  تورهای قبلی قونیه قرار گرفته است. در طول زمان برگزاری این تور توسط آژانس سیر و سفر دالاهو به رستوران‌های معروف قونیه سر می‌زنید و غذاهای خوشمزه قونیه را امتحان می‌کنید و می‌توانید با رفتن به مراکز خرید معروف در قونیه سوغات و اجناس مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها