کد خبر: 666888
تاریخ انتشار :

این نکات را قبل از خرید بلیط قطار بدانید

این نکات را قبل از خرید بلیط قطار بدانید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با وجود اینکه خط ریل سراسری راه آهن، در بسیاری از نقاط کشور کشیده شده و بیشتر شهرها از ایستگاه قطار برخوردارند؛ اما همچنان عده بسیاری تا به حال با قطار به سفر نرفته‌ و از جزئیات خرید بلیط قطار بی‌خبرند. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی یک سایت و اپلیکیشن فوق‌العاده برای مقایسه قیمت و خرید بلیط قطار به چند نکته کلیدی در باره سفر با قطار اشاره کنیم. اگر این نکات را قبل از خرید بلیط قطار بدانید، سفر عالی و کم‌دردسری را تجربه خواهید کرد.

سفر با قطار؛ تجربه‌ای دوست‌داشتنی

سفر با قطار برای مسافرانی که از بودجه کم خود آگاه هستند و سعی دارند با کمترین هزینه ممکن سفر کنند، به بسیار جذاب به نظر می‌رسد. قطار سرعت، امنیت و امکانات هواپیما را ندارد؛ اما یک جایگزین مقرون‌به‌صرفه برای هواپیماها است؛ به‌ویژه اگر مسافت نسبتاً کوتاهی را طی می‌کنید یا اگر راهی مسیری هستید که از قطارهای سریع‌السیر برخوردار است. مانند مسیر راه‌آهن شمال یا مسیر تهران مشهد. در سفر با قطار، از معطلی‌های مخصوص به سفر با هواپیما خبری نیست. مجبور نیستید دو ساعت زودتر برسید، در یک صف طولانی امنیتی منتظر بمانید، بلیط قطار اینترنتی خود را چک‌این کنید و ... گاهی اوقات مسافران برای برخی قطارها مثل خط راهآهن شهری شمال، حتی از پیش بلیطی رزرو نمی‌کنند و در همان ایستگاه قطار بلیط خود را می‌خرند. قطار انعطاف بیشتری دارد. گویی همه چیز روی دور کند قرار دارد و شما به خوبی می‌توانید مناظر اطراف خود را ببینید و لذت ببرید. به همین خاطر است که اغلب مردم از سفر با قطار حس بسیار مثبتی می‌گیرند.

بودجه خود را مشخص کنید

تعیین بودجه‌ای که برای وسیله حمل‌ونقلتان در هر سفر درنظر گرفته‌اید، اهمیت بسیاری دارد. پیش از خرید بلیط قطار باید دقیقا بدانید که مایل هستید چقدر هزینه کنید. قطارها انواع مختلفی دارند. برخی از قطارها سریع‌السیر و اتوبوسی هستند و شما با راحتی کمتر اما در زمانی سریع‌تر به مقصد می‌رسانند. این قطارها معمولا قیمت کمتری دارند. برخی از قطارها کوپه‌ای هستند و به کوپه‌های چهارتخته و شش‌تخته تقسیم می‌شوند. امکان رزرو کامل یک کوپه نیز وجود دارد. به نسبت تعداد تخت‌ها قیمت هر کدام متفاوت می‌شود. به جز این‌ها قطارهای پنج ستاره و لوکس مانند قطار پنج ستاره فدک نیز وجود دارند که با امکانات و راحتی بیشتر و طبعا هزینه بیشتر شما را به مقصد می‌رسانند. درنتیجه بودجه خود را مشخص کنید.

2

 

بدانید بهترین نوع قطار برای شما کدام است

بسته به اینکه میزان استفاده شما از قطار چقدر است، چه نوع قطاری از کنار محل زندگی شما می‌گذرد و چقدر سرعت برای شما مهم است، می‌توانید نوع بلیطی که می‌خواهید خریداری کنید را مشخص کنید. به طور مثال، افراد زیادی در طی روز از کرج به تهران و بالعکس به قصد کار و تحصیل رفت‌و‌آمد می‌کنند. برای این افراد بهترین وسیله برای جابه‌جایی قطارهای اتوبوسی است. بهترین گزینه برای افرادی که در شهرهای شمالی و در محدوده راه‌آهن شهری شمال زندگی می‌کنند هم سفر با قطارهای اتوبوسی که سرعت بالایی دارند است. اما افرادی که هر چند سال یک‌بار ممکن است برای گردش و تفریح از قطار برای جابه‌جایی استفاده کنند و مسیرشان هم طولانی است، بهتر است به فاکتور راحتی توجه بیشتری نشان دهند و کوپه‌های چهارتخته که فضای بیشتری دارند را انتخاب کنند. برخی از این کوپه‌ها از مانیتور و وعده غذایی نیز برخوردارند.

بارها و وسایل مجاز در قطار

 امکان بردن وسایل بیشتری در قطار نسبت به اتوبوس و هواپیما وجود دارد. اما قطار قوانین خاصی برای ابعاد و وزن این بارها دارد. مانند اینکه طول هر وسیله از ۷۰ سانتی‌متر و وزن آن از ۳۰ کیلوگرم نباید تجاوز کند. به‌علاوه نباید موجب اختلال در آسایش سایر همقطاران شما در کوپه شود. یا اینکه وسایلی که مسافران به داخل قطار می‌برند نباید جزو موادمحترقه، بیماری‌زا، بدبو، مایعات روغنی و لبنیات، وسایل غیرقانونی و قاچاق، سمی، شکستنی و غیره باشد. اگر به هر دلیلی بار شما بیش از میزان مجاز باشد، لازم است بار اضافی خود را به باجه توشه در ایستگاه تحویل دهید.

بلیط‌ها را از قبل رزرو کنید

بهتر است بلیط قطار را از قبل خریداری کنید. به دو دلیل؛ اول اینکه ممکن است بلیط‌ها تمام شوند و بلیطی گیر شما نیاید و خطر پیدا نکردن صندلی را داشته باشید. دوم اینکه به طور متوسط، رزرو از مدت‌ها قبل حدود ۳۰ ٪ ارزانتر از خرید در روز حرکت است. در روزهایی که سفر رفتن رونق دارد و تعداد زیادی بلیط در طی روز فروخته می‌شود، احتمال اینکه بلیطی به شما نرسد زیاد است. یا مثلا در مسیرهای منتهی به مشهد در زمان عید نوروز یا روزهای ولادت و شهادت امام رضا(ع)، اگر از پیش بلیط خود را رزرو نکنید، تقرییبا بعید است بتوانید یک بلیط لحظه آخری پیدا کنید. رزرو بلیط و همچنین رزرو هتل و هتل آپارتمان دست کم یک ماه پیش از روز حرکت بسیار مطلوب است و آرامش خاطر بیشتری خواهید داشت.

مطمئن شوید توانایی سفر با قطار را دارید

در یک نگاه عمومی، قطار کندتر از سایر وسایل نقلیه است. صدای چرخ‌های آن به وضوح شنیده می‌شود و برای بعضی‌ها ممکن است آزاردهنده باشد. شما قرار است در یک فضای نسبتا تنگ، با شش یا چهار مسافر غریبه، چندین ساعت در راه باشید و مطمئنا چالش‌هایی وجود خواهد داشت. درنتیجه باید ابتدا با خودتان صادق باشید که آیا در خود توانایی سفر با قطار را می‌بینید یا نه.

4

اگر به دنبال بلیط ارزان‌قیمت قطار هستید، در دوران پیک سفر نکنید

این یک قانون کلی است. شش ماهه اول سال، در تمام کشورهای نیمکره شمالی با توجه به افزایش دمای هوا، به فصل مسافرت و تعطیلات شهرت دارد. بویژه تابستان که فصل تعطیلی مدارس و دانشگاه نیز هست، موجب شده تا تعداد سفرها افزایش یابد. این روزها به عنوان زمان‌های پیک سفر شناخته می‌شوند و قیمت بلیط قطارها در این زمان معمولاً بسیار گران است. نه تنها این، بلکه احتمال اینکه در تمام طول سفر مجبور شوید در قطار بایستید نیز وجود دارد؛ زیرا قطارها معمولا شلوغ هستند. اگر به دنبال خرید بلیط قطار با قیمت کمتری هستید، باید در پاییز یا زمستان سفر کنید.

 

بلیط را آنلاین رزرو کنید

برای خرید بلیط قطار، این امکان وجود دارد که به ایستگاه‌های راه‌آهن شهری که در آن هستید یا آژانس‌های مسافرتی بروید و اگر بلیطی وجود داشته باشد، خریداری کنید؛ اما این کار هم وقت‌گیر است و هم دردسرهای بیشتری دارد. راحت‌ترین راه برای خرید بلیط قطار، رزرو اینترنتی و برخط است. در این روش شما به آسانی می‌توانید در هرکجا که هستید، وارد سایت‌های فروش آنلاین شوید و با توجه به راهنمایی‌هایی هر سایت، بلیط خود را خریداری کنید. در این سایت‌ها قطارهای موجود، با توجه به نوع قطار و زمان حرکت در قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شوند و شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعاتتان بلیط خود را خریداری کنید. در برخی موارد با رزرو آنلاین از تخفیفاتی نیز برخوردار می‌شوید و می‌توانید با هزینه کمتری بلیط بخرید.

 

بلیط خود را از سفرمارکت بخرید

راحت‌ترین راه برای خرید بلیط قطار، خرید آنلاین و بهترین سایت برای رزرو بهترین بلیط، سایت سفرمارکت است. سفرمارکت مرجعی برای مقایسه آنلاین قیمت‌ها است. شما به جای اینکه ساعت‌ها در اینترنت جستجو کنید و در سایت‌های مختلف سرگردان شوید، می‌توانید به سفرمارکت مراجعه کنید و بهترین بلیط را بیابید. در این سایت، تمام بلیط‌های شرکت‌های ریلی مختلف فعال در کشور به ترتیب قیمت، از کمترین به بیشترین، عرضه می‌شوند. مدت زمان سفر و تعداد توقف‌ها نیز به نمایش درمی‌آید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها