کد خبر: 666516
تاریخ انتشار :

آیا ولیعهد سعودیها ازجمهوریخواهان ناامید می شود؟/چراغ سبز بایدن به بن سلمان

آیا ولیعهد سعودیها ازجمهوریخواهان ناامید می شود؟/چراغ سبز بایدن به بن سلمان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 معمای بن سلمان هنوز برای بایدن و مقامات کاخ سفید حل نشده است. بایدن به وضوح می داند که بن سلمان نهایت تلاش خود را جهت به شکست کشاندن کمپین انتخاباتی دموکراتها در انتخابات سنا صورت داد اما در نهایت به هدف خود نرسید. فراتر از آن، هنوز تعلق خاطر اقتصادی و سیاسی بن سلمان به ترامپ و کوشنر به قوت خود باقیست. با همه این اوصاف به نظر می رسد که دموکراتها در صدد تنظیم معامله ای جدید با بن سلمان یا حتی تقابل با وی به روش نرم و آرام هستند! همین مسئله، بیم و امیدهایی را در ذهن مقامات سعودی ایجاد کرده است.

آمریکا اعلام کرده است که محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در پرونده شکایت نامزد جمال خاشقجی ، دارای مصونیت است و محاکمه نخواهد شد.خاشقجی، منتقد برجسته سعودی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.براساس گزارش‌های منتشر شده، نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند که محمد بن‌سلمان دستور قتل آقای خاشقجی را صادر کرده بود.با این حال در پرونده‌ای که در دادگاهی در آمریکا در حال پیگیری است، وزارت خارجه این کشور اعلام کرده که به او به دلیل نقش جدیدش به عنوان نخست وزیر عربستان، مصونیت داده است.خدیجه چنگیز، نامزد سابق آقای خاشقجی در واکنش به این کار وزارت خارجه آمریکا در توییتر نوشت که با این حکم «جمال امروز دوباره درگذشت».

او همراه با گروه حقوق بشری «دموکراسی برای جهان عرب اکنون» (سپیده دم) که توسط  خاشقجی تأسیس شده بود، در آمریکا خواهان میزان نامشخصی خسارت از ولیعهد سعودی برای قتل نامزدش، شده است.در این شکایت، رهبران عربستان سعودی و مقامات بلندپایه این کشور به «ربودن، حبس، خوراندن دارو، شکنجه و ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقیم آمریکا و مدافع دموکراسی» متهم شدند.

محمد بن‌سلمان در سال ۲۰۱۷ توسط پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان ولیعهد معرفی شد.

این شاهزاده جوان ۳۷ ساله در سپتامبر سال جاری به سمت نخست‌وزیری عربستان منصوب شد.وکلای وزارت دادگستری آمریکا گفتند که ولیعهد به عنوان «رئیس دولت خارجی» از مصونیت رئیس دولت در برابر صلاحیت دادگاه‌های ایالات متحده، برخوردار است.به گفته آنها «دکترین مصونیت رئیس دولت یک اصل در حقوق بین‌الملل است».

با این حال دولت بایدن تاکید کرده که این مصونیت به معنای بی‌گناهی نیست.سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد که «این یک تصمیم قانونی است که توسط وزارت خارجه بر اساس اصول عرفی، قدیمی و تثبیت شده حقوق بین الملل اتخاذ شده» و «این ربطی به اصل پرونده ندارد».

اما سوال اصلی اینجاست که چرا این دکترین، پس از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره به مبنای عملکرد دولت بایدن در قبال بن سلمان و همراهانش در ریاض تبدیل شده است؟! فراتر از آن، بارها مقامات کاخ سفید مدعی شده اند که اجازه تنفس موثر به بن سلمان را در منطقه و حوزه روابط بین الملل نخواهند داد. عربستان سعودی گفته است که روزنامه نگار سابق واشنگتن پست در یک «عملیات خودسرانه» توسط تیمی از ماموران اعزام شده برای متقاعد کردن او برای بازگشت به پادشاهی عربستان کشته شده است.با این حال، مقامات ایالات متحده گفتند که سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) «با درجه اطمینان متوسط ​​تا بالا» به این نتیجه رسیده است که محمد بن‌سلمان در این قتل دست داشته است.اما اکنون مقامات آمریکایی به سادگی این موضوع را لاپوشانی یا تحریف می کنند!

نکته پایانی، به ارتباطاتی آتی بن سلمان و حزب جمهوریخواه باز می گردد. به رغم  به اعلام رسمی حضور ترامپ در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2024، احتمال دارد حزب جمهوریخواه در نهایت وی را به عنوان نامزد رسمی معرفی نکند! در چنین شرایطی ممکن است در نهایت ترامپ از بن سلمان بخواهد تا ضمن معامله با دموکراتها، بازی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آتی را بر هم بزند! در چنین شرایطی اساسا نحوه بازی بن سلمان در قبال جمهوریخواهان مشخص نیست و تابعی از نحوه تعامل یا تقابل این حزب با رئیس جمهور سابق آمریکاست. لاز به ذکر است که پس از انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، دولت آمریکا برای ۷۶مقام سعودی محدودیت صدور روادید اعلام کرد. این محدودیت‌های صدور روادید شامل تعدادی از مقام‌های ریاض، خانواده‌های آنها و گارد سلطنتی سعودی شد اما محمد بن سلمان به عنوان عامل و فرمانده اصلی این عملیات تروریستی و خونین تحریم نشد!بنابراین،  اصلی ترین معضل دموکراتها در قبال بایدن مربوط به ماجرای ارتباطات گسترده ولیعهد سعودیها  و نزدیکان بن سلمان با ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و داماد وی جرد کوشنر می باشد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها