کد خبر: 669232
تاریخ انتشار :

امواج شبهه بررسی کرد:

دفاع مقدس تجلیگاه فرهنگ مقاومت / تلخ کامی رسانه های معاند در پی گسترش مکتب حاج قاسم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

سید محمدی گفت: حاج قاسم صاحب یک مکتب بود، یکی از ویژگی های مکتب داشتن صاحب اندیشه و گفتمان بودن و یا صاحب ایدئولوژی بودن است زمانی که از مکتب صحبت می شود یعنی دیگر با پایان مواجه نمی شیم و تاریخ انقضا ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، صد و پنجاه و دومین برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفت و گو با عنوان « همه ضد سلیمانی ها در رسانه های بیگانه » با حضور کارشناسان، دکتر سید اباالفضل سید محمدی (استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی)، دکتر علیرضا داودی ( کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ) همچنین گفت و گو تلفنی با سردار علیرضا افشار (رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی) به ساخت آشوب های فرآیندی در ایران، پشت پرده عملکرد رسانه های بیگانه، شگرد ها و تکنیک ها رسانه ای می پردازد.

ضد سلیمانی ها در تلاش برای حذف بن بست ها

دکتر علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی در پاسخ به این سوال که چرا همه ضد سلیمانی ها با همه کار هایی که کردند موفق نشدند، گفت: نافرجامی تلاش این ها سه دلیل عمده دارد دلیل اول این که حاج قاسم را نظامی تحلیل کرده بودند نه به عنوان فردی سیاسی و یا فرهنگی و تمام تلاش خود را به کار بردند تا بتوانند ابعاد نظامی ایشان را مورد هدف قرار بدهند.در بعد نظامی، برد، تعداد مشمولین و جغرافیای محدود است و قابلیت ترک خوردن بسیار بالایی دارد به همین دلیل زمانی که روی مجموعه ابعاد نظامی حاج قاسم بستند تعداد گزاره هایی که بتوانند برای زدن این فرد به کار ببرند نیز محدود بود.

 وی در ادامه افزود: در مرحله نخست، ایده نگاه نظامی به فردی مانند حاج قاسم توسط رسانه ای مانند بی بی سی مطرح شد و با عبارت هایی که بیش تر گرایشی داعشی و آمریکایی داشت سعی بر این داشتند تا این عبارت ها را به ایشان نسبت بدهند. یکی از دلایل مهم ناکامی این پروژه این بود که مبانی حضور حاج قاسم در میدان، مبانی نظامی نبود. در فیلم ها و تصاویر منتشر شده از ایشان می بینیم، حاج قاسم عمدتا لباس نظامی به تن نداشتند که این خود معنا و مفهوم بسیار مهمی برای آنان داشت.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی با اشاره به این که در مرحله دوم رسانه های بیگانه بالاخص رادیو فردا به ابعاد شخصیت سیاسی حاج قاسم پرداختند، خاطر نشان کرد: در بعد سیاسی ضریب موفیت این رسانه ها نسبت به بعد نظامی کمتر بود. قاعدتا میزان ترک هایی که بر شخصیت هایی سیاسی وارد می شود بالا است و متقابلا آسیب پذیری این افراد نیز بالا خواهد بود، این رسانه ها این مسیر را هم طی کردند و مجددا شاهد این بودیم که حاج قاسم در این بعد هم آسیبی ندید.

داودی ادامه داد: بعد سومی که این رسانه ها مورد هدف قرار دادند، تصویری حکومتی از حاج قاسم بود. حاج قاسم حکومتی که از این طریق بتوانند در ذهن عده ای گارد درست کنند، به همین دلیل نهایتا خواستند تا حاج قاسم فروبسته محدود اجتماعی را تشریح کنند و از این طریق ضربه بزنند، فروبسته از این جهت که مخاطب اطلاعات کاملی از حاج قاسم ندارد و زمانی که اطلاعات ناقص است شروع به پازل درست کردن از حاج قاسم اجتماعی شده می کنند.

او افزود: نهایتا این رسانه ها در این چهار شخصیتی که از ایشان می خواستند بسازند به بن بست خوردند، بن بست اول مربوط به جنس رفتاری است که رسانه های بیگانه ندیده بودند اما مردم از حاج قاسم دیده بودند، جنس رفتاری که دو بعد اصلی الوده نشدن و خالص بودن را شامل می شود.شما حاج قاسم را نمی توانید متعلق به یک جریان سیاسی خاص بدانید، به همین دلیل هیچ زمانی ندیدید که ایشان مردم و افکار عمومی را گروگان بگیرند. عموما جریان سیاسی برای رای آوردن طبقه خاکستری جامعه را گروگان می گیرد اما ایشان این کار را نکرد چرا که نیاز به انتخاب شدن نداشت و مردم خودشان ایشان را درک می کردند.

داودی ضمن عنوان نکته دوم، گفت: یکی از دلایل دیگری که موجب به بن بست خوردن این رسانه ها شد، تبدیل ایشان به ادبیات بین المللی بود یعنی از کودکی که در صنعا است گرفته تا رئیس جمهور آمریکا، زمانی که فردی در این وسعت ظهور و بروز پیدا می کند تبدیل به ادبیات بین المللی می شود. ادبیات بین المللی یعنی برای مردم نقطه عظیمت ایجاد کردن، زمانی که نقطه عظیمت ایجاد می کنید مردم نسبت به شما و شما نسبت به مردم مشتاق تر می شوید و رابطه ای دلی شکل می گیرد. به همین دلیل است که همه ضد سلیمانی ها طراحی شدند تا همین دو گام را از بستر جامعه بردارند.

سلیمانی یک مکتب بود

دکتر سید اباالفضل سید محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: حاج قاسم صاحب یک مکتب بود، یکی از ویژگی های مکتب داشتن صاحب اندیشه و گفتمان بودن و یا صاحب ایدئولوژی بودن است زمانی که از مکتب صحبت می شود یعنی دیگر با پایان مواجه نمی شیم و تاریخ انقضا ندارد. زمانی که با پدیده ای به نام مکتب سلیمانی مواجه می شویم، خارج از ادبیات سیاسی، نظامی، اجتماعی، فراتر و وراتر از این ادبیات قرار می گیریم، این به این معنا است که ما اگر بخواهیم در مقابل مکتب سلیمانی قد علم کنیم و یا به عنوان مثال فضایی ایجاد کنیم که مکتب سلیمانی نادیده گرفته شود نیازمند تغییر باور، ایدئولوژی و اندیشه های یک ملت هستیم، ما با ملتی مواجه هستیم که سیلی از جمعیت به سمت گلزار شهدای کمان حرکت می کند چرا که این ملت ان چه را که دیده و باور کرده در ایدئولوژی اش تاثیر گذاشته است و نمی توان آن رابه سادگی تغییر داد.

وی افزود: علت این که حاج قاسم صاحب و علمدار این مکتب شد یک جمله معروف است، ما می گوییم بیا و او می گوید برو، رسانه هایی مانند سعودی نشنال از راه دور دستور می دهند اما حاج قاسم در سختی های مردم پای کار است، در صحنه های اجتماعی کنار مردم است و مردم را همراهی می کند این بسیار متفاوت است با این که از آن سر دنیا راجع به فرد یا مکتبی صحبت کنیم و توقع تغییر نگاه داشته باشیم.حاج قاسم سلیمانی به نوعی صاحب اندیشه مردم سالاری دینی است، یعنی زندگی مردم را با عمل دینی گره و پیوند زده است.

داودی گفت: مجری در رسانه های بیگانه بی هویت ترین فردی است که فعالیت رسانه ای دارد، همه این ها زمان شهادت سردار این اتفاق را اینگونه عنوان کردند، کشته شدن فرمانده نیرو قدس در فرودگاه بغداد توسط آمریکایی ها، چرایی این که رسانه های بیگانه به این موضوع پرداختند به یک پاسخ امام راحل بر می گردد، زمانی که از امام سوال کردند بچه های شما کجا هستند؟ ایشان در جواب گفتند در گهواره ها و حالا همان بچه ها انقلاب راه انداختند.

وی در ادامه افزود: هر زمان دشمن روی یک موضوعی که می خواهد آفندی عمل کند، تاکید کند به این معنا است که از چیزی می ترسد، این رسانه ها از شنیدن این حرف می ترسند که به آن ها بگویند رهروان این انقلاب فرزندان در گهواره این ملت هستند چرا که این رسانه ها می توانند وضع موجود رو به آینده را مهندسی کنند، وضع مقبول گذشته در حال را نمی توانند تغییر بدهند، بنابراین وضع در آینده مطلوبیتش در نظر آن ها نیز در حال کاسته شدن است.

سید محمدی با تاکید بر این که ما ابتدا باید این را بپردازیم که یک خط آفند و پدافند تشکیل شده است و مکتب سلیمانی این وسط قرار گرفته است، عنوان کرد: دشمن در تلاش است تا این مکتب را مورد هدف قرار دهد تا این مکتب به نسل ها و جریان ساز های بعدی سرایت نکند. باید به دنبال راه حلی بگردیم که چگونه می توان رفتار رسانه های داخلی را از حالتی پدافندی به حالت آفندی تغییر دهیم.

لزوم ترویج فرهنگ مقاومت به جوانان

 سردار علیرضا افشار، رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به این که امروز حضور حاج قاسم نه تنها تمام بلکه پر رنگ تر از قبل نیز شده است گفت: این پدیده و رویکردی که در منطقه اتفاق افتاده است نه تنها برای ملت های جهان اسلام و به خصوص کشور های جهان مقاومت به عنوان یک الگو و راهبردی اصلی در مسیر آینده مطرح و جا افتاده است بلکه بازتابش در سایر کشور ها حتی کشور های غربی نیز تاثیر گذار بوده است.

وی در ادامه افزود:  تا قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی این ها توانسته بودند چالش هایی را به خصوص در کشور عراق و کشور های منطقه ایجاد کنند و از این طریق جنبشی اجتماعی علیه جریان حاکم مبتنی بر ارا مردم ایجاد کنند، اما بعد از شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی وحدت و یکپارچگی که در کلیه کشور های منطقه اتفاق افتاد بیش ترین ضربه را به جریان جنگ نرم استکبار وارد کرد.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی با تاکید بر این این جنگ نرم را بیش تر مدیون خون حاج قاسم سلیمانی هستیم، خاطر نشان کرد: این یکپارچگی، مودت و صمیمیتی که به وجود آمد بین ایران و کشور های منطقه بواسطه خون پاک ایشان بود. دنیا متوجه این است که رویکرد و مبارزه شهید سلیمانی با جریانی به نام داعش بوده است. به نظر می رسد آن چه برای آینده می بایست به آن پرداخته شود توجه به نشر فرهنگ مقاومت است امروزه می بایست نسبت به بازگو کردن فرهنگ مقاومت جدی بود که در محوریت این مسیر قطعا مکتب حاج قاسم سلیمانی قرار دارد.

سید محمدی با اشاره به این که اشتباه استراتژی آمریکا و استکبار رقم زدن شهادت حاج قاسم بود، گفت: خون شهید سلیمانی و شهادت ایشان برای غرب بسیار گران تر از زنده بودن ایشان تمام شد، حاج قاسم سلیمانی صاحب یک جریان در سطح منطقه بود اما با شهادت تبدیل به گفتمانی غالب در دنیا شد و از منطقه فراتر رفت، زمانی که از گفتمان فراتر می رود دیگر نیاز نیست فرد را مد نظر قرار بدهیم امروز نگاه می کنید و می بینید جای سردار به راحتی پر شده چرا که ایشان تبدیل به یک گفتمان شده است.

داودی در ادامه عنوان کرد: رسانه های بیگانه در حقیقت در حال دفاع از حیثت تئوریکال خودشان هستند، چیزی که حاج قاسم با شهادتش آن را باطل کرد. رسانه های بیگانه در حاضر دارند به صورت کاملا پدافندی رفتار می کنند، دفاع و صیانت از حاج قاسم اگر در لاک پدافندی برود دشمن دیگر پدافندی عمل می کند.

سید محمدی گفت: آن چیزی که در حال حاضر مطرح این است که دنیا دیگر با حاج قاسم سلیمانی آشنا است، زمانی که حاج قاسم به شهادت می رسد و دنیا با ایشان آشنا می شود شروع به بررسی سیر تکاملی این انسان می کند.

برنامه  «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای درخصوص ماهیتنه را برای آمریکا خواهد داشت و عملکرد رسانه‌های معاند ماهواره ای فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران است که پیرامون ماهیت‌ شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های معاند ماهواره ای فارسی‌ زبان، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می شود.

علاقمندان می‌توانند نظرات خود در خصوص این بخش از برنامه را از طریق شماره تماس ۲۷۸۶۱۰۳۵ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکترعلیرضا داودی، نویسندگی و تهیه کنندگی سیده فاطمه شعار بر روی آنتن می رود؛ همچنین مجتبی جلال زاده کارشناس مجری، شیما قلی هماهنگی برنامه، فاطمه عبدالوند و احمد یوسفی به عنوان آیتم ساز در این برنامه حضور دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندی ها

پیشنهاد ما

دیگر رسانه ها