کد خبر: 666788
تاریخ انتشار :

ارتباط ترون و بیت تورنت منجر به عرضه‌ی چه پروتکلی شد؟

ارتباط ترون و بیت تورنت منجر به عرضه‌ی چه پروتکلی شد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

بیت تورنت یکی از بزرگ‌ترین سکوهای غیر متمرکز برای اشتراک‌گذاری فایل همتا به همتا (Peer-to-Peer یا به اختصار P2P) فایل است. این هدف توسط ترون و یک توکن کاربردی TRC-10 به نام BTTC محقق می‌شود. از بیت تورنت برای تشویق کاربران در شبکه استفاده می‌کنند تا آن‌ها به استفاده از منابع رایانه محلی خود برای سرعت دانلود سریع و ذخیره‌سازی غیر متمرکز ایمن تشویق شوند. اکوسیستم بیت تورنت همچنین دارای یک سکوی پخش زنده مبتنی بر جامعه است که در آن سازندگان محتوا و بینندگان می‌توانند پاداش‌هایی را در قالب BTTC به دست آورند و به اشتراک بگذارند. اما این شبکه از کجا آمد؟ شبکه ترون به همراه بیت تورنت توانستند پروتکلی میان‌زنجیره‌ای با نام BTTC برای اتصال بلاکچین‌های مختلف عرضه کنند. BTTC قرار است مشکلات میان‌زنجیره‌ای ترون را حل کند و پلی میان بلاکچین‌های ترون، اتریوم و بایننس اسمارت چین باشد.

بیت تورنت چیست؟

بیت تورنت یکی از بزرگترین و پرسابقه‌ترین پلتفرم‌های همتا به همتا برای اشتراک‌گذاری داده و فایل است. این سکو در سال ۲۰۰۱، زمانی که اینترنت تازه شروع به نفوذ در میان جامعه بشری کرده بود راه‌اندازی شد و انقلابی در روند دانلود و دریافت رسانه‌های سرگرمی و سایر فایل‌ها و داده‌های بزرگ راه‌ انداخت.

بعدها در سال ۲۰۱۸ بیت تورنت توسط بنیاد ترون خریداری شد و سپس به عنوان یک سکوی غیر متمرکز همتا به همتا، روی بلاک‌چین ترون پیاده‌سازی شد. این بلاک‌چین ابزار و امکانات جدیدی به بیت تورنت می‌داد که او را قادر می‌ساخت یک توکن TRC10 به نام بی‌تی‌تی‌سی (BTTC) را برای ایجاد انگیزه در مشارکت‌کنندگان شبکه، ایجاد کند.

نحوه کار بیت تورنت

سکوی اصلی بیت تورنت توسط برام کوهن (Bram Cohen) و دیوید هریسون (David Harrison)، برای تسهیل تبادل رسانه‌های سرگرمی مانند فیلم و موسیقی بین کاربران اینترنت تاسیس شد. بیت تورنت محتوا را روی یک سرور ذخیره نمی‌کند. بلکه فایل‌ها و داده‌ها در رایانه‌های کاربران توزیع و میزبانی می‌شوند. هنگامی که کاربر یک فایل را دانلود می‌کند، آن را به صورت قطعه‌قطعه و هر قطعه را از یک ارائه‌دهنده حاضر در شبکه دریافت می‌کند. پس از آن، خود می‌تواند به شبکه بیت تورنت متصل بماند و فایلی که از کاربران مختلف گرفته‌است را برای کاربران دیگر به اشتراک بگذارد یا به اصطلاح سید (SEED)‌ کند.

در شبکه بیت تورنت، هر کسی که فایل کامل را داشته باشد می‌تواند به یک سیدر (Seeder) تبدیل شود. هر چه سیدرهای بیشتری از یک فایل پشتیبانی کند، سرعت دانلود سریع‌تر است. با این حال، قبل از اینکه بیت تورنت توسط ترون خریداری شود، انگیزه کمی برای کاربران وجود داشت که پس از دانلود یک فایل، به شبکه متصل بمانند. برای حل این مشکل، بیت تورنت پس از آنکه توسط ترون خریداری شد، نسخه ارتقا یافته پروتکل خود را راه اندازی کرد که از ارز دیجیتال بومی BTTC استفاده می‌کند.

ترون

اما ترون که بیت تورنت را خریداری کرد و موجب ایجاد توکن BTTC شد چیست؟ یک ارز دیجیتال و بلاک‌چین که بر روی نرم‌افزار توسعه یافته توسط بنیاد ترون اجرا می‌شود. بلاک‌چین ترون علاوه بر توکن ارز دیجیتال TRX، ارزهای دیجیتال و دیگر محصولات بلاک‌چین محور را از طریق قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز، پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت ترون روی لینک زیر کلیک کنید :

https://wallex.ir/markets/trx

ترون چیست؟

ترون یک ارز دیجیتال و بلاک‌چین است که توسط بنیاد ترون توسعه یافته است. بلاک‌چین ترون از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز (معروف به DApps) پشتیبانی می‌کند. این موضوع بلاک‌چین ترون را به سکویی مناسب برای ایجاد ارزهای دیجیتال می‌کند.

چهره ترون، بنیانگذار و مدیر عامل آن جاستین سان است که دفاتر ترون را در قاره آمریکا و مناطق آسیا و اقیانوسیه مدیریت می‌کرد. سان بنیاد ترون را در سال ۲۰۱۷ در سنگاپور تاسیس کرد و در اواخر سال ۲۰۲۱، این پروژه را ترک کرد.

درست مانند کوچک‌ترین واحد بیت کوین که ساتوشی نام دارد، کوچکترین واحد ارز دیجیتال ترون نیز سان (SUN) نامیده می‌شود. هر یک ترون، به یک‌میلیون سان تقسیم می‌شود یا به عبارتی ۱ TRX برابر است با ۱,۰۰۰,۰۰۰ سان.

توکن TRX از طریق حراج خصوصی ۲۵.۷ درصد از عرضه اولیه خود در ژانویه ۲۰۱۷، به بازار معرفی شد و سپس در آگوست همان سال، ۴۰ درصد دیگر از کل عرضه برای طی یک عرضه اولیه کوین (ICO) در دسترس عموم قرار گرفته گرفت. ۳۴.۳ درصد باقی‌مانده نیز در اختیار بنیاد ترون است. توکن‌های TRX در ابتدا مبتنی بر شبکه اتریوم بودند، اما در سال ۲۰۱۸ به شبکه خود منتقل شدند. در جولای همان سال بود که بنیاد ترون بیت تورنت را خریداری کرد.

ویژگی‌های خاص ترون

ترون برای رسیدن اجماع در میان کاربران بلاک‌چین خود، از یک سیستم اثبات سهام استفاده می‌کند. این بدان معناست که بلاک‌چین ترون انرژی بسیار کمتری نسبت به رقبای خود، به‌ویژه بیت کوین مصرف می‌کند. معماری ترون، به شبکه ترون این توانایی را می‌دهد که در یک آن، تراکنش‌های بسیار بیشتری را نسبت به سیستم‌های اثبات کار مانند بیت‌کوین، که به شبکه عظیمی از استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال متکی هستند، انجام دهد.

توان عملیاتی بالاتر ترون، فقط به یک پیشرفت کوچک نسبت به شبکه‌های ارزهای دیجیتال قدیمی و بزرگ‌تر اشاره ندارد. بلکه طبق ادعای ترون، بلاک‌چین این پروژه می‌تواند ۱۰,۰۰۰ تراکنش را در یک ثانیه، بدون دریافت کارمزد انجام دهد.

در سال ۲۰۱۸، ترون در وایت پیپر خود ادعا کرد که مکانیسم اثبات سهام تفویض شده که ترون از آن استفاده می‌کند، به این شبکه اجازه انجام ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را می‌دهد. در مقام مقایسه، آن زمان بیت کوین می‌توانست ۳ تراکنش در ثانیه را انجام دهد و اتریوم ۱۵ تراکنش.

توان عملیاتی بیشتر و هزینه‌های کمتر ترون، آن را در چشم توسعه‌دهندگان به گزینه‌ای بسیار جذاب برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی تبدیل می‌کند.

اتفاقات قابل توجه

تیم پشت ترون با خرید بیت تورنت در سال ۲۰۱۸ کار بزرگی انجام داد. اما با این وجود، پروژه ترون موضوع چند بحث و جدل بوده است. لوسین چن (Lucien Chen)، مدیر ارشد سابق فناوری پروژه ترون، پس از جدایی نسبتاً علنی خود از شرکت، در یک پست وبلاگی شدیدالحن گفت که «ترون دیگر غیرمتمرکز نیست» و به این نکته اشاره کرد که چگونه اختصاص ۹۰ درصد آرا به نظر چند کاربر، چگونه باعث متمرکز شدن این شبکه می‌شود. ترون همچنین متهم به سرقت کد از دیگر پروژه‌های ارز دیجیتال بدون ذکر منبع شده است.

با این وجود، ترون مرتباً توسط یک تیم فعال از توسعه‌دهندگان و مشارکت‌کنندگان ارتقا می‌یابد. ترون در گذشته خود را به گونه‌ای ارتقاء داده است که بتواند تا ۱۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه را عملی کند و برنامه‌هایی را در وب سایت خود فهرست کرده‌است که توانایی این شبکه را به ده‌ها هزار تراکنش در ثانیه خواهند رساند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها