کد خبر: 665468
تاریخ انتشار :

تفاوت و مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی

تفاوت و مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

داکت اسپلیت، نوعی سیستم تهویه است که در مکان های مختلف نصب می گردد. این سیستم، وظیفه سرمایش و گرمایش مکان های گوناگون را به عهده دارد. نکته جالب این است که این دستگاه هم می تواند منازل را در فصول سرد برای شما گرم کند و هم می تواند برای سرد کردن در فصل های گرم سال به کار رود. کاربری این دستگاه امروزه بسیار زیاد است. به دلیل، صرفه جویی در انژری که دارد، جایگزین مناسبی برای کولر و بخاری است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ادامه مقاله همراه باشید.

سیستم داکت اسپلیت چیست؟

همانطو که در بالا گفته شد، داکت اسپلیت، یک سیستم گرمایشی_سرمایشی می باشد که در مکان های گوناگون کاربری دارد. بسیاری از افراد حتما مشاهده کرده اند که با قدم گذاشتن در یک محیط اداری یا یک خانه شیک، این سیستم بر روی سقف نصب شده است و بر حسب تابستان یا زمستان، به کار برده می شود.

این سیستم تهویه، از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول کندانسور نام دارد که به آن یونیت خارجی نیز گفته می شود. قسمت دوم آن هواساز نام دارد که به یونیت داخلی هم معروف است. اگر در این مقاله با آرتا نسیم همراه باشید، به طور کامل این سیستم گرمایشی_سرمایشی را به شما معرفی خواهیم کرد.

کندانسور و هواساز هر کدام از اجزای جداگانه ای تشکیل شده اند. یونیت خارجی یا کندانسور شامل قطعاتی مانند: فین، دینام، پروانه و کمپرسور است. یونیت داخلی یا هواساز هم از قطعاتی مثل: سینی، دینام، پروانه، کویل، فیلتر و اپراتور تشکیل شده است.

سیستم های سرمایشی_گرمایشی داکت اسپلیت، به صورت توکار درون سقف نصب می شوند. کانال کشی هایی که در درون ساختمان وجود دارد هوا را از طریق این سیستم به اتاق ها و قسمت های دیگر منتقل می کند.

نحوه گرمایش و سرمایش این سیستم با یکدیگر تفاوت هایی دارد. همانطور که گفته شد این دستگاه از قسمت های مختلف یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. برخورداری دستگاه از این قطعات باعث می شود زمان گرم کردن، آب گرم درون دستگاه، محیط را گرم کند. اما به هنگام فصول گرم، این سیستم، مانند کولر گازی و اسپلیت عمل می کند.

کندانسور

کولر گازی چیست؟

داکت اسپلیت را به طور خلاصه در قسمت بالا شرح دادیم و قطعات تشکیل دهنده آن را معرفی کردیم. حال می خواهیم درباره کولر گازی توضیح مختصری بدهیم تا تفاوت های میان این دو دستگاه را متوجه شوید.

سال 1840، انقلابی عظیم در حوزه سیستم های خنک کننده رخ داد. در آن سال، مردم فلوریدا، به دلیل گرمای شدید هوا، جان خود را از دست می دادند. جان گوری، یکی از محققان و پزشکان که در آن دوره می زیست، به این فکر افتاد که برای حل مشکل گرما باید راه حلی را پیدا کند.

جان به این نتیجه رسید که باید یک دستگاه مصنوعی تولید شود تا بتواند هوا را خنک کند. در آن دوران، مردم یخ هایی را از مکان های دور مانند دریاچه های یخ شمال کشور آمریکا، نیاز داشتند تا جمع آوری کنند و به خانه ها بیاورند.

این کار هزینه بسیار زیادی را در بر داشت و جابجایی آن یخ ها، کار دشواری بود. این ایده در ذهن جان گوری قوت بیشتری پیدا کرد و او توانست با استفاده از یک کمپرسور، سیستمی را بسازد که آب و بخار را به یخ تبدیل کند.

اولین و ابتدایی ترین ایده ساخت کولر را می توان مربوط به آن دوران دانست. جان توانست در سال 1851 این اختراع را به نام خود ثبت کند.

بررسی تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

داکت اسپلیت، نوعی وسیله سرمایشی است که پنل های مخصوص به آن باید زیر سقف کاذب نصب شود. این دستگاه، علاوه بر سیستم سرمایشی دارای سیستم گرمایشی نیز هست.

کارکرد گرمایش و سرمایش در این دستگاه ها، به صورت کاملا جداگانه ای از یکدیگر عمل می کنند. کانال های تهویه داکت، با چشم قابل رویت نیستند. زیرا، در قسمت تحتانی سقف های کاذب قرار دارند.

دستگاه اسپلیت در واقع نوعی کولر گازی است. اسپلیت در معنای لغوی به معنای دو تکه می باشد. در حقیقت اسپلیت ها جدید ترین نوع کولر های گازی به شمار می روند که در بازار فروش خوبی داشته اند. تفاوت های این دو باعث گردیده است تا خریداران، با مقایسه این دو، در نهایت نتیجه بگیرند که داکت را خریداری نمایند.

 

انتخاب کولر گازی

داکت اسپلیت و کولر گازی هر دو وسیله های مناسبی جهت تهویه هوا هستند. برای انتخاب دقیق یک کولر گازی خوب، ابتدا باید به نوع کاربری آن و محل مورد نظر جهت استفاده دقت کنید.

اگر تحقیقات لازم را انجام ندهید ممکن است که در آینده از خرید آن، احساس نارضایتی به شما دست دهد. ظرفیت کولر های گازی با یکدیگر تفاوت دارد که این موضوع به هنگام خرید باید لحاظ شود.

انواع مدل های کولر گازی را می توان به : کولر های دو تکه یا اسپلیت، مدل پنجره ای یا یونیت، پرتال، داکت اسپلیت، مولتی اسپلیت، سقفی و زمینی و ایستاده معرفی کرد.

هر کدام از این مدل ها، کارکرد جدا گانه ای دارند و به هنگام خرید باید به دقت به ویژگی های آن ها دقت کرد. اما کولر گازی ها هم مانند دیگر وسائل و ابزار ها، دارای معایب و فوایدی هستند.

از جمله فواید این دستگاه می توان به کمتر کردن آلودگی محیط، برخورداری از فیلتر ضد حساسیت، دارا بودن ظرفیت بالا در حالت سرمایش و گرمایش، نصب شدن آسان در مکان های گوناگون، کم بودن مصرف انرژی (به خصوص مدل اینورتر)، دارای بودن از قابلیت ترموستات دمایی، تنظیم دمای محیط به صورت اتوماتیک، عدم ایجاد آلودگی صوتی، تهویه بسیار مناسب و مطبوع و ... اشاره کرد. 

انتخاب داکت اسپلیت

انتخاب داکت در هر صورت برای خریدار به صرفه تر از انواع کولر گازی و اسپلیت است. برخورداری از سیستم گرمایش_سرمایش یکی از مزیت های مهم این دستگاه تهویه به شمار می رود.

داکت اسپلیت ایرانی

قیمت داکت اسپلیت و کولر گازی

قیمت داکت به مراتب بسیار بالاتر از اسپلیت است. شروع قیمت  داکت برای خریداران از 30 میلیون آغاز می شود و تا 100 میلیون هم با توجه به امکانات و خدمات در بازار وجود دارد. اما قیمت خرید اسپلیت از زیر 10 میلیون تومان آغاز می گردد و با توجه به امکانات بیشتر افزایش می یابد.

هزینه مصرف برق اسپلیت و داکت اسپلیت

مصرف برق این دو دستگاه با توجه به نوع برند، متفاوت خواهد بود. هرچه قطعات مصرفی این دستگاه ها، مرغوب تر باشند، باعث کاهش هزینه و مصرف برق خواهند شد. برای درک بهتر این موضوع می توانید قبض های برق را نگاهی بیندازید و مقایسه کامل این دو را انجام دهید.

انتخاب اسپلیت یا داکت اسپلیت؟

انتخاب داکت اسپلیت یا اسپلیت، سوال بسیاری از خریداران و مشتریان است. با توجه به توضیحات جامعی که در بالا ارائه دادیم، می توانیم بگوییم کاربری و استفاده ای که داکت دارد برای افراد بهتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالب بالا مراجعه کنید.

بهترین داکت اسپلیت

خرید داکت اسپلیت

برای خرید داکت اسپلیت می توانید به فروشگاه اینترنتی تهویه مطبوع آرتانسیم تولیدکننده انواع داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل و یا مراکز مجاز خرید این دستگاه ها، مراجعه داشته باشید. در مرحله اول برند مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس قیمت های آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها