کد خبر: 662318
تاریخ انتشار :

راه های شناخت شخصیت چیست؟

راه های شناخت شخصیت چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

یک روانشناس می تواند شخصیت افراد را از ارتباط فردی و اجتماعی آن‌ها به راحتی شناسایی کند. بررسی احساسات و هیجانات خود همچنین اعمال و رفتار و تفکر انسان ها کمک می کند تا شما شخصیت آنها را به راحتی شناسایی کنید. شخصیت شناسی همان روانشناسی شخصیت است که یک درمانگر با طرح تست انیاگرام و تست mmpi می تواند به راحتی به آن دست پیدا کند. شخصیتی یک ویژگی منحصر به فرد است که در همه افراد یکسان نیست و بر همه چیز حتی روابط شما تاثیر می گذارد. یکی از محبوب ترین و بزرگرترین شاخه ای روانشناسی شناخت شخصیت است که به بهبود زندگی انسان کمک زیادی کرده است.

بیشتر روانشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که شخصیت چگونه رشد می کند و نحوه تفکر و رفتار ما اثر دارد. برخی افراد از نظر شخصیتی به هم شباهت دارند و برخی دیگر کاملا متفاوت هستند. کار اصلی روانشناسان تشخیص اختلالات شخصیتی و همچنین درمان آنها است‌. شناخت شخصیت انسان کمک می کند تا افراد بتوانند ارتباط گسترده تری با دنیای پیرامون خود داشته باشند. در شکل گیری شخصیت انسان عوامل مختلفی چون وراثت و شرایط فرهنگی و اجتماعی و همچنین خانواده ونحوه تربیت والدین نقش دارند و در واقع ماهیت اصلی آن را تشکیل می دهند.

شخصیت شناسی باعث می شود تا شناخت بهتری از دیگران داشته باشید که در این صورت می توانید ارتباط خوبی هم با آنها برقرار کنید. تنها چیزی که انسان ها را از یکدیگر متمایز می کند خصوصیات و صفات و همچنین عواطف و آمادگی های آنها است که در واقع شخصیت اصلی آنها را تشکیل می دهد. ما بر اساس اطلاعات، برداشت‌ها و واکنش‌هایی که نسبت به این شخص تاکنون داشتیم می توانیم شخصیت وی را برای خود ارزیابی کنیم. مهارت ها و تخصصی که یک روانشناس دارد باعث شده تا بتواند در ارزیابی شخصیت افراد نقش موثری داشته باشد.

راه های شناخت شخصیت

 

نقش تست انیاگرام در شخصی شناسی

تست ها در شناخت شخصیت نقش مهمی دارند به همین دلیل امروزه روانشناسان از تست انیاگرام برای شناخت شخصیت استفاده می کنند. تست انیاگرام یک سیستم برای تعیین مدل شخصیتی است که الگوهای مهمی را توصیف می کند تا بتواند به شناخت بهتر افکار که اعمال و رفتار و احساسات افراد بپردازد. آیت تست دارای یک چهارچوب خاص است که به شناخت در درک افراد کمک کند و دلیل برای رفتارهای آن‌ها در موقعیت های مختلف را نشان می دهد‌. در این تست ۵۴۱ سوال به صورت کاملا تخصصی طراحی شده که افراد با پاسخ به این سوالات می توانند شخصیت خود را به راحتی مشخص کنند. در این تست ۹ نوع شخصیت مورد بررسی قرار می گیرد که هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند.

نقش هر یک از تیپ های شخصیتی درون یک نمودار درج شده و ارتباط بین تیپ های شخصیتی را به راحتی نشان می دهد. با ترسیم این نمودار شما می توانید اطلاعات خوبی را بدست آورید. فهمیدن نوع انیاگرام یک شخص به ما کمک می‌کند تا ببینیم که چرا آنها به روش خاص خود رفتار می‌کنند. ما به کمک این تست می توانیم نوع انیاگرام افراد را مشخص کنیم هر چند که گیج کننده و متناقض باشند. اعتقادات اصلی افراد در انیاگرام مشخص می شود و به آنها کمک می کند تا اقدامات و تصمیم گیری های خاصی را دنبال کنند. انیاگرام همچنین به ما کمک می‌کند تا درک کنیم مردم چگونه به استرس واکنش نشان می‌دهند.

 این تست کاملا کاربردی بوده که سازگاریرو پاسخ افراد به محیط های استرس زا را بررسی می کند و درک اشخاص را به خوبی به ما نشان می دهد.  فرصت هایی که شما برای پیشرفت شخصی دارید در این تست به خوبی نشان داده می شود و می توانید به کمک آن درک بهتری از دیگران داشته باشید. ۵۲ دقیقه زمان برای پاسخ به این آزمون دارید و می توانید آن را به صورت آنلاین هم انجام دهید. ویژگی های خوبی که این تست برای شناخت شخصیت دارد باعث شده تا امروزه مورد استقبال قرار بگیرد.

راه های شناخت شخصیت

 

استفاده از تست mmpi   برای شخصیت شناسی

علاوه بر تست انیاگرام تست های دیگری هم برای شناخت شخصیت طراحی شده آن که بهترین و مهمترین آنها تست mmpi  است‌. این تست چند وجهی بوده به طوری که ابعاد مختلف شخصیت را مورد بررسی قرار می دهد. یکی از رایج ترین و معتبرترین تست ها همین بوده که می تواند در شناخت شخصیت هم به روانشناسان کمک کند. این تست برای اهداف مختلفی طراحی شده و کاربردهای زیادی در حوزه روانشناسی دارد. به کمک آن می توان قبل از مداخلات درمانی ارزیابی های کاملی را انجام داد. علاوه بر این تست mmpi  بیماران بستری را هم مورد بررسی قرار می دهد. با این تست می تواند مشاوره های خوبی قبل از ازدواج انجام داد و شناخت بهتری از شخصیت فرد پیدا کرد. برای مشاوره طلاق و اختلافات زوجین و همچنین ارزیابی شغلی این تست بیشترین سطح کاربری را دارد.

تست شخصیت شناسی MMPI معمولا توسط روانشناسان و مشاوران قبل از مصاحبه های تشخیصی انجام می شود. این تست به آن ها کمک می کند تا ارزیابی دقیق تری از مشکلات فرد داشته باشند. در دعاوی کیفری و حضانت نتیجه این دست یک مدرک پزشکی قانونی بوده که سندیت زیادی هم دارد. برای غربالگری های شغلی  خصوصا حرفه های پر خطر این تست  توانسته بهترین عملکرد را داشته باشد. در این تست ۷۶۵ سوال مطرح شده که کاملا تخصصی است و افراد باید با دقت و صداقت به آنها پاسخ دهند.

دوره شخصیت شناسی

برای افرادی که در حوزه های فروش، مذاکره، رفتار سازمانی و ... فعالیت دارند دوره شخصیت شناسی یکی از بهترین دوره ها بوده که می تواند به شناخت شخصیت افراد کمک کند. این افراد برای اینکه ارتباطاتی گسترده و قوی داشته باشند باید ابتدا شخصیت افراد را به خوبی بشناسند. دوره شخصیت شناسی یکی از پر فروش ترین دوره ها بوده که در آن تست های مختلفی هم ارائه می شود. این مدل شخصیت شناسی به ما کمک می‌کند تا درک صحیحی از افراد مختلف در جلسات مذاکره یا فروش داشته باشیم و بتوانیم بهتر روی دیگران تاثیر بگذاریم. با لین کار موفق می توانیم تیم فروش خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم.

رفتارهای یک فرد در شرایط محیطی مختلف شخصیت افراد را تشکیل می دهد که پایدار نیست و شما در هر شرایطی رفتار متفاوت مشاهده خواهید کرد. برای اینکه در ارتباط با دیگران به مشکل برخورد نکنیم بهتر است ابتدا شناخت درستی از آنها داشته باشیم. اگر شناخت خوبی از شخصیت افراد داشته باشید قطعا عکس العمل مناسبی را در مواجه شدن با آنها نشان می دهید. در دوره شخصیت شناسی تمام احساسات و رفتارها و تفکرات افراد مورد ارزیابی قرار می گیرد. در واقع شخصیت شناسی یک علم است که شما را با جنبه های مختلف شخصیت آشنا می کند. در این صورت وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنیم اطلاعات دقیق از تیپ شخصیتی آنها خواهیم داشت. دوره های شخصیت شناسی کاملا مفید هستند و تست هایی که در آنها ارائه می شود کمک می کند تا افراد بتوانند شخصیت یکدیگر را به صورت کاملا جزئی بشناسند. محققان معتقدند هدف از شناخت شخصیت افراد، درک بهتر تفاوت‌های شخصی انسان ها است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها