کد خبر: 669485
تاریخ انتشار :

فیلتر فشاری چیست و چه نقشی در صنعت ایفا می کند؟

فیلتر فشاری چیست و چه نقشی در صنعت ایفا می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

فیلترپرس دستگاهی است، که عمل جدا سازی مواد جامد از محلول های مختلف بر پایه آب، انواع روغن، اسید، باز، انواع پساب صنعتی و فاضلاب و... را انجام می دهید. این دستگاه به واسطه فرایند فیزیکی، کاربری راحت، هزینه اولیه و نگهداری پایین، در بین سیستمهای جدا سازی مختلف، محبوبیتی بیشتری دارد.

نحوه کار این دستگاه به صورت بچ می باشد و طراحی آن، اساسا بر مبنای مقدار مواد جامد جدا شده (کیک) در هر بچ می باشد.

دستگاه های فیلتر پرس میتوانند از حداقل ۵ لیتر کیک جامد در هر بچ (دستگاه های ازمایشگاهی سایز ۲۰×۲۰) تا حداکثر ۷۰۰۰ لیتر (دستگاه های سایز ۱۵۰×۱۵۰) جدا کنند.

پلیت های فیلترپرس معمولا به دو صورت قاب و صفحه و صفحه تو خالی تولید می شوند. پلیت های قاب و صفحه عموما در دستگاه‌های چدنی (مخصوص محلول های با دمای بالای ۱۰۰ درجه مانند روغن های صنعتی) استفاده میشوند؛ و پلیت های از نوع صفحه تو خالی به دو صورت چمبری و ممبرانی و معمولا از جنس پلی پروپیلن استفاده می شوند‌.

روی این صفحات پارچه هایی از جنس های مختلف مانند پلی استر، پلی پروپیلن، کتان (پنبه ای) استفاده میشود که مواد جامد جدا شده از محلول، درون این پارچه ها جمع میشوند و بعد از پر شدن پارچه ها و صفحات، ورود محلول به دستگاه قطع می شود و زمان تخلیه کیک مشخص می شود. تشخصی نوع پارچه با توجه به نوع محلول و ویژگی‌هایی مانند: دما، میزان اسیدی یا بازی بودن محلول، سایز مواد جامد و... مشخص می شود.

فیلتر پرس از یک محیط فیلتر مخصوص برای اعمال فشار معین به جسم استفاده می کند تا فیلتراسیون دوغاب را از طریق یک دستگاه مکانیکی انجام دهد. این یک دستگاه جداسازی جامد-مایع رایج در صنعت است. در ابتدای قرن هجدهم در تولید مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گرفت و هنوز هم به طور گسترده در صنایع شیمیایی، دارویی، متالورژی، رنگ، مواد غذایی، آبجوسازی، سرامیک و صنایع حفاظت از محیط زیست استفاده می شود.

صفحات فیلتر دارای عملکردی پایدار، آسان، ایمنی و پدید آورنده صرفه جویی در کار می باشند. سیلندر پِرسی فلزی توسط لوله فولادی بدون درز شکل گرفته و نصب شده است و با صفحه فیلتر فولادی پلاستیکی با دقت ریخته گری می شود که در برابر دمای بالا، فشار بالا، بادوام و مقاوم باشد.

فیلترپرس چگونه کار می کند؟

مکانیزم فشار هیدرولیکی فیلترفشاری از یک ایستگاه هیدرولیک، یک سیلندر روغن، یک پیستون، یک میله پیستون متصل به صفحه فشار تشکیل شده است. این سازه به یک موتور، یک پمپ روغن و یک شیر سرریز (تنظیم فشار) نیز مجهز شده است. شیر جهت، گیج فشار، مدار روغن، مخزن روغن از سایر لوازم موجود در یک سیستم فیلتر فشاری هستند.

روش فیلتراسیون: روشی که دستگاه استفاده می کند به فیلتر جریان باز و فیلتر تحت جریان تقسیم می شود. برای فیلتراسیون جریان باز، یک نازل آب بر روی سوراخ خروجی زیر هر صفحه فیلتر نصب می شود و مایع مربوطه به طور مستقیم از نازل آب خارج می شود. فیلتراسیون تحت جریان، یک سوراخ کانال خروجی مایع در زیر هر صفحه فیلتر قرار گرفته است، و سوراخ های خروجی مایع چندین صفحه فیلتر به یکدیگر متصل می شوند تا یک کانال خروجی مایع تشکیل شود، و خروجی مایع از لوله متصل به سوراخ خروجی مایع اصلی در زیر فیلتر تخلیه می شود.

روش شستشو: زمانی که بخش هایی از فیلتر نیاز به شستشو دارد، گاهی اوقات شستشوی یک طرفه و شستشوی دو طرفه، شستشوی یک طرفه تحت جریان و شستشوی دو طرفه برای سیستم اعمال می شود.

به طور کلی ساختار فیلتر پرس از سه قسمت تشکیل شده است:

  1. قالب کلی
  • صفحه ورود مواد اولیه (صفحه تغذیه)
  • صفحه فشار
  • تنه فلزی (میله ای که صفحات بر روی آن نصب شده اند)
  1. مکانیسم فشرده سازی
  • دستی
  • مکانیکی
  • هیدرولیک
  1. مکانیزم فیلتر
  • مکانیسم فیلتر از یک صفحه فیلتر، یک قاب فیلتر، یک پارچه فیلترپرس و یک دیافراگم فشاری تشکیل شده است. دو طرف صفحه فیلتر با پارچه فیلتر پوشانده شده است. هنگامی که به عملکرد فشاری نیاز است، مجموعه ای تشکیل شده از صفحات فیلتر از یک صفحه دیافراگم و یک صفحه جانبی، این عملکرد را اجرا می کنند. دو طرف صفحه پایه صفحه دیافراگم با دیافراگم های لاستیکی پوشانده شده است و قسمت بیرونی دیافراگم با پارچه فیلتر پوشانده شده است. صفحات جانبی صفحات فیلتر معمولی هستند. دوغاب از سوراخ های مواد روی صفحه تغذیه وارد محفظه های فیلتر می شوند. ذرات جامد در محفظه های فیلتر به دام می افتند زیرا اندازه ذرات آنها از اندازه منافذ محیط فیلتر (پارچه فیلتر) بزرگتر است و مایع از سوراخ های خروجی زیر صفحه فیلتر خارج می شود. هنگامی که مواد فیلتر شده باید خشک شود، علاوه بر فشردن با دیافراگم، می توان از هوای فشرده یا بخار نیز استفاده کرد و جریان هوا می تواند آب مواد فیلترشده را برای کاهش رطوبت آن مورد اصابت قرار دهد.

12

اساساً طراحی فیلتر فشاری بر اساس حجم آبگیری و نوع دوغاب است. https://mahaab.com یک متخصص در عمل فیلتراسیون (جداسازی مایع و جامد) است و طیف گسترده ای از انواع فیلترپرس و ظرفیت ها را متناسب با نیازهای کاربردی خاص برای آبگیری بدون دردسر و مقرون به صرفه ارائه می دهد.

کاربرد فیلترفشاری در کاستن رطوبت

به عنوان یک تجهیزات آبگیری کامل، فیلترپرس به طور گسترده ای در زمینه حفاظت از محیط زیست استفاده می شود و به یک تجهیزات مهم برای تصفیه لجن فاضلاب تبدیل شده است.

آبگیری مکانیکی لجن عمدتاً برای حذف آب مویرگی بین ذرات لجن است. رطوبت لجن پس از آبگیری مکانیکی معمولی اغلب 85 الی  60 درصد است که به شکل دوغاب گلی است.

در گذشته، تجهیزات مکانیکی آبگیری عمدتاً شامل فیلتر پرس های تسمه ای، فیلتر فشاری های صفحه ای و فریمی و سانتریفیوژهای رسوب دهی بود. امروزه از فیلتر پرس محفظه ای، فیلترفشاری هیدرولیک عمودی، دستگاه دیافراگمی و دستگاه های صفحه و فریم فشار قوی استفاده می شود.

در بخش محل دفن لجن، آبگیری لجن می تواند تا حد زیادی انباشت میزان لجن را کاهش دهد و هزینه های حمل و نقل را کاهش دهد. هنگام کمپوست سازی لجن، آبگیری لجن می تواند کمپوست سازی صاف و یکدست را تضمین کند (از الزامات عمومی در طول کمپوست سازی لجن، کم بودن میزان رطوبت است). اگر سوزاندن لجن و تصفیه متمرکز انجام شود، نرخ بالای کم آبی لجن می تواند تا حد زیادی مصرف انرژی گرمایی را کاهش دهد و هزینه مواد خطرناک مورد استفاده برای کاهش رطوبت دوغاب را پایین بیاورد.

ترکیب لجن پیچیده است، چگالی نسبی آن کمتر است، ذرات ریزتر هستند و اغلب در حالت کلوئیدی قرار دارند که ویژگی های حالت آن را تعیین می کند. بنابراین، به جز فیلتر پرس هیدرولیک عمودی با فشار فوق‌العاده، فیلترفشاری های دیگر همگی فرآیند خشک کردن را افزایش می‌دهند تا میزان مایع باقیمانده (آب، روغن و یا هر مایع دیگر) را کاهش دهند.

13

موارد مهم در مورد سایر تجهیزات دوغاب گیری

در ابتدا باید گفت که تسمه فیلتر پرس مصرف برق پایینی دارد. محتوای آب دوغاب ورودی این نوع روش ها کم است، اما سانتریفیوژ ته نشینی decanter سازگاری قوی با نوسانات میزان جریان لجن، عملکرد خوب در برابر هوا، ظرفیت پردازش زیاد و تاثیر منفی به محیط زیست کمتری دارد. در گذشته اکثر تصفیه خانه های فاضلاب کشورمان از سانتریفیوژ، تسمه فیلتر فشاری و فیلترپرس صفحه و فریم و تصفیه خانه های کوچک فاضلاب عموماً از دستگاه های یکپارچه غلظت و آبگیری استفاده می کردند. امروزه از فیلترفشاری محفظه ای، فیلتر پرس دیافراگمی و فیلتر پرس هیدرولیک فشار بالا استفاده می شود. آنها دارای تکنولوژی منحصر به فردی هستند و تجهیزات ایده آلی برای آبگیری لجن به شمار می آیند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها