کد خبر: 669416
تاریخ انتشار :

5 ابزار مهم در تعمیرات ماینر چیست؟

5 ابزار مهم در تعمیرات ماینر چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آشنایی کامل با انواع لوازم تعمیرات ماینر یکی از مهمترین موضوعاتی است که نه تنها برای تعمیرکار ماینر بلکه برای هر استخراج کننده ارزی واجب است. اگر با ماینرها سروکار دارید حتما می دانید که ماینر هم مثل تمام لوازم الکترونیکی دیگر ممکن است خراب شود. دستگاه های ماینر 24 ساعت شبانه روز کار می کنند و این موضوع باعث می شود زود خراب شوند. از طرفی، قطعات ماینر در کنار قیمت گرانی که دارند در ایران بسیار کمیاب هستند. از این رو شناخت ابزارهای لازم برای تعمیرات ماینر اهمیت زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم این ابزارها را با هم بررسی کنیم.

انواع قطعات ماینر

قبل از اینکه به ابزارهای مورد نیاز برای تعمیرات ماینر بپردازیم باید بدانیم که یک ماینر از چه قطعاتی تشکیل شده است که در ادامه ذکر شده اند:

1-پاور ( منبع تغذیه)

وظیفه این قطعه برق رسانی به ماینر است. نوسانات مداوم برق و گرمای زیاد باعث سوختن خازن پاور و خرابی آن می شوند.

2-فن ماینر

استفاده از ماینر گرمای زیادی تولید می کند. به همین دلیل از فن برای خنک کردن ماینر استفاده می شود تا دستگاه در اثر حرارت زیاد آسیب نبیند. فن معمولا قطعه ای است که نمی توان آن را تعمیر کرد و اگر خراب شود و کار نکند باید آن را تعویض کنید.

3-هش برد ماینر

در هر دستگاه ماینرچندین هشبرد وجود دارد که تعداد آن در هر دستگاهی ممکن است متفاوت باشد. اگر هشبردها از کار بیفتند قدرت هش و ماینینگ دستگاه کم می شود.

4-کنترل برد miner

اصلی ترین قطعه هر ماینر، کنترل برد آن است. کنترل برد وظیفه کنترل و نظارت بر کار تمام قسمت های ماینر را بر عهده دارد و دستور اجرای هر عملی توسط کنترل برد به سایر قطعات ارسال می شود. معمولا در بیشتر مواقع وقتی مشکل از کنترل برد باشد سوکت آن خراب شده و نیاز به تعویض خواهد داشت.

روش عیب یابی و تعمیرات ماینر

عیب یابی و تست خرابی ماینر یکی از اصلی ترین مواردی است که قبل از خرید ابزار تعمیرات ماینر باید انجام داد. برای عیب یابی و تعمیر ماینر از ابزارهای مختلفی استفاده می شود.

1- عیب یابی و تعمیرات ماینر با مولتی متر

یک ابزار الکترونیکی است که از آن برای برای تست خرابی منبع تغذیه ماینر استفاده می شود. مولتی مترهایی که برای تعمیر ماینر بکار می روند انواع مختلفی دارند مثل مولتی متر دستی و رومیزی.

پس از خرید مولتی متر، برای تست ولتاژ برد منبع تغذیه پاور کافیست آن را روی حالت DC گذاشته و ولتاژ های مدار منبع تغذیه را بررسی کنید. علاوه بر ولتاژ مدار ، از مولتی متر برای تست قطعات مختلف مانند خازن ، مقاومت و سلف ها استفاده می شود.

کاربرد مولتی متر در تعمیر ماینر

هر مولتی متر چند بخش دارد که عبارتند از:

  • صفحه نمایشگر: برای نمایش نتیجه تست بکار می رود که به صورت عددی روی صفحه نمایش نمایان می شود
  • سلکتور ( انتخابگر): با سلکتور می توان از بین مقاومت، شدت جریان و ولتاژ یکی را برای اندازه گیری انتخاب کرد.
  • پراب: برای انتقال سیگنال از آنها استفاده می شود. معمولا رنگ پراب ها قرمز و مشکی است اما هیچ فرقی با هم ندارند.
  • پورت: درگاه ورودی است

هر پاور(منبع تغذیه) دارای دو ترمینال مثبت و منفی است. برای تست عیب یابی پاور با مولتی متر، کافیست یک سر پروب ها را به ترمینال مثبت و منفی و سر دیگر را به مولتی متر وصل کنید. پس از انتخاب گزینه ولتاژ با سلکتور، عددی که روی صفحه نمایش مولتی متر نشان داده می شود را بخوانید. اگر عدد ظاهر شده با ولتاژ تست پوینت ها برابر بود یعنی منبع تغذیه سالم و مشکل از قطعه دیگری است. در غیر این صورت مشکل از پاور خواهد بود و باید آن را تعمیر کنید.

2- تعمیرات ماینر با اسیلوسکوپ

یکی دیگر از تجهیزات الکترونیکی که در تعمیرات ماینر مورد استفاده قرار می گیرد، اسیلوسکوپ است. به جرات می توان گفت اسیلوسکوپ دیجیتال یکی از بهترین ابزارهایی است که به سرعت خرابی هشبرد را با استفاده از نمایش موج ها پیدا می کند. با خرید اسیلوسکوپ علاوه بر مشاهده شکل موج های مدار، از صحت عملکرد مدارهای مجتمع مانند آی سی ها نیز مطمئن می شوید.

کاربرد اسیلوسکوپ در تعمیر ماینر

برای اینکه یک تعمیرکار ماینر حرفه ای شوید باید روش کار با اسیلوسکوپ و تنظیمات اولیه آن را یاد بگیرید. با دانستن اینکه چطور با اسیلوسکوپ شکل موج ها را ارزیابی کنید می توانید خیلی راحت قطعه خراب را پیدا کنید. البته کار با اسیلوسکوپ خیلی راحت است. کافیست دستگاه خود را روشن کنید و بعد از روشن شدن صفحه نمایش و انجام تنظیمات اولیه به موج هایی که روی تست پوینت ها ظاهر می شوند دقت کنید.

اگر دامنه موج با نقاط تست پوینت ها یکسان باشد نشان می دهد که هشبرد شما سالم است. در غیر اینصورت، به سراغ تست قطعات بروید.

بعضی افراد از اهم متر برای تست خرابی هشبرد استفاده می کنند اما اسیلوسکوپ سریع تر و دقیق تر از اهم متر عمل می کند.

3- تعمیرات ماینر با هویه هوای گرم

هیتر یا هویه هوای گرم برای لحیم کاری قطعات ماینر استفاده می شود. زمانی که برد ماینر معیوب باشد و بخواهیم قطعه ای را روی آن نصب کنیم از هیتر استفاده می شود. روش کار هیتر به این صورت است که با گرم شدن المنت هویه، باد گرمی به کمک فن تولید می شود. از این باد گرم که با فشار از هویه خارج می شود می توان برای لحیم کاری قطعات روی برد ماینر استفاده کرد. خرید هیتر یکی از ضروری ترین ابزارها در تعمیرات ماینر است در واقع هوای گرم آن باعث ذوب شدن خمیر قلع (آلیاژ لحیم) می شود و در نتیجه، قطعه روی برد نصب می شود.

4- مولتی متر کلمپی

از مولتی متر کلمپی برای تست مقدار جریان کشی ماینر و خرابی هشبرد ماینر استفاده می شود. به طور کلی، قبل از هر اقدامی، ابتدا با استفاده از مولتی متر کلمپی می توان مقدار جریان کشی و بالطبع خرابی برد ماینر را تشخیص داد. سپس با تعویض قطعه معیوب به کمک هویه، می توان آن را تعمیر کرد.

5- دستگاه lcr متر:

از این دستگاه برای تست سلامت خازن ، مقاومت و سلف های منبع تغذیه ماینر و کنترل برد استفاده می شود. LCR  متر ها هم بصورت پرتابل و هم رومیزی وجود دارند. با خرید lcr متر ،  تست خازن، مقاومت و انواع سلف را با دقت بالا بررسی کنید. برای خرید یک lcr متر باید به بازه فرکانس تست، نیز حتما توجه کرد.

جمع بندی و سخن پایانی

همانطور که ملاحظه می کنید، ابزارهایی مثل هیتر، اسیلوسکوپ و مولتی متر از ضروری ترین ابزارهای تعمیرات ماینر هستند. در صورتی که این ابزارها از کیفیت خوبی برخوردار نباشند باعث می شود تا نتوانید دستگاه خود را عیب یابی و تعمیر کنید. گروه فنی مهندسی پارس الکترونیک همواره تلاش نموده جدیدترین و بروزترین تجهیزات الکترونیک را فراهم نماید. شما می توانید انواع ابزارهای لازم برای تعمیر ماینر را از پارس الکترونیک به نشانی اینترنتی parselectronic.com تهیه نمایید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها