کد خبر: 671155
تاریخ انتشار :

در گفت و گوی دبیرانجمن خودروسازان ایران با نبض بازار اعلام شد:

حذف رانت ۱۱ هزار میلیاردتومانی با عرضه ۳۶ هزار دستگاه خودرو در بورس

دبیرانجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: حذف رانت ۱۱ هزار میلیارد تومانی فقط برای عرضه ۳۶ هزار دستگاه خودرو در بورس از جمله مزایای عرضه خودرو در بورس بوده است.

حذف رانت ۱۱ هزار میلیاردتومانی با عرضه ۳۶ هزار دستگاه خودرو در بورس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
 

احمد نعمت‌بخش در گفتگو با نبض بازار در تشریح مزایای عرضه خودرو در بورس از نامه‌نگاری با سازمان بازرسی کل کشور برای عرضه خودرو در بورس خبر داد و افزود: نجات خودروسازان ازورشکستگی و کمک به خروج شرکت‌ها از زیان ١٥٠ هزار میلیاردتومانی، عدم نیاز خودروسازان به دریافت وام بانکی بیشتر، تزریق نقدینگی به خودروسازان جهت انجام طرح‌های توسعه و افزایش کیفیت و قطع دست سوداگران و مافیای خودرو از جمله دیگر مزایای عرضه خودرو در بورس است.


مزایای دولت از عرضه خودرو در بورس


وی با اشاره به منافع دولت از عرضه خودرودر بورس اظهار کرد: افزایش درآمد مالیاتی و عدم ایجاد بار مالی برای دولت در اجرای ماده ٩٠ قانون اجرای سیاست کلی اصل ٤ از جمله مزایای عرضه خودرو در بورس است.


حذف رانت ١١ هزار میلیارد تومانی با عرضه ۳۶ هزار خودرو در بورس


وی افزود: سهم منابع خودروسازان از محل حذف رانت ١١ هزار میلیارد تومانی، حدود ٦ هزار میلیارد تومان و سهم مردم حدود ٥ میلیارد تومان و سهم دولت از محل دریافت ارزش افزوده ٩ درصدی مبلغ رانت حذف خواهد شد.


نعمت‌بخش عنوان کرد: جذب نقدینگی جامعه، تحویل خودروبه مشتریان در زمان مقرر، دسترسی وامکان خرید یکسان برای ساکنان مناطق مختلف جغرافیایی، بازگشت اعتماد مردم به سرمایه گذاری در بورس، شفاف سازی قیمت‌ها، حرکت به سمت تعادل در بازار، افزایش تولید، حذف رانت ناشی از قیمت گذاری دستوری، حذف ١١٠٠٠میلیارد تومان رانت فقط برای عرضه ٣٦٠٠٠ دستگاه خودرو در بورس از جمله مزایای عرضه خودرو در بورس است.


سیاست‌های دولتی منجر به سامان صنعت خودرو نشده است


وی تصریح کرد: سیاست‌های بیش از یک دهه گذشته صنعت خودرو سواری در رابطه با قیمت‌های دستوری صمت به ویژه سازمان حمایت و یا محول شدن به شورای رقابت نشان داد که سیاست‌های صمت و شورای رقابت و قیمت گذاری دستوری نتوانست این صنعت را سامان دهد و شرکت‌ها هر ساله با زیان انبوه مواجه شدند و زیان‌های مستمر، آن‌ها را مشمول ماده ١٤١ قانون تجارت نمود که در برخی از سال‌ها یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها از این ماده رهایی یافتند، ولی هیچگاه منجر به اصلاح ساختار مالی این شرکت‌ها نشد و هرلحظه امکان تعطیلی آن‌ها ممکن شد. 


زیان سهامدار، دولت و مصرف‌کننده از سیاست‌های دستوری


دبیرانجمن خودروسازان ایران خاطرنشان کرد: همچنین نتیجه این سیاست‌ها نه تنها موجب زیان خودروسازان شده بلکه زیان سهامداران، دولت و مصرف کنندگان را نیز به دنبال داشته است.


وی افزود: در همه این سال‌ها بجز یکی دو سال آن، عملاً خریداران خودرو و کل جامعه به جز معدود افرادی که در قرعه کشی برنده شدند با نرخ بازار نسبت به انجام معاملات خودرویی اقدام کردند.


دبیرانجمن خودروسازان ایران عنوان کرد: اکنون که بحث فروش سهام دولتی این دو خودروساز به بخش خصوصی مطرح شد وزیر محترم اقتصاد و دارایی و با حضور نماینده وزارت صمت چندین جلسه در دانشگاه‌های مختلف و با دعوت از اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت خودرو از جمله این انجمن، بحث‌های کارشناسی مفصل در رابطه با فروش سهم دولت صورت گرفته که نهایتًا واگذاری سهام مشروط بر آزادسازی قیمت‌ها و واگذاری سهام تو دلی جمع بندی شده است.


وی تصریح کرد: نجات خودروسازان ازورشکستگی و کمک به خروج شرکت‌ها از زیان ١٥٠ هزار میلیاردتومان، عدم نیاز خودروسازان به دریافت وام بانکی بیشتر، تزریق نقدینگی به خودروسازان جهت انجام طرح‌های توسعه و افزایش کیفیت و قطع دست سوداگران و مافیای خودرو از جمله دیگر مزایای عرضه خودرو در بورس است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها