کد خبر: 664802
تاریخ انتشار :

ماراتن نفسگیر در آمریکای لاتین/ ترامپ برزیلی ها آرام و قرار ندارد

ماراتن نفسگیر در آمریکای لاتین/ ترامپ برزیلی ها آرام و قرار ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

روز یکشنبه ،دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل برگزار می شود تا شهروندان این کشور از میان دو نامزد انتخاباتی یعنی "داسیلوا" و " بولسونارو" یک گزینه را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند. نکته قابل تامل اینکه بولسونارو که شخصیت و افکار وی شباهت بسیار زیادی به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا داشته و خود را کماکان طرفدار ترامپ می داند، شکست در انتخابات را از اکنون قبول ندارد! بولسونارو اعلام کرده است که شکست وی در انتخابات به معنای تقلب می باشد و وی چنین موضوعی را نمی پذیرد.

فضای انتخاباتی برزیل نیز به این موضوع دامن زده است.  بر اساس یک نظرسنجی جدید که احتمال حضور رای دهندگان در روز انتخابات را در نظر می گیرد، رقابت ریاست جمهوری برزیل همچنان در حال فشرده شدن است.نظرسنجی Quaestموسسه  که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می دهد که شتاب افزایش آرای  رئیس‌جمهور کنونی برزیل یغنی  ژایر بولسونارو در حال محو شدن است اما هنوز تعدادی آرای خاکستری و سفید وجود دارد که می تواند نتیجه این ماراتن را در دقیقه 90به سود یکی از دو نامزد تغییر دهد. بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته ، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، 52.1 درصد آرای شرکت کنندگان در نظرسنجی ها را به دست آورده است. در مقابل، بولسونارو 47.9 درصد آرا را با خود اختصاص داده است. البته این نظرسنجی ، بدون در نظر گرفتن آرای خاکستری و سفید منتشر شده است. بر اساس دیگر نظرسنجی های صورت گرفته در برزیل، حدود 7 درصد از شهروندان هنوز تصمیم نهایی خود را در خصوص رای به بولسونارو یا داسیلوا اتخاذ نکرده اند. گردش آرای این درصد اندک ( اما تاثیرگذار) می تواند به قیمت شکست یا پیروزی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برزیل تمام شود.

نکته دیگر، به روند رشد آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برزیل باز می گردد. بر این اساس، آرای بولسونارو حدود 0.8 درصد نسبت به دفعه قبل افزایش و در مقابل، آرای داسیلوا به همین میزان کاهش یافته است. اگرچه شیب کاهش و افزایش آرای طرفین تند نیست، اما این روند می تواند طی ساعات باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تقویت شود. در این معادله، بولسونارو می گوید اگر در انتخابات شکست بخورد، نتایج آرا را نخواهد پذیرفت! به عبارت بهتر، وی از اکنون به طرفدارانش ( در صورت شکست در انتخابات سراسری) فرمان شورش داده است. موضوعی که نشان دهنده نگاه و رویکرد مشترک وی و ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت به مسائل جاری در کشورهایشان است!

در هر حال به زودی بزرگترین انتخابات آمریکای لاتین به پایان خواهد رسید. در این میان بولسونارو و داسیلوا از ابزارهای گوناگونی در راستای جلب آرای عمومی در ساعات پایانی رقابت استفاده می کنند. بولسوناروی 67ساله در آخرین اقدامات دولتش، کمکهای رفاهی را برای حدود نیم میلیون برزیلی تمدید کرده و حتی کمک هزینه معیشتی را برای رانندگان تاکسی در این کشور افزایش داده است. برخی تحلیلگران برزیلی از جمله توماس ترومن مقاله نویس مستقر در ریو دوژانیروم ی گویند که چنین سیاستهایی در برزیل معمول است و روسای جمهوری که در مسند قدرت حضور دارند به طور طبیعی از امتیازات بیشتری درخصوص ارائه کمکهای معیشتی و مالی به شهروندان برخوردار هستند.

در مقابل، لولا داسیلوا  76 ساله، تلاش کرده است از اشتباهات رئیس جمهور و متحدانش در چند روز گذشته استفاده کند. او سیاستهای سلبی و افراطی بولسونارو در حوزه زنان یا ترویج استفاده از سلاح را شدیدا مورد انتقاد قرار می دهد .مشاوران بولسونارو به وی توصیه کرده اند تا ازمواضع تند و تنش زا در فضای داخلی برزیل طی روزهای باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری خودداری کند تا راحت تر بتواند آرای خاکستری و مردد را به سود خود به حزب متبوعش به گردش در آورد. در هر حال آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی برگزار می شود که اکثر رای دهندگان تصمیم نهایی خود را در حمایت از یکی از دو نامزد اصلی اتخاذ کرده اند. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده اند که پس از برگزاری انتخابات سراسری برزیل، شاهد بروز بحرانهای پایدار و مزمنی در فضای داخلی این کشور خواهیم بود.  بر اساس این پیش بینی ها و هشدارهای صورت گرفته، شکست یا پیروزی بولسونارو هر دو مولد ناآرامی هایی در ریودوژانیرو و دیگر شهرهای برزیل خواهد بود .

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها