کد خبر: 670813
تاریخ انتشار :

تجهیزات آکواریوم

تجهیزات آکواریوم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اگر علاقه‌مند به ایجاد دکوراسیون زیبا در خانه، محل کار و... هستید، با خرید وسایل آکواریوم و نصب آن در مکانی مناسب به این هدف می‌رسید.

آکواریم محفظه‌ای شیشه‌ای بوده که برای قرارگیری انواع ماهی مناسب است. زیبایی بصری که این محصول به مکان مورد استفاده می‌دهد، باعث شده افراد زیادی علاقه‌مند به خرید یا آماده‌سازی آن شوند.

فرقی نمی‌کند آکواریوم را به‌صورت آماده خریداری کنید یا با استفاده از شیشه آن را بسازید. در هر 2 صورت باید تجهیزات لازم آن را خریداری و از آنها استفاده کنید.

برای آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات قابل استفاده در آکواریوم بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خرید آکواریوم

آکواریوم‌ها به 2 صورت آب شیرین و شور وجود دارند که برخی تجهیزات مورد استفاده در آنها یکسان است و برخی دیگر نیز مانند نوع سیستم روشنایی برای هرکدام متفاوت می‌باشد.

  اگر قصد خرید آکواریوم را دارید، بهتر است از تهیه تانک‌های کوچک (زیر 30 لیتر) دوری کنید. مگر در مواقعی که محیط مورد استفاده مساحت کوچکی داشته باشد.

زیرا این نوع تانک باعث افزایش پارامترهای مضر مانند نیتریت و نیترات در مدت زمان کوتاهی می‌شود. در نتیجه باید مرتبا آب آکواریوم را تعویض کرد تا از آسیب‌های مضر به آبزیان جلوگیری شود.

تجهیزات عمومی لازم برای انواع آکواریوم

برخی تجهیزات که برای استفاده در آکواریوم‌ ضروری است، عبارت‌اند از:

فیلتر

وجود فیلتر در بسیاری از محصولاتی که با آب سروکار دارند، ضروری است. آکواریوم نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. از مهم‌ترین وظایف فیلتر می‌توان به ایجاد گردش در آب، از بین بردن ذرات معلق موجود در آب مانند پس‌مانده غذای آبزیان و فضولات آنها، ایجاد گردش در آب و همچنین کمک به ماندگاری شفافیت آب که به آن کریستاله ماندن آب می‌گویند، اشاره کرد.

لازم است بدانید تکمیل سیکل ازت آب آکواریوم یکی از ضروری‌ترین کارها بعد از خرید آکواریوم است. در صورت عدم گذراندن این چرخه به احتمال زیاد آبزیان گیاه‌خوار خیلی زود می‌میرند و گوشت‌خواران نیز که از مقاومت بالاتری برخوردارند، دچار بیماری شده و طول عمرشان کم می‌شود.

فلیترها با قرارگیری سرامیک و بیوبال که نمونه‌هایی از مدیای باکتری‌ساز هستند، باعث تکمیل این چرخه شده و از مرگ آبزیان شما تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند.

از نمونه فیلترهای موجود در بازار می‌توان به تاپ فیلتر، فیلتر سطلی، بیو فیلتر، تاپ فیلتر و... اشاره کرد.

پمپ هوا

یکی از نیازهای اساسی ماهی، مصرف اکسیژن است که از طریق آب‌شش‌ها جذب می‌شود. اگر آب راکد باشد، بعد از مدتی اکسیژن خود را از دست می‌دهد؛ در نتیجه استفاده از پمپ هوا برای تامین نیاز ماهی به اکسیژن ضروری است.

برای اکسیژن‌رسانی به درون آکواریوم از طریق پمپ، باید شلنگ هوا به سنگ هوا متصل شود. در نظر داشته باشید جهت جلوگیری از سوختن این پمپ یا برگشت آب درون آن وقتی که خاموش است، پمپ باید در سطحی بالاتر از آب آکواریوم قرار گیرد.

58

سیستم روشنایی

از دیگر وسایل آکواریوم می‌توان به سیستم روشنایی اشاره کرد. استفاده از لامپ در آکواریوم برای رشد گیاهان، رنگ‌دهی گونه‌های خاص آبزیان و همچنین بالابردن زیبایی ظاهری آن ضروری است.

بخاری آکواریوم

برای حفظ تعادل دمای آب که تاثیر زیادی بر روی سلامت آبزیان دارد، باید از بخاری آکواریوم استفاده شود. حین خرید این محصول باید به نکاتی مانند ارتفاع و حجم آب آکواریوم توجه کرده و قدرت بخاری را با توجه به آن تعیین کنید.

از وظایف مهم بخاری علاوه ‌بر کنترل دما می‌توان به نمایش دمای آب، گرم کردن و حفظ دمای آب در محدوده مشخص اشاره کرد.

در صورت عدم استفاده از بخاری برای ماهیان گرمسیری، احتمال ضعیف شدن و کاهش طول عمر آنها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. لذا با توجه به آبزیان موجود در آکواریوم اهمیت استفاده از آن مشخص می‌شود.

شیشه پاک‌کن

از دیگر وسایل آکواریوم که استفاده از آن برای سلامت آبزیان ضروی است، می‌توان به شیشه پاک‌کن اشاره کرد. از آنجایی که پاک‌سازی این محفظه کار دشواری است، افراد معمولا تمایلی به انجام آن ندارند. از این‌رو شیشه‌پاک‌کن‌های جدیدی وارد بازار شده است که نظافت آکواریوم را راحت می‌کند.

در این‌ وسیله 2 آهنربا تعبیه شده شده و یک بخش آن به داخل آکواریوم می‌چسبد و بخش دیگر که دارای دسته است به بخش بیرونی می‌چسبد. البته منظور از چسبندگی ایجاد حالت مغناطیسی و اتصال دو بخش شیشه پاک‌کن به یک‌دیگر است.

خوراک آبزیان

اگر بخواهیم به معرفی تجهیزات آکواریوم بپردازیم، لازم است غذای آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم؛ زیرا تغذیه مناسب ماهی در سلامت و افزایش طول عمر آن تاثیر مستقیمی دارد.

وسایل آکواریوم برای تزیین

استفاده از تجهیزات آکواریوم که فقط جنبه تزئینات و زیبایی دارند، کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد. البته از آنجایی که بیشترین هدف اشخاص از خرید آکواریوم بالا بردن میزان زیبایی محیط است، توصیه می‌کنیم از این لوازم آکواریوم استفاده کنید.

فقط توجه داشته باشید از لوازمی که لبه‌ برنده و تیزی دارند، استفاده نکنید؛ زیرا باعث زخمی شدن ماهی و ایجاد قارچ در آنها می‌شود.  

زایشگاه ماهی

اگر مایلید ماهی‌های موجود در اکواریوم شما در اثر زاد و ولد افزایش پیدا کنند، حتما باید از این وسایل آکواریوم استفاده کنید.

ماهی‌ها معمولا نسبت به خوردن بچه‌های خود تمایل زیادی دارند. برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از زایشگاه ماهی توصیه می‌شود.

برای زایمان باید ماهی ماده را در این محفظه توری قرار داد. پس از به‌دنیا آمدن بچه‌ماهی‌ها، به‌دلیل منافذی که بین تور وجود دارد، این بچه‌ها به‌راحتی از تور عبور کرده و مادر دسترسی به آنها نخواهد داشت. به‌طور کلی زایشگاه ماهی باعث حفظ امنیت بجه‌ماهی‌ها می‌شود.

جمع‌بندی

 اگر قصد تهیه آکواریوم را دارید، باید به تهیه ضروری‌ترین وسایل آکواریوم نیز توجه کنید. این محفظه شیشه‌ای که محل مناسبی برای زندگی انواع آبزیان است از زیبایی بصری خاصی برخوردار بوده و افراد زیادی مایل به نصب آن در خانه، محیط کار و... هستند.

از آنجایی که آبزیان نیز مانند همه‌ موجودات زنده نیاز به نگه‌داری و مراقبت دارند، تهیه برخی لوازم آکواریوم ضروری است. از مهم‌ترین این تجهیزات می‌توان به فیلتر آب، پمپ هوا، سیستم روشنایی، بخاری آکواریوم، شیشه پاک‌کن، خوراک آبزیان و... اشاره کرد.

اگر می‌خواهید آبزیانی که در آکواریوم شما زندگی می‌کنند از سلامت و طول عمر خوبی بهره‌مند شوند، تهیه لوازم گفته‌شده را به شما توصیه می‌کنیم.

برای تهیه با کیفیت‌ترین لوازم آکواریوم می‌توانید از فروشگاه اینترنتی وریکالا فروش آکواریوم و تجهیزات آکواریوم کمک بگیرید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها