کد خبر: 666762
تاریخ انتشار :

نکات کلیدی خرید ملک در ترکیه که باید بدانید

نکات کلیدی خرید ملک در ترکیه که باید بدانید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ترکیه یکی از محبوب‌ترین کشورهایی است که علاقه مندان به سرمایه گذاری ملکی و مهاجرت آن را انتخاب می‌کنند. خرید ملک در ترکیه علاوه بر اینکه می‌تواند امکان دریافت اقامت یا اخذ پاسپورت این کشور را برای شما فراهم کند، فرصت بسیار خوبی برای تجربه یک سرمایه گذاری ملکی ارزشمند است؛ البته به شرطی که تجربه لازم در این مورد را داشته باشید!

کم نیستند افرادی که به ‌دلیل عدم اطلاع از قوانین خرید ملک در ترکیه یا عدم آگاهی و بی‌کفایتی شرکت‌های مهاجرتی دچار زیان‌های مالی جبران ‌ناپذیر شدند.لازم است قبل از اینکه برای سرمایه گذاری ملکی در ترکیه اقدام کنید، نکاتی که می‌تواند اطلاعات شما را در این باره کامل کند، بدانید. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مطلب تلاش کردیم مهم‌ترین نکات مربوط به خرید ملک در ترکیه را برای شما توضیح دهیم.

✔ حداقل مبلغ سرمایه گذاری ملکی برای اخذ اقامت و دریافت شهروندی

مناطق مختلف کشور ترکیه به ‌ویژه استانبول املاک مسکونی و تجاری بسیار خوبی برای خرید نقدی و اقساطی دارد. اگر قصد شما از سرمایه گذاری ملکی دریافت پاسپورت یا اخذ شهروندی این کشور است، حداقل مبلغ سرمایه گذاری شما باید ۴۰۰,۰۰۰ دلار باشد. ولی اگر هدف شما دریافت اقامت دائمی ترکیه باشد، باید حداقل مبلغ سرمایه گذاری شما ۷۵,۰۰۰ دلار باشد.

شرایط و نحوه خرید املاک دست دوم تا حدودی با املاک نوساز و پیش فروش تفاوت دارد و در این مورد پیشنهاد می‌کنیم با تیم‌های حرفه‌ای مانند هوم ترکی همکاری کنید، ولی شما با خرید ملک دست دوم هم می‌توانید اقامت یا شهروندی ترکیه را دریافت کنید.

✔ ارزش سرمایه گذاری و موقعیت مکانی ملک

شهرها و محله‌های مختلف ترکیه از نظر قیمت، ارزش سرمایه گذاری و رشد قیمت در آینده با هم تفاوت دارند. به ‌عنوان ‌مثال، استانبول یکی از شهرهای ایده آل ترکیه است که قیمت املاک مناطق آسیایی و اروپایی آن با هم تفاوت دارد. بعضی از مناطق در حال توسعه هستند و پیش بینی می‌شود به ‌زودی رشد چندین برابری قیمت را تجربه کنند. به طور کلی هر چه از تنگه بسفر به ‌سمت حاشیه‌های مناطق اروپایی و آسیایی حرکت می‌کنیم، قیمت املاک تا حدودی کاهش پیدا می‌کند، ولی همچنان سرمایه گذاری ملکی در استانبول با ارزش و سودآور است.

بین منطقه آسیایی و اروپایی استانبول، بخش آسیایی جزو بخش‌های در حال پیشرفت و توسعه استانبول است که اخیراً بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته ‌است. دولت نیز در هر دو منطقه آسیایی و اروپایی استانبول طرح توسعه و پیشرفت را در نظر گرفته است. بخش آسیایی در سال 2023 به مرکز اداری ترکیه تبدیل و تمام اداره‌های مرکزی از آنکارا به این بخش آسیایی منتقل خواهد شد. بخش اروپایی نیز طرح کانال استانبول یا تنگه بسفر جدید را خواهد داشت.

دو اتوبان تابش و تم در استانبول احداث شده‌اند. املاکی که پایین اتوبان تابش و بین تابش و خط ساحلی قرار گرفته‌اند، بیشترین قیمت را دارند. املاکی که بین این دو اتوبان قرار دارند نیز خانه‌های خوب و قیمت مناسبی هستند. دو اتوبان E5 اِبِش و اتوبان E80 یا تِم هم در شرق به غرب استانبول احداث شده‌اند. املاکی که پایین اتوبان E5 و بین این اتوبان تا خط ساحلی قرار گرفته‌اند، بیشترین قیمت را دارند و املاکی که بین دو اتوبان E5 و E80 قرار دارند، خانه‌های قیمت مناسب‌تری هستند.

2

✔ مناطق و محله‌های ممنوعه برای اخذ اقامت

اگر هدف شما از خرید ملک صرفاً اخذ اقامت دائمی ترکیه است، توجه داشته باشید که براساس جدیدترین قوانین اداره مهاجرت ترکیه، ملک مورد نظر شما نباید در مناطق ممنوعه باشد. مناطق ممنوعه به مناطق و محله‌هایی گفته‌ می‌شود که بیش از 25 درصد از کل جمعیت ساکن آن را اتباع خارجی تشکیل داده باشند.

در واقع اگر در یک منطقه یا محله تعداد افراد خارجی که اقامت دارند بیش از یک چهارم کل ساکنین منطقه باشد، با درخواست متقاضیان جدید مبنی بر اخذ اقامت دائمی با خرید ملک در آن مناطق موافقت نخواهد شد. تعداد این مناطق ابتدا در ابتدا حدود 700 محله بود، ولی تا به امروز به حدود 1200 محله افزایش پیدا کرده‌ است. می‌توانید فهرست به‌روز این مناطق را سایت اداره مهاجرت ترکیه ملاحظه کنید.

✔ ارائه برگه Uygunluk belge (اویگونلوک بلگسی) برای اخذ پاسپورت

زمانی که برای خرید ملک و دریافت پاسپورت ترکیه اقدام می‌کنید، طبق قوانین سال 2022 اداره مهاجرت باید مبلغ سند ملک، مبلغ کارشناسی ملک (اکسپرتیز راپورت) و مبلغ گواهی خرید ارز (دوویز آلئیم بلگسی) همگی برابر و معادل 400.000 دلار یا همان مبلغ وطن داشی (پاسپورت) باشند.

1.دوویز آلئیم بلگسی

دوویز آلئیم بلگسی که به آن گواهی خرید ارز نیز گفته‌ می‌شود، نوعی سند بانکی است که نشان‌ می‌دهد شما به‌ عنوان یک فرد سرمایه‌گذار خارجی با اطلاعات شخصی خود و به‌ صورت دلاری (یا حتی یورو و پوند) مبلغ ملک را به بانک واریز کرده‌اید.

2.اکسپرتیز راپورت

برگه کارشناسی ملک نیز سند مهم دیگری است که ارزش واقعی و به‌روز ملک مورد نظر شما را نشان می‌دهد. ارزش گذاری ملک معمولاً توسط کارشناسان این زمینه انجام‌ می‌شود.

طبق روال اداری خرید ملک برای اخذ پاسپورت، وقتی همه این مدارک به اداره سند ارائه شدند، صراحتاً اعلام می‌شود که این مدارک برای اخذ پاسپورت است. اگر مدارک کامل و بی نقص باشد، اداره سند روی سند ملک خریداری‌ شده «شرح» می‌گذارد. ملکی که روی سند آن شرط گذاشته شود تا 3 سال حق فروش نخواهد داشت.

بعد از اینکه روی سند شرح گذاشته شد، توسط اداره سند برگه‌ای تحت عنوان Uygunluk belge برای متقاضی صادر می‌شود. با ارائه این برگه به اداره مهاجرت ترکیه نشان ‌می‌دهید، ملکی که خریداری کرده‌اید مورد تایید است و می‌توانید برای اخذ شهروندی اقدام کنید؛ پس به این نکته هم توجه داشته باشید.

3

✔ نوع سند ملک خریداری ‌شده (TAPU SENEDI)

در ترکیه به سند ملکی تاپو گفته ‌می‌شود. TAPU برگه‌ای است که مشخصات ملک، نام مالک، آدرس و کلیه مشخصات ملک در آن ثبت شده است. در ترکیه صدور سند تاپو ملک اتباع خارجی، دقیقاً مانند شهروندان ترک انجام ‌می‌شود. سند تاپو در دو رنگ آبی و قرمز صادر می‌شود که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم:

1.سند تاپو آبی ‌رنگ

به زمین‌ها و اراضی با موقعیت تجاری، صنعتی، کشاورزی و مسکونی که بنا و سازه‌ای ندارند و در آینده می‌توان برای آن‌ها مجوز ساخت گرفت، سند تاپو آبی تعلق می‌گیرد. بنابراین توجه داشته باشید ملکی که سند آن آبی رنگ است، نه تنها مناسب دریافت اقامت و شهروندی نیست، بلکه اساساً ارزش سرمایه گذاری هم ندارد؛ زیرا به صورت غیرقانونی ساخته شده ‌است!

2.سند تاپو قرمز رنگ

این نوع سند متعلق به خانه، آپارتمان و مغازه‌هایی است که به ‌صورت قانونی ساخته شده‌اند و توسط املاکی‌های معتبر و باسابقه‌ای مانند هوم ترکی به فروش می‌رسند. در زمان خرید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که سند ملک شما «کات ملکیت» یا «کات ارتفاع» داشته باشد. کات ملکیت یعنی یک ملک پایان ساخت دارد، کات ارتفاع نیز یعنی یک ملک پایان ساخت ندارد. کات ارتفاع سند بعد از پایان پروژه اگر مشکلی وجود نداشته باشد، به کات ملکیت تغییر خواهد یافت.

اگر قصد دارید سرمایه خود را صرف خرید ملک در ترکیه کنید و وارد یک سرمایه گذاری استثنائی شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً گفتگویی با مشاوران حرفه‌ای هوم ترکی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، فقط کافی است به نشانی https://hometurkie.com/ مراجعه کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها